Kiva kun koulu alkoi. Alkoipa siinä samalla jotain vähemmän kivaakin

pelottava pontso

Aktiivinen jäsen
08.10.2006
10 493
2
36
Isot oli innoissaan kun pääsivät koulusta ja eskarista! Oli kuulemma ollut kivaa!!

Haettiin esikkokin koulusta kun samaan aikaan pääs. No koulukaveri (ei oo kuitenkaan mikään niin hyvä esikon kaveri ) pyöri siinä kanssa. Juos sit äitinsä autoon ja myö lähettiin kävelemään kotiin.
Hetken päästä se kaveri juoksee mein perään ja höpöttää esikolle kauheesti jotain. Ihmettelin vähän että minne se oikein on menossa mutta en kysellyt kun tytöt juos sit matkojen päähän kävelemään! Aattelin että meneekin sitten varmaan iltapäiväkerhoon (on lähellä meitä ).
Kävelikin sit mein pihalle asti ja sit se sanoi että:

-ainiin mie tuun teille.
-Minä sanoin että ei se nyt käy.
-Mie en pääse iltapäiväkerhoon.
-No ei meille silti voi tulla.
-Voin mie tulla.
-No et voi kun meillä on muita juttuja.
-En mie häiritse. Ja mein äitikii meni kauppaan ja iskä on töissä.
-No et sinä silti voi nyt tulla.
-Kylläpäs voin, mein äiti sanoi niin.
-No tein äiti ei päätä sitä voiko meille tulla. Ja meille ei nyt voi.
-Nii mut mein äiti menee kauppaan.
-No soita sille että hakee sinut ja menet mukaan.
-Enkä kun siel on tylsää.
-No soita kuitenki, meille ei voi tulla etkä voi tänne pihallekaan yksin jäähä. Äitis vielä huolestuu missä oot.

Sit se sanoi menevänsä sinne iltapäiväkerhoon. Otti puhelimesa ja soitti äitilleen että menee sinne kun toi on tyhmä eikä hoida häntä :o

Eli olenko minä sitten ipkerho lapsille joiden äidit lähtee shoppailemaan |O
En ees tunne sen vanhempia, nähny olen lapsen monestikkin koulun pihalla kun on esikon luokalla, mutta he eivät siis ole mitään semmoisia kavereita että muutenkin koulun ulkopuolella ois yhessä. Koskaan se ei oo ees meillä käyny.

En minä ainakaan lastani tyrkkäis tuntemattomien ihmisten matkaan että pääsisin shoppailemaan :o

Joo... saa kattoa koska meillä alkaa tuo sama homma. Usein likka tulee kaverinsa kans et moi äiti, xxx tuli meille ku niitten äiti on vielä töissä yms... sit niitten äiti soittaa puolen tunnin ppäästä et voiko se muksu tulla meille ku se ei päässy muualle/viitti olla yksin kotona ja kyseessä siis 9-12 vuotiaita... |O

Luulen, että lapsi oli vain käynyt kysymässä äidiltään saako tulla teille. Äiti oli luullut asian olevan teidänkin puolelta ok, kun lähditte yhdessä kävelemään. Olisi tosin ollut fiksua varmistaa.

Mutta olipa huonokäytöksinen, kun noin rumasti puhui se tyttö.

Alkuperäinen kirjoittaja hiivis:
Luulen, että lapsi oli vain käynyt kysymässä äidiltään saako tulla teille. Äiti oli luullut asian olevan teidänkin puolelta ok, kun lähditte yhdessä kävelemään. Olisi tosin ollut fiksua varmistaa.

No siinä koulun pihallahan myö ei seisottu pienempien kanssa varsinaisesti, siinä esikko ja kaveri huuteli toisilleen heipat ja esikko lähti meidän matkaan kävelemään.
Kaverin äitikin varsin hyvi autostaan näki että se lapsi ei minulle sanonut sanaakaan. Ja jos jotain ois sovittukkin niin oltaishan myö jääty siihen paikalleen seisomaan ja odottamaan kaveria, mutta oltiin jo hyvän matkaa kävelty kotia päin kun kaveri juos perästä.

Ja siis sen äidin kanssa ei olla koskaan edes tervehditty. Se on aina autossa ja minul ei oo tapana mennä toisten autoihin sanomaan päivää :D Eli ihan tuntemattomia ollaan toisillemme! Minä kyllä ite ainakin sovin lapsen kaverin vanhempien kanssa että onko se sitten ihan ok että koulusta suoraan tulee kylään ties kuin pitkäksi ajaksi.
Kai sitten olen poikkeus!
Lapset on just alottanu tokaluokan eli ovat 8v.

joo näin minä ajattelin myöskin

peesi!näin se yleensä menee....eli ei se äiti välttämättä tiedä ettei se sopinut teille.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:

No siinä koulun pihallahan myö ei seisottu pienempien kanssa varsinaisesti, siinä esikko ja kaveri huuteli toisilleen heipat ja esikko lähti meidän matkaan kävelemään.
Kaverin äitikin varsin hyvi autostaan näki että se lapsi ei minulle sanonut sanaakaan. Ja jos jotain ois sovittukkin niin oltaishan myö jääty siihen paikalleen seisomaan ja odottamaan kaveria, mutta oltiin jo hyvän matkaa kävelty kotia päin kun kaveri juos perästä.

Ja siis sen äidin kanssa ei olla koskaan edes tervehditty. Se on aina autossa ja minul ei oo tapana mennä toisten autoihin sanomaan päivää :D Eli ihan tuntemattomia ollaan toisillemme! Minä kyllä ite ainakin sovin lapsen kaverin vanhempien kanssa että onko se sitten ihan ok että koulusta suoraan tulee kylään ties kuin pitkäksi ajaksi.
no en mää varmistele mun lasten kavereiden vanhempien kanssa sopiiko tulla tms.ja mun lapsi on ekalla.mun lapsi saa myös yksin olla pihalla ja saa jäädä kotiokkin jos meen kauppaan.tarkotan sitä vaan et jos mun lapsi tulisi huikkaan et meen matille,en mä tuukkaan sun kanssa kauppaan niin sanoisin et ok,soita jos tulee jotain.mulla menee noin tunti tms..en kyllä lapseni kavereiden vanhemmillekkaan soittele että teidän pekka on nyt meillä ja nyt pojat lähtevät ulos että älä huolestu eli siis kyllä meillä ton ikäset ite hoitavat kaveri juttunsa ja kyläilynsä.

Alkuperäinen kirjoittaja huitshapeli:
meille kans yks oli tulossa ja parasta oli, että edes mun oma lapsi ei tiennyt tän lapsen nimeä!

öö joo hei kuka sie oot joka istut siin minun huoneen lattialla ja leikit minun leluilla :D
Just!

no vähän tuli hölmö olo! Mihin mää sen olisin pistäny, jos ei olis ajoissa lähteny kotiinsa?
Eli tänään luvassa oman lapsen kanssa (lisää ) keskusteluja näistä "kaveri"kyläilyistä..

Alkuperäinen kirjoittaja ädä:

no en mää varmistele mun lasten kavereiden vanhempien kanssa sopiiko tulla tms.ja mun lapsi on ekalla.mun lapsi saa myös yksin olla pihalla ja saa jäädä kotiokkin jos meen kauppaan.tarkotan sitä vaan et jos mun lapsi tulisi huikkaan et meen matille,en mä tuukkaan sun kanssa kauppaan niin sanoisin et ok,soita jos tulee jotain.mulla menee noin tunti tms..en kyllä lapseni kavereiden vanhemmillekkaan soittele että teidän pekka on nyt meillä ja nyt pojat lähtevät ulos että älä huolestu eli siis kyllä meillä ton ikäset ite hoitavat kaveri juttunsa ja kyläilynsä.

Eli siis minun olisi vaan pitänyt ottaa se vieras lapsi meille vaikka se ei meille sopinutkaan?
Eli minun olis pitänyt korvata se iltapäiväkerho minne lapsi ei päässyt?
Olis varmaan pitäny vielä ruokkiakkin se kaveri?

Ei voi minkään jos on perheillä eri tavat.
Meillä se on se että meille ei vain tulla jos se ei meille sovi.

Alkuperäinen kirjoittaja ädä:

Eli siis minun olisi vaan pitänyt ottaa se vieras lapsi meille vaikka se ei meille sopinutkaan?
Eli minun olis pitänyt korvata se iltapäiväkerho minne lapsi ei päässyt?
Olis varmaan pitäny vielä ruokkiakkin se kaveri?

Ei voi minkään jos on perheillä eri tavat.
Meillä se on se että meille ei vain tulla jos se ei meille sovi.
EI!ET VOI TAHALLAS KÄSITTÄÄ NOIN VÄÄRIN!ei tää liittynyt siihen ollenkaan että sopiiko teille tulla vai ei,peesasin tuossa jotain aikasempaa kirjottajaa joka oli laittanut että rumasti käyttäyty kyllä tms.kyse oli siitä että mielestäni ei ole outoa että 8 vuotiaan äiti ei tule erikseen varmistamaan että sopiiko meidän liisa tulla teille leikkimään vaan olettaa lapsensa hoitavan asiat ja mahdollisesti myös jos ei sovikkaan tuon ikänen jolla oli kännykkäkin mukanaan osaa varmaan mennä sinne kerhoon niin kun menikin ja ilmottaa äidilleen et meneekin sinne niin kun ilmottikin.ei meillekkään aina sovi tulla,mutta en edelleenkään soittele lapseni kavereiden vanhemmille että voiko tulla kun poika sanoi niin.oletan että jos se ei sovikkaan niin sitten pojalle sanotaan ettei sovi ja sillä siisti.olen mä kauppaan lähtenyt myöskin ja poika sanonut että menee käymään kaverillaan tässä lähellä,en ole soittanut kaverin äidille tässäkään tapauksessa,jos kaverille ei saakkaan mennä niin poika tulee kotiin ja soittaa että ei sinne voinu mennä.

ARGH!

Suuri myötätuntohali sulle. Ihan ku meillä oli eilen kauhukakaroita (kouluikäisiä ) kylässä. Napostelivat omin luvin kaapista suklaata ja keittiön pöydältä keksiä ja pullaa sen jälkeen kun kahvit ja mehut oli juuri tarjottu. Siis siitä napostelusta ei tullut loppua ennen kuin KAKSI PUSSIA sipsejä oli syöty. Mä oikein päätin etten sano mitään jos lasten äiti on niin tauno ettei sano mitään. Kerran kun lapset tuli antaa karkkia äidilleen (he "löysi" ne keittiön kaapista ) äiti sanoi "no älkäähän nyt", mutta sama meno jatkui. Sitten alkoi se ramppaaminen ulos ja sisään, kunnes minä sanoin että olette joko ulkona tai sisällä kun jos ovi on auki koko ajan, koira karkaa ja pahimmassa tapauksessa taapero juoksee tielle. No sitten ne linnottautu sisään. Menivät taaperoni huoneeseen. Ajattelin että olkoon sitte siellä. Vaikken tykännytkään että ne kyttäs kaikkiin kaappeihin, niin tuumin että helpompi mun on yksi huone siivota kuin kaikki.

Sitte ne alkoi tuoda pehmoleluja olohuoneeseen ja kun hienotunteisena vihjeenä aloin kerätä niitä syliini ja vein takas taaperon sängylle, niin eikös toinen vieraista lapsista sillä aikaa seissyt tietokonepöydän päällä. Katsoin vähän että mitä sää siellä teet. "En ylettynyt maasta kunnolla kattoo näitä valokuvia", kun meillä on semmoisen seinähyllyn päällä jotain posliiniesineitä ja valokuvia...

Minä päätin että nyt pirullakin hillitsen itseni, että kai sen äidin on pakko jossain vaiheessa jotain komentaa. Mutta ei. Ne pennut nuuski koko talon pannuhuonetta myöten :o ja kävi aina välillä kysymässä "mikä tää on, mikä tää on"

Piruuttani en kieltäny menemästä makuuhuoneeseen kun näin niiden astelevan sinne (mun mielestä vieraissa vanhempien pitäisi vahtia lapsia paitsi ettei ne nuuski missä ei pitäisi, niin myöskin se ettei murusteta suklaata toisen sohvalle kun omatkin lapset joutuu syömään keittiössä, ja koko pöydän saa mun puolesta tyhjentää, tarjollehan olen ne laittanut, mutta kaappeihin ei ole fiksua mennä itse hakee naposteltavaa )
Olivat hetken aikaa hiljasta tyttöä kun olivat käyneet yöpöydän laatikossa tutustumassa geishapalleroihin sekä muutamiin "leluihin" :laugh:

Miehen kanssa juteltiin jälkeen päin, että onkohan niin että kotonakin ne saa napostella karkkia ja muuta KOKO AJAN, vai onkohan ne oikeesti niin köyhiä kuin yksi tytöistä joskus sano ettei heillä ole rahaa karkkeihin... Mutta tarviiko sitte kylässä ottaa kaikki minkä ilmaseks irti saa?

en ymmärrä millä perusteella äitiä haukutaan tässä. Eihän kukaan tiedä mitä äiti on tosiasiassa sanonut. Ruokakaupassa on jokaisen joskus käytävä ja vaatekaupassakin joskus. Ehkä äiti oli sopinut että tyttö menee kerhoon, mutta tyttöä ei huvittanutkaan. Vihaan tätä päivittelyä taas, mulle ei tulis mieleenkään päivitellä täällä jonkun lapsen sanomisia. Voi ap, sä olet hurjan hyvä tyyppi ja aina oikeassa ja teit oikein, tapu tapu, lapsi oli ärsyttävä puhumattakaan sen äidistä.

Ps. ei meillä koskaan varmisteltu tuon ikäisistä kun kyse, että sopiko se nyt varmasti toisille että sinne mennään ja sopiiko nyt varmasti että joku tulee meille kylään. Paitsi jos oli kyse yökyläilystä. Vanhemmilta kysyttiin, lapsi itse kysyi, saanko mennä esim. jennille kylään ja äiti mahdollisesti antoi luvan ja oletti että lapsi kysyy itse jennin äitiltä saako tulla ja jos ei, niin keksii muuta. Toisissa perheissä aina sai syödä myös ja toisissa ei ikinä. Koskaan ei ajateltu et pitäsi saada syödä, mutta ei siitä haittaakaan ollut, jos söi kaverin luona. Varsinkin kun minulle maistui kaverin äidin ruuat paremmin. Me oltiin muutenkin kun yhtä suurta perhettä, kaikki jaettiin karkkirahoja myöten.

Ilmeisesti sitten se on vaan täällä tapana että kun lapset saa uusia kavereita niin lasten vanhemmat joko naamatusten koulun pihalla tai sitten puhelimitse esittelee itsensä toisilleen ja vaihtavat mm. osoitteet että tietää vaikka sen että missähänpäin kaupunkia se lapsi oikein on. Jos vaikka pitää hakea myöhemmin. Ja samalla ovat muiden vanhemmat kysyneet minulta sopiiko tulla koulusta suoraan muutamaksi tunniksi, ja minä kysynyt samaa jos mein muksu menny muualle.
Ja tämäkin tänpäivänen kaveri asuu 5km päässä koulusta, esikolta kyselin että tietääkö missä asuu ja sanoi että kaveri oli kertonut että asuvat kaukana, 5km päässä. Ja siksi aina kulkee autolla koulumatkat.
Minust ainakii ois kiva tietää jos lapsi menee kaverille kylään, mikä on 5-6km päässä kotoa, että saako oikeesti mennä. Vai käännytetäänkö ovelta kotia. Paikasta missä ei ole koskaan käynyt. Paikasta minkä osotetta minäkään en tiedä!!

Ja kyllähän meinkii isot on itekseen pihalla ja lähellä asuvilla kavereilla käyvät kylässä ilman eri kyselyitä (siis ilman että minä kysyn vanhemmilta sopiiko ), koska tunnen sekä lapset että heidän vanhemmatkin! Ja tiedän missä he asuvat!
Sama juttu toisinpäinkin.

Mutta tuntemattomia en ota meille enkä laske lastani tuntemattomille, ilman eri kyselyitä!

Semmonen minä vaan olen. Ilmeisesti ylihuolehtivainen äiti!!!

Yhteistyössä