Kohta 1-vuotiaan päivärytmiin muutosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elmers
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Elmers

Uusi jäsen
07.03.2012
19
0
1
Oletteko antaneet 1-vuotiaidenne päivärytmin mennä painollaan, vai oletteko alkaneet muokata rytmiä esim. yksiin päiväuniin?

Meillä nukutaan vielä kahdet päiväunet, ja tämän vuoksi nukahtaminen illalla venähtää joskus jopa klo 22-23 asti. Poika herää aamulla 7-8 aikoihin ja nukahtaa usein ensimmäisille unilleen jo parin tunnin kuluttua heräämisestä. Imetän, joten nukahtaa rinnalle enkä väkisinkään ole yrittänyt pitää hereillä. Unet kestävät tunnista kahteen riippuen siitä, minkälainen yö on ollut (on levoton nukkuja ja syö myös öisin).

Toiset unet ottaakin sitten joskus iltapäivällä ja ne saattavat kestää esim 16-18 tai 17-19! On vain niin väsynyt iltapäivästä, että nukahtaa rinnalle tai syliin.

Yöunet ovatkin sitten usein vain 9 tuntia johtuen noista pitkistä päikkäreistä. Pitäisikö alkaa vähitellen totuttaa yksiin päiväuniin jotta nuo yöunet pitenisivät, vai antaako vain kaiken mennä painollaan ja antaa pojan nukkua kun nukuttaa? Ei kyllä raaskisi valvottaakaan esim. aamupäivästä kun selvästi pientä nukuttaisi.

Kiinteitä aterioita on 5-4 päivässä, usein jätän välipalan pois kun sitä on hankala mahduttaa noiden unien väliin. Rintaa syö todella usein päiväsaikaan, yövieroituksen aion aloittaa (please älkää saarnatko että tuon ikäinen ei yötissiä tarvitse, meillä on isokokoinen poika ja neuvolassakin tuumattiin, että joskus isot pojat tarvitsevat sitä syötävää myös yöllä).

Meilläkin tyttö nukkui 1-vuotiaana vielä kahdet päikkärit, juuri pari tuntia suunnilleen aamuherätyksen jälkeen ekat. En muista missä vaiheessa alkoi nukkua yhdet päikkärit. Olen aina antanut mennä omalla painollaan ja hyvin on mennyt. Imetyksen lopetin 1 v 2kk iässä. Yöllä otti tissiä ihan tuohon imetyksen loppumiseen asti ja siihen asti imetin ihan lapsentahtisesti. Meilläkin meni myöhään nukkumaan, mutta sopi meidän päivärytmiin niin mikäs siinä. Kyllä uskon että sinunki pienokainen ihan itse sitten tietää millon tarvii vain ne yhdet päiväunet ja jos sopii teidän rytmiin vielä kahdet päikkärit niin anna nukkua vaan.

Meidän tyttö siirtyi yksiin päikkäreihin vasta muutama viikko sitten, nyt ikää 13 kk. Joskus vieläkin saattaa nukkua kahdet, jos yhdet on jäänyt liian lyhyeksi. Iltapäivästä annan kuitenkin nukkua vaan pikkutorkut, jotta nukkumaanmeno ei veny. Ehkä sinäkin voisit herätellä poikaa hellävaroen, jos unet meinaa mennä liian pitkiksi?

Uskon, että teilläkin siirrytään yksiin uniin sitten kun yöt rauhoittuvat. Meillä syötiin rintaa vielä kuukausi sitten noin kolme kertaa yössä, yhtäkkiä vähensi itse yhteen syöntikertaan. Samalla siirtyi yksiin päikkäreihin. Lopullinen yövieroitus olisi edessä nyt viikonloppuna, katsotaan miten meidän käy...

Mutta kuten edellinenkin mainitsi, että jos teille sopii tuollainen rytmi, niin anna asian olla, kyllä lapsi itse muuttaa rytminsä kun on siihen valmis.

Niin ja imetä vaan niin kauan kuin se teille kummallekin sopii, muut eivät voi päättää sitä teidän puolesta!

Kiitos vastauksistanne!

Muutaman kerran onkin jo ottanut vain yhdet päiväunet, joten varmaankin siihen suuntaan ollaan menossa. Antaa tosiaan kuitenkin mennä painollaan ja nukkua kun nukuttaa, mutta kuten gintis ehdotitkin, olisi varmaan paikallaan herätellä jos iltapäiväunet venähtävät kovin pitkiksi. Joskus pojalla on hillitön iltavilli päällä vielä yhdentoista aikoihin illalla, ja kun isän on herättävä joka aamu klo 5.30, niin lyhyeksi jäävät hänen unensa. Onneksi on kesä ja loma edessä!

Toivotaan, että meilläkin tuo yösyönti pikkuhiljaa vähenisi, vielä mennään kolmella syötöllä. Ehkä yövieroitus on meilläkin edessä jossain vaiheessa. Jotenkin olen ajatellut, että tuo edessä oleva yksivuotissyntymäpäivä on jokin rajapyykki jonka jälkeen yötkin rauhoittuvat, mutta tuskinpa vain näin käy :)

Mukavaa viikonloppua ja onnea gintikselle yövieroitukseen!

Yhteistyössä