kissan omistajat, huomio!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tigru87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tigru87

Aktiivinen jäsen
10.09.2006
3 121
0
36
Kertokaas mulle, onko järkevää ottaa kissanpentu kerrostalossa asuvalle? ja entäs kun on vielä vajaa 2v. lapsonen? onko siis mahdoton yhtälö? Nii ja sitten päivät tietty olen koulussa, joten kisu olisi päivät yksin, pärjääkö pentu alusta alkaen päivät yksin??

Mietin näitä asioita, kun niin kovasti kissaa haluaisin, mutta mieheni ei oikeen lämpene ajatukselle. Hänen mielestä kissat kuuluvat omakotitaloon.. :/

(mikä ei tietenkään vaikuta siihet yksinoloon tai lapseen, mutta on siis sitä mieltä, että kissan täytyy päästä vapaasti ulos..)

Kertokaas nyt siis kaikki hyvät ja huonot puolet tästä yhtälöstä: kissa+kerrostalo+lapsi alle 2v+päivät yksin... :whistle:

Hyvin voi kissan ottaa kerrostaloon.
Oikeastaan vielä mieluummin kerrostaloon, koska eivät sieltä pääse noin vain ulos.
Kissathan eivät kuulu luontoon, koska tappavat lintuja ja oravia.

Laittakaa ikkunoihin verkot, niin ei kisu tipu. Meillä tippui 4 kerroksesta, kun sai ikkunan itse avattua.
Ei onneksi käynyt kuinkaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Oikeastaan vielä mieluummin kerrostaloon, koska eivät sieltä pääse noin vain ulos.

Laittakaa ikkunoihin verkot, niin ei kisu tipu. Meillä tippui 4 kerroksesta, kun sai ikkunan itse avattua.

mites nuo muut jutut? :/

Ihan jees, mutta mä ottaisin loma-aikaan tai vaikka jouluksi, että ehtisi ainakin pari pv - viikon tutustua teihin että olette enemmän kuin illat seurana. Ja mitä enemmän leikittää sitä vähemmän tulee tuhoa ;)

Kissat menee loistavasti kerrostalossa! Meillä 4 kissaa(10v,2x7v ja 4v) Sisäkissoja olleet koko elämänsä. Suosittelen kyllä kahta kissaa...Ne menee siinä missä yksikin. Lapsikin oppii nopeasti miten kissaa mm.paijataan ja varmasti tulevat juttuun. Ylpeä olenkin meidän mukuloista, kun ollut ollut kaikkia eläimiä käärmeistä-hevoseen ja osaavat olla eläinten kanssa(ei revi, ei retuuta,ei rääy eikä kiusaa)
Kissa on erittäin seuranhalunen ja ikävä olisi pitää sitä yksinään kotona :ashamed: Yöllä ihmiset nukkuu ja päivät töissä :attn:
Ja jos nyt välttämättä haluaa ulkoilla, niin valjaissa. Meillä ei ole sitä koskaan opetettu. Ja uskonpa, että ovat tyytyväisiä kun on virikkeitä ja lasitettu parveke, josta voi naksuttaa hampaita pikkulinnuille :laugh:

Parempi että kissat pidettäisiin sisäkissoina. Silloin eivät aiheuta vaaratilanteita liikenteessä eikä sikiäisi luontoa tappamaan. Kissaa voi viedä ulos kuten koiraa, kissoille on kuitenkin valjaita ymv.

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Parempi että kissat pidettäisiin sisäkissoina. Silloin eivät aiheuta vaaratilanteita liikenteessä eikä sikiäisi luontoa tappamaan. Kissaa voi viedä ulos kuten koiraa, kissoille on kuitenkin valjaita ymv.

eikä tule naapurien kanssa turhaa sanomistakaan. Omakotitaloissakaan siis.

Alkuperäinen kirjoittaja Tigru87:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

mites nuo muut jutut? :/

No vähän varuillaan kannattaa olla, kun on niin pieni muksu.
Vaikka lapsi ei pääsisikään kissaan käsiksi, saattaa kissanpentu kyllä lapseen kiinni.
Leikilläänhän ne tekee mutta voi tulla pahaakin jälkeä.

Mutta meillä ainakin selvittiin hyvin, vaikka otettiin puol villipentu kodittomilta ja tyttö oli 1,5vuotta.
Ei mitään ongelmia.
Ja jos perjantainakin otatte kisun ja koko viikonlopun vietätte sen kanssa ja näytätte ruokapaikan ja vessan, niin kyllä se jo maanantaina pärjää.
En usko, että tulee mitään tuhoa, ei meillä ainakaan tullut :)

Ensinnäkin...kissan vapaanapito on sama asia kuin kissan heitteillejättö. Kissaa ei edes suomen lain mukaan saa ulkona vapaana pitää. Että se siitä miehesi selityksestä.

Kissa on laumaeläin, joten suosittelen kyllä hankkimaan niitä kaksin kappalein, muutoin en näe mitään syytä miksei teille voisi kissaa tulla.

No miksei voisi ottaa. Sisäkissat on ihan jees ja kissalle on ihan sama onko omakotitalossa sisällä vai kerrostalossa vai kenties rivitalossa. Eli jos muuten jaksat kantaa vastuun kisusta niin senkus kisua metsästään!

Suosittelisin kans kahta kissaa kerralla, ompihan sitte seuraa ja turvaakin.
Talomuodolla ei taida olla väliä, mekin on kisujen kans asuttu omakoti-, rivi- ja kerrostalossa.
Lapsen kans on se juttu että pidä sitten huoli että lapsesi uskoo ja ymmärtää että miten elävää eläintä käsitellään...

Kyllähän noita kissoja monella kerrostalossa on. Itse en ottaisi, kun haluan pitää parvekkeen ovea auki koko kesän. Siskolla ainakin kissa kävelee naapurin puolelle tosta noin vaan.
En kyllä muutenkaan ole kissa ihmisiä, mulla on koira kerrostalossa, eikä se ainakaan ole tuottanut ongelmia.

Kyllä kissa hyvin pärjää päivät yksin, mutta onhan se kaveri varmasti mieluinen. Ja kerrostalossa menee kyllä ihan yhtä hyvin kun muissakin asumismuodoisss. Ja ehkä kissa pentuna oppii elämään yhdessä lapsen kanssa ja tottuu siinä samassa pieniin lapsiin.
Ei muuta kun kissaa hankkimaan!

Mites tuo sisäsiisteys? oppivatko nopeasti ymmärtämään,että laatikolla käydään tarpeilla vai päästeleekö sinne tänne kauankin... *yksi pottatreeni jo meneillään... |O *

Mites tuo sisäsiisteys? oppivatko nopeasti ymmärtämään,että laatikolla käydään tarpeilla vai päästeleekö sinne tänne kauankin... *yksi pottatreeni jo meneillään... |O *

Normaali, terve ja luovutusikäinen pentu (eli 12 viikkoa) on jo uuteen kotiin tullessaan sisäsiisti.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Normaali, terve ja luovutusikäinen pentu (eli 12 viikkoa) on jo uuteen kotiin tullessaan sisäsiisti.

:o
oikeesti? en tiennytkään... luulin, että joudun itse opettamaan.. :whistle:

Kannattaa sitten kaikin puolin hyvissä ajoissa ennen kissan tuloa ottaa tuollaisista perusasioista selvää. Se nimittäin helpottaa kummasti sitä kissa-arkea.

Meillä ei ainakaan oo koskaan tarvinnu opettaa pentuja sisäsiistiksi. Kissa on luonnostaan siisti eläin ja kun on vaan kunnollinen siisti vessa jossa on riittävästi hiekkaa niin ei tarvi kuin näyttää missä se on ja kissa osaa itse käydä.

Kannattaa sitten kaikin puolin hyvissä ajoissa ennen kissan tuloa ottaa tuollaisista perusasioista selvää. Se nimittäin helpottaa kummasti sitä kissa-arkea.

Sitähän tässä juurikin yritän.. ;)
Aikaisemmin ei ole ollut kissa, joten kaikesta siihen liittyvästä olen aikas ummikko... :whistle:

No minustaki kissan on parempi okt:ssa. Mutta jos on enimmäkseen sisällä, ni onkopa tuolla sitte niin väliä...

Kissa pärjää kyllä päivän yksinään, jos otat luovutusikäisen pennun! Veikkaanpa että enimmän ajan siitä se katti nukkuu... Meillä ainaki nuo pennut lähinnä nukkuu sillon ku ollaan pois. Kaks kissaa on kyllä aina parempi vaihtoetho jos joutuu kovin paljo yksinään olemaan.

Ulos ei olla vielä päästetty yksinään juoksentelemaan noita, koska noin pienet pennut ei pärjää vielä ilman emoa sielä. Liian helppoja saaliita eikä pärjää tappelussa isommalle kissalle. Vissiin pikkusen eri asia, jos on aivan pikkupennusta asti eläny ulkona.

Kissat oppii sisäsiistiksi yleensä 5-6 viikon ikään mennessä. Meille tuli 9-viikkoisina pennut, hyvin osas potalla käydä, mitä nyt toinen teki muutaman kerran sohvalle ku olivat vähä kuralla.

Kun kissaa otat, ni ota selvää myös siitä, onko tottunu syömään kotiruokaa vai purkkiruokaa.

Ja purkeista suosittelen, että ei Whiskasia. Ainaki meijän katit se pistää kuralle, ja mun vanhempien kissa ei syö sitä, olen kuullu muualtaki että voi laittaa kuralle.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Kun kissaa otat, ni ota selvää myös siitä, onko tottunu syömään kotiruokaa vai purkkiruokaa.

Ja purkeista suosittelen, että ei Whiskasia. Ainaki meijän katit se pistää kuralle, ja mun vanhempien kissa ei syö sitä, olen kuullu muualtaki että voi laittaa kuralle.

Ok. kiitos tästä tiedosta. eipäs tullet sekään mieleen.. :whistle:

mitäs muuten noista luovutusikäisistä kissoista kannattaa maksaa? siis tarkoitan, että en sitten hyväuskoisena maksa mitä sattuu.. :headwall:

Ja onhan ne siihen mennessä madotettu ja rokotettu? siis pitäisikö kuulua kauppaan?

Sitähän tässä juurikin yritän.. ;)
Aikaisemmin ei ole ollut kissa, joten kaikesta siihen liittyvästä olen aikas ummikko... :whistle:

Ymmärsin kyllä, että yrität ottaa selvää, mutta tämä foorumi ei ole siihen paras paikka. Tällä tarkoitan sitä, että saat täältä helposti paljon väärää tietoa, josta on vain haittaa.

Kannattaa vaikka incatin foorumilla käydä, saat sieltä varmasti oikeanlaista tietoa.

Yhteistyössä