Kohdunpoistoon menossa, pitäisköhän tässä tapauksessa toivoa avoleikkausta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tintti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tintti"

Vieras
Lokakuussa oon menossa tähystyksellä tehtävään kohdunpoistoon.
Kohtu suht kookas ja täynnä myoomia, jotka eivät kuitenkaan ole kovin suuria, isoin päälle 3cm ja loput pienempiä. Epäilevät myös adenomyoosia tai endometroosia 7-10vrk kuukaudessa kestävien järkkyjen alavatsakipujen takia.
Kipuihin oon syönyt Burana 800mg ja Panacodia, mutta ne eivät auta ja nyt sain Tramalia, joka lieventää kipua mutta ei sitä kuitenkaan kokonaan poista.
Myös kiinnikkeitä on runsaasti ja toinen munasarja on kiinnittynyt kohtuun, joten myös munatorvi poistetaan, mutta munasarjat jätetään.
Nyt oon tietenkin lukenut kaikkia kauhukertomuksia netistä tosta kohdunpoiston komplikaatioista ja tuli mieleen, että pitäiskö pyytää avoleikkausta mieluummin kuin laparoskopiaa. Gyne oli sitä mieltä, että luultavasti tähystyksellä onnistuu.
Leikkaus tehdään naistenklinikalla ja he kuulemma lähes aina käyttävät näihin leikkauksiin ei vielä valmiita kirurgeja, mutta joku kokenut tietenkin valvoo vierellä.

Aina kannattaa tehdä laparoskooppisesti jos onnistuu, haavat mahalla on minimaalisen pienet verrattuna avoleikkaukseen ja kivut tästä johtuen myös huomattavasti vähäisemmät jälkikäteen. Mikäli leikkauksen aikana ilmenee jotain ongelmaa laparoskopian suhteen, leikkaus muuttuu avoimeksi. Luota lääkäreihin.

No ei tietenkään pidä toivoa! Se muuttuu avoleikkaukseksi jos siihen on tarvetta, ei sitä etukäteen kannata toivoa missään nimessä ja ei kai lääkäri sellaiseen suostuisikaan...

Muuttavat kyllä sen avoleikkaukseksi, jos siihen on tarvetta. Tähystyksestä toipuu yleensä paljon helpommin kuin avoleikkauksesta.

Itseltäni on myoomia poistettu molemmilla tavoilla ja alakautta tehdystä toipuminen oli tosi helppoa verrattuna avoleikkauksella poistettuun verrattuna.

Joo, ei kannata. Itsellä leikattiin myoma avoleikkauksella ja olin todella kipeä verrattuna mummuihin, joilla oli tähystyksessä poistettu kohtu ja sarjat... Siinä on kuukausi sellaista aikaa, ettei oikein mitään ihmeellistä voi tehdä.

Minulta on poistettu kohtu tähystysleikkauksella ja kaikki meni hyvin. Toipuminen oli nopeampaa ja paaaljon kivuttomampaa verrattuna toiseen vatsaleikkaukseen. Mikään iso leikkaus ei ole riskitön, mutta harvoin noissa mitään sattuu.

Multa poistettiin alakautta ja toipuminen oli nopeaa.Aluksi oli leikkauksen jälkeen normaalia kovemmat kivut, mutta sain tehokasta kipulääkettä suoneen ja myöhemmin kivut saatiin jo hallintaan buranalla ja pääsin kotiin seuraavana päivänä, kun napapiikin pistäminenkin oli näytetty

mä joskus opiskeluaikaan olin mukana leikkauksessa jossa poistettiin myoomainen kohtu alakautta siis laparoskoppisesti. Kohtu oli noin kahden-kolmen nyrkin kokoinen mutta niin vain näppärästi poistui alakautta.

tsemppiä sulle leikkaukseen!!

Yhteistyössä