Kilpirauhasen vajaatoiminnasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja läski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

läski

Vieras
Olen miettinyt voisiko mulla olla kilpirauhasen vajaatoimintaa... kaikkia oireita minulla ei ole, joistakin oireista voisin sanoa että on päinvastaisia oireita kylläkin...

Oireitahan ovat: "Väsymys, lisääntynyt unen tarve, palelu, painonnousu, turvotukset, ummetus, yleinen hidastuneisuus, hidastunut aineenvaihdunta ja masennus. Hiukset saattavat muuttua kuiviksi ja ohuiksi, hiustenlähtö on tavallista. Ääni voi olla käheä ja naisilla madaltunut. Myös kuukautishäiriöt ovat naisilla tavallisia."

Minä:
- olen lihonut TOSI paljon viime vuosina
- tunnen olevani lievästi masentunut
- raskauden jälkeen kuukautiset muuttuneet epäsäännöllisiksi (aiemmin säännölliset)
- olen väsynyt lähes aina ja tarvitsen paljon unta varsinkin aamuisin
- lääkärin tutkimuksissa todettu hidastunut aineenvaihdunta

Mutta oireiden vastaisia asioita ovat:
- en saa unta iltaisin
- en palele vaan enemmänkin hikoilen!
- ei ummetusta vaan aika usein ripulia
- hiukset ovat enemmänkin rasvoittuvat kuin kuivat
- verikokeissa ei ole näkynyt merkkejä vajaatoiminnasta (viimeisin otettu pari vuotta sitten)

Pitäisi mennä uudestaan lääkäriin mutta en ole saanut aikaiseksi... :/

Käy otattamassa TSH- ja T4V-verikokeet. Niistähän sen näkee.

Netti on täynnä tautikuvauksia, ja löydät sieltä juuri itsellesi sopivat oireet & taudin. Kannattaa ennemmin olla huolettomin mielin, jättää netti lukematta ja luottaa verikokeidn tuloksiin.

Mä olin 16 sairastuessani kilpparin vajaatoimintaan. Arvot oli pahasti pielessä. Ja kaikki oireet vahvana. Nukuin pahimmillaan 20 tuntia vuorokaudessa ja olin ihan yhtä väsynyt herätessäni kuin nukkumaan käydessäni. Paino nousi 15 kiloa pienessä ajassa ja turvotus (silmäluomet, sormet ja varpaat) oli kaikista pahin.
Tukkaa lähti tukottain. Päänahka mullakin rasvoittuva, mutta hiuksista tuli kuivat ja katkeilevat.
Paljon muitakin oireita oli, mutta sairastumisesta on jo sen verran aikaa etten muista kaikkia... Sain lääkäriltä viikon saikun, koska olin oikeasti huonossa kunnossa kun vihdoin tajusin mennä lääkärille.
Nyt kilpirauhanen kiukuttelee jälleen, vajaatoiminnalla mennään vaikka syön Thyroxinia 2x 0,1mg tbl päivässä (iso annos).

väsymys, uneliaisuus, heikkous, voimattomuus, ruokahaluttomuus, masennus, palelu, ajatuksen ja puheen hitaus, muistihäiriöt, aloitekyvyttömyys, ummetus, painonnousu, nivel- ja lihaskivut, iho tuntuu kuivalta ja hilseilee, hiustenlähtö, hiukset tunutvat ohuilta ja karkeilta, haju- ja makuaistin huononeminen, kuulon huononeminen, heikentynyt seksuaalinen halu, kuukautishäiriöt, lapsettomuus, keskenmenon vaara

Nettilähteiden mukaan vajaatoiminta aiheuttaa mm. lapsettomuutta (mutta mulla on jo lapsi!) ja ruokahaluttomuutta (mutta mähän SYÖN!). Toisaalta nuo heikentynyt seksuaalinen halu, voimattomuus/heikkous, väsymys ja painonnousu kertovat että vois ollakin. Ota tästä nyt selvää... :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Taikatuuli:
Mä olin 16 sairastuessani kilpparin vajaatoimintaan. Arvot oli pahasti pielessä. Ja kaikki oireet vahvana. Nukuin pahimmillaan 20 tuntia vuorokaudessa ja olin ihan yhtä väsynyt herätessäni kuin nukkumaan käydessäni. Paino nousi 15 kiloa pienessä ajassa ja turvotus (silmäluomet, sormet ja varpaat) oli kaikista pahin.
Tukkaa lähti tukottain. Päänahka mullakin rasvoittuva, mutta hiuksista tuli kuivat ja katkeilevat.
Paljon muitakin oireita oli, mutta sairastumisesta on jo sen verran aikaa etten muista kaikkia... Sain lääkäriltä viikon saikun, koska olin oikeasti huonossa kunnossa kun vihdoin tajusin mennä lääkärille.
Nyt kilpirauhanen kiukuttelee jälleen, vajaatoiminnalla mennään vaikka syön Thyroxinia 2x 0,1mg tbl päivässä (iso annos).

Miten se on mahdollista että kilpirauhanen kiukuttelee vaikka oot jo lääkityksellä? :o

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Taikatuuli:

Miten se on mahdollista että kilpirauhanen kiukuttelee vaikka oot jo lääkityksellä? :o

Jaa-a... sen ku tietäis. Raskausaikanakin kilppariarvot heitti miten sattuu. Arvoja seurataan lääkityksestä huolimatta usein.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
vajaatoiminta aiheuttaa mm. lapsettomuutta (mutta mulla on jo lapsi!) ja ruokahaluttomuutta (mutta mähän SYÖN!).

Raskaus sai aikaan minulla kilpir.vajaatoiminnan. Vajaatoiminnassa juuri on kova ruokahalu. Liikatoiminnassa ei.

joo no itelläni on sellaset oireet että väsyttää niin pirusti jatkuvasti ja nukun tosi paljon ja silti väsyttää ja masentaa, tukkaa lähtee päästä aika paljon siis katkenneita hiuksia ja oon lihonu puolenvuoden sisään 15 kiloa joka ei oo mulle normia, koska oon aina ollu tosi hintelä. sit seksi ei kiinnosta ollenkaan saatika siihen liittyvät hommelit. en jaksa es aatella koko seksiä+ on samalla sekin että ei rupee es seisoo kunnolla vaikka jotakin tekisinki, naisystäväniki kanssa.