Kirkasta nestettä peräaukosta, vettä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei!
Hieman arka aihe ja toivon kaikkien vastaavan asiallisesti, koska vaiva on tosi enkä vitsaile. Onko täällä muita joilla on sama ongelma tai tietoa mitä tämä voisi olla?
Minulla on ollut jo monta vuotta ripuli, joka ajoittuu aamuun. Voisin sanoa että minulla on koko ajan maha sekaisin. Ei ole ns. "normaalia ulostetta" tullut varmaan ollenkaan tänä aikana. Tarkkaa aikaa en osaa sanoa milloin se alkoi, eli tuskin on tullut lomilta tms koska silloin muistaisi varmasti ajankohdankin milloin on alkanut. Minulta on otettu verikokeet ja ulostenäytteet, eikä mitään löytynyt. Kävin myös paksusuolen tähystyksessä ja sanoi että näyttää ihan terveeltä ja epäili ärtyvän suolen oireyhtymää. Olen syönyt noin vuoden ajan Vi-Sibliniä muttei se ole auttanut. Mutta tähystyksen jälkeen jostain ihmeen syystä ripuli on helpottanut ja sitä ei tule läheskään joka päivä, mutta vaiva mikä minulla on edelleen ja on vain pahentunut, josta haluan siis puhua ja kysyä apua, on että minun peräaukosta tulee kirkasta nestettä. Mitä se on ja miten voin estää sen erittymistä? Neste on välillä ihan vettä, kirkasta eikä haise millenkään. Ihankuin vettä tulisi joku 0,5-1 tl. Välillä se on tosiaan ihan vettä ja välillä se on sellaista nestemäistä kirkasta limaa. Jos vaikka päästää ilmaa suolistosta pois, käytännössä siis pieräisee, niin silloin tulee sitä nestettä. Sitä ei vuoda tai valu muuten, mutta pierastaessa sitä tulee ja jos käyn vessassa niin silloin myös. Mutta jos käyn vessassa niin se saattaa tulla myös sellaisena vaahtomaisena. Mitä tämä siis on? Onko kenelläkään muilla kyseistä vaivaa tai hoitoa siihen? Olen siis nuori, alle 30 vuotias nainen ja elän terveellisesti.

Kiitos kaikille (kahdelle) asiallisesti vastanneille. Ja en ole aikaisemmin käynyt sivuilla mitään juttelemassa, eli en ole jokin "peräsuoliprovosoija" kuka lie muu onkaan ja mitä onkaan tehnyt... Enkä vastannut aivonestekommenttiin vaikka joku oliikin kirjoittanut alkuperäisen nimellä sen.
Keliakiatestit on otettu, muttei ole keliakiaa ja samoin olen myös kokeillut olla gluteenittomalla ruokavaliolla eikä ollut muutosta senkään aikana.
Fruktoosia en ole kokeillut jättää pois, kiitos vinkistä! Jätänkin heti sen pois tai ainakin minimiin! Kiitos paljon.

Alkuperäinen.

Kiitos kaikille (kahdelle) asiallisesti vastanneille. Ja en ole aikaisemmin käynyt sivuilla mitään juttelemassa, eli en ole jokin "peräsuoliprovosoija" kuka lie muu onkaan ja mitä onkaan tehnyt... Enkä vastannut aivonestekommenttiin vaikka joku oliikin kirjoittanut alkuperäisen nimellä sen.
Keliakiatestit on otettu, muttei ole keliakiaa ja samoin olen myös kokeillut olla gluteenittomalla ruokavaliolla eikä ollut muutosta senkään aikana.
Fruktoosia en ole kokeillut jättää pois, kiitos vinkistä! Jätänkin heti sen pois tai ainakin minimiin! Kiitos paljon.

Alkuperäinen.
Hienoa että olet valmis yrittämään tätäkin, itse huomasin sen aivan sattumalta oltuani muutaman päivän syömättä fruktoosia. Ihan pienikin määrä itselläni vaikuttaa heti joten tarkkana saa olla kun fruktoosia lykätään joka paikkaan, tuoteselosteet kannattaa siis syynätä tarkkaan. Huomaa myös että tavallisessa sokerissakin on fruktoosia. Käythän kertomassa täällä auttoiko, kiinnostaa löytyikö "kohtalotoveri". Provoilijat voivat itse olla joku päivä etsimässä vastauksia netistä omiin ongelmiinsa ja tyytyväisiä jos heille silloin asiallisesti vastataan.

Ei perseestä mitään vettä tule, joku taso nyt peräsuli trolleille.
Kiitos jos tiedät sitten, mitä tämä kirkas neste on jos ei vettä niin valaise ihmeessä minullekin asiaa. Voin sanoa että tämä asia on kaukana vitsistä tai trollista. Jos et itse ole kokenut samaa, niin älä tule sanomaan toisille ettei asia ole tosi. Ihmiset ovat erilaisia ja etenkin ärtyvän suolen oireyhtymää kärsivät voivat potea erilaisia ruuansulatuskanavan oireita. Jos olet itse onnekas, joka ei omaa tätä ominaisuutta, niin älä vähättele heitä joilla IBS on. Vaiva on todella kiusallinen ja hävettävä ja olen yrittänyt etsiä vastauksia monesta lähteestä, ja tämä on viimeinen keino mitä enää on. Jos hyvällä tuurilla olisi ratkaisi jollain joka on kokenut samaa.
Suolisto on hyvin monimutkainen kokonaisuus, ja paksusuoleen tulee myös vettä, jonka pitäisi imeytyä takasin elimistöön. Minulla se ei imeydy tarpeeksi hyvin ja siksi on maha sekaisin. Siksi päättelinkin onko kyseinen kirkas neste vettä, kun minun veden imeytymisessä on muutenkin puutetta. Toinen asia onkin sitten se, mikä sen aiheuttaa.

Hienoa että olet valmis yrittämään tätäkin, itse huomasin sen aivan sattumalta oltuani muutaman päivän syömättä fruktoosia. Ihan pienikin määrä itselläni vaikuttaa heti joten tarkkana saa olla kun fruktoosia lykätään joka paikkaan, tuoteselosteet kannattaa siis syynätä tarkkaan. Huomaa myös että tavallisessa sokerissakin on fruktoosia. Käythän kertomassa täällä auttoiko, kiinnostaa löytyikö "kohtalotoveri". Provoilijat voivat itse olla joku päivä etsimässä vastauksia netistä omiin ongelmiinsa ja tyytyväisiä jos heille silloin asiallisesti vastataan.

Hyvä, että löysit itsellesi ongelmaan ratkaisun! Varmasti huojentavaa kun löytyi aiheuttaja. Hankala, kun yrittää elää terveellisesti ja syödä hedelmia ja marjoja, mutta niissäkin on paljon fruktoosia. Noh lähden nyt reissuun, joten voi olla että onnistuu kokeilu oikein kunnolla vasta loppuviikosta. Mutta käyn aina välillä kertomassa väliaikatietoja! Eilen otin illalla Vi-Siblinin lisäksi myös 3/4 tl chia siemeniä. Ne imee paljon nestettä itseensä, joten kokeilin nyt sitä ja maha ei ollut tänään ihan niin löysällä. Minulla on oikeasti siis niin nopea ruuansulatus, että illalla syöty tulee jo aamulla pois. Eli voisi sanoa jopa liiankin nopea, josta voi johtua myös se ettei kaikki neste kerkeä imeytymään elimistöön joka johtaa sitten löysään mahaan. No, mutta kokeillaan eri juttuja. Kahvin olen jo vaihtanut myös ja nykyään jauhan itse kahvipavut. Sen voin sanoa että auttaa! Ei laita mahaa sekaisin toisin kun tavan jauhettu kahvi!

Epäilen osin psyykkisiä syitä. Tähystyksessä todettiin, että suoli on terve -> ripuli helpottui.

Osittain voi ollakin, koska stressi pahentaa IBS oireita. Varmasti kun stressaan asiasta niin vain pahenee. En tiedä voiko olla osuutta asiaan, kun tähystyksen jälkeen otin oikein kunnon maitohappobakteeri ja probioottikuurin. Voiko se olla miksi on helpottanut. Tosin syön edelleen maitohappobakteereita päivittäin.

Täällä alkuperäinen kirjoittaja päivittelee tietoja.
Nyt olen pyrkinyt vähentämään fruktoosia parhaani mukaan.Toki täysin pois sitä en ole saanut. Edelleen sama ongelma on jatkunut. Joinain päivinä pahempi kuin toisina. Jonain päivinä ei ole ollenkaan vaivaa ja jonain päivinä hyvin pahastikin.
Mahan löysyys on myös vaihdellut. välillä taas ihan normaali mahan toiminta ja joinain päivinä taas löysällä. Kokeilen pitää ruokapäiväkirjaa jos muistaisin kaiken kirjata ylös. Ja varaan myös ajan lääkärille uudelleen.

-ap

Kuvailat kyllä aika täydellisesti mun tilanteen. 7kk vatsa sekaisin, ulostenäytteet, verikokeet ja muut testit käyty ja nyt odotan vastaanottoa suolistolääkärille tähystyksen. Alkoi tänään aamulla tää läpinäkyvä "Lima". Miten sulla nykyään menee?

Mulla on ollut maha sekaisin jo monta vuotta yhtäjaksoisesti.
Fyysistä syytä ei ole löydetty.
Itse epäilen syyksi jännittämisen.
Tutustu Foodmap-ruokavalioon ja sitoudu siihen. Saatat muutaman viikon jälkeen yllättyä. Gluteeniton ja laktoositon, kofeiiniton, alkoholiton, hiilihapoton, hiivaton... niin loppuu ripulointi.
Läpipaska koko elämäni, kerran v 1982 ummetuksella ja elokuussa 2022 aloitin Foodmapin sekä poistin vatsaa ärsyttävät muut ruoka-aineet ja siihen päättyi ripulit. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan on nimittäin ihanaa elää kuten "normaalit" ihmiset, ettei elämä ole jatkuvaa nuorallakävelyä, jota vatsa hallitsee.

Tutustu Foodmap-ruokavalioon ja sitoudu siihen. Saatat muutaman viikon jälkeen yllättyä. Gluteeniton ja laktoositon, kofeiiniton, alkoholiton, hiilihapoton, hiivaton... niin loppuu ripulointi.
Läpipaska koko elämäni, kerran v 1982 ummetuksella ja elokuussa 2022 aloitin Foodmapin sekä poistin vatsaa ärsyttävät muut ruoka-aineet ja siihen päättyi ripulit. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan on nimittäin ihanaa elää kuten "normaalit" ihmiset, ettei elämä ole jatkuvaa nuorallakävelyä, jota vatsa hallitsee.
Kiitos vinkistä. Täytyy tutustua.

22.

Täytyykin kokeilla itekkin toimiiko mulla. Pitäisi kohta päästä suolistolääkärin vastaanotolle mutta paha pelko että ei löydy "mitään". Täytyykin aloittaa FODMAP asap.

Yhteistyössä