kohdunsuun tilanne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelottaa

Vieras
Hei!

Kysyisin nyt muiden kokemuksia...

Mikä teillä on ollut kohdunsuun tilanne ennen synnytystä?
viikonloppuna ohitettiin LA ja nyt pelkään käynnistämistä. Kohdunsuu on kyllä pehmeä, mutta kiinni ja kaulaa 2cm jäljellä. Meinaakohan tuo napero tulla tuolta ikinä...

Ystävälläni taas (rv35) kohdunsuu sormelle auki ja kaulaa hiukkasen jäljellä.

Kuinka paljon tuosta kohdunsuun tilanteesta voi ennustaa raskauden alkamista tai kestoa? Miten teillä?

Kokemusten jaosta kiitollinen :)

Hei!
Olin kans äitiyspolil 1,5 viikkoa sitten ja luulin vain meneväni käymään ja tyyliin takaisin töihin seuraavana päivänä. Odotan siis kaksosia. Mutta lääkäri sanoi heti, että sairaslomaa loppuraskaus ja viikkoja oli silloin 25+4. Sanoi, että kohdunsuu pehmeä ja kaulu noin 1cm. Kylllä kanssa hymy hyytyi ja muuttui itkuksi. Mutta nyt ei ainakaan viä ole syntyneet, onneksi. Ja torstaina menen taas uudestaan polille.

Kohdunsuu ollut kypsä rv 32 lähtien, kaulaa jäljellä 1 cm ja sormelle auki, sisäpuolelta avautunutkin jo hieman. Vauva neinasi syntyä tuolloin, supisteli jo 5 min välein. Vuodelevossa olin sairaalassakin, mutta nyt ollaan 37+5 menossa eikä synnytyksestä merkkiäkään. Päin vastoin olo on parantunut loppua kohden.
Lääkäri ja neuvolatäti sanoi, että herkkyysviikot ovat siinä 30-34 tienoilla, ja jos silloin ei lepää ja on taipumusta ennenaikaiseen synnytykseen, niin vauva helposti syntyy. Jos lepää, niin sitten saatetaan päästä helpostikin raskaus kunnialla loppuun saakka. ja niin näyttäisi kohdallani käyneen.

Kohdunsuun tilannetta ei voi itse tarkistella, lääkäri kokeilee sisätutkimuksessa sen sormella(onko auki, sekä arvioi pituuden) ja ultraamalla alakautta saadaan tarkka mitta kohdunkaulalle.
Mutta aloin tuntea kaameaa painon tunnetta alavatsassa siitä lähtien kun kohdunkaula lyheni yllättäen viikossa 5 senttiä ja vauva porautui alas lantioon ""lähtökuoppiin"" tuolloin 32-viikolla. Esikoisen kohdalla sama tapahtui jo 28-viikolla (hän syntyi 35-viikolla lapsivesipunktion käynnistämänä).

Rv 41 menossa eikä synnyttämisestä tietoakaan kun ei supistele. Kipeitä repäisyjä kyllä mutta luulen niitten liittyvän lähinnä vauvan liikkeisiin, koska muutoin ei tunnu mitään.
Häpyluu on sikakipeä ja jo ties monetta viikkoa ja alavatsan lihakset sekä muutkin seudun lihakset. Lisäksi kamala flunssa!
pääsiäisenä ei ilmeisesti käynnistetä meidän sairaalassa, joten menee 2 vk yliajalle ennenkuin pääsen synnyttämään, ellei ihmettä tapahdu aiemmin.
Synnytyspelkoa ei ollut aiemmin, mutta on tässä pikkuhiljaa tullut!

mulla vkoja 41..35vkosta lähtien ollut kohdunkaula hävinnyt kokonaan ja kohdunsuu pehmeä.lääkäri sanoi jo silloin että toivottavasti vielä vkon tai kaks pysyisi sisällä..vaan eipä näytä tahtovan ulos...kypsyttää.

Eihän tuo LA ole kuin laskettu aika, et ole vielä montaakaan päivää yli sen. Kyllä se napero sieltä tulee, usko pois. Nauti nyt vielä näistä päivistä ja lepää ja kerää voimia synnytykseen. Eipä kai hirveän hanakasti käynnistellä, ellei äidin tai lapsen vointi sitä vaadi.

Kohdunsuun tilanteesta ei voi kyllä päätellä mitään. Mulla oli tiivistii kiinni vielä 6pv ennen kuin synnytys alkoi (ja LA oli jo mennyt pari päivää sitten)

Tsemppiä

Mulla viikko 32 ja kaula oli viime viikol 1,4 ja pullistuu auki, koska pää niin alhaalla. Sairaalassa olin ja nyt yritän olla kotona. Supistuset tuntuu olevan herkässä. Riittää kun nousee pystyyn. Tämä on mielestäni rankkaa ja puuduttavaa. Täytyy vain maata. Ajatukset on kokoajan vauvassa ja supistuksissa. Masentavaa.. Pari viikkoa oon nyt maannu ja vielä 3 jäljellä..

Yhteistyössä