Kirjastot ovat ekologisia!

04.10.2007
826
0
16
Me ollaan aina käyty lasten kanssa paljon kirjastoissa, koska ne on yleensä mukavia paikkoja ja kaikki meistä viihtyy niissä. Vasta nyt huomasin, että mukavuuden lisäksi kirjastot on myös hyvin ekologisia instituutioita :-)

Anni Sinnemäki kirjoitti kesäblogissään tosi osuvasti:
"Kirjastojen yksi vahvuus on niiden ekologisuus: sadat ihmiset lukevat saman kirjan. Kirjastoista voi lainata myös dvd-bokseja, ja kesällä joistain kirjastoista on saanut myös mölkky-peliä. Asioiden jakaminen luonnonvarojen kohtuullisen ja tehokkaan käytön turvaamiseksi on tulevaisuudessa yhä tärkeämpää."

Olen rakastanut kirjastoja ihan pienestä lähtien. Olen saman rakkauden saanut juurrutettua lapsiini. Samoin kirjojen kunnioittava käsittely ollaan opittu kirjastossa. Arvostan suuresti kirjastoalan ammattilaisia ja toivoisin heille parempaa palkkaa.

Voisin viettää tuntikausia kirjastossa :ashamed: Toissa päivänä kävin kyllä astetta epäekologisemmassa, eli kirjastoautossa. Asumme vain muutaman kilometrin päässä kirjastosta, mutta täälläkin käy kirjastoauto.

Hain joskus kirjastoon töihin, ihan vain siksi että pidän kirjastoista :D Ja pääsinkin, siellä oli mukavaa olla töissä.

Sama koskee filmivuokraamoja ja tv:tä :) Ekologiselta kannalta piraattikopioiden otto kiintolevylle on ekologista kaupasta oston sijaan, mutta muuten toiminta ei ole moraalista. Kannattaa suosia elokuvien ja tietokoneohjelmien ostoa suoraan ilman fyysistä tallennusmediaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Ja taudit leviää, kun sata ihmistä yskii samaan kirjaan ja käpälöi pesemättömin käsin... :whistle: :kieh:

Harmi, ettei kirjoissa enää ole niitä lappuja, joissa kehoitettiin ilmoittamaan kirjastoon jos lainaajalla tai hänen perheellään on tarttuvia tauteja.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Ja taudit leviää, kun sata ihmistä yskii samaan kirjaan ja käpälöi pesemättömin käsin... :whistle: :kieh:

Harmi, ettei kirjoissa enää ole niitä lappuja, joissa kehoitettiin ilmoittamaan kirjastoon jos lainaajalla tai hänen perheellään on tarttuvia tauteja.

:o :o :laugh: :laugh: Ei reps. Suloista.

:o :o :laugh: :laugh: Ei reps. Suloista.

Ne olivat kyllä liikuttavia =) Minulla taitaa olla sellainen yhdessä poistomyynnistä ostetussa kirjassa.

Kirjastot :heart:
Lapsena oli kiva käydä ja hakea vino pino lukemista, hyvä että nenää näkyi pinkan takaa :D

Rakas paikka se on vieläkin. Käyn nykyään useimmiten Rikhardinkadun kirjastossa täällä Helsingissä, ihana paikka muhkeine pylväineen ja yli satavuotinen historia takana. Kirjoihin piiloutuvan viisauden voi oikein haistaa :) Ei tää mun tietokone tuoksu ollenkaan samalle...

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Kirjastot :heart:
Lapsena oli kiva käydä ja hakea vino pino lukemista, hyvä että nenää näkyi pinkan takaa :D

Rakas paikka se on vieläkin. Käyn nykyään useimmiten Rikhardinkadun kirjastossa täällä Helsingissä, ihana paikka muhkeine pylväineen ja yli satavuotinen historia takana. Kirjoihin piiloutuvan viisauden voi oikein haistaa :) Ei tää mun tietokone tuoksu ollenkaan samalle...

Se on vaan vaarallinen kirjasto tuo! askeleet johtaa aina sinne alakertaan ja sieltä lähtee kotiin mukaan jotain...

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Ne olivat kyllä liikuttavia =) Minulla taitaa olla sellainen yhdessä poistomyynnistä ostetussa kirjassa.

Niin minullakin :D

"LAINAUSOHJEET

Lainaajia pyydetään kaikkien kirjaston käyttäjien edun nimessä noudattamaan seuraavia ohjeita:

Pidelkää kirjoja hyvin! Älkää siis koskaan kirjoitelko tai piirustelko niihin, älkää taittako niiden lehtiä merkiksi, tai käännelkö niitä kostutetuin sormin! Älkää viekö niitä kääreettä ulos! Älkää myöskään antako niitä lasten käsiin! Kirjan turmeltumisesta on kirjastonhoitajan arvion mukaan suoritettava korvausta aina sen täyteen ostoarvoon saakka.

Palauttakaa kirjat määräaikana! Laiminlyönnistä seuraa sakko tai lainausoikeuden menetys määräajaksi.

Jos kodissanne on puhjennut tarttuva tauti, ilmoittakaa siitä kirjastonhoitajalle ennen kirjojen palauttamista."

:D

Silloin kun minä olin lapsi ja vielä kouluikäinenkin, meidän kirjastossa oli vielä se systeemi että lainaajat merkittiin niihin kortteihin, joita säilytettiin kirjojen takakannen sisään liimatussa taskussa. Se oli minusta aina kivaa, sai seurata että oliko jollain sama kirjamaku kuin itsellä :xmas:

Ei hitsi, mä taidan skannata tuon ohjeen tuosta minun "Tähdet kertovat, komisario Palmu"-kirjastani, tulostaa sen siirtopaperille ja silittää sen koristeeksi kangaskassiin. Sitä voisi käyttää aina kirjastokassina :D

Silloin kun minä olin lapsi ja vielä kouluikäinenkin, meidän kirjastossa oli vielä se systeemi että lainaajat merkittiin niihin kortteihin, joita säilytettiin kirjojen takakannen sisään liimatussa taskussa. Se oli minusta aina kivaa, sai seurata että oliko jollain sama kirjamaku kuin itsellä :xmas:

Ja sitten oli semmoiset leimakortit ja kirjat kuvattiin jollain systeemillä ja sitten verrattiin onko ne kortit ja kirjat palautuneet. =)

Yhteistyössä