kissat ja vastasyntyneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miukumauku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miukumauku

Vieras
apua kissanomistajilta kaivataan!

miten on onnistunut vastasyntyneiden vauvojen ja kissojen yhteiselo?

miten vauvan sängyn saa turvallisimmin suojattua niin ettei kissa hyppää sinne? kissansuojukset - mistä sellaisia saa, en ole löytänyt, tai onko muita vinkkejä?

olisin todella kiitollinen vastauksista, arveluttaa hieman tilanne, oma kissani kun vielä on ""erityistapaus"", paljon ulkona aikaa viettänyt orpokissa.

kiitos jo etukäteen!

Meillä kaksi kissaa, koira ja vuoden ikäinen neitonen. Mies värkkäsi sellaisen tukevan kissaverkon pinnasängyn päälle, eikä kissat halua edes kävellä verkon päällä (tuntunee epämukavalta tassuihin). Lastentarvikeliikkeissä on myös valmiita verkkoja, käsittääkseni kuitenkin melkoisen hintavia eli jos vaan on kätevä käsistään, niin kannattaa itse tehdä. Meillä kissat ei nuku makuuhuoneessa, mutta varmuus on aina parasta. Jos kuitenkin katti sinne livahtaa, niin ei tartte huolehtia, että tunkeeko vauvan sänkyyn.

Muuten kissat ovat kyllä tulleet hyvin toimeen vauvan kanssa. Välillä neiti tunkee hieman liian lähelle kissoja ja yrittää ""silittää"" ei niin hellästi, eli aina on isä tai äiti vieressä irrottamassa pikku kätöset... Mutta kissat osaa kyllä tarpeen tullen mennä karkuun.

Kaikki kissathan on yksilöitä, joten koskaan ei voi tietää miten ne vauvaan suhtautuvat. Toiset eivät välitä pätkääkään ja toiset taas ovat liiankin kiinnostuneita. Mutta eiköhän kaikki tule sujumaan kuitenkin hyvin :)

Heippa!
Pinnasängyn ylle on tosiaankin ostettavissa erillinen kissaverkko - kalliita uutena, suosittelen esimerkiksi etsimistä huuto.net:in kautta. Siellä on jatkuvasti niitä myynnissä. Lisäksi vaunuihin saa samanlaisen suojan, jos pelkää, että kissa hyppää niihin vauvan nukkuessa ulkona.

Itsellä kissa, vauva tulossa kuukauden sisään, mutten ole hommannut mitään suojia. Katsellaan ensin. Ei ainakaan ole osoittanut mitään kiinnostusta vaunuhin saati pinnasänkyyn. Tietysti eri asia sitten, kun kummassakin uinuu pieni käärö!

En aio viedä kissaa kertaakaan katsomaan vauvaa vaunujen saati sängyn luo, vaan saa tutustua uuteen tulokkaaseen muualla talossa, esim sohvalla pienokaiseen ihan rauhassa. Toivotaan, että kaikki menee hyvin. Pitää vain muistaa huomioida kisuakin aina päivittäin kuten ennenkin. Eiköhän tuo sopeudu.

Katsele alkuun rauhassa kuinka asiat alkavat sujua on minun neuvoni. Kissan omistaja itse tietää parhaiten millainen oma lemmikki on. Sinänsä vaikea sanoa mitään muuta neuvoa! Oikein hyvää joulun odotusta.

Lastenturva kaupassa oli juuri noita puukehyksillä olevia verkkoja, joissa verkkomateriaali oli kovaa. Lisäksi siellä oli pingotettava kangasmainen verkko, jota itse ajattelin kokeilla. Sen hinta oli vain n. 30 euroa kun tuo puukehikko oli yli 100e.

Meille on tulossa helmi-maaliskuun vaihteessa esikoinen ja itseäkin on mietityttänyt kissojen suhtautuminen. Toinen katti nukkuu aina peiton alla, joten jotain suojaa on vauvan sänkyyn laitettava. Tai sitten nukuttava ovi kiinni kunnes vaavi on niin iso, että osaa työntää kissan pois päältään tarvittaessa.

Meillä roikkuu vauvan sängyn yläpuolella sellainen hyttysverkko kissojen esteenä. Kovin heppoisen oloinenhan sellainen on, mutta ei meidän kissat ole kuitenkaan olleet kiinnostuneita sen välistä sänkyyn pyrkimään. Niitä verkkoja saa aika edullisesti esim. Ikeasta.

meillä 2 6v maatiaiskissaa ja ovat sopeutuneet hyvin vauvantuloon. Vuosi on yhteiseloa takana eikä konflikteja ole ollut. Imetettäessä toinen tunki välillä samaan syliin (hätistin tietty pois:). Nyt olivat hyvää pataakun tyttö kipeä ja rauhallinen ni makasivat likan kanssa kylkikyljessä.heh. Aluksi pidin makkarin oven kiinni, nykyään jo tietävät ettei saa makkariin tai ainakaan tytön sänkyyn mennä, vaunuissa pidän aina hyönteisverkkoa talvellakin jo senkin vuoksi että meillä on paljon oravia jotka myös uteliaina tunkevat helposti vaunuihin. Mutta varmaan on kissan temperamentista kiinni toi suhtautuminen.

Olen kissa karvajalka ja pidän lämpimistä paikoista varsinkin näin koleaan talviaikaan. Pieni tuhiseva maidolta tuoksuva nyytti vaunuissa/pinnasängyssä on mitä houkuttelevin paikka uinua :) Jos ette halua minua vauvanne viereen/päälle, laittakaa esto ja vastaavasti mulle muualla mukava ja lämmin paikka makoilla :)

Meillä on aika omapäinen ja vauhdikas kissa-herra ja mulla laskettu aika n. viiden kuukauden päästä. Me yritetään valmistella kissaa keväällä hyvissä ajoin mm. siten, että hankitaan aika paljon etukäteen vauvan sänky, hoitopöytä ja vaunut ja opetetaan kissa siihen, että niihin ei ole menemistä. On oppinut muutkin kiellot, kun vaan on tarpeeksi jämäkkä. Mutta toki täytyy katsoo tilanteen mukaan, tarvitaanko verkkoa tm.

Kaveri saa lapsen pari kuukautta ennen meitä, joten hän varmaan käy kylässä vauvan kanssa ja sitten on ajateltu pyytää myös vauvan ""tuoksuisia"" vaatteita lainaan. Olis hyvä kun vois siis totuttaa edes joihinkin asioihin kissaa vähitellen, ettei kaikki tulisi yhtenä rysäyksenä sitten kun ollaan kaikki väsyneitä ja kaikki on uutta sekä meille esikoisen vanhemmille että kissalle.

Meillä vauva nukkui ekat kuukaudet mun vieressä, joten ei ollut sitä vaaraa, että kissa menisi vauvan sänkyyn. Kaiken kaikkiaan kissaa ei kyllä yhtään kiinnostanut koko vauva. Muutaman kuukauden iässä vauva on jo sen verran ponteva liikkeissään ja ääntelyssään, että kissamme pysyi mieluummin mahdollisimman kaukana siitä.

Vajaan puolen vuoden ikäisestä vauvasta lähtien, niistä on ollut toisilleen seuraakin - Tykkäävät seurata toistensa puuhia :-)

itse olen vähän samojen pohdintojen edessä. meillä on avomiehen kanssa ollut kissa jo seitsämän vuotta eli siitä on vähän tullut lellitty nyt pelottaa miten reakoi vauvaan( on nimittäin vähän välillä äksy luonteinen).me laitettin kissa makuhuneesta pois vajaa vuosi sitten allergian takia eli meillä ei häkkisänkyyn pääse ainakaan tulemaan.vauva syntyy maaliskuussa saa nähdä mitä tuumaa uudesta tulokkaasta.täytyyy toki vahtia tarkkaan ettei mene vauvan pälle tai hyökkäile kimppuun. vaunuihin saa myös suojia ettei sinne pääse kutsumattomia vieraita

Yhteistyössä