Kinkku uunissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihamieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Mitä muuta ateriaan kuuluu? :) Meillä jo himmaillaan syömisiä, tähdenlentoja tänään, olen ollut puoli yötä töissä ja ihan töttöröö nyt.

No me syödään pääateria aina maanantaian, kun sunnuntaihin kuuluu niin tukusa aamiainen, että siinä tulee samalla kuitattua lounaat ja välipalat eikä päivällisenkään tarvitse olla kummoinen.

Vähän mietin vielä, riippuu kuinka kauan tuon pitää olla uunissa, en tiedä kilomäärää kun vaaka ei riittänyt siihen , eli yli5 kg kuitenkin. Teen joko lohkoperunoita uunissa, tai sitten perunamuussin ja uunikasviksia lisukkeeksi. Joku salaatti ja kunnon kastike liemestä. Jälkkäriksi taitaa olla mämmijäätelöä. Eli ihan tavallista.

Meilllä oli perjantaina lammasta, olen tässä pääsemässä pettymyksen yli, siitä tuli vaan "ihan ok". Tein lisäkkeeksi paahdettuja vihanneksia ja chipsejä, niitä kahteen kertaan paistettuja perunoita, niistä tuli hyviä. Kerran vuoteen niitä ehkä voi syödä :ashamed: Alkuruokana oli se suolainen kääretorttu, josta oli joskus puhe. Taisin neuvoa sinua väärällä kirjalle silloin kerran, Hesarin Ruokatorstaista oli kyse, vaikka puhuin ruokavuodesta, onko sellainen kirja olemassa?

Meilllä oli perjantaina lammasta, olen tässä pääsemässä pettymyksen yli, siitä tuli vaan "ihan ok". Tein lisäkkeeksi paahdettuja vihanneksia ja chipsejä, niitä kahteen kertaan paistettuja perunoita, niistä tuli hyviä. Kerran vuoteen niitä ehkä voi syödä :ashamed: Alkuruokana oli se suolainen kääretorttu, josta oli joskus puhe. Taisin neuvoa sinua väärällä kirjalle silloin kerran, Hesarin Ruokatorstaista oli kyse, vaikka puhuin ruokavuodesta, onko sellainen kirja olemassa?

Mulla on joo oodtukset vähän turhan korkealla tuon villisian suhteen, sen on ihan älyttömän hyvää lihaa, ja kyllä harmittaa jos tulee vaan ok. Mistä ostit lampaan, siis millaisen? Mitä kasviksia paahdoit?

Tiesin kyllä että tuosta kirjasta on kyse (on minulla Ruokavuosi-kirjakin, se on keittokirja jostain 70-luvulta, josta on otettu uusintapainos, äidin aikoinaan paljon käyytämä kirja ja osti meille lapsille sitten omat kirjat kun uusintapainos tuli). Mutta en ollut ihan varma löysinkö sen reseptin mistä oli puhe, eli sivunumero edelleen olisi ihan kiva.

238 kylmäsavulohikäärö :) Löytyykö tällä?

Lampaan hommasi ystävä jostain Lappeenrannan pielestä, niitä taisi tulla kolme eläintä, tuossa lähikaupassa pilkottiin. Otimme kaksi viulua, jauhelihaa, luita ja selyksiä.

Paahdoin bataattia, valkosipulia, porkkanaa, olikohan muuta? Marinadi oli jogurttinen ja paljon yrttejä. Liha oli kyllä just sopivaa kypsyydeltään, mutta maku jäi jotenkin vaisuksi, olen pettynyt, jos pitää suolaa lisätä lautasella :ashamed:

238 kylmäsavulohikäärö :) Löytyykö tällä?

Lampaan hommasi ystävä jostain Lappeenrannan pielestä, niitä taisi tulla kolme eläintä, tuossa lähikaupassa pilkottiin. Otimme kaksi viulua, jauhelihaa, luita ja selyksiä.

Paahdoin bataattia, valkosipulia, porkkanaa, olikohan muuta? Marinadi oli jogurttinen ja paljon yrttejä. Liha oli kyllä just sopivaa kypsyydeltään, mutta maku jäi jotenkin vaisuksi, olen pettynyt, jos pitää suolaa lisätä lautasella :ashamed:

Löytyi, ja nyt tajusin että löytyi jo viimeksi, unohdin vaan asian. Minä aion tehdä tuota niille toisille nelikymppisilleni.

Just sovittiin kaverin kanssa, että tilataan poroa syksyllä, tilataan yksi poro puoliksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Löytyi, ja nyt tajusin että löytyi jo viimeksi, unohdin vaan asian. Minä aion tehdä tuota niille toisille nelikymppisilleni.

Just sovittiin kaverin kanssa, että tilataan poroa syksyllä, tilataan yksi poro puoliksi.
Tein nyt tuon käärön niin, että toiseen päähän kylmäsavulohta ja toiseen poroa, tuli oikein mainio, erottelin sitten koristelussa, että kalapäädyssä oli tilliä ja lihapäädyssä ruohosipulia. Rippijuhliin tein nuo rullat koristelua vaille valmiiksi edellisenä päivänä, hyvin maut tasaantui. Melko neutraali saa se päällisen juusto olla (tai mitä siihen nyt käyttää ) ettei tule liian suolaista. Ja yksi taikina kerrallaan, jos tekee useamman, kun paistaakin voi vain yhden kerrallaan, en usko, että kiertoilma kannattaa eikä taikinan seisottaminen pellillä odottamassa.

Tein nyt tuon käärön niin, että toiseen päähän kylmäsavulohta ja toiseen poroa, tuli oikein mainio, erottelin sitten koristelussa, että kalapäädyssä oli tilliä ja lihapäädyssä ruohosipulia. Rippijuhliin tein nuo rullat koristelua vaille valmiiksi edellisenä päivänä, hyvin maut tasaantui. Melko neutraali saa se päällisen juusto olla (tai mitä siihen nyt käyttää ) ettei tule liian suolaista. Ja yksi taikina kerrallaan, jos tekee useamman, kun paistaakin voi vain yhden kerrallaan, en usko, että kiertoilma kannattaa eikä taikinan seisottaminen pellillä odottamassa.

[/quote]

Joo ei minun tarvitse tehdä kuin yksi, sillä kavereita on tulossa alle 10, ja sortteja on vaikka kuinka monta. Ajattelin tehdä paljon alkupaloja ja jälkiruokia :p

Yhteistyössä