Kohdun liian paksu limakalvo. Onko kellään samaa ongelmaa. (+ kohdun rakennevika ja ovuloimattomuus )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Solina83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Solina83

Aktiivinen jäsen
22.03.2008
1 079
0
36
Minulla pääasiallinen syy siihen että lapsen saaminen on vaikeaa on se että kohdussani on liian paksu limakalvo. En ole vielä löytänyt kohtalotoveria. Löytyisikö tätä kautta??

Lisäksi kohtuni on lievästi sydämenmuotoinen. Mutta ei onneksi pahasti.
Enkä ovuloi kunnolla, ainakaan jokakuukausi.

Clomeilla nyt aloitellaan hoitoja. 2kk takana ja vielä 4kk edessä. Sen jälkeen jos ei ole tärpännyt niin luultavasti pistoshoitoja.

Clomit saavat ovulaation aikaan ja niiden pitäisi ainakin ohentaa kohdun limakalvoa. Ja ilmeisesti onnistuvatkin siinä.

Löytyykö kohtalotovereita?

Tuohon ovuloimattomuuteenhan niitä clomeja yleensä määrätään. Mutta mulla ilmeisesti pitäisi hoitoa kaksi asiaa yhdellä iskulla. Eli ohentaa myös kohdun limakalvoa.

Normaalisti menkat kestää 10 päivää. Nyt clomien aikaan olleet vain 5päivää. Aika juhlaa

solina83, miten sun limakalvon paksuus selvisi? entä kohdun erikoinen muoto? mulla kanssa clomeja määrättiin ovuloimattomuuteen, söin niitä kesä-tammi eivätkä tepsineet, nyt suuntana IVF.

Noi selvisivät ihan yksityisellä ultrassa. Jyväskylästä Anna Kivijärvi. Aivan ykkkönen näissä asioissa.
Mulla ollut näitä ongelmia aina. Kunnallisella puolella moneen kertaa tutkittu eikä mitään selvinnyt.
Minulla siis menkat kestää kymmenen päivää runsaina. Sitten on parin päivän tauko ja sitten tuhrutta loppukierron. vuodan siis käytännössä kokoajan.
Mutta nyt vihdoinkin selvisi mistä nämä johtuu. Mitään varsinaista lääkettä tähän ei ole. E-pillerit. Mutta näin vauvakuumeisena ne ei oikein käy ;)
Mutta siis ihan erikoislääkärin vastaanotolla ultrassa selvis nuo. Ja siellä varmistu tuo ovuloimattomuuskin vaikka sitä itsekkin kyllä jo epäilin.

Mie elättelen vielä toiveita että clomeilla onnistaisi. Kun niiden avulla kuitenkin todistetusti ovuloin.
Meillä on jo kaksi lasta ja kuopus on saanut clomeilla myös alkunsa.

Eikä mussa onneksi enää muuta vikaa pitäisi olla ja miehelläkin kaikki kunnossa.

Kiitos Mimi79. Onnea myös sinulle kovasti. Toivottavasti IVF:ässä tärppää.

Tänään sitten vaihtui kp 1 pitää huomenna aamusta heti kun apteekki aukeaa soittaa sinne tai jopa jaksaa raahautua käymään ( mikä voi kyllä olla vähän hankalaa noitten lasten kanssa kun ne nukkuu pitkään välillä ) ja jutella apteekkarin kanssa että minähän tartten ne clomit keskiviikoksi. Ja jostain se saa luvan taikoa niitä mulle !!!!!!!! pirskatti sentään. Tässä ei hukata enää yhtään kiertoa.

Solina, vielä olisin kysynyt, missä kierron vaiheessa sulla ultrattiin ja todettiin että limakalvo on liian paksu? Mulla kanssa tuhruttelee ennen menkkoja joskus viikonkin, ja kerran on lääkäri sanonut kierron loppuvaiheessa, että limis on kyllä paksuuntunut, ja siitä otettiin silloin joku näyte. Mutta mitään diagnoosia liian paksusta limakalvosta en saanut ja näytekin oli ok. Myöskään mitään muuta raskautumiseen vaikuttavaa vikaa ei ole löydetty. Eka ivf-hoitokin jo takana, mutta toivottua tulosta ei vielä ole tullut.

Sanottiinko sulle, mistä se paksuuntuminen johtuu?

Mulla myös paksu limis, lääkäri meinasi että limakalvon alla voi olla endoa ja siksi kasvattaa limistä liikaa, kävin laparoskopiassa missä tutkittiin tilanne. Ei ollut onneksi. Mulla vikana myös ovuloimattomuus, lääkkeenä ollut clomit ja Puregon.

Mulla on kanssa ollut liian paksu limis. Selvisi jo kierron puolivälissä tehtävällä ultralla, jonka teki endoon erikoistunut lääkäri. Limakalvo oli liian paksu ja epätasainen. Lääkäri kirjoitti minulle adenomyoosiepäilyn. Endoepäily jo ennestään. Pääsin sitten laparoskopiaan, jossa ei onneksi löytynyt endoa kohdun ulkopuolelta. Samalla tehtiin kohdun tähystys ja yllätys yllätys se oli täynnä polyyppeja. Kaavittiin ja sen jälkeen kuukautiskivutkin helpotti. Adenomyoosiepäily mulle kuitenkin jäi, kun sitä ei voida varmasti sulkea pois.
Raskaaksi kuitenkin tulin IVF/ICSI- hoidosta.

Jos ei ole vielä tehty tuota kohdun tähystystä niin suosittelen ja mahdollisesti kaavintaa.
Mulla tuo paksuuntuminen johtui varmaan ovuloimattomuudesta. Noita polyyppeja usein on jos kohdun limakalvo on liian paksu ja polyypit saattaa estää raskautta kierukan tavoin.

T: Kuunkulta rv 8+3

Kuunkulta, onneksi olkoon raskautumisesta! Mikä tuo adenomyoosi oikein on? Minulla on laparoskopiassa todettu endo hyvin lievänä, ja silloin sanottiin, että oli niin vähäistä ja sellaisessa paikassa, että ei olisi pitänyt vaikuttaa raskaaksi tuloon. No, tuosta on jo aikaa, ja hoidoissa ollaan oltu jo 1 vuosi, jonka aikana 1 keskenmeno. Ensimmäinen ivf ja pas myös takana. Mutta ei toivottua tulosta... Joten taas olen alkanut pohtimaan näitä syitä ja seurauksia, mutta ei tässä oikein ole vastauksia löytynyt, niin siksi kaikki tieto kiinnostaa..

Adenomyoosi on endoa mikä kasvaa siellä limakalvon alla lihaksessa. Se on todella vaikea diagnosoida ja voidaan varmuudella todeta vasta kohdunpoistossa. Mut kun mulla ei sitä endoa muualta löytynyt ja kivut kuitenkin hirmuista luokkaa, niin tuli tuo adenomyoosiepäily.
Sitähän ei voida sit poistaakaan niinkuin muuta endoa, kun se kasvaa siellä lihaksen sisässä.
Luulen kyllä et mulla auttoi tuo kaavinta ja se kun jouduin pillerikuurille endon kuivattamiseksi ennen hoitoa.

Onnea hoitoihin!

Moikka!

Solina, Kuunkulta, Tiinuli; jos vielä satutte pyörimään palstalla, niin kertoisitteko kuinka sitten raskauduitte? Siis lähinnä tarvitsiko liian paksulle kohdun limakalvolle tehdä jtn? Kuunkulta taisikin mainita kaavinnasta mutta entäs te muut?

Itsellä kanssa vahva adenoepäily, yksi ivf-poju, sai alkunsa kahden alkion siirrosta, silloin limis 9-10mm. Nyt viimeisessä ultrassa 6 vrk ennen siirtoa limis 14mm ja siirrossa lääkärin maininta "hyvin paksusta limakalvosta"... Ei lääkäri mulle maininnut mitään huonontuneesta tilanteesta mutta silti vetää mielen matalaksi - turhaanko kuitenkin siirrettiin? :(

Aina löytyy joku aihe panikointiin :laugh: Kävin tänään viimesessä ultrassa ennen ICSI:tä ja limis oli 11mm :x Lääkäri ei kyllä maininnu mitään liian paksusta eikä kyllä muutenkaa limistä komentoinu. kai se sit on ok. mutta kun se oli paksuuntunu 4mm kahdessa päivässä ja vielä pitäis kolme päivää piikitellä ennen pregnyliä :/

Yhteistyössä