Kohtutulehdus sektion jälkeen vai mikä ihme?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelokas tuore äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelokas tuore äiti

Vieras
Sektiosta on nyt 2,5 viikkoa, viime viikko meni hienosti oman voinnin kannalta heti tikkien poiston jälkeen. Nyt ihan yllättäen on taas ollut eilen ja tänään tosi heikko olo. Koko ajan ihan sikakylmä, katoin että sisällä on +25 ja mulla on collaripaita ja villasukat jalassa, kylmiä väristyksiä tulee silti. Alavatsa aristaa, toisinaan tulee tosi kipeitä vihlaisua kuin puukolla tuikattaisiin. Alaselkää jomottaa (saattaa olla huonosta imetysasennosta) ja iho on kosketusarka; imetiys sattuu tän vuoksi. Veristä jälkivuotoa ei enää ole, vuoto tosi niukkaa ja kellertävää, jossa vähän hajua.

Mulla on lopputarkastus neuvolalääkärillä vasta usean viikon päästä. Pitäisikös tästä varata aika kätilöopiston polille vai ihan tähän oman terveyskeskuksen pakeille? Vai ovatko ihan normaaleita, sektioon kuuluvia oireita. Iltana ennen oireiden alkua kävin ekalla pidemmällä lenkillä ja pienoinen vihlonta alkoi silloin jo (housut painoivat vähän sektiohaavaa).

Mulla todettiin laiska kohtu synnytyksessä ja lääkäreillä oli työ saada kohtu supistumaan leikkauksen jälkeen. Menetin myös aika paljon verta siinä "leivonnan" yhteydessä. Nyt pelottaa että onko kyseessä kohtutulehdus (vai mikskä lapsivuodeaikakuumeeksi sitä nimitetäänkään)?

Onko kellään neuvoa, ohjetta tai omaa kokemusta?

Alkuperäinen kirjoittaja Pelokas tuore äiti:
Sektiosta on nyt 2,5 viikkoa, viime viikko meni hienosti oman voinnin kannalta heti tikkien poiston jälkeen. Nyt ihan yllättäen on taas ollut eilen ja tänään tosi heikko olo. Koko ajan ihan sikakylmä, katoin että sisällä on +25 ja mulla on collaripaita ja villasukat jalassa, kylmiä väristyksiä tulee silti. Alavatsa aristaa, toisinaan tulee tosi kipeitä vihlaisua kuin puukolla tuikattaisiin. Alaselkää jomottaa (saattaa olla huonosta imetysasennosta) ja iho on kosketusarka; imetiys sattuu tän vuoksi. Veristä jälkivuotoa ei enää ole, vuoto tosi niukkaa ja kellertävää, jossa vähän hajua.

Mulla on lopputarkastus neuvolalääkärillä vasta usean viikon päästä. Pitäisikös tästä varata aika kätilöopiston polille vai ihan tähän oman terveyskeskuksen pakeille? Vai ovatko ihan normaaleita, sektioon kuuluvia oireita. Iltana ennen oireiden alkua kävin ekalla pidemmällä lenkillä ja pienoinen vihlonta alkoi silloin jo (housut painoivat vähän sektiohaavaa).

Mulla todettiin laiska kohtu synnytyksessä ja lääkäreillä oli työ saada kohtu supistumaan leikkauksen jälkeen. Menetin myös aika paljon verta siinä "leivonnan" yhteydessä. Nyt pelottaa että onko kyseessä kohtutulehdus (vai mikskä lapsivuodeaikakuumeeksi sitä nimitetäänkään)?

Onko kellään neuvoa, ohjetta tai omaa kokemusta?

Ota vaan yhteyttä synnytyssairaalaan, niin olisin itse ainakin tehnyt. Oma synnytykseni päättyi kiireelliseen sektioon Naistenklinikalla, ja tulehdusarvot nousivat jo synnytysyrityksen loppuvaiheessa. Sain kohtutulehduksen ja lapsi niin ikään infektion. Tulehdus hoidettiin suonensisäisillä antibiooteilla, sairaalassa kun jo oltiin.

Lenkillä käyminen ei varmaan itsessään ole tulehdusta aiheuttanut, vaan pikemmin on voinut rasittaa / venyttää haavakohtia jotenkin. Sektiohan on tosi iso leikkaus, jossa vatsaa avataan useita kerroksia ja ompeleitakin on useissa kerroksissa. Itse en parin viikon jälkeen olisi lenkille kyennytkään, paitsi pienelle kävelylle. Mutta sehän on toki yksilöllistä.

Liittyykö kohtutulehdukseen kuume? Sinuna menisin kyllä terkkariin / synnärin polille jos vaan arveluttaa. Parempi käydä vaikka turhaan...

Mulle tuli kohtutulehdus synnytyksessä, ja ainakin mulle nousi kuume lähemmäs neljääkymmentä. Synnytyksessä alkoi palelemaan ihan kamalasti (kun kuume nousi). Muita oireita en muista olleen, mutta toisaalta mulla oli synnytys päällä ja epiduraali vaikuttamassa, että eipä siinä paljon mitään tuntenut. ;) Sain suonensisäistä antibioottia useamman päivän. Samoin vauva.
Kannattaa käydä ainakin lääkärissä! Tai soita ensin sinne Kätilöopistolle ja kysy mitä mieltä ovat. Sen jälkeen varaat lääkärin jos eivät Kättärillä ota kantaa. Mutta varmasti ottavat kyllä.

Yhteistyössä