Kiusaamisongelma 3,5v:n kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lilya

Aktiivinen jäsen
26.03.2008
3 285
2
36
Minulla on 3,5v poika joka on alkanut kertoa kotona että pelkää yhtä tarhakaveriaan. Hän kertoo usein että poika kiusaa häntä ja on hänelle koko ajan vihainen:( Olen ottanut asian usein puheeksi päiväkodin henkilökunnan kanssa ja he lupaavat puuttua tilanteeseen, mutta samalla kehuvat tuota poikaa mukavaksi ja sanovat että poikani on vain yliherkkä eikä mitään kiusaamista ole.
Poikani oli aiemmin tosi ujo kertomaan, mutta onneksi hänen tarhakaverinsa (4v, välillä meillä hoidossa) kertoi minulle tästä ja sitten sain rohkaistua poikanikin puhumaan asiasta.
Nykyään kyselen suoraan pojaltani tästä toisesta pojasta ja aika paljon juttelemme siitä mikä on tarhassa hauskaa tai kurjaa. Hän sanoo aina että kurjaa on kun toinen kiusaa ja on häijy, ja monesti kertoo suoraan että taas tämä toinen poika on pelotellut ja kiusannut häntä.

Mitä ihmettä mun pitäisi tehdä? Pommitan jatkuvasti tarhaa ja jään usein juttelemaan henkilökunnan kanssa sekä soittelen sinne jutellakseni mutta asia ei tunnu selviävän.
Pitäisikö opettaa lapselle puolustamaan itseään paremmin? Olen jutellut pojan kanssa ja kysellyt miten toinen reagoi kun hän sanoo takaisin, ja silloin homma menee fyysiseksi.
En halua opettaakaan että "lyö takaisin" tai muuta sellaista sillä pojalle on opetettu ettei väkivaltaan vastata väkivallalla.

Mitä sinä tekisit? Tilanne on tosi kurja:'(

Joo poika meneekin omien ja tarhantätien puheiden mukaan sanomaan mutta mulla on sellainen tunne ettei henkilökunta ota tosissaan vaan sanovat että "äläs nyt" tms. Tarhan mielipide on että poikani liian herkästi tulee valittamaan tämän pojan käytöksestä vaikka muuten leikit sujuvat muiden kanssa hyvin. Tarhassa kävi pyynnästäni kelto seuraamassa poikani toimintaa ryhmässä ja hänen mielipiteensä oli että todella sosiaalinen ja ryhmässä hyvin toimiva.

Mielestäni lapsella on kuitenkin oikeus puolustaa itseään, jos joku käy fyysisesti kimppuun.

"En halua opettaakaan että "lyö takaisin" tai muuta sellaista sillä pojalle on opetettu ettei väkivaltaan vastata väkivallalla."

Kysy lapseltasi ihan konkreettisia asioita miten kaveri on pelotellut ja kiusannut. Usein aikuiset näkevät lapsen kokemat asiat eri tavalla ja vain tällaisilla kuvailemista kysyvillä asioilla saadaan selvyyttä siihen mitkä asiat lapesi kokee ikäviksi. Kerro nämä asiat sitten päiväkodin henkilökunnalle, jotta he osaavat tarkkailla tilanteita lapsen näkökulmasta.

Yhteistyössä