Kilpirauhasen vajaatoiminta ja alkuraskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nainen89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nainen89

Vieras
Elikkäs otsikko kertookin jo aika paljon, minulla kilpirauhasen vajaatoiminta (todettu n. 4kk sitten)

Viime tiistaina kävin labrassa ja keskiviikkona sain tulokset:
T4V oli 13 & TSH 5,23 onko mielestänne ok?

Olen ottanut aamuisin 3 x ,025mg tyroksiinia..
Neuvola täti kyllä sano että pitäisi ottaa 1 x 0,25mg tabletti lisää raskauden vuoksi, ootteko muutkin joutuneet ottamaan??

Olen raskausviikolla 6. Pelottaa että tämä jotenkin vahingoittaa lapsen aivoja tai jotain jos lääke määrä liian pieni tai arvot huonot?

Joku "kokenut" jos osais vastata, kiitos :)

Siihen en osaa vastata, kuinka arvot vaikuttavat raskauteen. Mutta nuo kilpirauhasarvot sinulla on vielä pielessä, TSH:n pitäisi olla lähellä yhtä tai allekin sen, T4V olisi hyvä olla n. 17-18. Sinun pitäisi muutenkin suurentaa annostasi, ei pelkästään raskauden takia. Sinulla kilpirauhassairaus on vasta aluillaan, se on muutenkin aina alussa hakemista, että saadaan lääkitys kohdilleen.

Mä en sano arvoista mitään koska en muista itsekään mitä ne pitää olla.

Mutta lääkitystä nostetaan aina sillä pienellä annoksella heti kun plussa tulee testiin. Itse sain reseptin jo valmiiksi ennen ehkäisyn poisjättämistä. Sitten lisäsin sen heti ku olin raskaana.

Arvoja seurataan ainakin täälläpäin suomea kerran jokaisella kolmanneksella.

Elikkäs otsikko kertookin jo aika paljon, minulla kilpirauhasen vajaatoiminta (todettu n. 4kk sitten)

Viime tiistaina kävin labrassa ja keskiviikkona sain tulokset:
T4V oli 13 & TSH 5,23 onko mielestänne ok?

Olen ottanut aamuisin 3 x ,025mg tyroksiinia..
Neuvola täti kyllä sano että pitäisi ottaa 1 x 0,25mg tabletti lisää raskauden vuoksi, ootteko muutkin joutuneet ottamaan??

Olen raskausviikolla 6. Pelottaa että tämä jotenkin vahingoittaa lapsen aivoja tai jotain jos lääke määrä liian pieni tai arvot huonot?

Joku "kokenut" jos osais vastata, kiitos :)

Kyllä, alkuperäistä annostusta pitää nostaa heti plussasta 25% ja TSH ja T4V arvoja pitää seurata koko raskausajan ja nostaa lääkitystä AINA tarvittaessa!

TSH tulisi olla raskausaikana alle 2. Sikiön kehitykselle on tärkeää että hypotyreoosi on hoidettu kunnolla!

Itsellä raskausaikana annostusta nostettu 5 kertaa!

Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim

Mun ei muuten tarviis syödä tyroksiiniä mutta raskauden vuoksi joudun ottamaan 1x 0,25 tabletin joka aamu. Ja sillä se toinen arvoista on kestänyt alle 2:den. Hirmu isoja noi sun lukemat. Kannattais varmaan ottaa vielä yksi sun lisää aamuisin että lähtee arvo laskuun.

Kiitos vastauksista.
Meinaan nimittäin olla pikkasen pulassa kun en tiedä miten nuita lääkkeitä pitäisi ottaa.. Elikkäs olen nyt ottanut joka aamu 4 x 0,25mg mutta pitäiskö ottaa viisi aamusin? Nostin sitä yhdellä tabletilla kun aikasemmin otin tosiaan sen kolme..
Meinaa kyl olla aika pahasti yläkanttiin noi mun lukemat jos TSH pitäis olla alle 2.. :/
Täytyykin heti huomenna soittaa uudestaan terveyskeskukseen ja kysästä että jokos se lääkäri ois jonkunlaisen lausunnon antanu..
Ootteko saanu ihan normaaleja lapsia? ei oo ollu mitään ongelmia vaikka joutunu syömään tyroksiinia?