Jep - just tästä fysiologisesta seikasta kyse. Minulla on voimakkaasti kohtu taaksepäin kallistunut (mutta ei koskaan ole ollut kuukautiskipuja). Olen nyt rv 33+4 menossa, eikä kohdun kasvu ole aiheuttanut mitään muitakaan kipuja. Mutta se mikä oli selvää: vauvamaha pullahti minulla esille vasta viikolla 24! Sitä ennen kukaan ei edes huomannut minun olevan raskaana. Ja silloin vasta jouduin ensimmäisen kerran miettimään vaatteita uusiksi. Taaksepäin kallistunut kohtu vaikuttaa yleensä vielä sen verran, että sinä itse kyllä tunnet hyvin liikkeet ja potkut jo varhaisessa vaiheessa, mutta muut kun yrittävät tunnustella vatsan päältä, liikkeet eivät tunnu (paitsi voimakkaimmat). Minun tapauksessani esim kohtu ottaa tilaa elimistön sisältä ja siitä syystä esim maha ei ole suuri ja voisi luulla, että olen vähemmillä viikoilla - mutta sehän on vain positiivista: saan varpaista yhä kiinni ja voin nukkua puolittain mahallaan yhä. Eli masu ei ole tiellä missään. Tästä en tiedä, mutta raskausarpia minulle ei ole tullut, eli en tiedä vaikuttaako mahan koko vai onko se perinnöllistä - joillekin tulee, toisille ei. Toisaalta mulle on tullut nuoruudessa raskausarpia, että periaatteessa niitä voisi tulla - jos on tullakseen.
Eli vaikka kuulutkin meidän ""vähemmistön"" joukkoon - nauti niistä hyvistä puolista mitä se tuo mukanaan.
Hobitti & toukka 33+4