KILPIRAUHASEN VAJAATOIMINTA? Kenellä on se?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Eikös siinä ole elinikäinen lääkitys? Onko vajaatoiminta ja lääkitys vaikuttanut elämäänne jotenkin?

Mä olin aamulla verikokeissa ja varmaan ensi viikolla tulee tieto tuloksista. Mä olen saanut sädehoitoa ja kilpirauhanen on sädetysalueella. Sädehoitoja on annettu keväällä 2000, mutta nyt on alkanut verikokeissa näkyä, että kilpirauhanen on ottanut nokkiinsa. Lääkäri sanoi, että lääkitys tulee varmaan jossain vaiheessa. Saa nähdä tuleeko se jo nyt.

Mä en vain haluaisi, että taas jotain lisää. Kun jotkut täällä ovat kirjoittaneet ettei se vajaatoiminta ole kovin iso juttu. Mutta mua vain niin tympii, kun se ei ole ainoa asia mikä mun kropassa on vialla syöpähoitojen takia. Mähän joudun mammografiaankin jo 30-vuotiaana just sen sädehoidon aiheuttaman suurentuneen rintasyöpäriskin takia |O :headwall:

Ei ole kylläkään tietoa ko. asiasta. Tuohon vain kommentoin että eihän ne mitkään ole toisten mielestä isoja juttuja, ennen kuin omalle kohdalle osuu..
Toivottavasti sulla on kaikki ok. Tsemppiä!

no joidenkin mielestä ehkä pikkujuttu,mutta mulla vaihtumassa vajaaksi ja ei todellakaan ole mitkään herkulliset oltavat,oireita on vaikka muille jakaa ja aina ei lääkityystä saada heti kohdilleen,joten joutuu säätämään lääkitystä,mutta toivon todella että olisi kans muuttunut jo vajaaksi tämä tasapainoilu on kamalaa.. Perjantaihin pitäis jaksaa odotella tuloksia kilpparista ja sit reumakokeista.Fibrolääkitys on jo.

Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Ei ole kylläkään tietoa ko. asiasta. Tuohon vain kommentoin että eihän ne mitkään ole toisten mielestä isoja juttuja, ennen kuin omalle kohdalle osuu..
Toivottavasti sulla on kaikki ok. Tsemppiä!

Ne jotka ovat mulle vastanneet ettei ole iso juttu, sanovat itse sairastavansa vajaatoimintaa. Mua vain niin nyppii, kun on kaikkea muutakin!

Mulla todettiin noin vuosi sitten vajaatoiminta ja sain lääkityksen. Ei se niin kamalaa ole. Eniten inhottaa väsymys, vaikea painon pudotus ja hikoilu (joka tosin enemmän liittyy varmaankin tuohon ylipainoon).

Pahimmillaan vajaatoiminnassa voi kehittyä struuma, joka täytyy leikata.

Ymmärrän kuitenkin, että olet tuskastunut, kun on noita syöpäjuttuja ollut.
Mutta kilpparivaivat on pieni murhe niihin verrattuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Pohjantähdenalla:
no joidenkin mielestä ehkä pikkujuttu,mutta mulla vaihtumassa vajaaksi ja ei todellakaan ole mitkään herkulliset oltavat,oireita on vaikka muille jakaa ja aina ei lääkityystä saada heti kohdilleen,joten joutuu säätämään lääkitystä,mutta toivon todella että olisi kans muuttunut jo vajaaksi tämä tasapainoilu on kamalaa.. Perjantaihin pitäis jaksaa odotella tuloksia kilpparista ja sit reumakokeista.Fibrolääkitys on jo.

Mulla on lääkitys tulossa lääkärin sanojen mukaan kuitenkin jossain vaiheessa. Ottaa päähän, kun kaksi kertaa on mut saatu syövästä terveeksi, niin sitten on kaikkea muuta niitten hoitojen takia!!!

Asiasta punaisiin villahousuihin, onko teillä liput sinne Tähkän Teuvan keikalle? Se myöhempi keikka on loppuunmyyty ja aikaisemmalle keikalle on ihan muutamia lippuja enää.

Kun sen lääkityksen saa tasapainoon ja muistaa ottaa sitä niin se on pikkujuttu, mut siinä vaiheessa kun sitä tasapainoa haetaan niin se on isompi juttu. Varsinkin jos lääkäri ei oo hyvä näissä hommissa.

olen joskus kirjottanut omalla nikilläni että mulla on toi kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkitys siihen, mutta siihen on vaan totuttava, ei auta muu.

Alkuperäinen kirjoittaja Faerie:
Mulla todettiin noin vuosi sitten vajaatoiminta ja sain lääkityksen. Ei se niin kamalaa ole. Eniten inhottaa väsymys, vaikea painon pudotus ja hikoilu (joka tosin enemmän liittyy varmaankin tuohon ylipainoon).

Pahimmillaan vajaatoiminnassa voi kehittyä struuma, joka täytyy leikata.

Ymmärrän kuitenkin, että olet tuskastunut, kun on noita syöpäjuttuja ollut.
Mutta kilpparivaivat on pieni murhe niihin verrattuna.

Mulla on painoa reilusti yli normaalin rajan...Mulla ei muuten pidä kaupan dödöt vaan pitää ostaa apteekista, mutta voihan olla että ne syöpähoidot ovat vaikuttaneet tähän, koska aiemmin suurinpiirtein samalla painolla ei ollut tuota ongelmaa. Tämä ongelma tullut siis toisen sairastamisen jälkeen.

Tässä vain miettii, että mitähän seuraavaksi. Viimeisissä kontrolleissa on ilmennyt aina jotain uutta miksi mua pitää seurata. Kilpirauhasjuttu on ollut tiedossa jo aiemmin, mutta viimeksi tuli tuo rintasyöpäriski esille. Noita ennen suurentunet riski sairastua sydän-ja verisuonitauteihin joskus 50v., rytmihäiriöitä on jo. :kieh: :headwall:

Minulla on vajaatoiminta todettu n. puoli vuotta neidin syntymän jälkeen ( kesällä 2005 ) ja lääkityksen siihen sain tammikuussa 2006 ku VAATIMALLA VAADIN :kieh: ( Arvot ei vielä sillon ollu tk lääkärin mielestä niin pielessä että ois pitäny alottaa lääkitys, mutta koska meillä oli toisen lapsen haave/yritys meneillään niin halusin arvot kohdalleen ).
Vajaatoiminta HOITAMATTOMANA aiheuttaa esim. ovulaatiohäiriöitä.

Lääkityksen kohdalleen saaminen vie tosiaan aikaa :/
Itse söin 25mikrogrammaa päivässä Thyroxinia Tammikuu 2006-huhtikuu 2007 välisenä aikana eikä arvot suostunu menemään kohdalleen millään. :/
Sitten naistentautienpolilla tutkittiin tätä mein lapsettomuutta ja tää alan asiantuntija lääkäri sanoi että voisi väittää että mein lapsettomuus ( eli minun ovuloimattomuus ) johtuu siitä että tuo lääkitys ei ole täysin kohdallaan. Hän nosti annoksen 50 mikrogrammaan päivässä.
Aloitin siis tupla-annoksen syömisen huhtikuussa 2007 ja viimiset menkat on tullu toukokuussa 2007 ;)
Eli nopeasti auttoivat siihen ovuloimattomuuteen ja nyt oon raskaana viikolla 16+5 ja arvoja vaan seurataan vähän tarkemmin nyt raskausaikana, muuten ei raskauteenkaan vaikuta mitenkään =)
Eli kun muistaa vaan lääkkeet aamulla ottaa TYHJÄÄN vatsaan eikä syö n.puoleen tuntiin mitään ( eikä ota esim. kalkkitabletteja samaan aikaan ) niin kyllä tämän kanssa pärjää, eikä sitä edes huomaa. Pillerit on osa aamurutiinia niin kuin pissalla käyntikin :D

Toki heti alkaa väsyttää jos arvot pääsee "pyllylleen" ja se ei oo kivaa, mut ei kuitenkaan varmaan pahimmasta päästä tääkään sairaus :)

Olen sairastanut 14 vuotta ja olen elinikäisellä lääkityksellä.
Voin vain sanoa omasta puolestani, että kyllä tää ei mun elämääni häiritse, vaikka alkuun muistan suurestikin kapinoineeni. Ehkä se johtui juuri siitä lopullisuudesta..? Itsellänikin löytyy muitakin vaivoja, muttei mitään syöpään verrattavaa tosin.

Vauhkoaahan eräs julkisuuden henkilökin jatkuvasti tän sairauden kiroista, mutta musta ne jutut ovat lähinnä naurettavaa liioittelua.

Alkuun etsittiin hoitotasapainoa ja sen löydyttyä on seurailtu kerta vuoteen arvoja verikokein, ellen ole itse tuntenut olossani jotain poikkeavaa. Raskauksien aikana seuranta hieman tiiviimpää, mutta vain verikokein.

Mutta summa summarum, me kaikki olemme yksilöitä ja tunnemme kivunkin niin erilailla, joten se mikä toiselle on h..vettiä on toiselle 7.taivas näin karkeasti sanottuna.

Kaikkea hyvää ja jaksamista ap:lle:)

Loka, sun kanssa onkin tainnut tästä asiasta olla puhetta. Muistan sen vain siitä, kun kerroit noista vaikeuksista tulla raskaaksi ja että olet raskaana.

Mulla on munasarjat saattanu vaurioitua sytostaateista, että ei tähän nyt vielä kaivattaisi muita ongelmia sillä saralla. Vaikka eipä mulla kyllä ole miestäkään jonka kanssa yrittää raskautta eikä se pyhä sikiäminen taida olla mahdollista :whistle: :whistle:

Mä oon joskus kauhean väsynyt ja oon miettinyt, että voisko johtua tuosta että kaikki ei välttämättä ole kunnossa kilpirauhasen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Eikös siinä ole elinikäinen lääkitys? Onko vajaatoiminta ja lääkitys vaikuttanut elämäänne jotenkin?

Mä olin aamulla verikokeissa ja varmaan ensi viikolla tulee tieto tuloksista. Mä olen saanut sädehoitoa ja kilpirauhanen on sädetysalueella. Sädehoitoja on annettu keväällä 2000, mutta nyt on alkanut verikokeissa näkyä, että kilpirauhanen on ottanut nokkiinsa. Lääkäri sanoi, että lääkitys tulee varmaan jossain vaiheessa. Saa nähdä tuleeko se jo nyt.

Mä en vain haluaisi, että taas jotain lisää. Kun jotkut täällä ovat kirjoittaneet ettei se vajaatoiminta ole kovin iso juttu. Mutta mua vain niin tympii, kun se ei ole ainoa asia mikä mun kropassa on vialla syöpähoitojen takia. Mähän joudun mammografiaankin jo 30-vuotiaana just sen sädehoidon aiheuttaman suurentuneen rintasyöpäriskin takia |O :headwall:
Hei!Scarlet-79,mä kirjoitan sinulle tänään yv,kerron mitä minulle autanut!Kun mä en muista kaikki sanat Suomeks pitäis mun mieheltä kysyä! =)

Loka, sun kanssa onkin tainnut tästä asiasta olla puhetta. Muistan sen vain siitä, kun kerroit noista vaikeuksista tulla raskaaksi ja että olet raskaana.

Mulla on munasarjat saattanu vaurioitua sytostaateista, että ei tähän nyt vielä kaivattaisi muita ongelmia sillä saralla. Vaikka eipä mulla kyllä ole miestäkään jonka kanssa yrittää raskautta eikä se pyhä sikiäminen taida olla mahdollista :whistle: :whistle:

Mä oon joskus kauhean väsynyt ja oon miettinyt, että voisko johtua tuosta että kaikki ei välttämättä ole kunnossa kilpirauhasen kanssa.

Miulla ainakin aiheutti väsymystä kun tää ei ollu kunnossa. Eli voi hyvinkin olla siitä. Se oli lähinnä sellasta väsymystä että ois voinu vaan maata sohvalla ja olla, ei välttämättä nukkua mut ettei ollu voimia tehdä mitään kuitenkaan.

Juu, jos joskus perheenlisäystä olet haluamassa niin tämä ei vaikuta mitenkään mikäli arvot on kohdallaan. Eli sitten kun lääkitys on kohdallaan niin tämän kanssa voi elää täysin normaalisti. =)

Tsemppiä :hug:

Mulla ei ollut vaikeuksia tulla raskaaksi. Kaks lasta sai hyvinkin nopeasti alkunsa ja tämä kolmas masuasukki tuli ihan vahinkona :whistle:
Tosin mulla ei noita kahta odottaessa vielä ollut vajaatoimintaa ja tän kolmosen saatua alkunsa lääkitys oli jo kohdallaan..

Mulle ilmoitetaan varmaan kirjeellä on tulokset mitkä tahansa. Mutta jos on vajaatoiminta niin varmaan joudun menemään lääkäriin, koska lääkityshän sitten pitää aloittaa.

Ei välttämättä ole elinikäinen lääkitys. Mä sairastuin vajaatoimintaan v. 1998 kun esikoinen puolivuotias. Toisen lapsen synnyttyä lääkäri ehdotteli, että josko kokeiltaisiin ilman lääkitystä pysyykö arvot kohdallaan, ja ne pysyi. Siispä jätin lääkkeet pois v. 2002, kun ei enää ollut lapsihaaveitakaan. Eli minulla kilpirauhasen toiminta palautui jotenkin ennalleen. Sinun tilanteesi voi tietysti olla toinen, jos syöpähoidot on pysyvästi vaurioittanut kilpirauhasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei välttämättä ole elinikäinen lääkitys. Mä sairastuin vajaatoimintaan v. 1998 kun esikoinen puolivuotias. Toisen lapsen synnyttyä lääkäri ehdotteli, että josko kokeiltaisiin ilman lääkitystä pysyykö arvot kohdallaan, ja ne pysyi. Siispä jätin lääkkeet pois v. 2002, kun ei enää ollut lapsihaaveitakaan. Eli minulla kilpirauhasen toiminta palautui jotenkin ennalleen. Sinun tilanteesi voi tietysti olla toinen, jos syöpähoidot on pysyvästi vaurioittanut kilpirauhasta.

Niin en tiedä sitten kuinka pahasti kilpirauhanen on vaurioitunut sädehoidoista.

Sädehoidot on vaikuttanut myös mun sylkirauhasiin ja syljen koostumus on muuttunut sitkeämmäksi eikä se suojaa hampaita enää niin hyvin. Hammaslääkäri sanoi, että se vaikutus on loppuelämän.

siis apua, eikö ole enään lippuja Tähkän keikalle 15.10 joka alkaa klo 17. Tosi tylsää, kun olin ajatellut mennä lapsen kanssa =(

Teuvalla on keikka 12.10 ja sinne aikaisemmalle keikalle voi vielä saada lippuja jos hyvä tuuri käy.

Mulla on vasta vajaatoiminnan epäilys vaikka tsh on ollut puolivuotta väleillä 5.50-10.11, t4v on ollut kokoajan normaali. Tota mun vaivaa on hoidettu kortinosilla koska ton epäillään olevan vain kilpirauhasen tulehdus ja kystia joita on kilpirauhaseen ja imusolmukkeeseen muodostunut seurataan ultralla. Mulla on noi kilppariongelmat ainakin aiheuttanut hirveitä sivuoireita ja kipuja.. eikä oo noille ongelmille näkymässä loppua.. just torstain uusissa verikokeissa arvot oli taas noussut 6.19. Kumma etten vieläkään saa tyroksiinilääkitystä vaikka vajaatoiminnalla on ollut rajuja vaikutuksia kehoon.

siis apua, eikö ole enään lippuja Tähkän keikalle 15.10 joka alkaa klo 17. Tosi tylsää, kun olin ajatellut mennä lapsen kanssa =(

Teuvalla on keikka 12.10 ja sinne aikaisemmalle keikalle voi vielä saada lippuja jos hyvä tuuri käy.

Päivää en tarkalleen muista, mutta juuri tuo keikka. voi pöh =( ennakkoon en viitsi lähteä lippuja teuvalta asti ostamaan.

alkuperäiseen aiheeseen: paljon voimia ja jaksamista sinulle!

Teuvan nuorisoseuralta sai tilata lippuja postiennakolla, mutta en tiedä onko niillä enää, koska päivällä kuulin että heilläkin ihan pari lippua enää.

Tuolta Hilkan numero ja koita soittaa.

http://portaali.suupohja.fi/site;jsessionid=30370B2D59B5C5F01D39641A9AA1A2FE?node_id=821&action=show_data&p_id=2301&cls_kunta=null&cls_jarjestoluokka=05&ordercol=yhdistys&ordertype=ASC&row=57

Yhteistyössä