Kissojen omistajat huom!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NaRikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NaRikka

Aktiivinen jäsen
01.05.2006
1 889
0
36
Käykääpä katsomassa kissojenne korviin. Jos siellä on ruskeaa/mustaa töhnää, joka no vähän kahvipurumaista, niin kissalla on KORVAPUNKKEJA. Hoitakaa ne pois. Ne ovat kivuliaita ja saattavat aiheuttaa korvatulehduksia ja kissa voi tulla kuuroksi hoitamattomista korvatulehduksista. Ne myös tarttuvat erittäin helposti. Nyt kun itellä on täällä yks aikuinen, kolme ihan pientä ja yksi vähän isompi pentu, niin ei huvittaisi ihan joka kissanomistajan vierailun jälkeen ostaa törkeän kallista strong-holdia korvapunkkihäätöön. Yhelle kissalle noin. 10 euroa.

Ihan hämmästyttävän useassa kissaperheessä on korvapunkkiongelma, josta omistajat eivät ole tietoisia. Kannattaa vilkaista kyläpaikan kissojen korviin, varsinkin jos korvantaustat ovat vähäkarvaiset ja korvalehdet punakat. Ja mainita, et korvapunkit kannattaa hoitaa pois ajoissa. Voi meinaan olla kovin vaikeaa pitkään jatkuessaan.

pakko laittaa että tosiaan kahvinpurun näkösiä ovat!

normaali kissakorvassa on kyllä vähän ruskeeta nöhnää jota ei saa ottaa pois koska se suojaa korvia, jos sitä on paljon voi varovasti ottaa pois keitetyllä vedellä ja lasten korvatopsilla ( siis sellasella joka on tissin näkönen (ei osaa muutan selittää))

Ootkos sä Narikka sitä muuttoasiaa oikeesti miettiny? Surettaa vaan jos sun elukat joutuu kärsimään juoppoäitis ja sen "kavereiden" meuhkaamisesta ovella. Se on elukalle todella pelottavaa ja stressaavaa kun ei voi ymmärtää mitä on tapahtumassa ja emäntäkin pelkää :( Ja onhan tuo sulle itelles yhtä h*lvettiä jos pitää pelätä millon tulevat oven läpi...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ootkos sä Narikka sitä muuttoasiaa oikeesti miettiny? Surettaa vaan jos sun elukat joutuu kärsimään juoppoäitis ja sen "kavereiden" meuhkaamisesta ovella. Se on elukalle todella pelottavaa ja stressaavaa kun ei voi ymmärtää mitä on tapahtumassa ja emäntäkin pelkää :( Ja onhan tuo sulle itelles yhtä h*lvettiä jos pitää pelätä millon tulevat oven läpi...

Mä en kauhean mielelläni siitä asiasta täällä enää puhuisi, ei huvita saada täällä enään kakkaa niskaan siitä, millaisia mun vanhemmat on. Ja muutenkin. Olen pyrkinyt välttämään kovin yksityisten asioiden puimista täällä, joten sanon vain, että pärjään kyllä. Ja lemmikkieni hyvinvointi on minulle sydämen asia, joten siitä ei huolta, ettenkö niitten turvallisuudesta huolta pitäisi.

Mulle iski taas ihan täys dementia mut korvapunkkeihin oli se yks pieni purkki lääkettä joka ei ollu hirveen pahan hintanen. Ja sai punkit pois hyvin.
Mut kun se nimi..huoh kun on hatara pää.. :D

Otita Para!! Se se oli..(muistaakseni :D )

Hmm.. mä en oo koskaan huomannut oman kissan korvissa tommosta purujuttua.. ja herra on 14 vuotias. Voiko sitten olla niin ettei kaikki kissat saa niitä koko elämänsä aikana?

Jos rokotuttaa kissansa joka vuosi, niin kyllä eläinlääkärin pitäisi kurkkia korvat myös.

Minulla 2 kissaa, koskaan ei ole korvapunkkeja ollut. Toisella kissalla kyllä muuten sitkeä korvatulehdus pari kertaa :(

Otita Para on kovin suttuista laittaa, ja kun kissoja on useampi, niin punkit pitäisi saada kerralla pois. Koska jos yhelle meneekin tipat vähän huonosti ja sille jää punkit, niin kaikki tarvii hoitaa uudestaan. Strong-holdia laitetaan niskanahkaan ja se tehoaa myös sisäloisiin, paitsi heisimatoihin. Ja myös nenässä eläviin kirppuihin ja tavallisiin kirppuihin kissan turkissa. Suosittelen stong-holdia aina, kun kissa tulee epäilyttävistä olosuhteista, löytökissana eläinsuojeluyhdistyksestä, joka ei ole käyttänyt strong-holdia, tai palaa karkumatkalta. Aina kun kissanpennun jostakin haette, niin tarkistakaa korvat ja turkin uumenet, sekä nenä. Kun kisu kakkaa ekaa kertaa, tutkikaa kakkaa, näkyykö matoja.

Hmm.. mä en oo koskaan huomannut oman kissan korvissa tommosta purujuttua.. ja herra on 14 vuotias. Voiko sitten olla niin ettei kaikki kissat saa niitä koko elämänsä aikana?

Hyvin mahdollista, varsinkin, jos on sisäkissana ollut, eikä ole ollut tekemisissä juurikaan muiden kissojen kanssa. Silti on mahdollista, että esim. joku kissaperheestä tuleva kissa tuo tuoreita korvapunkin munia vaatteissaan, jotka tarttuvat kissaan, eli korvat täytyy tarkastaa sisäkissaltakin.

Ja eläinlääkäri tarkastaa toki kissojen korvat, jos ei automaattisesti, niin pyydettäessä. Itse pyydän aina tarkastamaan varmuuden vuoksi korvat ja silmät, sekä suun ja tunnustelemaan mahdollisten pattien varalta. Tulee sitten samalla reissulla hoidettua kaikki. Mutta rokotuksillakaan ei aikuisen kissan kanssa niin usein käydä,etteikö korvia tarvitsisi myös itse tarkastaa. Se ei ole iso vaiva kurkata korvalehden sisään. (viitaten kaktukseen). Päiväkin on pitkä aika kun korvapunkit kutittavat korvissa.

Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:

Hyvin mahdollista, varsinkin, jos on sisäkissana ollut, eikä ole ollut tekemisissä juurikaan muiden kissojen kanssa. Silti on mahdollista, että esim. joku kissaperheestä tuleva kissa tuo tuoreita korvapunkin munia vaatteissaan, jotka tarttuvat kissaan, eli korvat täytyy tarkastaa sisäkissaltakin.

Ja eläinlääkäri tarkastaa toki kissojen korvat, jos ei automaattisesti, niin pyydettäessä. Itse pyydän aina tarkastamaan varmuuden vuoksi korvat ja silmät, sekä suun ja tunnustelemaan mahdollisten pattien varalta. Tulee sitten samalla reissulla hoidettua kaikki. Mutta rokotuksillakaan ei aikuisen kissan kanssa niin usein käydä,etteikö korvia tarvitsisi myös itse tarkastaa. Se ei ole iso vaiva kurkata korvalehden sisään. (viitaten kaktukseen). Päiväkin on pitkä aika kun korvapunkit kutittavat korvissa.

No mä sitä vähän ajattelinkin.Sisäkissahan tuo on ja viimeksi oli toisten kissojen kanssa tekemisissä 3kk iässä.

jep! korvapunkkeihin voi kissa jopa kuolla, tiedän kaksi tälläistä kissaa, omistajat eivät edes tienneet että korvapunkkeja on olemassa.

ivomecin voi antaa eläinlääkäri rokotuksen yhteydessä eikä paljoo maksa.

Alkuperäinen kirjoittaja Panthera leo:
Hyvä huomio! :wave:

Tosin me kyllä tutkitaan kattien että koirankin korvat joka kuukausi, ja madotukset annetaan myös normaalisti.

hei kuule!! meän koiralla on toinen korvalehti hieman punottava ja sellanen karhee.. ja sielä korvassa on sellasta ruskeeta töhnää, mut ei kyl oikeastaan näytä kahvipuruilta..mut voisko olla tätä korva punkki juttua???

Alkuperäinen kirjoittaja riemurasia:

Tosin me kyllä tutkitaan kattien että koirankin korvat joka kuukausi, ja madotukset annetaan myös normaalisti.

hei kuule!! meän koiralla on toinen korvalehti hieman punottava ja sellanen karhee.. ja sielä korvassa on sellasta ruskeeta töhnää, mut ei kyl oikeastaan näytä kahvipuruilta..mut voisko olla tätä korva punkki juttua???

Tarttuu kyllä myös koiriin! Meillä ei kuitenkaan koiralla ole ollut ihan joka kerta, kun kissoilla on ollut, mutta muutamaan otteeseen kumminkin. Rapsutteli kovasti korvia, korvalehdet punoittavat ja karvat saattavat lähteä siitä kohden. Ja tummaa mönjä on punkkien ulosteita, itse punkit elävät syvemmällä korvassa.

Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
Alkuperäinen kirjoittaja riemurasia:

Tarttuu kyllä myös koiriin! Meillä ei kuitenkaan koiralla ole ollut ihan joka kerta, kun kissoilla on ollut, mutta muutamaan otteeseen kumminkin. Rapsutteli kovasti korvia, korvalehdet punoittavat ja karvat saattavat lähteä siitä kohden. Ja tummaa mönjä on punkkien ulosteita, itse punkit elävät syvemmällä korvassa.

no hemmetti..sitä se tietenki sitte on.. mites nyt, täytyykö käyttää elukkatohtorilla vai saako apteekista tms. ihan vapaasti ostettua lääkkeen siihen?

Mulle iski taas ihan täys dementia mut korvapunkkeihin oli se yks pieni purkki lääkettä joka ei ollu hirveen pahan hintanen. Ja sai punkit pois hyvin.
Mut kun se nimi..huoh kun on hatara pää.. :D

Otita Para!! Se se oli..(muistaakseni :D )

hei.kyllä se lääke on otita para vet,sitä olen käyttänyt meidän kissalla ja olen todennut hyväksi lääkkeeksi.se maksaa siinä kumpin paikkeilla ja vaikka on pieni pullo niin siitä käyttää monta kertaa,ja mikä parasta on auttanut ja on tehokas :)

Yhteistyössä