Kohdun rakenne poikkeavuudet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emmiina00
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

emmiina00

Jäsen
13.01.2008
84
1
6
Heippa kaikille :)

Laitan tänne saman kuin keskenmeno puolelle jos joku sattuisi sen täältä huomaamaan.

Ensin taustaa: Olemme yrittäneet lasta n. kolme vuotta, minulla pco jonka sain kuriin metuilla ja laihduttamisella, alun alkaenkaan pconi oli hyvin lievä ja lääkärit ihmetteli miksen raskaudu koska miehen sperma tosi hyvää. Takana myös noin 4 ihan alkuraskauden keskenmenoa joita alettiin nyt tutkimaan, tulokset saamme helmikuussa.

Mutta siis vuosi sitten kun kävin keskenmenon jälkeen gynellä, hän totesi minulla olevan hertan mallinen kohtu, en ajatellut asiaa sen kummemmin.

Nyt kumminkin törmäsin sattumalta tekstiin jossa sanottiin että hertan mallinen kohtu toimii kuin kierukka, aiheuttaa siis lapsettomuutta ja keskenmenoja. Apua? :o Onko kukaan kuullut tämmöisestä? Tietoa löytyy todella vähän ja varsinkaan hoitokeinoista ei ollenkaan! Olisin kiitollinen kaikista tiedon murusista :)

moi,
mulla on kaksiosainen kohtu, joka on vähän samaa sarjaa hertan muotoisen kohdun kanssa. Kaksiosaisessa on siis sellainen väliseinämä koko kohdun matkalla, hertan muotoisessa se ei ole ihan loppuun asti kiinni..

Vaikka nyt onkin ollut yritystä aika pitkään, kukaan lääkäri ei ole kyllä koskaan sanonut, että lapsettomuus olisi kaksiosaista kohdusta kiinni. (Mulla ongelmana on ollut munasolun irtoaminen ja sen lisäksi ongelmana on se, että toisella puolella on munajohdin tukossa...).

Se on kyllä totta, että keskenmenon tod. näköisyys on suurempi, koska jos alkio kiinnittyy väliseinämään, niin eihän se siinä pysty kehittymään kokonaan.

Lääkäri kertoi myös, että monilla naisilla on joku kohdun rakennepoikkeama, eivätkä he edes tiedä koko asiasta. Joskus asia selviää vasta synnytyksessä, joskus ei ehkä ikinä. Omalla kohdalla on ihan sattumalta tullut ilmi, tyttöjen juttujen lomassa, että kahdella ystävälläni on myös kaksiosainen kohtu.

Onneliina;eikö sulla ole leikattu kohdun väliseinämää pois?

Mulla itsellä sama "vaiva" mutta väliseinä leikattiin pois reilu vuosi takaperin.
Mulla on myös kaksi kohdun suuta, oli myös kaksi emätinta(toinen emätin jakautui pussimaisesti emättimen seinämään ja toinen kohdunsuu oli siellä piilossa).

Eka raskaus meni kesken 7+6 ja sen jälkeen ruvettiin tutkimaan ja lääkäri epäili että se ehkä ruvennut kasvamaan siihen väliseinään mutta siinä on varmaan niin huono verenkierto ettei se jaksanu kasvaa siinä.
Toinen km 07 vuoden alussa ja kolmas oli nyt joulukuussa, se oli kylläkin kohdun ulkoinen että siitä ei voi kohtua "syyttää".

Mulla oli pienenä leikattu myös toinen virtsaputki pois kun niitäkin oli kaksi kappalein, liekkö yrittäny minusta kaksosta pukata :laugh:

kiitos vastauksista, ei tunnu enää niin omituiselta :)

Mulla on ne keskenmenot on ollut niin aikasin (4-5 viikoilla) että en tiedä voiko se tuosta kohdusta johtua, omituista myös ettei siitä ole muut lääkärit sanoneet mitään, vaikka alapäätäni on ultrannu yksityinen gyne, lapsettomuus sairaalaan lääkäri + muutama tk lääkäri.

Olen myös miettinyt hemoglobiinia joka mulla on n. 180 ollut aina, että vaikuttaisiko se kohdun verenkiertoon :|

Äh. Mies sanoo että odotetaan siihen lääkäriin asti, mut mun on pakko miettiä syitä ja lukea netistä kaikki tieto mitä vaan löydän :D

:wave: hei täällä eräs jolla on herttamainen kohtu!

Itse en ole kuullut sen haittaavan raskaaksituloa tai aiheuttavan keskenmenoja. Yksityisellä lääkäri vain totesi että kohtu on herttamainen.. tiedä sitä sitten... itselläni ei ole ollut keskenmenoja (ainakaan mitä olisin itse huomannut) eikä myöskään raskautta. nyt 1v 2kk yritetty.

Tikkipää: Joskus lääkäri sanoi, että sen voisi leikata, jos haittaa ilmenee. Mulla myös kaksiosainen emätin ja kaksi kohdunsuuta. Ei oo haitannut, joten en ole myöskään ajatellut leikata. Kuulema voidaan leikata helposti sitten synnytyksen yhteydessä, jos nyt tulisi ensin vaikka raskaaksi...

Millainen leikkaus oli? Joskus ihan harkitsin vakavasti, mutta vähän pelotti itse leikkaus. Sattuiko? Kestikö parantuminen kauan? Ja pitikö siis olla selibaatissa?

onneliina, leikkaus oli yksinkertainen, päiväpoliklinikalla tehtävä.
Aamulla mentiin lääkäriin ja illalla pääsin pois kun kinusin tarpeeksi kun olo oli hyvä ja sovittiin että heti mennään lääkäriin jos tulee jotain pahoja oireita, mahakipuja tms.
Seuraavaa yötä ei luonnollisestikaan saanu nukkua yksin.

Lääkäri sanoi että harvoin tulee mitään ongelmia leikkuun aikana, mutta jos ongelmia tulee niin sit leikataan laparoskopian tapaan mahan päältä, muutoin alakautta.
Mulle ei tullu mitään ongelmia ja heräsin ilman tikkejä mahassa :)
Se olikin eka ajatus kun heräsin ja kopeloin mahan joka puolelta.

Kohdun väliseinään poltettiin parin sentin mitalta ja sit se itekseen arpeutuu siitä kohdun seinämiä myöten.
Vuosin pari päivää semmosta pientä tuhrua, yhdyntäkielto tulehduksien varalta oisko ollu muutaman viikon ja 3 kuun kielto raskauden yrittämiseen että kohtu kerkeää kunnolla arpeutua.

Maha ei ollut kummemmin kipeä, semmosta pientä menkkamaista vihlomista.

Mulle lääkräit sanoi että raskautta ei kannata yrittää(sen seinämän kanssa) koska se ei välttämättä kestä sitä kovaa venymistä ja siksiö ei välttämättä pääse kunnolla siellä kasvamaan siksi suostuinkin siihen heti.
Mulla toinen kohtu oli normaali 8cm ja toinen oli hiukan pienempi 6cm.

Tikkipää: Mielenkiintoista lukea sun leikkauskokemuksista. Ai noin helpolla siitä ois päässy. Leikattiinko emättimen väliseinämä myös?

On totta, että sikiöllä on tosiaan vähemmän tilaa ja voi olla, että synnytys täytyy käynnistää jo hyvissä ajoin, jos on tuo väliseinämä. Mulle lääkäri myös varoitteli, että voi olla, että joudun olemaan sängyssä viimeisen kuukauden tai noin.

Ehkä olisi pitänyt leikata se pois jo nuorena. Nyt on ollut yritystä niin pitkään, että en jaksaisi kolmea kuukautta yrittämättä. Ensikierrossa kun olisi toi IVF. - Nyt siis menossa vika luomukierto. Sitten kyllä vaadin että jos tärppää, niin synnytyksessä poistetaan samalla kaikki ylimääräiset seinämät...

Täytyy muistaa kysyä helmikuussa että onko tästä haittaa, toisaalta, lääkärit tuntuu olevan eri mieltä asiasta :O

Inkku83, onko sulla sit löydetty syytä lapsettomuudelle? :O

Pää on niin täynnä kohta tietoa että en ummarra mitään :D

Tikkipää, kuulostaa kyllä uskomattoman helpolta tuo leikkaus, luulis että joutus viettämään sairaalassa pidemmänkin aikaa :)

Jostain löysin tiedon että jos on herttamainen kohtu niin sitten kun on raskaana vauva ei mahdu kääntymään vaan on perätilassa (?) koko raskauden ajan.. Sinne asti kun pääsis :)

Emmiina: Älä nyt huolestu liikaa. Netistä löytää paljon kaikkea...
Nämä asiat ovat hyvin tapauskohtaisia. Ehkä joillekin leikkaus todella on tarpeellinen ja toisissa tapauksissa sillä ei ole kiirettä.

Englanniksi löytää paljon tietoa sanoilla uterus bicornis tai jotain sinne suuntaan.. Mut eiköhän lääkäri tiedä parhaiten.

Multa leikattiin se emättimen väliseinä pois jo 16 ikäisenä, poikaystävä sen "löysi" ja sit tilasin heti lääkärille ajan ja se laitto asian eteenpäin.

Silloin leikkaava lääkäri sanoi että se ois hyvä leikata ennen synnytystä koska se ei välttämättä anna niin kovasti periksi kun kohdun seinien pitäs venyä ja siitä voi olla seurauksena että että se repiää synnytyksessä.

Se olikin sitten jo hiukan isompi homma koska se leikattiin pois, ei halkaistu.
Tikkejä siitä tuli ja emätintä piti joka ilta "sormeilla" ettei ne tikatut kohdat satu vastakkain ja ala kiinnittymään toisiinsa, mutta tosiaankin siinä se sormeilu esti sen tapahtumasta.
Yhdyntäkieltoa siinäkin oli jonkun aikaa ja sitten pystyi varovasti jatkamaan taas kun siltä tuntui.

Emmiina Ei ole kyllä vielä löydetty miträän syytä lapsettomuuteen.

Kierto on säännöllinen, ovuloin normaalisti, munatorvet on auki ja miehen simpat ok.

Laparoskopiaan tosin olen menossa 14.2 jospa sieltä sitten selviäisi enemmän.

Yhteistyössä