Klönttikammo- 1v1kk ja syöminen edelleen hankalaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pöperö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pöperö

Vieras
Hei!

Kaipaisin mahdollisia kohtalotovereita ja vinkkejä. Meillä on poika 1v1kk ja (erityisesti koti)ruoan syöminen edelleen vaikeaa. Olen esim. tällä viikolla kokannut makaronilaatikkoa ja jauhelihakastiketta. Haarukalla pienennän ruokaa, mutta silti muutaman lusikallisen jälkeen poika alkaa kakoa "klönttejä" ja lopulta oksentaa. Tuon jauhelihakastikkeen vetäisin lopulta sauvasekoittimella sileäksi, ja hyvin maistui. Vika ei siis ole maussa vaan koostumuksessa. Purkkiruoasta meillä syödään edelleen niitä aivan sileitä 5kk lihasoseita sekä 8kk ruokia, joita myös pilkon haarukalla.:headwall:

Syöminen on aina ollut hiukan hankalaa, ja paino kulkee reippaasti miinuskäyrillä. Siksi en viitsisi hirveästi ruoan kanssa tapella, vaan olen pitänyt pääasiana että saan pojan joka päivä syömään kaksi lämmintä ruokaa. Mutta, nyt alkaa tuntua vähän epätoivoiselta, kun tämän ikäiselle "isolle miehelle" pitää vielä vetää ruoka sauvasekoittimella sileäksi. Päiväkotiinkin pitäisi kohta mennä, joten siinäkin mielessä asiaan pitäisi saada muutos. Mutta miten??

Löytyyköhän ketään muuta, jonka lapsonen olisi vielä tässä iässä näin hankala syömäri?? Itseäni tilanne alkaa jo vähän hävettääkin, onneksi tänne voi kirjoittaa nimimerkillä :whistle:

Meillä on poika, 1v 4 kk, ja ruuan pitää olla edelleen aika sileää. Syö kyllä sormin makaroonia, herneitä, pieniä lihapalasia jne. mutta niitä ei saa tarjota esim. perunamuusin seassa, silloin sylkee ulos. Eli tarjoan siis klöntit ja sileät erikseen. Toisekseen ruuan pitää olla hyvin löysää eli kun muussan haarukalla esim. makaroonilaatikkoa, lisään siihen maitoa. SIllä lailla uppoaa, muuten tulee suusta ulos. EN ole ottanut asiasta stressiä. Eiköhän aikanaan opi ja auttanee sekin, kun saa hampaita lisää. Pojallemme on vasta 8 hammasta.

Kurkku saattaa ihan oikeastikin olla herkkä. MEidän pojulta tulee todella herkästi oksennus ja sama vaiva on mm. mun veljellä edelleen, vaikka onkin aika mies :)

Mun poika rupes vasta reilun vuoden ikäisenä syömään oikeaa ruokaa.. Täys imetin puolivuotta ja se söi sen jälkeen vain 5kk:n lihasoseita reilun vuoden ikään.. Mulla on kyllä poika ollut aina niillä yläkäyrillä :laugh: Saanu vissiin rasvaista maitoa, ku 5kk:n iässä oli jo reilut 10kiloa..

mutta tosiaan meillä poika kanssa oksensi kaikki pois, jos oli yhtään lönntiä.. Sitten se vaan yks päivä, kun tarjosin "oikiaa" ruokaa, rupes syömään.. Sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa..

Kyllä se siitä pikkuhiljaa.. Mulle ainakin neuvolassa sanottiin, että lapset on yksilöitä jotkut syö pienestä asti mitä vain ja jotkut ei.. Jotkut ei vaan koskaan tykkää lönteistä..

Täällä myös yksi sihtikurkku, joka muutaman päivän kuluttua täyttää 1 v. Sapuskan on oltava aivan sileää, pienenkin sattuman osuessa suuhun lentää laatta :( Sauvasekoitin on kova sana ja luulen, että meillä mössöillään vielä pitkään. Sormiruoka ei kiinnosta, jos jotain leivänpaloja pistän eteen tarjolle, tyttö heittelee ne lattialle. Banaaninpalat taas nuijitaan nyrkillä pöytään, on vissiin hauska leikki :whistle: Saas nähdä kuinka kauan menee ennen kuin tavan kotiruoka kelpaa, ilman soseutusta.

Meillä neiti 1v5kk ja tosi sileätä ruokaa syödään vieläkin.Hänellä vasta 6 hammasta joten en ole vielä panikoinut kauheasti,vaikka välillä ihmetyttääkin.Hän kun syö leipää ja just makaronia ja haukkaa mielellään esim.kanapalasta jos käsken ja jos tarjoan omalta lautaseltani ihan mitä vaan niin mielellään syö,mut jos pitäis syömällä syödä niin kaikki tulee ulos..Eiköhän se sit ajan kanssa...

Hejssan taas,

ja kiitos kovasti vastauksista! Todella lohdullista kuulla, että näin ronkeleita tapauksia löytyy muiltakin. Kovasti muuten kuullosti tutulta monet asiat viesteissänne: meillä sormiruoka kiinnostaa periaatteessa, ja joskus jotain eksyy suuhunkin, mutta pääasiassa sillä leikitään. Mutta, poika haluaisi maistaa ihan kaikkea meidän vanhempien lautaselta, eikä silloin ole mitään ongelmia niellä klönttejä. Hampaita on muuten kahdeksan.

Välillä toi kakominen alkaa hiukan turhauttaa, ja nyt otin asista stressiä, kun neuvolassa th oli ihan ihmeissään kun kerroin että soseutan noita kotiruokia lapselle... En sitten edes maininnut mitään niistä 5kk soseista :whistle:

Noh, toivotaan että aika auttaa, mutta toistaiseksi meillä siis sauvasekoitin laulaa. Kiva kuitenkin kuulla että muuallakin.

Mukavaa viikonloppua!

Puheterapeutti auttaa näissä asioissa. Yksi vinkki mikä tepsi meillä on että esim.maissinaksuja ja vaaleaa leipää laittaa suoraan poskihampaiden päälle(vaikka niitä ei vielä olisikaan) niin lapselle tulee se puremisen liike ja tästä se sitten helpottuu.

:wave: Meillä muksu kohta 1,5v ja ajoittain ei siedä mitään kokkareita ruuassa :whistle: Serkkunsa olleet samanlaisia silkkikurkkuja...Nyt sentään jääny se kokkareitten suusta kaivaminen pois, mitä muksu jonkun aikaa harrasti, mut kova nälkä kun on, ni alkaa huutaa mahdottomasti jos ruuassa kököjä eikä ole sellainen päivä menossa, et viittis pureskella...Pureskelun kyllä taitaa, hampujakin 14 kpl et ei se siitä ole kiinni..Nooooo, kaikki aikanaan...

Yhteistyössä