koira ihmiset!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lululle poikaystävä :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sen verran asiaa kommentoin, että oletko ap varma siitä, että kaikki jotka ovat ilmottautuneet halukkaiksi ottamaan pennun, ottavat sen myös silloin kun sen ottamisen aika on? Itse kasvattajana olen huomannut sen, että kyselijöitä ja varailijoita on toodella paljon, mutta kun sen aika tulee, että se pentu pitäisi tosiaan ottaa tai maksaa varausmaksu (en ota varausmaksua todellakaan ennenkuin olen nähnyt ihmiset ja pennut ovat todella syntyneet), niin sitten perutaankin kun on sitä tai tätä... tai toiset eivät edes anna mitään syytä. Monia ei ns. muotirotujakin löytyy ja alle tonnin hintaan... mutta tuo on mun mielestä hyvä pointti, että oletko ap valmis kantamaan vastuun pennuista sitten jos jotain vikaa ilmenee syntymän jälkeen tai esim. kun pennut ovat puolivuotiaita? esim. legg perthess ilmenee vasta n. puolen vuoden iässä ja rotukoiran kasvattajalla on korvausvastuu jos tuollaisia ilmenee.
Enkä mitenkään halua provosoida ap:tä vaan haluan tuoda esiin myös niitä kasvattajan vastuupuolia
niin ja sekarotuisethan saa myös rekattua sitten kennelliittoon ;)

Alkuperäinen kirjoittaja innu:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja LEP:
No oletkos tutkituttanut koirasi eläinlääkärillä mahdollisten sairauksien varalta? Ja oletko valmis etsimään myös terveystutkitun uroksen? Se näissä sekarotuisten tieten tahtoen teetättämisessä tökkii, kun maa on jo pullollaan kotia etsiviä sekarotuisia ja lisää halutaan tehdä, kun se oma koira nyt on niin ihana. :/ Sitten usein unohtuu, että myös sekarotuiset olisi hyvät tutkituttaa perusteellisesti ennen pennutusta, jos niitä on pakko kerta saada.

Ei rotukoirienkaan kanssa ole pakko mitään näyttelyitä harrastaa. Mutta itse silti suosin mieluummin rotukoiria, koska niissä pystyy seuraamaan myös terveystuloksia ja tietää enemmän mitä kyseiseltä rodulta voi odottaa luonteessa, terveydessä yms.

100% peesi :wave:
Nimim. 2 puhdasrotuisen, paperillisen koiran omistaja, kummallakaan koiralla ei harrasteta mitään "pakollista", omaksi iloksi vaan harrastetaan

taidat vaan haluat leuhkia PUHDASROTUISILLA koirillasi... ikävä kyllä nekin sairastaa..jos et ole sitä tajunnut. vaaditko lastesi puolisoiltakin terveen paperit ennenkuin annat luvan alkaa lisääntymäään............
antaa kaikkien kukkien kukkia ja myös sekaroitusiten lisääntyä.

oletko myös sitä mieltä että tumma ja valkoihoiset ihmiset ei saa lisääntyä keskenään...

En leuhki koirillani, ja molemmat on sairastanu, mutta suhteellisen vähän esim. mun siskon seropiin verrattuna. Minä olen ostanu puhdasrotuisia koiria ihan vaan siksi, että minulla on jonkinlaista tietoa, mitä koiralta voi odottaa, minkä kokoinen siitä suunnilleen tulee, ja minkä luonteinen. Voin rotukoiralta odottaa jotain, mitä taas seropin kohdalla ei voi tehdä.
Mulla on kasvattaja takana, saan korvausta, jos koiralla onkin purentavika, pallit ei laskeudu normaalisti jne.

Ihmiset ja eläimet on pikkusen eri asia.

No eipä se hyvä sukupuu koiralla tarkoita et koira silti terve olis. Meillä lapukka jolla erinomainen sukupuu ja kuitenkin meidän koiralla sairauksia vaikka muille jakaa ja on vasta 5,5 vuotias ja itse me maksoimme lonkkakuvaukset ja silmien tutkimisen ja en vieläkään ymmärrä miks ne piti tehdä kun ei ole ollut tarkotus pentuja hankkia eikä näyttelyissä käyttää. Toisaalta isän ja äidin sekarotuinen tutkimaton koira on melkein 14v ja ollut koko ajan täysin terve.

T: Seuraava meilläkin sekarotuinen ja halpa koira

mä en kanssa jaksa ymmärtää miksi puhdasrotuisten paperillisten koirien omistajat jaksavat vannoa vain niitten nimeen, sekarotuisilla ei ole mitään arvoa (poikkeuksiakin onneksi löytyy). Ihan yhtä lailla niitä vikoja löytyy paperillisilta, tutkitulta koirilta kuin sekalaisiltakin. Itseltä löytyy sekarotuinen että puhdasrotuinen koira, molemmat yhtä rakkaita, terveitä olleet kumpikin tähänpäivään asti.

Vielä vähän ajateltavaa: ystävälläni ja sukulaisellani on kokemusta emon luokse jääneistä urospennuista. En jättäisi omaa pentua taloon, se ei koskaan vierotu kunnolla emosta ja siitä voi tulla "nössö". Kannattaisi ottaa toisen emon vieroitettu pentu, joka kasvaa nartun rinnalla sen täysivaltaiseksi kaveriksi.

Alkuperäinen kirjoittaja pax:
mä en kanssa jaksa ymmärtää miksi puhdasrotuisten paperillisten koirien omistajat jaksavat vannoa vain niitten nimeen, sekarotuisilla ei ole mitään arvoa (poikkeuksiakin onneksi löytyy). Ihan yhtä lailla niitä vikoja löytyy paperillisilta, tutkitulta koirilta kuin sekalaisiltakin. Itseltä löytyy sekarotuinen että puhdasrotuinen koira, molemmat yhtä rakkaita, terveitä olleet kumpikin tähänpäivään asti.

Aika monet tässä tuntuivat päinvastoin kuuluttavan sekarotuisten oikeuksien perään.

Eikö oikeasti sekarotuisille terveys ole yhtä tärkeää kuin rotukoirille?

Alkuperäinen kirjoittaja Fruity:
Mikä olisi se "järkevä" selitys, jonka haluaisitte kuulla ihmisiltä jotka teettävät sekarotuisella pentuja? Millä verukkeella niitä saisi tehdä?

kahden rodun risteyttäminen on järkevää silloin kun se on tarpeellista esim. siksi koska monet rodut ovat nykyään jo melko sisäsiittosia..
mutta silloinkin se täytyy olla hyvin suunniteltua,eikä sitä kukaan yksityisihminen tuosta noin vaan tee,vaan se on koettu tarpeelliseksi jo useamman ihmisen mielestä ja tutkimusten perusteella esim. terveyden vuoksi..

en ymmärrä miksi pitää sekarotusia teettää,maailma on pullollaan rotukoiriakin,joilla sentään on sukulaiset tiedossa useamman sukupolven takaa ja terveys tutkittu kunnolla,ei mitään "eläinlääkärin perustarkastuksia". Joo,rotukoirat maksaa enemmän mutta edelleen muistuttasin että ostohinta on koiran kuluista pieni osa vain,jos halvan lemmikin haluaa niin ottaa sit vaikka hamsterin..

ei minun mielestä rotukoiriakaan sais lähtee pennuttaan hepposin perustein,vain silloin jos siitä on jotain hyötyä jalostuksellisesti..

Minä taas en suostu maksamaan satoja euroja pienestä sekarotuisesta pennusta.
Mielummin maksan puhdasrotuisesta koirasta josta minulla on edes jotain haisua mikä hänestä mahdollisesti isona tulee.
Apulan sivuja kun olen tutkinut mm. niin ihmiset pyytää pienistä sekarotuisista koiranpennuista jopa 800 euroa.
800 euroa eikä mitään ostoturvaa :o

Ohoh kylläpä sitä ollaan ilkeitä. Mun mielestä ap on aivan asiallisesti kysynyt neuvoa ja kukaan ei vaivaudu antamaan kunnolla ohjeita.
Nooh, Uros kannattaa hankkia niin että se tosiaan on terve, Ja jos mahdollista niin pennut ennestään. Astutusmaksu voi olla oikeestaan mitä vaan. Jos itse olisin asialla niin maksaisin varmaan 50? -100? , ja pyytäisin vielä kuittiin että jos narttu jää tyhjäksi niin sitten saa uusia samaan rahaan.
Mä en varmaan ees haluisi bichonia tai cottonia isäksi vaan ottaisi villakoiran tulisi sitten sitä eläväisyyttäkin. Olen myös pomminvarma että tuollaisille koirille löytyy ottajia pilvinpimein, eivät tosiaan jää tumppuun kellekkään. Kysele tuttavilta jotka suhtautuu monirotuisiin hyväksyvästi, josko heiltä löytyisi uros.

Yhteistyössä