Kohta 2 v herää aiksin väsyneenä, mitä kannattaisi tehdä/ kokeilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiptap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiptap"

Vieras
Lapsi täyttää maaliskuun alussa 2 v. Aikaisemmin on nukkunut yöunet noin klo 21-8 eikä ole paljoa/ usein heräillyt. Mutta nyt on mennyt reilu 3 kk, että rauhoittuu nukkumaan noin klo 22- 22.30 (aloitti iltatoimet miten aikaisin vain ) ja herää väsyneenä noin klo 5. Riekkuu sängyssä lähes aina tuohon 22.30 asti ja aamusta ei suostu rauhoittumaan nukkumaan enää. Sitten on noin klo 8 jo todella väsynyt. Saattaa hakea sohvalta tyynyn lattialle ja käydä siihen nukkumaan. Aamupäivisin jos on menoa johonkin nukahtaa heti rattaisiin.

Olemme koittaneet pitää siitä kiinni, että päikkärit ovat vasta klo 11 eteenpäin, että säilyisi jonkinlainen rytmi mutta tätä kirjoittaessa tuli mieleen, että pitäisikö kokeilla jos antaisi nukkua ne päikkärit silloin klo 8 ja katsoisi jaksaako valvoa iltaan? Lääkärissä käytiin kun tätä heräilyä ja lyhyitä yöunia oli jatkunut noin kuukaudem eikä mitään vikaa löytynyt. Läkäri totesi, että on varmaan vaan joku kausi.

Minä alan olla jo aika väsynyt kun en pääse nukkumaan heti tuolloin 22.30 enkä osaa kovin helposti nukkua päivällä. Tosin nyt olen ollut niin väsynyt, että olen välillä nukkunut päiväunet. Viikko sitten lapsi oli yökylässä äidilläni ja silloin sain nukuttua pitkästä aikaa niin, että olin virkeä aamulla. Taisin olla väsyneempi kuin tajusinkaan kun nukuin todella sikeästi 12 h putkeen.

Olisiko jollain jotain hyviä vinkkejä mitä kannattaisi kokeilla? Vai olenko vain liian kärsimätön odottamaan, että tämä "kausi" menee ohi? Ei ole kokemusta vastaavasta kun lapsi jätti toisen yöimetyksenkin itsestään pois todella aikaisin ja silloin kun heräsi öisin syömään söi nopeasti ja nukahti rinnalle.

Kannattaa varmaan antaa nukkua ne aamu-unet ja jos on päivällä väsy niin miksei vois nukkua toisia päikkäreitäkin.. Monesti saattaa olla niin että kunnon päikkärit itse asiassa auttaa siihen yöuneen eikä viivästytä unen tuloo. Vain kokeilemalla selviää miten tuo on teillä, meneekö vielä myöhemmäksi jos nukkuu päivällä vai saisko jostain rytmistä paremmin kiinni. Kiukuttelua ja väsynyttä huutoa on ainakin ihan turha kuunnella, anna nukkua jos väsyttää. Ehkä itsekin saisit näin aamuisin vielä nukuttua hetken?

Anna ottaa torkut sillon 8 ja päivälläkin jos tarvitsee. Kokeeksi siis. Olen mikonen kanssa samaa mieltä että saattaa vaikuttaa positiivisesti yöuneen, toisin kun aina luullaan. Nyt lapsella on kyllä liian vähästä unesta elimistö sekaisin. Univajetta on kertynyt aika paljon. Toivotaan että auttaa :)

Tuota joskus mietinkin, että onko sillä oikeastaan niin väliä miten nukutaan/ mikä on päivärytmi kun kotona ollaan vielä syksyyn asti. Toki on muutamia säännöllisiä ja epäsäännöllisiä menoja mutta ei kuitenkaan tarvitse päiväkotiin tai töihin jaksaa mennä.

Tänään lapsi nukkui noin klo 6-9 "päiväunia" ja heräsi iloisena ja pirteänä. Sitten kävimme kaupungilla asioilla ja kauppakeskuksen leikkinurkkauksessa touhuamassa toisten lasten kanssa. Oli aika väsynyt kun tulimme kotiin joten meni noin klo 14.30 päiväunille. Nähtäväksi jää miten ilta ja yö menee :)

En uskalla ottaa viereen nukkumaan koska lapsi ei osaa välttämättä mennä sängystämme turvallisesti alas ja pelottaa mitä kaikkea ehtii touhuta yksinään jos pääseekin sängystä hyvin alas ja minä nukun vielä pitkään.

[QUOTE="Tiptap";30478843]En uskalla ottaa viereen nukkumaan koska lapsi ei osaa välttämättä mennä sängystämme turvallisesti alas ja pelottaa mitä kaikkea ehtii touhuta yksinään jos pääseekin sängystä hyvin alas ja minä nukun vielä pitkään.[/QUOTE]

Että mitä? Ei osaa tulla alas sängystä? Onko kyseessä ihan normaali taapero vai erityislapsi?
Vai onko teillä parvisänky?

Tee oma sänkysi niin turvalliseksi että uskallat ottaa hänet viereesi. Sänky seinän viereen ja seinän puolelle nukkumaan tms. Sarjat sada unta lisää molemmille ????

V.ieras: jostain syystä innostuu välillä (kun näkee jotain mielenkiintoista) niin ei muista tulla jalat edellä alas vaan kädet edellä tai "hyppäämällä". Ei ole kuitenkaan diagnosoitu mitään tai ei ole missään seurannassa kun on kehittynyt muuten normaalisti. Ei vain välttämättä muista aina laskeutua turvallisesti alas. Vaikka ei kai tuossa isommin satu kun pudotus ei ole korkea. Meillä on jenkkisänky jossa patjat taaperon otsan korkeudella.

Juu ap kirjoitti tuon edellisen viestin mutta piti vastata v.ieraalle niin pöllin hänen nimimerkkinsä.

Sänkyä ei ole mahdollisuutta laittaa seinänviereen ikkunanlaudan ja kiinteiden komeroiden takia. Ainoastaan pääty on seinän vieressä.

Meillon kanssa just täyttänyt kaks w.
Hänkin on keksinyt, että on aamu aina kun hän herää.

....meillä toimii ihan puhe. Kun lapsi herää aamuyöstä, viedään hissuksiin aamupissalle, jutellaan samalla, että juu näen että olet herännyt, mutta nyt ei ole vielä aamu, nyt on yö, iskäkin nukkuu vielä, petterikin menee vielä nukkumaan, juu-u, menee menee, nyt on yö ja nyt kuuluu vielä nukkua, iskäkin nukkuu jne. Vaippa jalkaan ja takas omaan sönkyyn. Joskus sylissä, joskus valmistetaan että muutkin nukkuvat, joskus juoksee itse sänkyyn..
Toivotan hyvää yötä sängyssä ja jätän sinne. Saattaa itkeekin. Joskun olen jääny nukkuu lattialle viereen, kerran kerroin sadun(mutta totesin etten siihen opeta). Tunnin/puoltoistakin lapsi on saattanut höpötellä sängyssään..mutta nukahtanut sit vielä. Olen myös saattanut antaa kirjan, kertonut että nyt on yö, nyt nukutaan, äiti menee nyt nukkumaan, mutta petteri voi lukea kirjaa hetken aikaa, hyvää yötä

Onko teillä pimennysverhot? En ottais toisia päiväunia käyttöön vaan selittäisin vaan ettei ole vielä aamu jos lapsi klo 5 väsyneenä herää. Tulee katkonainen päivä jos pätkissä nukkuu eikä klo 5 tarvii vielä nousta. Jättäisin myös ip-päiväunet väliin vaikka tarkoittaisi päikkäritöntä päivää. Meillä ei esikoinen nukahtanut ennen puolta yötä jos pari minuuttia iltapäivällä torkahti. Meidän kotihoidetut tosin jätti päikkärit pois jo ennen 2v ja hyvin onnistui, ei tarvinnut päivällä väkisin tuntikaupalla nukuttaa ja päivärytmi oli selkeä.

Joo kaksivuotiaalle kannattaa kyllä koittaa ihan selittääkin että nyt on vielä yö ja jatketaan unia. Vähän niinkuin tänään oli heti kuuden aikaan nukahtanut uudestaan niin voisi nukahtaa omaan sänkyyn hetken valveilla oltuaan. Toivottavasti tämä ilta olis helpompi sitten :)

Kyllä minä kuukautta nuoremmankin otan jenkkisänkyyn viereen tarvittaessa. Nukutko oikeasti niin sikeästi ettet herää jos lapsi herää?? Jos pitemmän pätkän nukkuu(esim kipeenä) niin laitetaan estettä petarin alle tyhjälle puolelle. Jos ihan aamulla vaan torkutaan niin isän peitto ja tyynyt myttyyn lapsen viereen. Jossain vaiheessa syksyllä oli kausi että heräsi aikaisin niin paljon nukuttiin noin :)

Yhteistyössä