kitarisaleikkaus + ruoka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dirlandaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dirlandaa

Vieras
elikkäs eilen kotiuduttiin neidin kanssa korvien putkituksesta ja kitarisaleikkauksesta. ja nyt kyselenkin teiltä vinkkejä että mitä ns. suolaista olette lapselle antaneet, ku eihän tuolla jäätelöllä ja marjakeitolla nälkä lähde?
...ja kuinka monen päivän päästä lapsi on jo itse syönyt karkeaa ruokaa?

meillä kotihoito-ohjeissa lukee että 2 päivää välttää kuumaa ja rakeista ruokaa, voiko hyvillä mielin kolmantena päivänä syöttää lapselle esim. soseutettua jauhelihakeittoa?
etukäteen jo vastauksistanne kiittäen :)

Mulla kiinnostais kans kitarisaleikkauksen jälkeinen ruokailu. Lähinnä, että kun päiväkotiin voi kuulemma viedä jo seuraavana päivänä, niin mitenköhän mahtaa ruokailu siellä onnistua...?

Hei,
meille lääkäri sanoi, että voi antaa sitä mitä lapsi itse haluaa syödä. Kitarisat eivät kuitenkaan ole alanielussa kuten nielurisat. Poika (3,5 v silloin) halusi kotimatkalla käydä mäkkärissä hakemassa ruokaa ja suostuin (oli kuitenkin ollut syömättä 12 tuntia). Hyvällä ruokahalulla söi, olin varannut keitooa yms. jotka jäi silloin syömättä. Eli meillä syötiin alusta asti ihan tavallista ruokaa, nielurisaleikkauksen jälkeen on eri juttu, nieleminen sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja mietityttää:
Mulla kiinnostais kans kitarisaleikkauksen jälkeinen ruokailu. Lähinnä, että kun päiväkotiin voi kuulemma viedä jo seuraavana päivänä, niin mitenköhän mahtaa ruokailu siellä onnistua...?

Häh :o

Just eilen oli ketju kun joku äiti kyseli voiko tänään viedä hoitoon kitarisa leikkauksen jälkeen.
En nyt enään muista koska oli leikattu, mutta oli kumminkin saanut useamman päivän sairaslomaa lapsi siis.
Meillä lääkärin mielestä oli ihan hyvä kun oli työvuorot sovittu niin että poika sai olla viikon kotona operaation jälkeen. Tosin meillä leikattiin myös nielurisat samalla ja on toipumisen kannalta pitempi juttu.
Tosin meillä oli kaksi viikkoa kotona kun iski virus infektio heti perään.

pinaattikeitto, kasvissosekeitto, hedelmäsose, muussi/perunavelli, meillä söivät seuraavan päivänä jo leipää, kun itse pyysivät ja pystyivät.. 3xpoistot takana

Meillä kyllä söi ihan normiruokaa samana iltana jo eikä kipuillut ollenkaan. Ja jätskiä jälkkäriksi. Hoitoon vein kahden päivän päästä. Siis maanantaina toimenpide, keskiviikkona hoitoon..

1 päivä sairaslomaa, sai syödä ihan normaalisti jo samana iltana. Hyppimistä yms piti pari päivää välttää.

Näin meille sanottiin & näin me meneteltiin kun tyttö kitarisan poistossa ja korvien putkituksessa kävi.

Eihän se ruoka edes osu tuonne ylös, mistä ne risat on poistettu...

Kitarisa sijaitsee ns.nenän takana ja ruokailu ei sitä vaivaa.
Juuri tuota liikaa remuamista pitää välttää,mistä Ravistettava kirjoitti.
Hoitoon meillä poika meni euraavana päivänä,ei mitään ongelmaa.

kiitoksia vastauksistanne, elikkäs siis ihan hyvällä omatunnolla voin antaa lapselle jo ruokaa :D siis olisin muutenkin antanut, mutten ollu sitten ihan varma että mikä koostumus täytyy ruoassa pitää. kyllä varmaan itsekkin hiukan vielä aristaa kurkkua ettei ihan mitä sattuu kurkustansa alas laittaisi, muttei kuitenkaan halua riskeerata, ja syöttää sille mitä sattuu ja sitten alkaiskin kurkku vuotamaan ja uus sairaala reissu.. mahtava olisi sitten siellä selitellä, että juu kurkku alko vuotamaan heti ku oltiin syöty :/ !
aina kannattaa olla kaukaa viisas :) eiks jeh

Meillä kans leikattiin kitarisat ja putkitettiin korvat ja suurin ongelma oli se, ettei meinannut saada muksusta kierroksia pienemmälleen, kun konttaili jo samana iltana hirveetä vauhtia ympäri kämppää. Ei meinannut mummo uskoa, että on lapsi ollut leikkauksessa aiemmin päivällä. Syömiseen ja juomiseen ei juuri vaikuttanut ollenkaan, tosin söi silloin vielä aika sileitä soseita, kun ei reppanalla ollut vielä hampaita :)

Aluksi keitot haaleena ja varmaan tyyliin täyslihaa ja näkkileipää kannattaa välttää. Ruisleipäkin voi raapia.

Multa itseltäni poistettiin täysikäisenä sekä nieulu- että kitarisat samalla kertaa. Sairaalassa pitivät yön yli (joka paikassa ei) ja muistaakseni kotona söin melko normaalisti. Se niin riippuu tapauksesta. Mua ei särkenyt ollenkaan, pystyin puhumaankin heti.

Kiitokset minunkin puolestani vastauksista! Meille tosiaan silloin korvapolilla sanoivat, ettei siitä saa sairaslomaa kuin sen leikkauspäivän. Ja että seuraavana päivänä ihan normaalisti hoitoon. Itseä kyllä mietityttää tuo, että miten siellä sitten pärjää, jos ei saa riehua ym. Poika kuitenkin niin vilkas tapaus. Täytyy tuota vielä kysyä sitten ensi viikolla. Meillä on keskiviikkona leikkaus. Ihan mielelläni tietysti pitäisin pojan loppuviikon kotona, jos sitä suosittelevat/kirjoittavat sairaslomatodistuksen.