kohtu takana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

annie

Vieras
Kävin neuvolalääkärissä (viikolla 13). Lääkäri sanoi että kohtu on takana. Kysyin mikä merkitys tällä lausunnolla oli ja hän sanoi, että ei mikään, kaikki on kunnossa.

Missä muualla se kohtu sitten voi olla? Ja mikä merkitys sen paikalla nyt sitten on. Hölmöltä tuntuu kysellä, joten toivon asiallista vastausta.

Kiitos.

moro! samaa on mullekin aina sanottu ja myös ettei sillä ole merkitystä. viimeksi lääkäri vaan sanoi että on hieman hankalampaa esim. tunnustella kohdunkaulaa jne. on kuulemma ihan yleistä.

Minun lääkärini ilmoitti pari vuotta sitten, että minulla on ollut nuorempana kovat kuukautiskivut. Ihmettelin että mistäs ihmeestä hän sen tiesi. Sanoi siihen että 10 prosentilla naisista kohtu on taaksepäin kallistunut. Silloin on kivut kovemmat kuin muilla, varsinkin nuoremmalla iällä. Näin esim koululuokassa on 1-2 tyttöä joilla on hirvittävät kuukautiskivut, ja toiset tytöt ei välttämättä ymmärrä mistä on kysymys, puhumattakaan siitä että opet tai pojat tajuaisivat.
Muista haitoista ei puhunut.

Se on ihan ihmisen rakenteestä kiinni onko eteen- vai taaksepäin kallistunut kohtu. Käsittääkseni sillä ei tosiaan olen sen kummempaa merkitystä, mutta esim. nyt kun olen raskaana niin lääkärikin arveli että tunsin vauvan liikkeet jo aika aikasessa vaiheessa, koska kohtu on eteenpäin kallellaan eli tavallaan ""lähempänä pintaa"". Samoin vauvamaha pullahti näkyviin aika pian ehkä myös sen takia, että kohtu on jo valmiiksi vähän edessä.

Kiitos vastauksista. Ajattelinkin että maha saatta näkyä hieman myöhemmin jos kohtu on takana. Lääkäri ei ollut suomalainen ja puheesta oli melko vaikea saada tolkkua. Tämä jo selventää =)

Jep - just tästä fysiologisesta seikasta kyse. Minulla on voimakkaasti kohtu taaksepäin kallistunut (mutta ei koskaan ole ollut kuukautiskipuja). Olen nyt rv 33+4 menossa, eikä kohdun kasvu ole aiheuttanut mitään muitakaan kipuja. Mutta se mikä oli selvää: vauvamaha pullahti minulla esille vasta viikolla 24! Sitä ennen kukaan ei edes huomannut minun olevan raskaana. Ja silloin vasta jouduin ensimmäisen kerran miettimään vaatteita uusiksi. Taaksepäin kallistunut kohtu vaikuttaa yleensä vielä sen verran, että sinä itse kyllä tunnet hyvin liikkeet ja potkut jo varhaisessa vaiheessa, mutta muut kun yrittävät tunnustella vatsan päältä, liikkeet eivät tunnu (paitsi voimakkaimmat). Minun tapauksessani esim kohtu ottaa tilaa elimistön sisältä ja siitä syystä esim maha ei ole suuri ja voisi luulla, että olen vähemmillä viikoilla - mutta sehän on vain positiivista: saan varpaista yhä kiinni ja voin nukkua puolittain mahallaan yhä. Eli masu ei ole tiellä missään. Tästä en tiedä, mutta raskausarpia minulle ei ole tullut, eli en tiedä vaikuttaako mahan koko vai onko se perinnöllistä - joillekin tulee, toisille ei. Toisaalta mulle on tullut nuoruudessa raskausarpia, että periaatteessa niitä voisi tulla - jos on tullakseen.

Eli vaikka kuulutkin meidän ""vähemmistön"" joukkoon - nauti niistä hyvistä puolista mitä se tuo mukanaan.

Hobitti & toukka 33+4

Yhteistyössä