kohdunsuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti83

Vieras
aiemmin o kyselin että onko muilla pehmennyt kohdunsuu vaikka on vielä reilusti aikaa LA:han.. ja sain kiitettävästi vastauksia..

olin edellispäivänä taas yhdessä tarkastuksessa ja nyt oli pituutta enää 2cm vieläkin kiinni ja pehmeä.. viikkoja 29+0 eli viikossa on nyt sitten lyhentynyt sentin.. vai voisiko johtua eri lääkäristä? meinaa jos "katsoo eritavalla" tämän jutun?

onko kokemuksia?

Mulla sanottiin sairaalassa viimeksi, että kohdunsuu on 2 cm ja kiinni. Toissapäivänä (rv 30+5) sama lekuri sanoi että 3 cm ja kiinni... en tiä olenko väärässä, mutta käsittääkseni "käsikopelolla" ainakaan ei kovin tarkkoja mittoja saa eli ilmeisesti mun saamat arviot olisi siksi vähän heitelleet. Toisaalta luulen, että myöskin lääkäri vois vaikuttaa asiaan, just ton "eri tavalla katsomisen" takia. En tosiaan tiedä, arvailen vaan, joten valaiskaapa kokeneemmat/viisaammat!!

Eikös kohdunsuun pituus arvioida alavatsalta käsikopelolla? Silloin voisi kyllä ymmärtää, että eri lekurit saa hiukan eri mittoja. Jos alkuperäinen joudut käymään useasti lääkärillä, etkö voi kysyä asiaa lääkäriltä seuraavalla kerralla?

täytyypi kysellä.. siltä omalta sitten.. nyt tämä viime kertanen oli kyllä niin "virkaapätevä" ja tärkeilevä ja myös tyly niin en kyllä siltä kysele mitään.. inhottavaa kun tuollaiset ryhtyvät alalle josta eivät ilmeisesti välitä..

Käsikopelolla kohdunsuun mittaaminen on varmasti suurpiirteistä. Mutta kyllä kädellä tunnustelemalla varmaan hyvin selviää, onko kohdunsuu pehmeä, kiinteä tai auki.

Minulla ekassa raskaudessa kohdunsuu alkoi lyhentyä ja sitä seurattiin äitipolilla ultraamalla kolmen viikon välein. Gynekologi sanoi, ettei missään nimessä saa oman tk:n lääkäri mennä käsipelin ronkkimaan kohdunsuuta. Nimittäin kerran tk lääkäri tutki käsin ja koko illan oli menkkamaista jomotusta. Alateitse ultraamalla gynekologi sai aina millimetrin tarkkuudella kohdunkaulan mitan.

Nyt menossa toinen raskaus rv 25+1 ja tänään alkoi sairasloma. Alamahaa kovistavia supistuksia on ja harvemmin jomotusta. Kohdunkaula lyhentynyt 4 cm:stä 3 cm:iin ja ulkosuu sormelle auki. Nyt minua seurataan vain tk:ssa. Seuraava lääkäriaika kuukauden kuluttua. Ja lääkäri tutkii käsikopelolla. Seuraavalla kerralla sanon, että sinne et käsiäs pistä, nimittäin eilisen käynnin jälkeen oli jomotusta.

Aion ottaa neuvolaan aiemmin yhteyttä, jos supistukset pahenevat ja varsinkin jos tulee jomotusta. Ensimmäinen lapsi syntyi rv 36+4 ja nyt pelottaa tosi paljon, että tämäkin raskaus päättyy liian aikaisin. Todennäköisyys on kyllä suuri. Nyt otan tosi rauhallisesti ja vältän kaikkea, mikä aiheuttaa supistuksia.

Yhteistyössä