kohta lähtee järki...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsynyt väsynyt

Vieras
Vauva on 3 kk 2 vk ja oikeasti...voiko tämän ikäiselle rytmiä opettaa? Olen ymmärtänyt että voi, mutta...

Homma on sellainen, että nukahtaa ekan kerran "yöunille" 20.30. maisa, poikkeuksetta nukkuu puoli tuntia ja sitten alkaa tissittely uudelleen...viime yönä veivattiin klo.00.30 asti.

Päiväunia ei oikein nuku (vaikka ulkoiltaisiin tmv), torkkuja ottaa, sellaisia puolen tunnin pätkiä..

Väkisin ei voi hereillä pitää, väkisin ei saa nukkumaan...huuh..Olen ihan poikki!!

Meillä poika nukkui about 7kk asti juuri sellaisia puolen tunnin tai jopa vain 15min päiväunia. Vasta myöhemmin alkoi nukkua pidempään. Sitten kiinteiden alotuksen jälkeen on ehkä helpompaa alkaa opettaa rytmiä. Kyllä tuon ikäisen pitää esim. saada rintaa silloin kun haluaa. Tietysti tyhjäsyönti on eri asia, sitä voisi yrittää lopettaa yrittämällä antaa sitten tuttia tms. Lapsesi on kuitenkin tosi pieni vielä, eli ihan ymmärrettävää että heräilee usein. Meillä oli sellainen tilanne, että lapsi ymmärsi yön ihan samana kuin päivänkin, eli heräili säännöllisesti ja oli ihan virkeänä, eli meni aikaa ennen kuin tajusi, että yöllä nukutaan enemmän ja päivällä vähemmän.

Minä tein niin, että tissittelin olkkarissa ja katselin itse telkkaria samalla. Kun vauva nukahti, laitoin sohvalle makuupussin päälle nukkumaan hänet. Sitten hän siitä aina heräili 20-30 min välein ja aina uudelleen tainnutin tissillä hänet. Joskus taisi auttaa mahalleen kääntö...Ja puolen yön maissa tai vähän ennen siirsin omaan sänkyyn kun menin itsekin nukkumaan. Mulla meni hermot siihen, kun itseä valvotti vielä mutta sai jatkuvasti olla makkarissa toista nukuttamassa niin vaihdoin olkkariin.
Ja meillä myös otti tuohon puolen vuoden ikään asti noita minipäikkäreitä. Ei auttanut mikään hyssyttely tms. unien jatkuvuuteen. Minä laitoin vauvaa kolme kertaa päivässä näille miniunille ja tuntui riittävän...Kyllä se siitä helpottaa ajan kanssa! Koita jaksaa!

kiitos myötätunnosta ja kokemuksistanne.
kyllä tää tästä ajan myötä...jotenkin vaan nyt tuntuu ettei jaksa...
kyllä, kysymys on juuri siitä tyhjäsyönnistä..eikä tuti ole kelvannut vauvalle..sehän olisikin oiva helpotus tilanteeseen ja asiasta neuvolassakin keskusteltiin, mutta eipä vauvaa voi pakottaa..leikin varjolla ollaan harjoiteltu joka päivä ja toki öisinkin kokeilen..alkaa armoton huuto...

Vauva hakee läheisyyttä ja turvaa - terveen merkki, anna tissitellä, katso vaikka telkkaria, lue tms. - nauti - lapset ovat pieniä vain hetken.

Vaikka itsekin vannon imetyksen nimeen, niin sain taas tänä aamuna huomata lisämaidon vaikutuksen nukkumiseen. Mies hoiti lapsia sen aikaa kun kävin omissa menoissani ja vauva nukkui pullollisen jälkeen tuntikaupalla, heräs pienelle tissittelylle ja jatkoi saman tien unia. Kääntöpuolena se, että äitin tissit meinaa räjähtää =) Yksi kokeilu ei varmasti vaikuta maidontuotantoon millään tavalla.

Äiti voi väsyä liikaa siitä jatkuvasta tissittelystä... Ei ole mitään järkeä vetää itseään piippuun. Paras äiti on äiti, joka voi hyvin. Siitä on läheisyys ja turva kaukana, kun äitin pinna palaa liian väsymyksen vuoksi.

Vaikka nyt tuntuu väsymys ikuiselta, niin kolmen kuukauden kuluttua sinusta tuntuu, että mihin aika meni? Ehditkö nauttia? Kaduttaa, että olitko pahalla tuulella, tiuskitko kaikille. Meillä ollaan nyt siinä tilanteessa, että vauva on rytmillä ja syöntikerrat harvenneet. Aina kun hän on rinnalla, on niin hyvä mieli. Ihan hymyilyttää meitä molempia. Ja samalla tulee harmi, kuinka monta kertaa hänet nostin jäykin käsivarsin rinnalle mussuttamaan ajatellen, että taasko ja oishan tässä parempaakin tekemistä, ainakin nukkua.

Aika vierii, ihan pian se rytmi löytyy. Silittele pieniä sormia, varpaita, ajattele miten ne koko ajan vahvistuvat etkä sinäkään heikkene, vaikka hetkittäin siltä tuntuu. Eikä se lisämaitokaan ole huono idea välillä, jotta saa kerättyä itselle taas rennomman mielen. Tsemppiä <3

Heippa,

Kyllä meilläkin on pulloruokinta tuonut pelastuksen. Mutta juotan pullosta lypsettyä omaa maitoa enkä korviketta. Näin lapsi saa äidinmaitoa koko ajan mutta illalla vaan annan isomman kertasatsin niin paljon kun napa vetää ja kyllä se nukkuu. Yösyötöllä sama homma ja päivällä sitten annan tissitellä mutta silloinkin jos on menoa niin pelastan tilanteen pullosta.
Meillä tissittelyyn ja kiehnäämiseen osasyy löytyi nimittäin siitä että lapsi oli nälkäinen kun ei saanut riittävästi maitoa kun väsyi imemiseen rinnasta. Toki pitää koko ajan imettää että jaksaa jatkossa paremmin ja paremmin ja harjaantuu mutta on sitä pakko pelastaa välillä tilanne. Itse ainakin olen ihan eri ihminen kun on saanut vähän unta ja lapsen rauhottumaan. Taas jaksaa laulaa ja leikkiä ja kuunnella kitinöitä rakkaudella ja kärsivällisyydellä. Suosittelen... :)

Meillä nyt 4 kk tytölle alettu antamaan peruna-korvike-mössötystäl illalla yötä vasten, kyllä tykkää ja nukkuu yön hyvin! Korviketta on annettu iltaisin niin paljon että nukahtaa, se ei ole lopettanut imetystä, mutta minulla ei ole univelkaa! Nautin vauvasta päivittäin! Mikäs tässä on ollessa. Nukahtaminen tapahtuu meillä yleensä klo 01 ja 03 välillä,riippuen siitä millainen päivä on ollut.

Täällä niin tuttua kans, neiti täytti just 4kk. Illat oli pelkkää tissuttelua ja tissuttelua, nukahti viimein 22-23 yöunille ja siitä parin tunnin välein tissiä. Eipä kerkee maito kunnolla nousta ku ilta (klo18) saakka neiti vaan imutti.

Tein sen, mitä ei varmaan kukaan hyväksy, ei mun äiti eikä neuvolan täti. Eli siis olen ruvennut antaan korviketta siinä 21pintaan, nyt siis viikon verran. Ja tyttö syö melkeen pullollisen tuttelia. Sit neiti nukkuu nyt aamu kuuteen tai jopa seittemään saakka. Ja taas riittää maitoa koko päiväksi. Päivällä nukkuu pari kertaa sellaiset tunnin, puolentoista tunnin tirsat. Että sitä vois kokeilla pikkuhiljaa, aloittaa pienistä määristä ja testata kestääkö masu.

Meillä ei enää stressata ja päivät menee paremmin ja tyttö on tyytyväinen. Ja minä kans kun yö ei ole enää niin repaleinen.
Tsemiä sinne samanikäiselle vauvelille :)

meillä pojat nukkui päivällä hyvin ja yöllä sitten heräiltiin tämän tästä ja ittelle alkoi kertyä univelkaa paljon. Sitten testasin miten menee, jos pojat kapaloi... Ja ah mikä autuus koitti ekana yönä heräsivät pari kertaa ja sillä systeemillä jatkui ja mä sain nukuttua. Eli ei se aina ole nälästä kiinni tuo herääminen. Esikoinen taas oli päinvastainen hän nukku kolmen viikon ikäisestä kokonaiset yöunet ja samat eväät oli pikkukavereilla.

Mielelläni antaisin lisämaitoa iltaisin pullosta, mutta kun pullo ei kelpaa :(
On yritetty eri malleja ja muotoja...ja sinnikkäästi päivittäin.
Ei suostu vauva imemään, leikittelee vain ja loppupelissä suuttuu,raivostuu, kiukkuitkua luvassa...
Idea hyvä, kun vain saisimme syömään pulloa, hörpyttäen tmv...

Niin, kun kaikki vauvat ei vaan hoksaa sen tuttipullon saloja. Eikä kai sille mitään voi. On se vaan, kun kaveri just tuskaili sitä, että hänen keskosena syntynyt vauvansa ei meinaa hoksata rintaa, kun niin tottunut sairaalasta saakka siihen pulloruokintaa. Sit joutuu lypsään sen tissimaidon siihen pulloon. . . Väsymystä ja uupumusta vähän jokapuolella. . . plaah. Mut yritetään nyt etsiä elämään niitä pieniäkin iloja ja piristyksen aiheita. (joulukoristelua, verhonvaihtoa, uus kampaus tai mitä tahansa) Kyllä tää jaksaminen vielä palkitaan ja vauvat on vaan kerran vauvoja. Voimia!!!

Me ainakin saatiin opetettua rytmi jo ennen tuota ikää. Joo, unikoulua ei suositella vielä niin nuorelle, mutta me koulutettiin kuitenkin ja ollaan saatu nukkua siitä asti kaikki yöt putkeen. Kehutkin saatiin neuvolasta, kun emme turhaan arkailleet asian kanssa. Kyllä on nyt vauva sekä vanhemmat iloisempia öisin ja päivisin. Pienet ei vaan ymmärrä miksi väsyttää, eikä tajua mennä nukkumaan, mutta kun me koulutettiin rytmi hälle, niin kyllä oppi. Joo, kaikki tekee kuten tykkää ja taaplaa tyylillään. Jos ei kuitenkaan tykkää nykyisestä tilanteesta, niin sille täytyy tehdä jotain.

moi!
Täällä yksi joka on aika lailla samassa jamassa.. Meillä on neiti 4,5 kk ja illat on kaheksasta eteenpäin tuissittelyä puoleenyöhön asti...vasta sitten nukahtaa kunnolla. On kyllä selkeästi jo väsynyt kahdeksan aikaan ja nukahtaakin, mutta nukkuu keskimäärin puol h ja vaatii taas tissin nukahtaakseen uudelleen. meillä ei myöskään tutti kelpaa, ollaan yritetty koko ajan harjoitella mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa..
Pahimmassa tapauksessa yötkin on yhtä tissis riippumista, luksusta on nyt kun neiti on nukkunut jopa kahden tunnin pätkää.
oon kans aika väsynyt, mutta vasta 5kk iässä meinataan kokeilla tassuttelu unikoulua. Toisaalta koen helpommaksi sen, että vauva on vieressä ja makuultaan voin häntä puoliunessa syöttää kuin että joudun sata kertaa yössä hypäämään vauvan sängyn ja oman sängyn väliä.
Päiväunet on meillä vekiintuneet vasta n 3kk eteenpäin nukkuu 1,5-3h vaihdellen. Suunnilleen kahdet unet päivässä ja joskus harvoin kolmet.
meillä on pelastuksena esikoisen osapvä hoito jolloin ite saa edes vähän levätä kun vauva nukkuu. Muuten olisin varmasti ihan lataamossa jo.

Alkuperäinen kirjoittaja jhfgdf:
Me ainakin saatiin opetettua rytmi jo ennen tuota ikää. Joo, unikoulua ei suositella vielä niin nuorelle, mutta me koulutettiin kuitenkin ja ollaan saatu nukkua siitä asti kaikki yöt putkeen. Kehutkin saatiin neuvolasta, kun emme turhaan arkailleet asian kanssa. Kyllä on nyt vauva sekä vanhemmat iloisempia öisin ja päivisin. Pienet ei vaan ymmärrä miksi väsyttää, eikä tajua mennä nukkumaan, mutta kun me koulutettiin rytmi hälle, niin kyllä oppi. Joo, kaikki tekee kuten tykkää ja taaplaa tyylillään. Jos ei kuitenkaan tykkää nykyisestä tilanteesta, niin sille täytyy tehdä jotain.

- MEKIn saatiin opetettua vauvalle selkeä rytmi alusta saakka. Mutta mitäpä tähän sanot: vauva 5kk alkanut nyt ihan yhtäkkiä heräillä keskellä yötä. Tähän saakka nukkunut ja niinku jo sanoin niin hyvä rytmi ollut. Ennen auttoi kun antoi ruokaa, tässätapauksessa rintaa, yöllä. Vauva ei juuri silmiään aukonut vaan jatkoi tissittelyn lomassa unta. MUTTA nyt vauva herää klo3-4yöllä ja plim, niin on silmät auki ja tarinaa piisaa. Kauheeta älämölöä pitää, ei kuitenkaan itke. Ja en tietenkään vastaa hänen jutteluihinsa enkä rupee häntä leikittään.
- tahtoo siis kysyä, että mitäpä sit tekisit mun tilanteessa? Kuulostat olevan oikeen erinomainen kouluttaja. . .

äiippä; ollaan todellakin aika lailla samassa tilanteessa..tsemppiä sinullekin..Toivotaan että tilanne tästä rauhoittuu. Ajan myötä?? Tuttia ei sun eikä mun vauva varmaakaan enää tule huolimaan..olen kyllä yrittänyt edelleen mutta ei :(
Ja myös nimimerkille plööh; kirjoitit kyllä niin naulan kantaan..toisilla tuntuu onnistuvan tuosta vaan kaikki ja ne joilla on "ongelmia"..on ihan avuttomia..Eikö olekin ihanaa että on olemassa täydellisiä äitejä..??

Itse annoin lisämaitoa isolle vauvalle yötä vasten, ihan korviketta (huiii!!) ja lapsi on tänä päivänä terve ja reipas. Imetin 9 kk ikään kuitenkin, mutta rauhoitin näin öitä ja saatiin pidempiä pätkiä. Sama tehtiin jos kävin joskus esim. jumpassa, mies antoi maitoa (tuttipullon hyvä olla sellainen "anatominen"). Ei haitannut meillä eikä parilla ystävälläkään ainakaan imetystä, vaikka niin pelotellaan usein.

Mulla molemmat lapset pitivät joka ilta vauva-aikana n. klo 18-22 kränäilyä ennen yönukahtamista. Ekan kanssa olin ihan pihalla kun ei mikään sille auttanut, sama toistui joka ilta. Joku viisas täti-ihminen kertoi että se on iltakränäystä joka kuuluu asiaan ennen yönukkumista. Aijaaaa??? Kuuluu asiaan? No hyvä että joku kertoi, luulin tulevani hulluksi joka ilta kun mikään ei neidille käynyt, ei ruoka ei leikittämiset ei tutti eikä hyssyttelyt, kränä vaan jatkui. Ei kunnon itku vaan ärsyttävä kränääminen.

Toisen lapsen kanssa tiesin mitä odottaa enkä ollut niin vihreänä enää ja luullut että olen huono äiti kun en saa lastani rauhoitettua tyytyväiseksi.

Unohdin sanoa että koko ilta oli yhtä "tissittelyä". Luulin että mulla kohta venyy rinnat ulottumaan vyötärölle saakka, niin tiukasti sitä jatkui pitkin iltaa. Tutti ei kelvannut eikä muukaan. Lisäravinto auttoi meilläkin nukkumaan sikeämmin sitten kun sain vauvan yöunille, mutta vasta 5 kk iässä annoin ekalle lisämaitoa. Toinen oli nälkäisempi ja annoin jo 4 kk iässä.

Yhteistyössä