Kohdunpoistoon menossa, poistavatkohan samalla halutessani munasarjat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vatsakipuinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vatsakipuinen

Vieras
Ikää mulla kohta 43v ja syksyllä olen menossa kohdunpoistoon vuosia jatkuneiden alavatsakipujen ja runsaiden kuukautisten takia, lääkärit epäilevät adenomyoosia.

Suostuisivatkohan samalla pyynnöstäni poistamaan myös munasarjat? Eipä tarvitsis pelätä ainakaan munasarjasyöpää, miehen suvusta siihen kuollut kolmen vuoden aikana 2 sukulaistätiä hiukan päälle 50vuotiaina.

En suosittele. Jos pelkkä kohtu poistetaan, munasarjat tuottavat vielä yleensä muutamia vuosia estrogeenia sen jälkeen. Jos tas munasarjatkin poistetaan, sinulla alkaa samantien vaihdevuodet, ja ne tulevat todella rajuina, koska oma estrogeenituotanto loppuu kuin seinään.Normaalistihan oma estrogeenituotanto vähenee pikkuhiljaa. Ja nuorena aloitettu hormonikorvaushoito ei ole koskaan sama kuin omat hormonit, eli ns. mummovaivoja sinulla tulisi estrogeenikorvaushoidosta huolimatta olemaan paljon enemmän kuin ikätovereillasi.

Viimeksi muokattu:
Kysyä voi. Mut jos tehdään ala kautta niin munasarjat voi jäädä liian ylhäälle, ettei niitä edes saada irti samalla. Jos olis pakottava syy sada ne pois niin toki varmistettais laparoskooppisesti et munasarjatkin lähtee.

Kannattaa kysyä. Toi on kuitenkin miehesi suvussa liikkeellä eikä sun suvussa. jos poistavat munasarjat voi tulla suuremmat hormooni ongelmat poiston jälkeen. Jos jättävät ne et ehkä tarvitse edes hormoonilääkitystä kohdun poiston jälkeen :)

Aina voi tietty kysyä, mutta en usko että poistavat. Mä täytän 44v ja kohtu poistettiin pari
vuotta sitten.Munasarjat jätettiin.Jos olisin ollut likempänä 50v, niin sitten olisivat poistaneet.

Et varmasti halua ennenaikaisia vaihdevuosia!! Vaihdevuodethan saattaa alkaa nuorena, mutta munasarjat poistamalla saatat saada ne todella paljon aikaisemmin kuin ne luonnonmukaisesti sinulle tulisivat. Munasarjojen poistoon pitää olla joku lääketieteellinen syy, sillä ei se alttius munasarjasyöpään sinulle sieltä miehesi tädeiltä pomppaa.