KOHTA NE OPETTAJIEN LOMAT TAAS ALKAVAT!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyllästynyt

Vieras
:kieh: MINUA ÄRSYTTÄÄ, ETTÄ OPETTAJAT SAAVAT OLLA 2,5 KUUKAUTTA PALKALLISELLA LOMALLA!!!!!!!!

TAVAN DUUNARIT VAAN SEN NELJÄ VIIKKOA.... JOTKUT EIVÄT SITÄKÄÄN... LISÄKS OPETTAJAT TEKEVÄT NIIN LYHYTTÄ PÄIVÄÄ JA OVAT VIIKONLOPUT LOMILLA - JA JOULUNA, SYKSYLLÄ, TALVILOMALLA, PÄÄSIÄISENÄ JNE.

ARGHHH! EIKÖ KETÄÄN MUUTA ÄRSYTÄ MOINEN YKSINOIKEUS???

Mä en kyllä tunne yhtäkään opettajaa joka lomailisi 2,5kk, koska täytyyhän tulevan lukuvuoden asiat suunnitella etukäteen. Sama koskee niitä lyhyitä työpäiviä, kyllä kaikki mun tuntemat opettajat tekevät töitä myös kotona. Kokeiden korjaaminen tai tuntien suunnittelu kun ei vaadi sitä että on fyysisesti paikalla siellä koulussa.

Yli viisi vuotta tiiviisti opiskeltuani valmistuin opettajaksi. Lyhyistä työpäivistä en ole päässyt nauttimaan, sillä oltuani koulussa 4 - 6 tuntia opettajana, kasvattajana, poliisina, terveydenhoitajana, sosiaalityöntekijänä, erotuomarina, varainhankkijana, äitinä ym. olen kotona valmistellut tunteja; korjannut kokeita, esseitä, kirjoitelmia, tehtäviä; lukenut esitelmiä; laatinut tehtäviä, kokeita, opetusmateriaalia; vastannut puhelimeen ja keskustellut vanhempien kanssa milloin mistäkin lasta koskevasta; ollut myyjäisissä, vanhempainilloissa, talkoissa; laatinut sanallisia arviointeja; miettunyt numeroita jne. Osan töistä olen tehnyt viikonloppuna, kun arkipäivät eivät ole riittäneet.

Kesälomalla olen ensin muutaman viikon rimpuillut irti kouluun liittyvistä vastuista ja ajatuksista. Olen nukkunut väsymystäni pois ja alkanut vähitellen päästä irti stressistä. Muutaman viikon olen ollut melkein irti työstäni, ennen kuin seuraavan lukuvuoden suunnittelu ja muut velvoitteet täyttävät "loman".

Aina on asioita, jotka voisi hoitaa paremmin, aina voisi käyttää aikaa enemmän. Mietin, miten voisin olla miettimättä Matin vaikeita kotioloja tai Maijan taipumusta kiusata muita; miten voisin helpottaa liikuntavammaisen Liisan koulutyöskentelyä tai aran ja yksinäisen Antin elämää...

Kollega, jonka mies on jatkuvassa kolmivuorotyössä kartonkitehtaalla, laski kerran omat ja miehensä vuotuiset työpäivät. Miehellä työpäiviä oli muutama vähemmän. Harva kuitenkaan kadehtii paperimiehen parin viikon välein toistuvia viiden viikon vuorovapaita!

Jokaisella on mahdollisuus valita itse ammattinsa ja vaihtaa ammattia, jos huomaa valinneensa väärin. Olen ollut opettajana yli kymmenen vuotta, jonka aikana kahdella äitiyslomalla. Tiedoksesi ap., yksi opettajan paikka vapautuu vaikkapa sinulle, kun minä en aio palata opettajaksi. Puristelen mieluummin siivousrättejä kuin tunnen itseni kuiviin puristetuksi rätiksi!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 00:46 ope tai ainakin ex kirjoitti:
Yli viisi vuotta tiiviisti opiskeltuani valmistuin opettajaksi. Lyhyistä työpäivistä en ole päässyt nauttimaan, sillä oltuani koulussa 4 - 6 tuntia opettajana, kasvattajana, poliisina, terveydenhoitajana, sosiaalityöntekijänä, erotuomarina, varainhankkijana, äitinä ym. olen kotona valmistellut tunteja; korjannut kokeita, esseitä, kirjoitelmia, tehtäviä; lukenut esitelmiä; laatinut tehtäviä, kokeita, opetusmateriaalia; vastannut puhelimeen ja keskustellut vanhempien kanssa milloin mistäkin lasta koskevasta; ollut myyjäisissä, vanhempainilloissa, talkoissa; laatinut sanallisia arviointeja; miettunyt numeroita jne. Osan töistä olen tehnyt viikonloppuna, kun arkipäivät eivät ole riittäneet.

Kesälomalla olen ensin muutaman viikon rimpuillut irti kouluun liittyvistä vastuista ja ajatuksista. Olen nukkunut väsymystäni pois ja alkanut vähitellen päästä irti stressistä. Muutaman viikon olen ollut melkein irti työstäni, ennen kuin seuraavan lukuvuoden suunnittelu ja muut velvoitteet täyttävät "loman".

Aina on asioita, jotka voisi hoitaa paremmin, aina voisi käyttää aikaa enemmän. Mietin, miten voisin olla miettimättä Matin vaikeita kotioloja tai Maijan taipumusta kiusata muita; miten voisin helpottaa liikuntavammaisen Liisan koulutyöskentelyä tai aran ja yksinäisen Antin elämää...

Kollega, jonka mies on jatkuvassa kolmivuorotyössä kartonkitehtaalla, laski kerran omat ja miehensä vuotuiset työpäivät. Miehellä työpäiviä oli muutama vähemmän. Harva kuitenkaan kadehtii paperimiehen parin viikon välein toistuvia viiden viikon vuorovapaita!

Jokaisella on mahdollisuus valita itse ammattinsa ja vaihtaa ammattia, jos huomaa valinneensa väärin. Olen ollut opettajana yli kymmenen vuotta, jonka aikana kahdella äitiyslomalla. Tiedoksesi ap., yksi opettajan paikka vapautuu vaikkapa sinulle, kun minä en aio palata opettajaksi. Puristelen mieluummin siivousrättejä kuin tunnen itseni kuiviin puristetuksi rätiksi!

Peesi! Sisko on opettaja kanssa ja kyllä se tekee myös töitä sen lomansa eteen!! \|O Jos sua noin ketuttaa, niin ala itse niin 'ihanaan' ammattiin, jossa on 'pitkät' lomat! Kannattais ottaa selvää vastuista ja työtehtävistä ennenkuin tulee itsensä nolaan julkisesti ja kadehtimaan toisten 'etuuksia', jotka ne kyllä TOTISESTI ovat ansainneet!!

T. Opettajan sisko

Minä olen melko varmasti päätynyt samaan kuin pitkästi ja tyhjentävästi kirjoittanut. siivoushommat kiinnostavat yhä enemmän, sille rätille ei tarvitse antaa koko elämää kuten lapsille. Mikään ei riitä, aina voi tehdä jotain paremmin kun tekee töitä ihmisten kanssa, ja lisäksi vaatimukset kasvavat koko ajan. Pian ollaan tilanteessa, että kaikilla on oma henkilökohtainen opetussuunnitelma. Työ pyörii mielessä 24 tuntia vuorokaudessa, ja on jokaisen silmätikku ja arvostus on yhtä suurta kuin kotiäidillä. Eli lekotteluahan se on ihmisten mielestä kasvattaa lapsia.

Se 2000 bruttopalkka, josta noin 1500 jäi kätee, vaihdan sen mieluummin noin 1000 euroon, josta ehkä jää noin 800. Ja työpäivä lyhenee 24 tunnista 8.

Yhden lapsen kanssa olin tyhjiin puristettu rätti. En uskalla kokeilla,miten kävisi kahden kanssa. Alan vaihto on edessä.

No ei käy kateeksi. Miksi pitäisikään? Jokainen valitsee alansa itse. Itse otan joka vuosi 4 viikkoa lomaa, 4-5 viikkoa virkavapaata ja viimenen viikko vuorovapaita. Rahaa tähän juhlaan lastenkanssa säästän talvella ts. kaiken "ylimääräsen", esm. veronpalautuksen. Lomarahalla maksan laskut. Kitkuttelua mutta kannattavaa. Onneksi on perhe ja lapsi ystävällinen työnantaja!

on noita opeja kavereina muutama ja niillä totisesti seuraa työt kotiin - aina, kesälläkin.
Olen tyytyväinen omaan työhöni, jossa olen sen pari kuukautta kesälomalla, sitä tosin tänä kesänä on säästösyistä 3 päivää palkatonta, mutta silti.
Ja saa vapaasti kadehtia :whistle: B)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 23:56 Kyllästynyt kirjoitti:
:kieh: MINUA ÄRSYTTÄÄ, ETTÄ OPETTAJAT SAAVAT OLLA 2,5 KUUKAUTTA PALKALLISELLA LOMALLA!!!!!!!!

Suomessa muutenkin on palkalliset lomat, jos ihminen on vakituisessa työsuhteessa. Minullakin on palkallista lomaa 10 viikkoa vuodessa, enkä ole opettaja.

jossain kunnissa koulunkäyntiavustajilla on myös palkalliset lomat!

kesäloma 2,5kk
syysloma 1vko
joululoma 1,5vko
hiihtoloma 1vko
eli ihan kivasti lomaa mahtuu vuoteen =)

MUTTA opettajiin verrattuna heidän loma-aikojensa palkka maksetaan työaikana ansaitusta palkasta pidätetyn osuuden avulla.

Palkka on tietysti pienempi kuin opejen, n.1500e/kk.

Mutta taitaa työ olla henkisesti yhtä raskasta, ainakin erityispuolella.
Työt eivät kuitenkaan taida seurata ihan niin paljon kotiin kuin opeilla! :D

ja anoppi joka erityis opettaja pääsee elääkkeelle alle 60-v. en muista tarkkaa ikää. Ja vähän jo pelottaa kun on aika moinen temperamenttikas energia pakkaus. Ei paljoo ajattele miltä muista tuntuu. Pelottaa mitä se keksii sit tekemisen puutteessaan. Meille viikoksi lomaillee ja sit ku ollaan töissä niin kämpän järjestys uusiksi yms. kivaa. Juu ja toi alhanen eläke ikä on jonkun vanhan systeemin mukaan joka on ollut silloin voimassa kun on aloittanut opettajan työt.

Aivan, ennen pääsivät (ja jotkut vielä pääsee) eläkkeelle opettajan virasta 60v mutta mulla (13v takana) varmasti eläkeikä nousee ainakin 65, nyt se on 63. Ei tää oo valkoisen miehen hommaa, sopiva sanonta tähän ammattiin. Jokainen joka kritisoi voi tulla tänne Vantaalle mun erityisluokkaan päiväksi ja kokea tämän jännittävän autuuden!!!
Jaksan vielä...toistaiseksi...enemmän kasvattaa kuin opettaa toisten lapsia.

Opettajat jouhtuvat muuten ihan kouluajan ulkopuolella, siis vapaa-ajallaan (iltaisin, viikonloppuisin)tekemään myös aika paljon töitä. Suunnittelua, valmistelua, kokeiden tekoa, tarkistusta ym..

puoli vuotta epäpätevänä opena yhdysluokassa oli mulle sellanen koulu opettajan ammatista että enää en siihen hommaan lähde -varsinkaan epäpätevänä, kyllä koulutus olla pitää. sotäpaitsi ope joutuu olemaan monena niinä tunteina jotka koululla on fyysisesti. sitten illat suunnittelee seuraavaa päivää, korjaa kokeita, pitää vanhempain iltoja, on yhteydessä oppilaiden vanhempiin, jos on jotakin ongelmaa...ja mitä kaikkea vielä... kantaa vastuun siitä varsinkin ala-asteella että lapset saavat hyvät lähtökohdat tulevaan elämään oppimalla tietyssä ajassa tietyt asiat (lukemaan laskemaan, kirjoittamaan jne.) ja vaatimukset vaan lisääntyvät ja mutta edellytyksiä opettaa heikennetään (kuntien taloudelliset tilanteet vaihtelevat, tuntikehykset jne.)
lisäksi tulevat paineet siitä että varmasti osaa käsitellä lapsia tarpeeksi hellävaroen, etteivät vanhemmat haasta käräjille. opettaja on lomansa ja vapaa-aikansa ansainnut.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 10:08 Miina kirjoitti:
Opettajat jouhtuvat muuten ihan kouluajan ulkopuolella, siis vapaa-ajallaan (iltaisin, viikonloppuisin)tekemään myös aika paljon töitä. Suunnittelua, valmistelua, kokeiden tekoa, tarkistusta ym..

Mutta mikseivat joudu pysymaan kokeiden korjauksen ajan tai tuntien suunnittelun ajan koululla kuten esim. ruotsissa ??? Olisi oikeudenmukaisempaa !

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 10:35 kateellinen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 10:08 Miina kirjoitti:

Mutta mikseivat joudu pysymaan kokeiden korjauksen ajan tai tuntien suunnittelun ajan koululla kuten esim. ruotsissa ??? Olisi oikeudenmukaisempaa !
mikä siinä sun mielestä olisi oikeudenmukaisempaa? koululla olisi varmaan rauhallisempaa tehdä töitä, se on tosi. epäiletkö sitten ettei kotona tule tehtyä niitä suunnittelutöitä yms. vai miksi olet kateellinen?mä en ymmärtänyt sun pointtia

Taas yksi hölmö, joka luulee, että opettajan työpäivä on yhtä pitkä kuin oppilaan päivä. Kesäloma on pitkä, mutta sen saamiseksi on otettava vastaan työn koko toimenkuva. Siitä vaan opettajaksi opiskelemaan. Ikääntymisen myötä paikkojakin vapautuu. Jos haluaa tehdä todella pitkiä työpäiviä ja kuunnella päivittäin suunsoittoja (ei välttämättä aina itseen kohdistuvaa), kulkea perheneuvoloissa, keskustella vanhempien kanssa, korjata kokeita ja valmistella tunteja illat pitkät, jne. niin opettajaksi vaan! Jokaisessa työssä on omat hyvät ja huonot puolensa. Itse olen ollut kaupan kassalla, toimistotöissä, hoiva-alalla, siivojana ja opettajana, ja pitkistä lomistakin huolimatta olen nyt siirtymässä pois opettajan töistä muuhun työhön.

\

vaikka en opettaja olekkaan niin noinhan se menee...
iso kiitos opettajille...
ison työn tekevät mutta jonkunhan se on sekin homma tehtävä että saadaan lapsoset koulutettua..

:flower: :flower:

\

Tämä oli kyllä niin hyvin kirjoitettu että en voi muuta kuin hattua nostaa kirjoittajalle (ja seurata itse vuoden päästä samalle uralle.. :whistle: )

Yhteistyössä