Kirotut päiväunet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermona

Vieras
Voiko tää olla mahdollista? 1v4kk tyttö ei suostu enää päiväunille!!! Oon ihan hermona ollu jo viikon ajan kun semmosta taistelua ja NUKUTTAMISTA tuntitolkulla on ollut. Meillä tyttö siis nukkuu jo isojen sängyssä niin pääsee sieltä ite pois ja joudun kirjaimellisesti nyt makaamaan tunnin tai kaksikin siinä sängyn vieressä että nukahtais. Eikä useinkaan nukahda!

Yöunille neiti menee 20 aikaan ja siitä viimestään klo21 on unessa. Nukuttaa pitää kun tosiaan pääsee sängystä itse perässä pois. Nukkuu sitten aamuun klo 9 asti eli 12 tuntia useimmiten. Päiväunet ovat olleet aiemmin klo 12-13 aikaan eli silloin olen koittanut sänkyyn laittaa. Ei ole vielä väsynyt. Mutta jos siirrän myöhemmäksi niin sitten nukkuu iltaan asti ja taas yöunille meno siirtyy. Nyt yöunte ovat alkaneet "sopivaan" aikaan mielestäni.

Syömme ja ulkoilemme säännöllisesti. Mikä mättää? Onko unte vaan tosiaan jäämässä pois? Ei ole edes illasta enää nykyisin kovin väsynyt vaikkei unia olisi ottanutkaan. Nytkin leikkii nätisti leluillaan eikä väsymyksestä tietoa.

Miten muilla???

Jos haluat, että nukkuu päivällä niin auttaisiko jos herättäisit tytön aamulla aikaisemmin? Esim. puoli kahdeksalta? Se on kuitenkin jo inhimillinen aika. Tarpeeksi nukkuu kyllä muuten!

Joo tuota herättämistä on kokeiltu kans. Tyttö on vaan sitä sikeämmässä unessa mitä pidemmälle yö menee eli aamulla ihan mahdoton herätettävä. Olen joutunut jopa nostamaan sängystä silmät kiinni olevan tytön ja siitäkös kauhea huuto ja kiukku koko aamupäiväksi. Näin siis on tapahtunut jos on ollut aamusta pakollista menoa jonnekkin. Tyttö ei herää jos menen huoneeseen, avaan verhot tai laitan valoja. Vetelee sikeitä vaan. Alkuun säikähdin että onko etes tajuissaan. Ja sitten on tosiaan niin pahantuulinen jos herää kesken unen. :whistle:

Ja koet sen siis tärkeänä, että nukkuisi itsensä vai itsesi takia?
En ole siis tuomitsemassa täällä, vaan ymmärrän molemmat puolet.
Uni tärkeää lapselle ja tauko äidille. =)
Olen lastentarhanopettaja ja kuulin (nyt hoitovapaalla) hyvin useasti sitä, että "ei meidän 2 -vuotias ole nukkunut päiväunia enää puoleen vuoteen". Kuitenkin tämän samainen 2 -vuotias sammui kuin lyhty patjalleen heti kun pään tyynyyn sai.
Päiväkodin arki on niin paljon stressaavampaa lapselle, että unen tarve myös päivällä on suurempi.
Itse en lähtisi lasta aiemmin herättämään vaan ennemminkin yrittäisin "väsyttää" häntä päivällä. Ulkona vauhdikkaammat leikit ja mahdollisesti pidempää ja samoin tehdä unillemenosta mielekkäämpää. Varmaankin teillä on jo kokeiltu näitä surullisenkuluisia rutiineja eli päivät ovat samanlaisia ja että lasta aletaan jo aamupäivästä ns.valmistelemaan siihen, että ruuan jälkeen käydään unille.
Meidän pikkumies siis nukkuu täyttä unet eli en periaatteessa tiedä, mistä puhun muuten kun työni kautta.
Mutta sen tiedän, että jos itselläni on kiire saada lapsi unille, hän jollain kumman tavalla vaistoaa sen ja hermostuneisuuteni, eikä ihan varmasti nukahda helpolla. :whistle:
Jospa tästä jotain iloa kuitenkin olisi!

Lähinnä lasta ajatellen noista unista hermoilen. Siis kun olisi mielestäni (ja kaikkien tutkimusten ja neuvoloitten ja naapureittenkin...) tärkeää että lapsi lepää myös päivällä. Tärkeä breikki siis lapselle, jos siinä sivussa äidille kanssa. Mutta ei mua niinkään se vaivaa ettei nuku enkä saa omaa aikaa, kun en sitä saa muutenkaan kohta enää, meille on tulossa pian vauva.

Neuvolassa aina kysytään unista ja täti painotti viimeksikin (1v3kk neuvola) kuinka tärkeää uni on. Alan miettiä että lapsen aivot "pilaantuvat" ja hänestä tulee stressaantunut lapsi ja vaikka mitä, kun ei saa päivällä lepoa. Ja jos siinä päivän mittaan väsyy, niin uni maistuisi hälle parhaiten joskus klo 16-17 aikaan, mutta eihän silloin voi unille laittaa, kun kukkuu pitkälle yöhön sitten.

Nyt vein nukkumaan hänet äsken ja sammui kuin saunalyhty, alle kahdessa minuutissa. Että oli väsynyt selvästi vaikkei se päälle päin kiukkuna tms. näkynytkään. Eli olisi varmaan tarvinnut levon jo päivällä, mutta miksi himputissa ei suostunut käymään ajallaan???

Pelottaa myös se että kohta vauvan synnyttyä en ehsi nukuttelemaan sen vertaa kuin tähän saakka ja tytön pitäisi osata pysyä siellä sängyssään ilman että äiti makaa tunti tolkulla vieressä. Joten unet jää aika varmasti pois viimeistään sitten... huoh!

Minusta tuon ikäinen tarvitsee EHDOTTOMASTi ainakin levon. Jos ei nuku, vaatisin olemaan ainakin tunnin sängyssä. (Yleensä lapsi nukahtaa) Sinä taidat olla aikaisin siirtänyt lapsen sänkyyn. Meillä 1,8v nukkuu vielä pinniksessä. Yhdessä vaiheessa nukutus oli hankalaa, mutta kun oli sinnikäs niin oppi pelin säännöt. Tuo sänky haittaa teitä mielestäni, koska pääsee siitä pois. Siirtäisin takaisin pinnikseen ja pitäisin siitä kiinni, että on tunnin siellä, Miten nukutat lasta? Minä pötköttelen samassa huoneessa sohvalla. Jos poika pölisee,olen itse nukkuvinani. Yleensä kyllästyy ja alkaa itsekin nukkua.

Meillä tyttö siirtyi isojen sänkyyn koska meille on tulossa vauva. Vauva tarvitsee siis pinnistä ja ei viitsitty toista ostaa, kun esikoinen kuitenkin kohta tarvitsisi sen jatkettavan.

Nukutan lasta niin että makaan parisängyssä ja hän omassaan ja esitän nukkuvaa. Riehumiseksi menee ja koittaa tulla sängystä pois. Sitten laitan makuulle takasin ja sanon "aa-aa". Ja tasan tarkkaan tunti on meillä lyhyt aika nukuttamista!!! Siinä ajassa harvemmin nykyisin nukahtaa. Ja minulla ei pinna pidä enää noita loputtomia nukutussessioita...

Mutta kiitos mielipiteestä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 18:52 vieras kirjoitti:
Nyt 1,5 vuotias lopetti syksyn aikana päiväunet. Vaikka meillä herätään aamuisin klo 6-7 ja pinnasänkyyn nukahtaa itsekseen illalla noin 19.30-20.

Uskomatonta, miten noin pieni on hereillä noin pitkän pätkän putkeen?
Tiedät varmaan että hän kyllä tarvitsisi päikkärit?
Kertoisitko miten vauvasi lopetti päikkärit?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 18:29 hermona kirjoitti:
Voiko tää olla mahdollista? 1v4kk tyttö ei suostu enää päiväunille!!! Oon ihan hermona ollu jo viikon ajan kun semmosta taistelua ja NUKUTTAMISTA tuntitolkulla on ollut. Meillä tyttö siis nukkuu jo isojen sängyssä niin pääsee sieltä ite pois ja joudun kirjaimellisesti nyt makaamaan tunnin tai kaksikin siinä sängyn vieressä että nukahtais. Eikä useinkaan nukahda!

Yöunille neiti menee 20 aikaan ja siitä viimestään klo21 on unessa. Nukuttaa pitää kun tosiaan pääsee sängystä itse perässä pois. Nukkuu sitten aamuun klo 9 asti eli 12 tuntia useimmiten. Päiväunet ovat olleet aiemmin klo 12-13 aikaan eli silloin olen koittanut sänkyyn laittaa. Ei ole vielä väsynyt. Mutta jos siirrän myöhemmäksi niin sitten nukkuu iltaan asti ja taas yöunille meno siirtyy. Nyt yöunte ovat alkaneet "sopivaan" aikaan mielestäni.

Syömme ja ulkoilemme säännöllisesti. Mikä mättää? Onko unte vaan tosiaan jäämässä pois? Ei ole edes illasta enää nykyisin kovin väsynyt vaikkei unia olisi ottanutkaan. Nytkin leikkii nätisti leluillaan eikä väsymyksestä tietoa.

Miten muilla???

Hei!

Ihan mielenkiinnosta kysyisin teidän päivärytmiä. Oletteko aamupäivästä ulkona? Touhuaako lapsi ulkona paljon?
Vaikea uskoa että olisi vielä kokonaan päikkäreitä jättämässä, kuitenkin noinkin pieni vielä.

Hei!

Ihan mielenkiinnosta kysyisin teidän päivärytmiä. Oletteko aamupäivästä ulkona? Touhuaako lapsi ulkona paljon?
Vaikea uskoa että olisi vielä kokonaan päikkäreitä jättämässä, kuitenkin noinkin pieni vielä.
[/quote]

Meidän päivät menee aikalailla saman kaavan mukaan. Eli kun herätään niin tyttö syö vellin, touhuaa omiaan, että äiskä saa laittaa ittensä valmiiks ja laittaa paikkoja järjestykseen. Sitten noin 10-10.30 mennään ulos ja siellä yritän mahdollisimman paljon "väsyttää" tyttöä. Lasketaan mäkeä, kävellään pitkin korttelia jne. Vaikea on tekemistä ulkona keksiä, mutta jotain yritetään silti pelkän rattaissa tai pulkassa istumisen sijaan. Sisälle tullaan ennen 12 ja heti kohta on ruoka. Tämän jälkeen potalle, vaipanvaihtoon ja niille kirotuille unille, joille EI ASETU!!! Eli on ollut valveilla semmoisen 4 tuntia ennen noita unia ja siinä välissä on ulkoiltu.

Tarkoitus olisi unien jälkeen välipala ja sitten leikkiä ja odotellaan isiä kotiin. Kun isi tulee, menee hän tytön kanssa vielä usein ulkoilemaan ja palaavat iltaruualle. Sitten taas leikkiä sisällä ja iltapuuron ja pesujen kautta nukkumaan klo 20 aikaan tai vähän jälkeen. Eli aika normaali rytmi meillä muuten on, nuo unte ei vaan tunnu maistuvan.

Pitäisikö minun muutaa rytmiä jotenkin, tai laittaa päiväunille esim. vasta klo 13 tai jopa klo 14? Jos tyttö on nukkuakseen niin hän nukkuu semmoisen 1,5 tuntia eli jos menis unille klo14 niin heräilisi 15.30-16. Sitten jäis välipala. Ja en todellakaan tiedä koska asettuisi taas yöunilleen...

No joo, tämmöstä sumplimista tämä on. Edelleen tyttö on täällä hereillä, vaikka isi herätti aamulla jo ennen 8 ihan tarkoituksella, että kävisi hyvin päiväunille. Tyttö oli äkäinen kuin ampiainen ja vasta ulkona kiukut unohtuivat. Kohta lähden koittamaan päiväunille, mutta tiedän jo etukäteen että pelleilyksi ja taisteluksi menee... :headwall:

en jaksanut koko ketjua lukea, mutta kysyisin että miksi lapsenne nukkuu jo "isojen" sängyssä? Onko siihen joku erityinen syy? Meilläkin menisi monet tunnit nukuttamiseen jos isossa sängyssä olisi koska yrittäisi takuuvarmasti tulla sieltä pois koko ajan. Ajattelin siirtää isojen poikien sänkyyn sitten kun ei nuku enää päikkäreitä ja on selvästi väsyneempi iltaisin. Nyt poika siis 1v5kk.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2006 klo 17:31 Hay-D laiskana kirjoitti:
en jaksanut koko ketjua lukea, mutta kysyisin että miksi lapsenne nukkuu jo "isojen" sängyssä? Onko siihen joku erityinen syy? Meilläkin menisi monet tunnit nukuttamiseen jos isossa sängyssä olisi koska yrittäisi takuuvarmasti tulla sieltä pois koko ajan. Ajattelin siirtää isojen poikien sänkyyn sitten kun ei nuku enää päikkäreitä ja on selvästi väsyneempi iltaisin. Nyt poika siis 1v5kk.

Tuonne ylemmäs kirjoitin, että meille on tulossa vauva piakkoin ja pinnis on hänelle varattuna. Ei viitsitty ostaa toista pinnistä, kun esikoisen seuraava siirto olisi ollut tuohon jatkettavaan jossain vaiheessa kuitenkin.

Tyttö ei ole nukkunut unia tänäänkään.... Nukuttelin VAIN vajaan tunnin ja sitten päätin, että hemmetti mene leikkimään jos ei unet kiinnosta. Verenpaineeni oli varmasti 1000/1000 ja pulssikin huiteli missä sattuu. \|O

Mitä kummallista on siinä, että alle 2 v nukkuu isojen sängyssä? :o Meille ei ole tulossa vauvaa tms., mutta lapsi siirtyi mukavasti alle 2 vuoden ikäisenä (en muista tarkkaa enää) pois pinnasängystä. Ihan vaan siksi, että alkoi kiivetä pinniksestä pois, seisoi reunaa vasten ja hyppi ja sänky oli hajota, vaikka tukeva sänky onkin.

Päiväunet hän silti nukkuu edelleenkin!! eli sängyn vaihto ei ole vaikuttanut päiväuneen.

Välillä on ollut ongelma-aikoja, jolloin ei olisi halunnut nukkua. Silloin meinasi käämit palaa. Edelleenkin vastustelee, joten hoetaan: nyt on päivuniaika, et nouse sängystä - ja palautetaan aina takaisin sänkyyn, pidetään joskus "väkisin" sängyssä paikallaan kun on heti kampeamassa ylös. Huuteluihin ei enää reagoida, koska juoksuttaa vaan eikä kuitenkaan rauhotu nukkumaan. Se on auttanut.

Ehkä ap:n kannattaa kokeilla päiväunien siirtoa vähän myöhemmäksi. Välipalan poisjäänti tuskin mitään haittaa, en usko että painon ja piituden kehitys siitä kärsisi.. Saahan hän sitten lounaan.

Meillä jää usein viikonloppuisin välipala pois, koska nukkuu niin pitkät päiväunet. Kasvu ei kyllä ole kärsinyt!! Ja unihan myös edesauttaa kasvua.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2006 klo 19:04 siitä sängystä kirjoitti:
Mitä kummallista on siinä, että alle 2 v nukkuu isojen sängyssä? :o

en tarkoittanut että siinä olisi mitään kummallista. Meinasin vaan että jos on mahiksia vielä jatkaa pinniksessä niin miksi ei. Varsinkin jos se olisi ainut keino saada taapero nukkumaan päikkärit.

Mites ois matkasänky päikkäreitä varten??

Meillä 1v3kk ja nukkuu 40min päiväunia vaihtelevalla menestyksellä. Meillä myös nukutaan 20-09 yöunet ja olen laskenut että se määrä unta on ihan tarpeeksi. Jos lapsi ei nukahda omaan sänkyynsä helposti niin sitten me maataan meidän isolla sängyllä 30 min.. Mä pidän lapsesta kiinni. Nykyään makaa sen 30 min hiljaa mun vieressä kun esitän nukkuvaa ja välistä siihen itsekkin nukahtaa. ennen pidin vaan makaamassa ja hengitin kuuluvasti sillä rytmillä millä sitä nyt nukkuvana hengittää luultavasti. eli 30 min lepo päivittäin ainakin.

Ja pitää nyt sanoa että meillä ei olla koskaan nukuttu pinnasängyssä, vaan aina lastensängyssä joka on meidän sängyn ja seinän välissä. Ja hyvin toimii.. totuttelu kysymys ja joskus totuttelu vie aikaa. Jos lapsi jaksaa ja nukkuu pitkät yöunet niin älä stressaa niillä 2h päikkäreillä..

Meillä lapsi myös 1v4kk ja nukkuu myös lastensängyssä. Siirrettiin siihen pojan ollessa 1v1kk. Meillä ei tosin ole ongelmia päiväunien tai yöunien kanssa, unipussi rauhoitti tuota sängystä pois ravaamista!

Mielestäni siis ihan ok tuo lastensängyssä nukkuminen. Jos teidän lapsella on vain joku vaihe, että päikkärit ei oikein maistu. Mene ja tiedä... Eipä minulla mitään muita apuja tuohon ongelmaan ole kuin tuo unipussi. Mutta jos kerran ei väsytä niin sitten ei väsytä -ei se unipussikaan unta tuo!

Toivottavasti ne unet vielä vaikka palailis :)

Niin ja vielä lisäyksenä: jos niitä päiväunettomia päiviä nyt tuleekin, niin sinuna kokeilisin aina silloin tällöin, että josko ne unet taas maistuisivatkin!

Nyt pitää kyllä tyhmänä kysyä miksi he jotka tuskastelevat taaperoiden päiväunien kanssa eikö voi nukuttaa ulkona vaunuissa???Meillä ainaski nukkunut aina ulkona päikkärit(poika nyt vähän yli vuoden)ja tarkoitus olis nukkua niin pitkään ku mahdollista.Ei tartte vaunujen edes liikahtaa kun jo nukkuu,ja kun on hyvin puettu/pakattu ei vaunuista pääse kovin helpolla pois.Jos tuntuu siis ettei uskalla jättää vaunuihin nukkumaan..

Ihan pakko kysyä noille isojen sängyn taivastelijoille,että onko se oikeasti joku juttu että lapsi ei tuon ikäisenä nuku enää pinnasängyssä??Meiläl poika 1v10kk,eikä ole puoleen vuoteen enää pinniksessä nukkunut,se olisi ihan päätöntä-tuon ikäiset kyllä kiipeilevät mikäli motoriikka toimii ikätason mukaisesti,ja vaarattomampaa on tosiaan tulla isojen sängystä alas kuin korkealta pinniksestä.
Vai onko tosiaan paljonkin tuon ikäisiä jotka eivät osaa kiivetä??

Meillä poika(1v.7kk) myöhäisti päikkäreille käymistä. Eli kävi aikaisemmin klo:12 jälkeen, mutta sitten ei enää nukahtanut. Myöhäistin päikkäreitä klo:14 ja nyt uni maistuu. Olen herättänyt pojan neljältä tai vähän jälkeen, ettei vaikuta yöunille käymiseen. Meillä siis käydään unille n.klo:20.30-21 ja herätään arkiaamuna viim.klo: 7.30. Heti jos vko:nloppuna, taikka nyt joululomallakin, poika nukkui aamulla pitempään, niin saattoi jättää päikkärit väliin eli ei nukahtanut, vaikka juttelikin omassa sängyssään yli puolituntiakin. Voisitko myöhäistää päikkäreille käymistä ja herättelisit unilta, ettei vaikuta yöuniin?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2006 klo 13:27 Tirlittan kirjoitti:
Ihan pakko kysyä noille isojen sängyn taivastelijoille,että onko se oikeasti joku juttu että lapsi ei tuon ikäisenä nuku enää pinnasängyssä??Meiläl poika 1v10kk,eikä ole puoleen vuoteen enää pinniksessä nukkunut,se olisi ihan päätöntä-tuon ikäiset kyllä kiipeilevät mikäli motoriikka toimii ikätason mukaisesti,ja vaarattomampaa on tosiaan tulla isojen sängystä alas kuin korkealta pinniksestä.
Vai onko tosiaan paljonkin tuon ikäisiä jotka eivät osaa kiivetä??

Meidän poika(1v.7kk) ei kiipeä pois pinnasängystä, vaikka muuten kyllä kiipeilee tuolille, pöydälle jne. Ei ole vaan sitä vielä tajunnut.... Aattelinkin, että meillä nukutan pinniksessä mahollisimman pitkään, koska meillä makkarit yläkerrassa. On yksinkertaisesti turvallisempaa, että nostan pojan sängystä pois sen jälkeen, kun olen tarkistanut, että portti on hyvin kiinni. Tosin muistan kyllä hyvin miten sain tuhansia kertoja peitellä pari vuotiaan sänkyynsä, kun tuli aina vaan pois... eli on tämä nyt helpompaa näin, kun poika ei ole vielä oppinut kiipeämäänkään sängystä pois.... =)

Kokeilisin sinuna laittaa tyttöä unille vasta 13-15, jos nukkuu yhdeksään saakka ja herättäisin päiväunilta ennen klo. 16.
Yöunille sitten 20-21:30.

Meillä poika juuri saman ikänen kun tyttösi, herää aamulla 7-8 ja unille 12-13.00, nukkuu 2-4 tuntia. Nyt olen pyrkinyt etten anna nukkua, kun max 2,5 tuntia, koska muuten ilta siirtyi tai sitten herää aamulla klo 6. Olen huomannut että aina tuo unen määrä on lähes sama. Meillä pyritään että klo 21 oltaisiin yöunilla, ehdoton takaraja on 22:00.

Tsemppiä sinne, nukuttaminen on välillä itsestänikin aika hirveää hommaa. Neljän tunnin nukuttamisessa ei ole mitään järkeä, tunti on mielestäni maksimi.

Lapset on yksilöllisiä. Jotkut tarttee enemmän unta kuin toiset. Meiän 1-v. nukkuu tavallisesti vaan puolen tunnin päikkärit. Jostain just luin, että ton ikäset saattaa vaihtaa rytmiään kaksista unista yksiin, ja ne yhdet nukutaan tavallisesti iltapäivällä.

Mä ehdottaisin siis, että koitatte nukkumista vasta vähän myöhemmin, ja jos joka päivä yrittää nukkua iltaan saakka niin herätät vaan tunnin tai kahden kuluttua.

Meillä poika 1v7kk alkanu saman tappelun päikkäreitten kans. Tänäänkin valvoi sängyssään (pinna, josta ei vielä pois pääse) tunnin ennenkuin nukahti. Mut sit tosiaan nukkus pari-kolme tuntia.. Täytyy varmaan kokeilla tota herättämistä, kun haluisin saada yöunet kans suht järkevään aikaan.

Ulkona nukuttamisesta. Se ei kaikille sovi. Meidän poika ei nukkunu hyvin ulkona ees vauvana. Sitä paitsi ei kahden kanssa oo kovin helppo ulos taiteilla päikkäreille..

Yhteistyössä