kohdunsuulla ektopiaa -endometrioosi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mietin voiko näillä olla jotain yhdistävää tekijää. Mulle totesi lääkäri ensimäisen synnytyksen jälkeen jällkitarkastuksessa, että kohdunsuulla on ektopiaa. Tarkoittaako se nyt sitten että siinä on sitä kohdunlimakalvoa vähän väärässä paikassa?
Siitä on sitten mainittu erikseen joka gynekologisessa tutkimuksessa ja kysytty onko aiemmin sanottu siitä. Nyt sain sitten lähetteen endometrioosi tutkimuksiin, kun toisen raskauden myötä menkkakivut on pahentuneet melkoisesti.

Onko kellään kokemusta joko endometrioosista tai tuosta ektopiasta? Voiko niillä olla yhteys toisiinsa, eli voiko se ektopia olla nimenomaan sitä endometrioosia?

ektopia on käsittääkseni melko tavallista synnyttäneillä naisilla. Mulle ainakaan lääkäri ei sanonut sen olevan mitenkään eriskummallista, mainitsi vain tutkimuksen yhteydessä sitä olevan.

Minulla on tuota ektopiaa todettu jo ensimmäisissä gynetarkastuksissa aikanaan. Ei ole siitä miksikään muuttunut. Siitä on joskus otettu jotain näytettä, muttei löytynyt mitään merkittävää. Minulla ei ole endometrioosia todettu. Kuukautiset ovat runsaat ja kivuliaat, mutta minun kohdallani se johtuu verenvuototaudista.

okei eli se ei sitten varmaan mitenkään liity tuohon endometrioosi epäilyyn. mulla on tosiaan synnytysten jälkeen pahentuneet nuo menkkakivut, aiemmin olivat lähes kivuttomat.

Yhteistyössä