Kohdun rakenne poikkeavuudet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emmiina00
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

emmiina00

Jäsen
13.01.2008
84
1
6
Heippa kaikille :)

Ensin taustaa: Olemme yrittäneet lasta n. kolme vuotta, minulla pco jonka sain kuriin metuilla ja laihduttamisella, alun alkaenkaan pconi oli hyvin lievä ja lääkärit ihmetteli miksen raskaudu koska miehen sperma tosi hyvää. Takana myös noin 4 ihan alkuraskauden keskenmenoa joita alettiin nyt tutkimaan, tulokset saamme helmikuussa.

Mutta siis vuosi sitten kun kävin keskenmenon jälkeen gynellä, hän totesi minulla olevan hertan mallinen kohtu, en ajatellut asiaa sen kummemmin.

Nyt kumminkin törmäsin sattumalta tekstiin jossa sanottiin että hertan mallinen kohtu toimii kuin kierukka, aiheuttaa siis lapsettomuutta ja keskenmenoja. Apua? :o Onko kukaan kuullut tämmöisestä? Tietoa löytyy todella vähän ja varsinkaan hoitokeinoista ei ollenkaan! Olisin kiitollinen kaikista tiedon murusista :)

Olikohan niin, että sinulla on sydämenmuotoinen kohtu?Väliseinä jakaa kodun?Minulla on tälläinen, mikä selvisi kun odotin pientä poikaamme.Minullakin on ollut keskenmeno, ja myös tälläinen oli edellisessä raskaudessani, odotin kaksosia, joista toinen kuoli varhasisessa vaiheessa.Minulle kerrottiin, että koska kohtu on jakautunut, voi alkion kiinnittyminen olla vaikeaa, koska alkion on kulkeuduttava jommalle kummalle puolelle, jotta raskaus voisi jatkua.Normaali tilassa kiinnittyminen onnistuu paremmin.Ja koska minulla oli rakeenteellinen vika kohdussa ei oikealla puolella ollut vauva selvinnyt pidemmälle, kuin rv12, koska sen kiinnittyminen kunnolla ei ollut ilmeisesti onnistunut.Toinen vauva jatkoi normaalisti kasvuaan, mutta ei pystynyt kääntymään koko raskausaikana, koska tilaa oli niin vähän, kaikkien vaikeuksien jälkeen synnytin kuitenkin terveen pikkumiehen sektiolla rv 39.Olen pahoillani, että lapsen hankkiminen tuottaa ongelmia, mutta pienen ihmeen äitinä toivon todella että saat oman vauvasi. Älä siis anna periksi, jälkitarkastuksessa minulta kysyttiin miksei väliseinää poistettu sektion yhteydessä?Syytä en tiedä, mutta voisikohan tälläinen poisto olla siis mahdollinen, lisäksi luulen että pitkän yrittämisen jälkeen voisi ainakin tiedustella voisivatko lääkärit auttaa tässä alkion vienissä oikeaan paikkaan kohtua.Haaveilen toisesta lapsesta ja toivon joskus sellaisen saavani.Tsemppiä siis kovasti sinulle :flower:

Minulla myös todettu sydämenmallinen eli herttamainen kohtu. Tästä ovat kaikki minua tutkineet lääkärit maininneet. Kirjoitinkin sjohanna82 sinulle aiheesta ja huomasin vasta sitten tämän ketjun :D
Ap:lle siis tiedoksi että minulla 3 alkuraskauden keskenmenoa, yksi kohtukuolema rv27 sekä yksi elävä ja terve poika 1v10kk. Minulle luvattiin että keskenmenoja aletaan tutkimaan, mutta nyt sitten ei tehtykään mitään, mutta taas tuossa edellisen keskenmenoni yhteydessä lääkäri totesi että on herttamainen kohtu, mutta ei väliseinää.
Tuossa kohtukuolemaan päättyneessä raskaudessa minulla kuitenkin huomattiin kohdussa jokin väliseinä, joka hävisikin sieltä ihan yhtäkkiä.
Minuakin kiinnostaa kovasti että onko nämä minun alkuraskauden keskenmenoni johtuneet kenties tuosta kohdun mallista. Kun en julkiselta puolelta apua saanut, niin on kai sitten mentävä yksityiselle.

että meidän poika syntyi kuitenkin normaalisti alakautta ja oli kääntynyt pää alaspäin, joten lääkärien veikkailut meni siinä suhteessa pieleen. Johtuiko kenties siitä että minulla ei sitä väliseinää ole.

Hei:)
kaunis kiitos viestistäsi Mantatyttö82, ja osaanottoni enkelivauvoistasi, kuten kerroin minulle mainittiin tämä kiinnittymis ongelma, eli alkio ei kiinnity kunnolla, ja näin se voi aiheuttaa toistuvia keskenmenoja.En tiedä miksei väliseinän poisto voisi olla mahdollista, kun se aiheuttaa niin paljon surua, lääkärin puheen perusteella väliseinä on ikään kuin ohut kalvo, mikä olisi helppo saada pois, mutta myös mahdollisuus on, että raskausaikana vauva voisi saada tämän kalvon rikki, ja niin se katoaisi, jos raskauden saisi siihen vaiheeseen, että vauva olisi niin iso ja tekisi kovasti työtä liikkuakseen.Minulle ei näin käynyt, mutta jospa sinulle kävi?Uskon että tällä asialla on yhteyttä keskenmenoihisi, kun olet kuitenkin pienen pojan äiti.Sinulla siis on mahdollisuus tulla raskaaksi, mutta alkio vaatii ihmeen päästäkseen oikeaan paikkaan.En ole lääkäri mutta uskon niin.Se ei tunnu reilulta, kun itsekkin haaveilen saavani lisää lapsia, muistan kuinka itkin viimeisen raskausviikon aikana, sitä etten ehkä koskaan voisi enää kokea sitä tunnetta miltä tuntuu, kun odottaa jotain niin kovasti.Jotenkin se maha oli niin uskomattoman ihana,ja se tunne että on normaali nainen... :/ Kuitenkin sinuna menisin käymään sielä yksityisellä, itsekkin teen niin kun uusi raskaus voisi olla mahdollinen, kun olen palutunut.Toivottavasti onnistutte :hug:

Siskollani on todettu myös . hertan mallinen kohtu. Silti on saanut luomusti 3 tervettä lasta, eli toivoa on. Hänellä kuitenkin niin iso väliseinä siinä, että esim kierukan laitto ei ollut mahdollista.

Yhteistyössä