Kipeä totuus vai kohteliaisuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Nuoremman tytön luokalla on tyttö, josta ilmeisesti ei kovin pidetä. Aloittaa paljon kiusaamista, nimittelee ym. Luulin että on suosittu, tavallaan johtaja. Vilkas ja näyttää että pyörittää sitä porukkaa. Ovat nyt tokalla, monet tuttuja jo päiväkodista ja eskarista.

Luokalla on myös ollut 3 tyttöjen synttärit nyt syksyllä. Meidän on viikon päästä.

Kukaan ei ole kutsunut kaikkia tyttöjä luokalta. Niitä on 9. Meidän on kyllä ollut kaikissa näissä, muttei kaikkien muiden. Yleensä n. 5-6 on kutsuttu, niin meilläkin. Ja pari muuta kaveria.

Olin äsken jumpassa ja pukuhuoneessa tämän yhden tytön äiti jutteli mulle. Kysyi onko mun tyttö kutsuttu noihin synttäreille. Hänen tyttö ei ole saanut yhtään kutsua. Mekään ei siis olla kutsuttu, mutta en tiedä tietääkö tuo äiti sitä. Kyseli onko joku vialla. En saanut siinä sanottua muuta kuin että aina täytyy kuitenkin rajata määrää ja pitäisi muistaa kutsua ne ketkä ovat kutsuneet jne. Mun tyttöä ei siis ole heidän synttäreille kutsuttu ikinä.

Säälitti. Kotona kysyin voidaanko kuitenkin kutsua tämä yksi. Ei missään nimessä. Ei ole kuulemma kiva kaveri. Kyllä mä tiesin omani mielipiteen jo. Ilmeisesti se on myös muiden.

Olisiko mun pitänyt sanoa jotain miksi niitä kutsuja ei tule?? Aika vaikea sanoa mitään sellaista.

Musta ois äitinä ollut kiva kuulla totuus, koska haluaisin ohjata tyttöäni käyttäytymään paremmin luokkalaisia kohtaan ja näin saamaan ystäviä. Tuollainen voisi olla aika helposti korjattavissa.

Mutta ymmärrän kyllä, että kaikki eivät kestä kritiikkiä lapsistaan ja olisit voinut vain kakkaa saada niskaan.

En minä olisi ainakaan puuttunut, olisin sanonut samallalailla kuin sinä. Ehkä sen olisin voinut lisätä, että ehkä kannattaa kysellä opettajalta jos haluaa tietää miten lapsen kaverisuhteet menee koulussa ja onko kaikki ookoo.

Parempi oli ettet sanonut mitään. Olisi pitänyt valita sanat tosi tarkkaan ja niin äkillisessä tilanteessa on viisaampi vaan vaieta. Eiköhän hän voi kysyä asiaa opettajalta, joka on sopivan neutraali kommentoimaan tytön asemaa luokassa (vaikka opettaja tietysti saa syyt niskoilleen)

Kyllä minustakin olisi pitänyt totuus kertoa, ja sen voi silti kertoa asiallisesti. Minäkin haluaisin tietää, mikäli oman lapseni käytös ei olisi priimaa, sillä ehdottomasti tahtoisin korjata tilanteen. En suvaitse lainkaan kiusaamista, joten kamalimmalta varmaan tuntuisi, mikäli se olisi oman lapseni aiheuttamaa. En myöskään suvaitse, että toisia määrätään ja käskytellään, joten kyllä olisi hyvä, jos tuo äiti tietäisi jotain oman tyttärensä käytöksestä.

Kyllä mä ymmärrän, että äiti voi haluta tietää, itsekin haluaisin.

Mutta se syy on jollain lailla sen tytön tapa puuttua ja arvostella kaikkea, penaaleista vaatteisiin ja puuttua kaikkeen. Esimerkkejä on, mm. mun tytölle intti että hän ei saisi mennä ostamaan välipalaa hommaamallani välipalapassilla. Muka niin pieni ei saa. Jos se olisi kiellettyä, miksi keittiöstä ei ole puututtu, passissa lukee nimi ja luokka. Toista haukkuu silmälaseista jne. Olen siis kysynyt, mikä siinä mättää.

Vaikeaa sanoa kovin rakentavasti, että hän määräilee liikaa ja kommentoi toisten asioita liikaa. Tämä tyttö on luokan vanhin, niin se on myös sellainen ikuisuusaihe mistä jauhaa.

On äitinsä kuullen ja nähdenkin pitänyt tuota peliä (ei haukkunut ketään laseista, mutta arvostellut esim. mun tytön pyörää), niin luulisi äidin tietävän. Muut ovat ehkä kyllästyneet. En usko että on mitään salaliittoa, enkä edes tiennyt että ei oo ollut millään niistä muista synttäreistä.

Me kutsuttiin hänet viime vuonna, vastakutsua ei tullut tammikuussa. Joten siihen oli helppo puuttua, koska kyllä siinäkin valintaperusteessa on perää.

Tyttö on selvästi sosiaalisesti taitamaton ja tarvitsisi kovasti ohjausta. Minkä ikäisiä nämä lapset siis nyt ovat, menikö multa ohi? Voi olla, että tyttö jossain vaiheessa joutuu itse kiusatuksi, eristetyksi muista, jos ei opi muita käyttäytymismalleja. Harmittava tilanne. Äitinä olisin itse halunnut kuulla totuuden, mutta toisaalta voi olla, että vanhemmat eivät ole tyttönsä käyttäytymiseen koskaan puuttuneet.

[QUOTE="jenny";28934146]Musta ois äitinä ollut kiva kuulla totuus, koska haluaisin ohjata tyttöäni käyttäytymään paremmin luokkalaisia kohtaan ja näin saamaan ystäviä. Tuollainen voisi olla aika helposti korjattavissa.

Mutta ymmärrän kyllä, että kaikki eivät kestä kritiikkiä lapsistaan ja olisit voinut vain kakkaa saada niskaan.[/QUOTE]

Ei ohjauksella voi muuttaa sitä että jotkut ovat nupopäitä pienestä asti. Tarhassa ja koulussa ne ovat kiusaajia ja aikuisena niistä tulee poliiseja, virkamiehiä ja poliitikkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28934538:
mä ainakin haluaisin kuulla toduuten. jos mulle ei kukaan kertois, niin miten osaisin opastaa lasta oikeaan. totuuden voi kertoo ihan asiallisesti, niin ehkä siiihen sitten myös suhtaudutaan asiallisesti

Miten olisit minuna sanonut :( en oikeasti edes tiennyt ettei häntä oltu kutsuttu nyt 4 tytön synttäreille.

Mulla painoi vierasasiassa kyllä sekin, että mun tyttöä ei ole ikinä kutsuttu heidän synttäreille, vaikka me kutsuttiin viime vuonna.Tyttö saa päättää, mutta muutamaa ehdottelin tällä perusteella ja tyttö oli että joo, kutsutaan vaan.

Tyttö on selvästi sosiaalisesti taitamaton ja tarvitsisi kovasti ohjausta. Minkä ikäisiä nämä lapset siis nyt ovat, menikö multa ohi? Voi olla, että tyttö jossain vaiheessa joutuu itse kiusatuksi, eristetyksi muista, jos ei opi muita käyttäytymismalleja. Harmittava tilanne. Äitinä olisin itse halunnut kuulla totuuden, mutta toisaalta voi olla, että vanhemmat eivät ole tyttönsä käyttäytymiseen koskaan puuttuneet.

Ovat tokalla, mutta tämä tyttö täyttää 3 kk päästä 9, koska on ihan vuoden ekoina päivinä syntynyt. Omani täyttää nyt 8 v.

Mulle tämä oli yllätys, koska luulin että on tavallaan johtaja. Useinhan he hallitsevat noin.

[QUOTE="vieras";28934564]Ei ohjauksella voi muuttaa sitä että jotkut ovat nupopäitä pienestä asti. Tarhassa ja koulussa ne ovat kiusaajia ja aikuisena niistä tulee poliiseja, virkamiehiä ja poliitikkoja.[/QUOTE]

Ja suurin osa kömpelösti käyttäytyvistä lapsista on todennäköisesti vain epävarmoja ja sosiaalisesti taitamattomia. Voi olla, että heistä ei lähtökohtaisesti pidetä, todennäköisesti juuri sosiaalisen taitamattomuuden vuoksi, ja he yrittävät kaikin keinoin päästä muiden suosioon ja saada ystäviä. Keinot vaan on vähissä, koska ne sosiaaliset taidot edelleen puuttuu syystä tai toisesta. Se on noidankehä.

Minusta sun ei tarvi kertoa totuutta, pahimmassa tapauksessa äiti voi suuttua just sulle. Mä olisin varmaan vaan sanonut että tyttö itse on päättänyt ketkä on kutsuttu, enkä mitään muuta. Tehkööt siitä sitten itse päätelmänsä miksi teidän tyttö ei tykkää heidän tytöstä ja miksi muutkaan tytöt ei tykkää.

[QUOTE="hiljaisuus";28934610]Minusta sun ei tarvi kertoa totuutta, pahimmassa tapauksessa äiti voi suuttua just sulle. Mä olisin varmaan vaan sanonut että tyttö itse on päättänyt ketkä on kutsuttu, enkä mitään muuta. Tehkööt siitä sitten itse päätelmänsä miksi teidän tyttö ei tykkää heidän tytöstä ja miksi muutkaan tytöt ei tykkää.[/QUOTE]

Hän ei siis kysynyt, miksi mun tyttö ei kutsunut. Vaan kysyi ensin, oliko mun tyttö tänään yhden muun tytön synttäreillä. Sanoin että oli. Tässä vaiheessa en arvannut mitään vielä. Kysyi oliko hän niillä muillakin synttäreillä, mitä on ollut (tänään oli siis kolmannet). Sanoin että on ollut kyllä.

Sitten hän sanoi, että hänen tyttöä ei ole kutsuttu niihin yhteenkään. Alkoi sitten puhumaan että mikäköhän siinä on, ja häntä on tämä mietityttänyt.

Sanoin että siihen vaikuttaa niin monet asiat, että aina pitää jotenkin rajata kuitenkin sitä vierasmäärää, ja muistaa kutsua ne, keltä on saanut kutsuja. Ja ettei munkaan tyttöä ole kaikki luokan tytöt kutsuneet ainakaan viime vuonna.

Yhteistyössä