Kilpirauhasen vajaatoiminta ja kipu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko normaalia tai tavallista että kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyy kaulan alueen pistävää kipua ja limaisuutta? Kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin tammikuussa 2007, yli vuoden odottelun jälkeen. Ensin TSH oli 12.10 ja nyt viimeksi kun kävin mittaamassa arvon TSH oli 0.003, T-4V on ollut rajoissa 11.00-15.00. Mulla on jatkunut nyt erittäin pitkään kipu kaulassa ja joskus kipua tuntuu ihan leukaperissä ja koko ajan on limainen olo. Mietin vain että katoaako noi oireet kunhan annostus on kohdillaan, vai olisko noi oireet jonkun muun sairauden juttuja?

Mun äidillä ja serkulla on kilpirauhasen vajaatoimintaa,eikä heillä ainakaan tietääkseni oo ollut tollasta tai mitään kipua.Ainoastaan jos lääkkeet jää syömättä niin ne rauhaset alkaa paisumaan..Muuta en osaa sanoa. :hug: Kannattaa mennä lääkäriin!

miten sulla todettiin tuo vajaatoiminta. Mulla on monen kilpirauhaspotilaan mielestä ihan selkeät oireet, ja käynyt testissä, jolloin arvot oli yläkanttiin "mutta rajalla" ja täten lääkäri jätti määräämättä (hän sairastaa ite vajaatoimintaa) ja hänen mielestään ei ole oireet sellaiset että pitäis lääkitä.
Mun oireet: hiustenlähtö, väsymys, kurkkukipu(palan tunne kurkussa) ja painonnousu. Paino nousee vaikka harrastan aktiivisesti liikuntaa ja syön terveellisesti.

Kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa niin monenmoisia ja kummallisia oireita. Luultavasti se lääkitys ei vielä ole kohdallaan. Siksi, kerro ihmeessä lääkärillesi noista oireista ja huolestasi.

Alkuperäinen kirjoittaja babyporkkana:
miten sulla todettiin tuo vajaatoiminta. Mulla on monen kilpirauhaspotilaan mielestä ihan selkeät oireet, ja käynyt testissä, jolloin arvot oli yläkanttiin "mutta rajalla" ja täten lääkäri jätti määräämättä (hän sairastaa ite vajaatoimintaa) ja hänen mielestään ei ole oireet sellaiset että pitäis lääkitä.
Mun oireet: hiustenlähtö, väsymys, kurkkukipu(palan tunne kurkussa) ja painonnousu. Paino nousee vaikka harrastan aktiivisesti liikuntaa ja syön terveellisesti.

No mä menin ekan kerran lääkäriin joulukuussa 2006 kun tunsin kovaa kipua kaulassa ja keho turpos kuin ilmapallo. Sain silloin hoidoksi särkylääkkeitä. Oireet eivät koskaan kadonneet ja kesäkuussa 2007 sain kovan astmaattisen kohtauksen ja mut vietiin ambulanssilla sairaalaan. Ekaksi epäiltiin allergista shokkia ja hoidoksi annettiin suonen sisäistä kortisonia. (koskaan ei kysytty omia oireitani joita oli tuhottomasti). Menin allergiakokeisiin, testit näytti 50 aineen kohdalla kaikki negatiivista, mutta sain silti varoiksi adrenaliinipiikin mukaani mikäli kohtaus uusii. No tästä sitten alkoi rumpa jossa ravasin kuntalääkärillä, ultrissa (jossa havaittiin kaksi kystaa kilpirauhasessa sekä sylkirauhasen muutos), sitten pääsin välillä sisätautipuolelle ihmeteltäväksi ja kun ei mitään tapahtunut menin yksityiselle ja yksityiseltä taas sisätautipuolelle. Heinäkuussa 2007 musta otettiin ensimmäiset kilpirauhaskokeet joissa TSH oli 11.10, kaikki muut arvot oli normaalin rajoissa paitsi CRP 35. En saanut lääkitystä. Seuraavissa kilpirauhaskokeissa arvot oli aina välillä 10.15-12.10 (10.00 on raja koska lääkitys pitäisi aloittaa vaikka muut arvoit olis normirajoissa). No sitten vasta viimein tammikuussa tauti todettiin vajaatoiminnaksi ja lääkitys aloitettiin.

No tässä on oireita mitä mulla on ollut:
Aluksi: palantunne kurkulla, nesteen kertyminen, turvotus, limaisuus, lisääntynyt syljen eritys, puuduttava kipu kaulalla, astmaattiset hengitysoireet, sydämentykytys ja rytmihäiriöt, anemia, kuukautisoireet, akne, painon nousu 2kk 30 kg, muistihäiriöt, änkytys

Keskivaiheella tuli lisäksi: Nielemishalvaukset, kielikipu, suun aftat, korkea syke (leposyke 90-122), korkea verenpaine 122/150, nivel ja lihaskivut

Nykyisin: Limaisuus, veristä limaa, pistävä kipu kaulalla, korkea verenpaine, hiustenlähtö, paino ei laske, välillä koko naama turpoaa eikä pysty hengittämään, kaulan alueen ja leuanalueen sylkirauhaset turvonneet, kipu solisluussa ja kylkiluissa oikealla puolella... ja nyt on lisäksi ilmennyt masennusta ja ahdistusta.

Kannattaa oikeasti vaatia lääkitystä tai kokeita jos tuntuu että on vajaatoimintaa. Mulla kesti hoidon aloitus liian pitkään. Pitäis tehdä potilasvalitus mutta ei oo voimia eikä halua. Lääkäriinkään en halua mennä kun en jaksa enää aloittaa samaa rumbaa. Mä en varmaan koskaan tuu "terveeksi ja kivuttomaksi". Koko ajan tuntuu vain varmemmalta että kuolemaksi tämä on.

Mulla on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta vuoden iästä lähtien ja meni reilu vuosi siitä ennenkuin saatiin lääkitys kohdalleen eli jouduttiin käymään lämpökaapin kautta että saatiin ruumiinlämpö nousemaan kohilleen. Muttei mulla koskaan ole kipuja ollut kaulan alueella mutta pitää vaan muistaa ottaa lääkkeet joka päivä. Ehkä on joskus jonakin päivänä jäänyt ottamatta ja sen kyllä sitten huomaa kun olen ärtyisämpi seuraavana päivänä. Mutta koita jaksaa ap :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No mä menin ekan kerran lääkäriin joulukuussa 2006 kun tunsin kovaa kipua kaulassa ja keho turpos kuin ilmapallo. Sain silloin hoidoksi särkylääkkeitä. Oireet eivät koskaan kadonneet ja kesäkuussa 2007 sain kovan astmaattisen kohtauksen ja mut vietiin ambulanssilla sairaalaan. Ekaksi epäiltiin allergista shokkia ja hoidoksi annettiin suonen sisäistä kortisonia. (koskaan ei kysytty omia oireitani joita oli tuhottomasti). Menin allergiakokeisiin, testit näytti 50 aineen kohdalla kaikki negatiivista, mutta sain silti varoiksi adrenaliinipiikin mukaani mikäli kohtaus uusii. No tästä sitten alkoi rumpa jossa ravasin kuntalääkärillä, ultrissa (jossa havaittiin kaksi kystaa kilpirauhasessa sekä sylkirauhasen muutos), sitten pääsin välillä sisätautipuolelle ihmeteltäväksi ja kun ei mitään tapahtunut menin yksityiselle ja yksityiseltä taas sisätautipuolelle. Heinäkuussa 2007 musta otettiin ensimmäiset kilpirauhaskokeet joissa TSH oli 11.10, kaikki muut arvot oli normaalin rajoissa paitsi CRP 35. En saanut lääkitystä. Seuraavissa kilpirauhaskokeissa arvot oli aina välillä 10.15-12.10 (10.00 on raja koska lääkitys pitäisi aloittaa vaikka muut arvoit olis normirajoissa). No sitten vasta viimein tammikuussa tauti todettiin vajaatoiminnaksi ja lääkitys aloitettiin.

Aluksi: palantunne kurkulla, nesteen kertyminen, turvotus, limaisuus, lisääntynyt syljen eritys, puuduttava kipu kaulalla, astmaattiset hengitysoireet, sydämentykytys ja rytmihäiriöt, anemia, kuukautisoireet, akne, painon nousu 2kk 30 kg, muistihäiriöt, änkytys

Keskivaiheella tuli lisäksi: Nielemishalvaukset, kielikipu, suun aftat, korkea syke (leposyke 90-122), korkea verenpaine 122/150, nivel ja lihaskivut

Nykyisin: Limaisuus, veristä limaa, pistävä kipu kaulalla, korkea verenpaine, hiustenlähtö, paino ei laske, välillä koko naama turpoaa eikä pysty hengittämään, kaulan alueen ja leuanalueen sylkirauhaset turvonneet, kipu solisluussa ja kylkiluissa oikealla puolella... ja nyt on lisäksi ilmennyt masennusta ja ahdistusta.

Kannattaa oikeasti vaatia lääkitystä tai kokeita jos tuntuu että on vajaatoimintaa. Mulla kesti hoidon aloitus liian pitkään. Pitäis tehdä potilasvalitus mutta ei oo voimia eikä halua. Lääkäriinkään en halua mennä kun en jaksa enää aloittaa samaa rumbaa. Mä en varmaan koskaan tuu "terveeksi ja kivuttomaksi". Koko ajan tuntuu vain varmemmalta että kuolemaksi tämä on.

nyt kun tuota lukee niin niin moni täsmää jo tuossa.... asun ite pienessä maalaiskunnassa ja lääkäri tosiaan totesi ettei lääkitykseen tarve ja ettei ala toisia kokeita ottamaan .... sanoi tämän oudon painonnousun johtuvan kun ikää kertyy (siis täytin 30...) nestettä mulla on joskus jaloissa niin että sukka painuu nilkan sisään - huomaa lähinnä työpäivän jälkeen. Säännöllistä liikuntaa mä harrastan 2- 3h päivä lisäksi omaan hyvin fyysisen työn jossa liikun 6-8km päivässä kävellen...Paino ei muutu kuin vakaasti ylöspäin..
Väsymys alkaa rasittaa eniten, ja kun tuntuu että kunto on maassa vaikka muutoin olen hyvin aktiivinen ja jaksaisin pitkät lenkit juosten, joskus postilaatikolle kävely vie voimat.
Toivottavasti seuraavalla lekurikeikalla lääkäri tajuaisi kuulla enemmän oireita jne, kun itse kuitenkin sairastaa samaa! haluaisin ainakin uusiin kokeisiin. Pikkupaikkakunnalla jopa lääkärin vaihto kuulemma tehdään vain lääkärin pyynnöstä, potilaalla ei siihen ole osaa eikä arpaa...näin meidän omalääkäri....huah..

nyt kun tuota lukee niin niin moni täsmää jo tuossa.... asun ite pienessä maalaiskunnassa ja lääkäri tosiaan totesi ettei lääkitykseen tarve ja ettei ala toisia kokeita ottamaan .... sanoi tämän oudon painonnousun johtuvan kun ikää kertyy (siis täytin 30...) nestettä mulla on joskus jaloissa niin että sukka painuu nilkan sisään - huomaa lähinnä työpäivän jälkeen. Säännöllistä liikuntaa mä harrastan 2- 3h päivä lisäksi omaan hyvin fyysisen työn jossa liikun 6-8km päivässä kävellen...Paino ei muutu kuin vakaasti ylöspäin..
Väsymys alkaa rasittaa eniten, ja kun tuntuu että kunto on maassa vaikka muutoin olen hyvin aktiivinen ja jaksaisin pitkät lenkit juosten, joskus postilaatikolle kävely vie voimat.
Toivottavasti seuraavalla lekurikeikalla lääkäri tajuaisi kuulla enemmän oireita jne, kun itse kuitenkin sairastaa samaa! haluaisin ainakin uusiin kokeisiin. Pikkupaikkakunnalla jopa lääkärin vaihto kuulemma tehdään vain lääkärin pyynnöstä, potilaalla ei siihen ole osaa eikä arpaa...näin meidän omalääkäri....huah..

No jos tuntuu että omalääkärin kautta ei asiat mene eteenpäin niin mene yksityisen kautta. (on toki melko kallista, yksikäynti maksoi minulle n. 65?) Yksityiseltä sinun pitäisi saada lähete sisätautipuolelle ja kattaviin kilpirauhaskokeisiin. Mikäli sisätautipuolella pääset oikeasti sellaisen kilpirauhasista ymmärtävän lääkärin puheille niin luultavasti saat lääkityksen (omalla kohdallani oli ehkä huono tuuri). Mulla on kans jotenkin huono kunto. Ennen harrastin lentopalloa, judoa ja aerobickia mut nykyisin ei jaksa eikä pysty. Muutenkin on koko ajan väsynyt ja voimaton olo. (ihan kuin eläisi hidastetussa filmissä ) Olen itse yrittänyt nyt pudottaa painoa harrastamalla kuntopyöräilyä joka päivä tunnin ajan sekä iltaisin voimistelemalla kuntopallon kanssa sekä muuttamalla ruokavalioa mutta paino ei ole tippunut kiloakaan. Sen sijaan olen huomannut positiivisen muutoksen verenpaineessa kotimittarilla mitattuna paineet ovat nyt 89/120.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kuulostaa niin tutulle... mulla oli puolitoista vuotta liikatoiminta... joulukuussa lopetettiin lääkitys arvot normaalit? Nyt sitten heinäkuussa taas kontrolli... pahaa pelkään että nyt ollaan vajaatoiminnalla sitten!!

Pakko oli ihan hierasta silmiä ku luki ton "22 kertaa vuodessa" ja kuolet siihen... Toiset käy 2 kertaa päivässä! Laske paljoks se tekee vuodessa ja mieti uudestaan onko vielä aihetta kuolla...

Mulla on ollut nyt tuollaisia mainitsemisia oireita jo pari kuukautta. Olen miettinyt lääkäriin menemistä. Hiustenlähtöä ollut jo pidempää ja nyt tullu kauheita lihas ja nivelkipuja ja ei todellakaan ole kiva noi kaulan alueen pistävät kivut ja nielemisvaikeudet :( Välillä juuri levossa sydän hakkaa tuhatta ja sataa. Voisikohan olla kilpirauhasen vajaatoiminta :o

Jos TSH on ollut 11,10 niin missään labrassa ei sen yläraja ole ollut koskaan noin korkea, tuolla arvolla tarkoitetaan muuta kuin TSH-arvoa.

Ja viimeisimmälle kysyjälle; ilman muuta verikokeisiin, kannattaa varata aika suoraan endokrinologilta.

Itselläni TSH oli 2,9 kun sain lääkityksen, muut arvot suht ok, oirelista vain on niiiin pitkä että sain lääkityksen, ensin kokeeksi ja sitten jatkuvaksi.

Minulla oli aluksi tsh <0.01 ja s-t4v 50.
Sitten leikattiin kilppari kokonaan pois ja tsh oli sen jälkeen yli 30.
Nyt heittää 1,5 -30. Lääkityksellä hankala saada kohdilleen.

Kilpirauhasen tulehdus! Jos CRP ja senkka koholla ja kaula kipuilee, niin lähes varma juttu. Jos vielä kilppariarvot pielessä, niin satavarma! Kortisoni auttaa, ei paranna. Aika voi parantaa.

Yhteistyössä