Koira ja lapsen allergia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on ollut koira kohta puoli vuotta. Lapsi alkoi yskimään öisin ja nenä alkoi vuotamaan jatkuvasti. Käytiin allergiatesteissä, tuloksena että koiralle on allerginen, ei pahasti tosin, mutta kuulema voi pahentua jos koirasta ei hankkiuduta eroon. Ensireaktio oli: koira lähtee ilman muuta. Koira sai hyvän kodin, heti, ja on nyt koeajalla uudessa perheessä, jossa sitä kieltämättä hoidetaankin paremmin kuin meillä.

Nyt kuitenkin lapset itkee sitä joka päivä, ja minä selitän lapselle, että näin täytyy tehdä, ettei lapsi tule sairaammaksi. Pienimmälle on valehdeltu, että iskä tulee koirasta sairaaksi, ettei se säti ja piinaa esikoista, jolle koiran lähtö on todella kova paikka.

Sanokaa mulle, että ratkaisu oli oikea. Eihän allergiasta voi parantua? Ja sanokaa, että koira se vaan on... Totta kai lapsi on tärkein, pelottaa vaan, että toinen itkee sitä koiraa päiväkaudet ja allergiaan olisikin ollut helpotus. Nytkin tuntuu aivan kauhealta, ei tiedä miten tehdä, että oikein tekis :(

Meillä oli sama tilanne kuusi vuotta sitten ja lapset edelleen muistelevat ihanaa koiraa kostein silmin:heart:
Nyt kun olen lääkäreiden kanssa puhunut tuosta allergia- asiasta, niin oireenmukainen eläminen on parasta. Eli: vaikka olisi testissä + mutta lapsi ei oireile, niin koiran voi pitää, toki seuraten vointia.
Tässäkin omat ongelmansa, lapsen kohdalla hankala tilanne - aikuinen nyt osaa seurata omaa oloansa eri tavalla.

Sinä teit ihan oikein. Saattaa olla että lapsesi olisi siedättynyt koiraan tai sitten hänelle olisi puhjennut astma. Koirasta luopuminen on kaikista varmin ratkaisu, eikä sitä kannata enää jossitella. Kyllä ne lapset siihen sopeutuvat jossain vaiheessa.

Minä sain jatkuvan nuhan ja allergiatestissä yhden plussan, kun muutin koirallisen miehen kanssa yhteen. Allergialääkäri varoitti, että saan astman, jos jatkan asumista koirien kanssa. Aloitin jatkuvan antihistamiinin käytön, jonka lopetin raskaaksi tultuani n. 2 vuoden päästä. Nenän vuotaminen ei ilmaantunut enää takaisin ja olen ollut sen jälkeen ilman antihistamiinia. Tästä huolimatta pidän ratkaisuasi ihan oikeana, lasten terveyttä ei kannata riskeerata, kun ei tiedä ehtiikö siedättyminen tapahtua ennen kuin lapsen allergia pahenee liikaa.

Turha jossitella. Tilanne olisi voinut pysyä ennallaan, jopa parantua tai sitten olisi voinut tulla tosi paha allergia tai astma. Koira on kiva, joo mutta eiköhän terveys mene kuitenkin sen edelle. Pahempiakin sairauksia on kuin astma mut siltikään ei ole kiva tunkea lapselle puoliväkisin lääkettä, tai viedä keuhkot tukkeessa päivystykseen hengittämään spiraa. Ole onnellinen ettei sellaista ole tarvinnut tehdä. Silloin olisit viimeistään viskannut hauvan pihalle ja vielä syyttänyt itseäsi ankarasti.

Siis oiekin toimittu, te kaikki sopeudutte kyllä. Olet tehnyt aikuisen vastuullisen ratkaisun, varsinkin kun koiralla on hyvät olot! :hug:

Yhteistyössä