Kiusalliset painokeskustelut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ......
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

......

Vieras
Oon useammin kuin kerran tai pari joutunut sellaiseen tilanteeseen, että keskustelukumppani on alkanut valitella painostaan ja puhua laihduttamisesta. Oon joka kerta niissä tilanteissa mennyt lukkoon, kun en ole osannut sanoa mitään.

Meikäläinen on aina ollut hoikka/normaalipainoinen, eikä ole tarvinnut ikinä laihduttaa. En voi siis antaa vertaistukea, en voi kertoa omista laihdutuskokemuksista tai valitella omaa lihavuuttani. Laihdutusvinkkien antaminen tai toisen juttujen myötäily olisi törkeää, koska sehän olisi melkein sama kuin sanoisi: "Kyllä sinä minunkin mielestä vaikutat lihavalta". En voi myöskään sanoa, että ethän sinä ole lihava, koska se olisi useimmissa tapauksissa valehtelua tai ainakin totuuden kieltämistä.

Miten näistä ärsyttävistä painokeskusteluista oikein selvitään? Miks kaikilla tuntuu nykyään olevan joku tarve puhua painostaan?

• Tykkää
Reactions: Heartless Bitch
hmm.. itse olen aina ollut normaalipainoinen, mutta jojoillut sen sisällä ja tuskastellut kilojani itsekseni ja kavereidenikin kanssa. Tiedän kyllä tilanteen, että sitten kun joku oikeasti ylipainoinen ja lihava ihminen alkaa valittaa kiloistaan, niin en siinä kyllä kehtaa valittaa omista makkaroistani. Yleensä olen sitten heittänyt jotain vitsiä tyyliin "niin miksi suklaakakku ei voisi laihduttaa ja selleri lihottaa" ym. ja toivonut, että toinen vaihtaa aihetta. Jos se toinen osapuoli ei oikeasti ole todella läheinen ja oikeasti hae apua, niin hankala siinä on suoraan laihduttamisesta ja elämäntavoista lähteä puhumaan.

Mua ärsyttää kun jotkut oikeasti normaalipainoiset puhuu joka kerta painosta, omastaan ja minun. Joka kerta sanovat esim. että olen laihtunut, vaikka olisin lihonut tai päin vastoin ja sitten puhutaan ties kenen laihtumisesta tai lihomisesta. Jotenkin ei kauheasti kiinnosta itseäni nuo aiheet. Pitäisikö sanoa? Olen aina ollut normaalipainoinen, vaikka raskausaikana painoa tullutkin 15-20kg. Pois ovat kuitenkin ajan myötä sulaneet. 10 vuoden myötä painoa on silti tullut lisää n. 8 kg tasaisesti. En halua silti ajautua tuommoseen painon jatkuvaan tarkkailuun, jojoiluun ja jatkuvaan valitukseen. Tiedän oikeita anorektikkoja ja liikalihavia, enkä halua ottaa mallia kummistakaan.

Kiusallista on kuunnella, kun joku todella lihava puol tuttu valittaa, että on lihonnut 3 kg ja nämä housut on löysät tai tiukat. Säälittää vaan. Läheisen anorektikon kanssa en taas puhu painosta lainkaan, koska tiedän kuinka stressaava aihe se hänelle on. Hän ei myöskään soisi minun murehtivan ikinä painostani, koska ei halua minulle sellaista kärsimystä.

[QUOTE="vieras";26517617]Mua ärsyttää kun jotkut oikeasti normaalipainoiset puhuu joka kerta painosta, omastaan ja minun. Joka kerta sanovat esim. että olen laihtunut, vaikka olisin lihonut tai päin vastoin ja sitten puhutaan ties kenen laihtumisesta tai lihomisesta. Jotenkin ei kauheasti kiinnosta itseäni nuo aiheet. Pitäisikö sanoa? Olen aina ollut normaalipainoinen, vaikka raskausaikana painoa tullutkin 15-20kg. Pois ovat kuitenkin ajan myötä sulaneet. 10 vuoden myötä painoa on silti tullut lisää n. 8 kg tasaisesti. En halua silti ajautua tuommoseen painon jatkuvaan tarkkailuun, jojoiluun ja jatkuvaan valitukseen. Tiedän oikeita anorektikkoja ja liikalihavia, enkä halua ottaa mallia kummistakaan.

Kiusallista on kuunnella, kun joku todella lihava puol tuttu valittaa, että on lihonnut 3 kg ja nämä housut on löysät tai tiukat. Säälittää vaan. Läheisen anorektikon kanssa en taas puhu painosta lainkaan, koska tiedän kuinka stressaava aihe se hänelle on. Hän ei myöskään soisi minun murehtivan ikinä painostani, koska ei halua minulle sellaista kärsimystä.[/QUOTE]

Vaihda vain puheenaihetta tai vastaa tyyliin "joo" tai "aha" noihin painojuttuihin. Ehkä sitten tajuavat, ettei aihe kiinnosta sinua.

Yhteistyössä