Kissa ei ole mikään sisäeläin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Näin on!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Oon kyllä samaa mieltä ettei kissa ole sisäeläin. Mutta oon myös sitä mieltä, että koira kerrostalossa. Nojoo. Saako se tarpeeksi liikuntaa kun sitä aamuin illoin kusettaa sen 5min? Näin monet tekee, mutta huom, ei kaikki!

Oi sinä viisas ihminen!!! Koiriin en nyt puutu... mutta ei kai se sisällä ulkoilisi muutenkaan vaikka olisi 200m2?

Öö.. pitäiskö mun antaa meidän kissojen sitten juosta tuolla ulkona kun jäätyvät ja sairastuvat nolla keleilläkin??!! Sevasta kalliiksi tulisi! Ostella uusia rotukatteja kun vanhat kupsahtaa johonkin keuhkokuumeeseen ja vian sen takia, että kuuluu ulos!! Hei haloo!!
Olen olut itsekäs paskianen kun olen ne halunnut, mutta empä kovin montaa muunlaista kissan ottajaa tiedä.. eikös ne itsekkäistä syistä yleensä oteta??

Alkuperäinen kirjoittaja kissaomistaja:
Öö.. pitäiskö mun antaa meidän kissojen sitten juosta tuolla ulkona kun jäätyvät ja sairastuvat nolla keleilläkin??!! Sevasta kalliiksi tulisi! Ostella uusia rotukatteja kun vanhat kupsahtaa johonkin keuhkokuumeeseen ja vian sen takia, että kuuluu ulos!! Hei haloo!!
Olen olut itsekäs paskianen kun olen ne halunnut, mutta empä kovin montaa muunlaista kissan ottajaa tiedä.. eikös ne itsekkäistä syistä yleensä oteta??

Yleensäkin on sairasta jalostaa kissoja, jotka eivät pärjää ulkona! Ihminen on idiootti!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oon kyllä samaa mieltä ettei kissa ole sisäeläin. Mutta oon myös sitä mieltä, että koira kerrostalossa. Nojoo. Saako se tarpeeksi liikuntaa kun sitä aamuin illoin kusettaa sen 5min? Näin monet tekee, mutta huom, ei kaikki!

Oi sinä viisas ihminen!!! Koiriin en nyt puutu... mutta ei kai se sisällä ulkoilisi muutenkaan vaikka olisi 200m2?

Öh, meni ohi... sisällä ulkoilisi???

Kyllä kissan pitää päästä pyydystämään niitä hiiriä sinne ulos ja kiipeilemään puihin! Se, että johki kerrostalokämppään hankitaan kiipeilypuu ei ole sama asia...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Yleensäkin on sairasta jalostaa kissoja, jotka eivät pärjää ulkona! Ihminen on idiootti!

Eipä pärjää pakaksilla tuo meidän jalostamatonkaan! Että eipä se siitä aina kiinni ole. Ja toisekseen, koirat on paljon pidemmälle jalostettuja, mutta niitäkö saa pitää ahtiassa oloissa? Ilmeisesti. Minun katit käyvät näyttelyissä, eikä sinne paljon takkuturkkeja loisia elättäviä ja korvat repaleisina olevia viedä.. Mutta hyvä, että sulla on mielipiteesi. Niin on minullakin. Ja kissat! :D

Voiko sellaista elukkaa sanoa kissaksi kuka ei kestä ulkoilmaa tälläsillä pikkupakkasilla?

Jaa, meillä kissat on keväästä syksyyn ulkona juoksunaruissa. Niillä on mökki ja kaikki. Eivät toki ole silloin pihalla jos me emme itse ole kotona. Ihan ovat tasapainoisia naapureille harmittomia katteja, aina tallessa ja lastenkin ilona.

Voiko sellaista elukkaa sanoa kissaksi kuka ei kestä ulkoilmaa tälläsillä pikkupakkasilla?

Kyllä vain voi! Eikä ole edes mikään karvaton ja säälittävä nahkakuori. Mutta sen verran arvokas ettei niitä ulos laiteta kylmällä.

Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Mä luin että kissa ei oo mikään sisäelin :whistle: ei oo ei... ja kaikki vapaana ulkona kulkevat kissat saa mun puolesta vapaasti listiä

No sun mielipiteellä ei onneks ole mitään väliä, sillä kotikissojen listiminenhän on laissa kiellettyä. Oisit voinut vain jättää kommentoimatta, kun ei ton järkevämpää sanottavaa löytynyt.

Palaan nyt minäkin vielä tähän aiheeseen...
Miksi täällä jotkut haluavat käsittää, että jos puhutaan vapaasti ulkoilevista kissoista, niin se tarkoittaa nälkiintyineitä repalekorvaisia loiskimppuja, jotka paleltuvat pakkasella!?
Meilläkin kissat ulkoilee pakkasella, mutta ei niitä sinne heitetä! Ihan vapaaehtoisesti mouruavat ovella, että päästä jo :D
Luotan niiden arvostelukykyyn sen verran että osaavat tulla pyytämään takaisin sisälle, kun saavat tarpeekseen...

Alkuperäinen kirjoittaja Disaronno:
Jaa, meillä kissat on keväästä syksyyn ulkona juoksunaruissa. Niillä on mökki ja kaikki. Eivät toki ole silloin pihalla jos me emme itse ole kotona. Ihan ovat tasapainoisia naapureille harmittomia katteja, aina tallessa ja lastenkin ilona.

Kissoja ei muuten saa pitää valvomatta kiinni ja narussakin vain tilapäisesti eli tuo juoksunarujuttu ei oo ihan kissojen juttu... :(

B) Miksi poliisi jonka hälyytin naapuriin, ei sanonut tuosta mitään? Tuumasivat vain että, pitäisipä kaikki huolta kissoistaan. Eikä eläinsuojeluviranomaiset? Jotka hakivat minun kiinni ottaman irtokoiran meidän pihasta

Uskon että sisäkissatkin voivat olla tyytyväisiä, varsinkin jos on iso talo, jossa mahtuu temmeltämäänkin. Tosin vapaasti ulkoilevat kissat ovat varmasti niitä kaikkein onnellisimpia. Itsellä sellainen tilanne, että vapaasti saavat katit ulkoilla, mutta vanhetessaan eivät enää kauheasti viitsi.

B) Miksi poliisi jonka hälyytin naapuriin, ei sanonut tuosta mitään? Tuumasivat vain että, pitäisipä kaikki huolta kissoistaan. Eikä eläinsuojeluviranomaiset? Jotka hakivat minun kiinni ottaman irtokoiran meidän pihasta

En tiedä mutta tuossa se lukee:

Liite 4 Kissat

Kissan pitoon tarkoitettujen tilojen on oltava sellaisia, että kissalla on kuulo- ja näköyhteys pitopaikassa tai sen ympäristössä tapahtuvaan toimintaan sekä mahdollisuus sosiaaliseen kanssakäymiseen.

Kissan pitopaikassa on oltava sopivia rakenteita tai paikkoja kiipeilyä ja kynsimistä varten. Lisäksi pitopaikassa on oltava hiekkalaatikko tai hiekkalaatikoita taikka muita sopivia tiloja ulostamista ja virtsaamista varten.

Jos kissoja pidetään vapaana huoneessa tai muussa vastaavassa suurehkossa tilassa, pitopaikassa on täysikasvuista kissaa kohden oltava tilaa vähintään 1 m², kuitenkin siten, että pinta-alan on oltava aina vähintään 5 m².

Muussa kuin eläinsuojeluasetuksen 22 §:n tarkoittamassa häkissä tai muussa vastaavassa tilassa pinta-alan on oltava vähintään 1,5 m² ja korkeuden vähintään 1,3 m. Jos samassa häkissä tai muussa vastaavassa tilassa pidetään useita kissoja, tilaa on oltava kissaa kohden vähintään 0,7m². Eläinsuojelulain 15 §:n 1 momentissa tarkoitetussa löytöeläinten talteenottopaikassa sekä eläinsuojelulain 24 §:ssä tarkoitetussa eläinten säilytettäväksi tai hoidettavaksi ottamisessa voidaan edellä olevia tilavaatimuksia pienentää silloin, kun säilytettäväksi tai hoidettavaksi ottaminen on lyhytaikaista, kuitenkin enintään 50%:lla.

Lattian on oltava kiinteäpohjainen.

Kissaa ei saa pitää paikalleen kytkettynä muutoin kuin tilapäisesti ja lyhytaikaisesti. Tällöin kissan on oltava jatkuvassa valvonnassa.

Kissan pitopaikassa on eri tasoissa olevia makuualustoja.

Kissan pitopaikan lämpötila on 15 - 21°C.

Samassa ryhmässä pidetään enintään 15 aikuista tai 20 kasvavaa kissaa.

Pentuja käsitellään päivittäin niiden sosiaalistamiseksi ihmiseen.

Ote eläinsuojeluasetukset kohta kissat.

Meillä on onnelliset kissat. Pääsee ulos milloin tahtoo, ja sisälle myöskin. Monta kertaa päivässä ne vinkuu ulos joksikin aikaa. Kohta ne tahtoo takas sisälle leikkimään, torkkumaan, syömään... Harmi, ku pihalla ei oo puita tai muita missä kiipeillä. Eikä nuilla oo reviiri vielä pihaa isompi, tietääkseni. Naapurissa on sitte vanha navetta jossa muitaki kissoja käy hiiriä pyytämässä, jospa nämäki sitte kesän mittaan pääsis vähä hiiren makuun. :)

No, meillä kissat ovat valvonnassa ulkoillessaan. Ja narut on useamman metrin pitkät että, kyllä pääseevät marhaamaan todella isolla alueella. Saavat myös raapia ja spurttailla. Kissoilla on myös ulkoillessaan oma hiekkalaatikko saatavilla. Meillä on talossa 160 m2 ja kaksi kissaa.

No, meillä kissat ovat valvonnassa ulkoillessaan. Ja narut on useamman metrin pitkät että, kyllä pääseevät marhaamaan todella isolla alueella. Saavat myös raapia ja spurttailla. Kissoilla on myös ulkoillessaan oma hiekkalaatikko saatavilla. Meillä on talossa 160 m2 ja kaksi kissaa.

No se paikallaan kiinnipitäminen tarkoitta kaikkea kytkemistä, joka ei ole "lenkkeilyä", siis omistaja hihnan toisessa päässä. Kissat todellakin spurttaa ja säntäilee sinne tänne joten tuo pitkä naru joka sulla on, on niille todella vaarallinen, tuskin on ketjua perässä, vaan ohut, joka kiertyy helposti kaulan ympärille.
Ja mitä tuohon tilapäisyyteen tulee, niin itse sanoit, että ovat siellä keväästä syksyyn ja koppikin on. Ei kuulosta kovin tilapäiseltä? Ymmärrän että eivät ole siellä jatkuvasti, mutta sen verran kuitenkin ja usein että tuskin seisot vieressä koko ajan katsomassa mitä niille kuuluu?
Eli mun mielestä toi on eläinsuojelu rikkomus lain mukaan.

Ok. Sitten jos joku viranomainen sen mulle toteaa. Sorry mutta näin meillä on menty jo monta vuotta. Kissat eivät millään tavalla näytä siitä kärsivän, aamuisin odottavat ovella että pääseevät ulos. Mutta me kärsimme kun kissa juosta pajauttaa auton alle ja kuskataan hätäpäissämme kissaa eläinlääkäriin. Meillä on yksi kissa kuollut rotanmyrkkyyn, yksi jäi auton alle lasten nenän edessä, kolmas törmäsi auton kanssa lasten nenän edessä mutta kuin ihmeenkaupalla jäi henkiin ihan eläinlääkärinkin ihmeeksi. Edelleen ihmettelen miksi poliisi eikä eläinsuojeluviranomaiset meille mitään maininneet vaikka näkivät kissamme juoksunaruissa...Kai se sitten on rikkomus...

Taitaisi sinulla ap vähän vähemmän päätä kiristää, jos olisi sinullakin tyytyväinen sisäkissa siinä sylissäsi tuhisemassa...

Joku tuolla edellä kirjoitti: "Nyt kun ne nukkuu ne on oikeasti väsyneitä ja toisinaan seuraan niitä tuossa pihalla kun kirmaavat; hirveetä vauhtia puuhun ja alas ja toiseen puuhun, ajavat toisiaan takaa, vaanivat heinikossa, makaavat aurinkoisella kivellä, tähystelevät puupinon päällä, hiirestävät jne. Ovat todellakin elementissään. Ei sisäkissa voi elää niin.
Kuitenkaan."

Miksei voi?

Meillä ainakin kun ne nukkuu ne on oikeasti väsyneitä ja toisinaan seuraan niitä tässä sisällä (tuossa pihalla) kun kirmaavat; hirveetä vauhtia yläkertaan (puuhun) ja alas ja kaapin päälle (toiseen puuhun), ajavat toisiaan takaa, vaanivat huonekalujen takana (heinikossa), makaavat aurinkoisella ikkunan edustalla (kivellä), tähystelevät takan (puupinon) päällä, leikkivät palloilla (hiirestävät) jne. Ovat todellakin elementissään.
Kyllä (Ei) sisäkissa voi elää niin. Kuitenkin (Kuitenkaan). :)

puolet vähintään kissakannasta saisi hävittää lyhyen ajan sisällä. Sopiva määrä leikattuja kissoja maaseudulle.
Kissoista ei saisi olla naapureille YHTÄÄN harmia, niin paljon niistä sitä vaivaa ja pahaa mieltä aiheutuu monille ihmisille.
Kissaihmiset todella on itsekkäitä, eikä paljon pahoitella katin tekemisiä.
Koiraihmisiltä ei hyväksytä mitään sinnepäinkään mitä kissaihmiset pitää itsestäänselvyytenä päästäessään kissansa vapaana kulkemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja meidän tontilta hävitä jokaisen :
puolet vähintään kissakannasta saisi hävittää lyhyen ajan sisällä. Sopiva määrä leikattuja kissoja maaseudulle.
Kissoista ei saisi olla naapureille YHTÄÄN harmia, niin paljon niistä sitä vaivaa ja pahaa mieltä aiheutuu monille ihmisille.
Kissaihmiset todella on itsekkäitä, eikä paljon pahoitella katin tekemisiä.
Koiraihmisiltä ei hyväksytä mitään sinnepäinkään mitä kissaihmiset pitää itsestäänselvyytenä päästäessään kissansa vapaana kulkemaan.

Nyt tarkkana: kissaihminen on myös se, joka pitää kissat sisällä suojassa ja poissa naapureiden tonteilta.