kohdunulkoinenko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
Mulla on meneillään toka raskaus, rv 8+1. Raskausoireita ei ole ollut paljonkaan, edellisen kerran oli pahoinvointia yms. läpi koko raskauden. Mutta ei mitään vuotoja eikä ongelmia koko aikana.

Tällä kertaa on muutamana päivänä tullut paperiin hentoja vaaleanpunaisia viiruja. Yhteensä kolmena päivänä verta on tullut varmaan korkeintaan yksi tippa. Välissä oli pari päivää, kun ei verta näkynyt ollenkaan.

Tänään on sitten saatu ruskeaa tuhruvuotoa, vaikkakin hyvin niukkaa. Tiedän, että alkuraskauden tuhruttelu on yleistä, mutta nyt huolettaa hiukkasen, kun toisen puolen alavatsa on kipeä. Lukemani mukaan jos alkio olisi kehittymässä munatorvessa, minulla kai pitäisi olla aika rapsakat kivut nyt, mutta tämä on melko lievää.

Huomionarvoista on se, että joka kerran, kun verta on tullut se neljännestippakin, on sitä edeltänyt jonkinnäköinen kipu, jonka olen vanhasta kokemuksesta mieltänyt kohdun kannakkeiden venymisestä johtuvaksi. Noita nipistelyjä on ollut siellä sun täällä. Voiko kannake venyä äkillisesti niin, että se tihkuttaisi hiukan verta kohdun ohi ja emättimeen? Tänään tuntui oikein kunnolla juuri tuossa kohdassa, jota nyt edelleen nipistelee, ja silloin ymmärsin senkin samanlaiseksi kannakkeen venymiseksi. Epävarmuus vaan alkaa vallata mielen pikku hiljaa...

Kysymyksiin:

Mihin pitää ottaa yhteyttä, että pääsee ultraan tarkistuttamaan asian? Neuvolaan vai suoraan sairaalaan vai mihin?

Kuinka selvät oireet pitää olla, että joku ylipäätään ottaa vilkaistavaksi? Vai onko raskaus jo sen verran "pitkällä", että jos alkio olisi munatorvessa, olisin jo hengiltä?

Erottaako kohdunulkoisen raskauden aiheuttaman kivun selvästi, vai voiko sen sotkea johonkin muuhun?

Käy päivystyksessä ultrassa. Minulla ei kohdunulkoinen oikeastaan kipuillu ollenkaan, vaan raskausoireiden puutos hälyytti enemmän.
Ei siis minkäänlaisia oireita ollut, ei edes vuotoja tms.

Pikkusairaaloissa ei mahda kaksisia ultrausmahdollisuuksia olla? Pitää soittaa aamulla ja kysyä, jos jollakin konstilla saisi mennä keskussairaalaan, ettei tarvitsisi palata lähetteen puutteessa kotiin.

Mä soitin omalle gynelleni ja hän ultrasi kohdunulkoisen raskauden. Laittoi suoraan keskussairaalaan leikkaukseen. Alkio oli kiinnittynyt munanjohtimeen ja vuotanut verta vatsaonteloihin. Oireina pari viikkoa kestänyt hento tiputteluvuoto ja pari kertaa koski mahaan. Kannattaa mennä tutkituttavaks jo huomenna,kaiken varalta.

Joo, taitaa mun olla pakko mennä huomenna lääkäriin. Jos ei muuten, niin mielenrauhan takia. Sata kilsaa matkaa, esikoinen 1v2kk kuumeessa ja mies töissä... Äyts! No, tavalla tai toisella.

Pääset varmasti gyn.pkl:lle tai äitiyspkl:lle jos sanot että verestävää tuhruvuotoa ollut ja vaikka vähän liioittelet tuntemuksia toisella puolella vatsaa. Itselläni ollut yksi kohdunulkoinen raskaus ja n. rv 6+ alkoi jumalaton särky oikeassa reidessä, siis sellainen hermosärky että meinasi taju mennä. Menin päivystykseen kivun takia, ja joku kandi passitti minut kotiin!!! Seuraavana päivänä menin yksityiselle ultraan joka oli tosin jo aiemmin varattu ja siinä lääkäri tosi että kohtu tyhjä ja kysyi sata kertaa, että varmastiko testi+. Ultrasi aikansa ja oik. puolen munanjohtimessa sikiön sydämensyke+. Laittoi minut välittömästi sairaalaan. Jouduin olemaan varmaan viikon siellä kun vuosi vatsaonteloon. Kannattaa käydä tarkistuttamassa jos tuntemuksia on, mutta usein ne on kuitenkin jotain muuta kuin kohdunulkoisia! Toivotaan että kaikki hyvin.

hmm..minun kokemukseni onkin hiukan erilainen. Alkoi tulla kipu"piikkejä", jotka saivat kylmän hien pintaan jo muutama päivä ennen kuin kuin se jumalaton tuska, kipeämpi kuin mikään koskaan, iski. Vuoto alkoi vasta siinä vaiheessa, kun munatorvi repesi ja se ei ollut tippa eikä pari. Leikkaussalin keikka ja seuraavana päivänä pois.

Asiasta vielä.

Miten kohdunulkoisen raskauden mahdollinen hoito, onkohan se pitkäkin rupeama? Tuleeko paljonkin sairaalapäiviä?

Minulle annettiin metotreksaatti-piikki, joka ns. kuivatti alkion pois. Sairaalapäiviä ei tullut, mutta verikokeissa ja ultrassa piti käydän useamman kerran. Ja metotreksaatti-piikin sivuvaikutukset oli hurjia.
Jos ei tarvitse leikkaukseen lähteä, niin tuskinpa siellä sairaalassa tarvii olla montaa päivää.

Mulla piti toinen munanjohdin leikata tähystyksellä pois. Kipuja ei ollu aiemmin tosiaan,kun pari kertaa. Leikkausen jälkeen en ollut yhtään kipeä. Yksi yö sairaalassa ja sitten kotiin.

Yhteistyössä