kilpirauhaskokeissa käyneet...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kilppari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No kun ei tartte olla syömättä, jos on vaan kilpirauhaskokeet. Kofeiinipitoiset juomat ei oo suositeltavia. Ainoo rajotus on, että enne klo 10 pitää ottaa. Olen laboratoriohoitaja.

mielenkiintoista että on ristiriitaisia ohjeita. Multa otettiin muutama vuosi sitten ko. koe eikä tarvinnut olla syömättä. Nyt työkaveri sanoi että tarvii olla syömättä...
No, en syö 12h mitään varmuuden vuoksi!
Kiitos vastauksista.

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Ei tarvitse olla ravinnotta. Kilpirauhaskoe TSH otetaan aamulla 7-10 välillä sen vuorokausivaihtelun takia, ei sen takia, että pitäs olla syömättä ja juomatta =)

Ja mä tilaan näitä kokeita harva se päivä.

Usko vaan ap tätä. Mä otan näitä verikokeita työkseni joka armas päivä. Ei tartte olla syömättä. Kilpirauhaslääkettä ei saa ottaa, jos sellainen käytössä on.

Käyn itse säännöllisesti kokeissa. Viimeeksi aikaa varatessani, minulle sanottiin ettei saa syödä 12h. Kun menin verikokeeseen ja kerroin syömättömyydestäni, labranottaja ihmetteli tätä. Sanoi, että olen saanut virheellistä tietoa. Saa kuulema syödä!! Outoa...

mulle sanottiin aina Tampereella että pitää olla syömättä kun menee noihin kilpirauhas kokeisiin mutta täällä Turussa riittää se vain että ei ota lääkettä aamusella mutta muuten saa syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mykkä kissa on mauton:
No jo vaihtelee ohjeet kyllä.
Minua opastettiin: 12h syömättä ja juomatta, lääkärin määrämät lääkkeet saa ottaa ja koe tehtävä ennen 10:tä.

Niinpä :/ Meillä jopa lääkäri ohjeisti potilasta oleen ravinnotta, koska hän luuli, että pitää olla, koska koe otetaan aamulla. Mä sit kyllä oikaisin sen harhaluulon :D Mutta ei kaikki tosiaankaan tiedä oikeita ohjeita ja sit sanotaan noinkin varulta. Aika helppo is kyllä ttarkistaa, kun soittas vaikka labraan, mut eihän ne kaikki viitti..

monissa paikoissa varmaan sanotaan automaattisesti aina ja kaikille, että syömättä. Mutta ihan oikeesti ei tartte (syöminen ei siis vaikuta tuloksiin). Nykyään syömättömyys vaaditaan ainoastaan sokeri- ja kolesterolikokeille ja muutamalle harvinaisemmalle jutulle.Muihin saa syödä. Uskokaa nyt jo.

Alkuperäinen kirjoittaja taaperotx4:
mulle sanottiin aina Tampereella että pitää olla syömättä kun menee noihin kilpirauhas kokeisiin mutta täällä Turussa riittää se vain että ei ota lääkettä aamusella mutta muuten saa syödä.

Olen myös Tampereelta ja ihan päinvastoin mulle sanottiin. Jos on ollut muita kokeita, niin se syömättömyys koskee niitä. Kilpirauhaskokeessa mitataan hormoonien määrää, miten syömättömyys siihen vaikuttaisi? Loogista? Ajalla on enemmän merkitystä, eli ennen klo10 aamulla.
Usko mielummin näitä labrahoitajia, kuin arvailijoita ja mukatietäjiä :)

Minua opastettiin: 12h syömättä ja juomatta, lääkärin määrämät lääkkeet saa ottaa ja koe tehtävä ennen 10:tä.

Niinpä :/ Meillä jopa lääkäri ohjeisti potilasta oleen ravinnotta, koska hän luuli, että pitää olla, koska koe otetaan aamulla. Mä sit kyllä oikaisin sen harhaluulon :D Mutta ei kaikki tosiaankaan tiedä oikeita ohjeita ja sit sanotaan noinkin varulta. Aika helppo is kyllä ttarkistaa, kun soittas vaikka labraan, mut eihän ne kaikki viitti..

Niin tai sitä vaan luottaa lääkärin ohjeeseen, eikä tuu edes mieleen varmistaa asia ja soittaa labraan. Kuten esim. minä luotin lääkäriin :whistle:

Niin tai sitä vaan luottaa lääkärin ohjeeseen, eikä tuu edes mieleen varmistaa asia ja soittaa labraan. Kuten esim. minä luotin lääkäriin :whistle:

Eiku mä tarkotinkin, että se lääkäri vois soittaa ja kysyä, ettei tulis annettua väärää tietoa mut eihän ne viitti =)