koira lapsiperheeseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ollaan pitkään haaveiltu koirasta meidän perheeseen, ja nyt lähiaikoina (ensi kesä) olisi ehkä sopivaa aikaa lomien vuoksi. Nyt täksi kesäksi on varmasti jo myöhäistä, ja toisaalta en halua kiireessä ottaakaan. Koira kerkiäisi kasvaa vuoden kunnes esikoinen menee kolmannelle luokalle ja ei näin ollen mene iltapäiväkerhoon vaan tulee kotiin. Lapsella olisi kaveri odottamassa kotona kun tulisi koulusta, ja koiran ei tarvitsisi olla niin pitkiä päiviäkään kotona.
Kuulostaako ihan pöllöltä ?
Koirarotu pitäisi olla pienehkö, koska reissaamme autolla ja koska tuota jälkikasvuakin on.
Rotuja mitä olen miettinyt niin on
ceskyterrieri
ranskanbuldoggi
sheltti
japanese chin

Koira meillä on ollut ennen lapsia, jota ei osattu kouluttaa (iso ja saksanseisojan kovapäisyyden omaava seropi), joten helppoa koulutettavuutta haluttais koiralta ja sellaisen jonka voisi opettaa pysymään pihassa irrallaan kun mekin sielä olemme.
vinkkejä ???

Sheltti on hyvä koira lapsiperheeseen. Erittäin helposti koulutettava ja perheen oma koira eli pitää perhettä laumanaan. Ei pelkästään yhden ihmisen "komennettava" vaan tottelee kaikkia. Ei vedä lenkillä eli lapsetkin voi taluttaa. =) Toki varmaan yksilöllisiäkin eroja löytyy. Mutta meidän sheltti-narttu on ainakin erittäin ihana tapaus.

Ihan ensin pitää miettiä koiran käyttötarkoitus teidän perheessä? Lenkkikaveri, seurakoira vai harrastuskoira. Jos tarkoitus ei ole alkaa harrastaa mitään erityistä, niin kannattaa valita joku vähemmän aktiivinen rotu. Paljonko aikaa/mielenkiintoa turkinhoitoon? Omapäinen vai helposti oppiva? Rauhallinen vai aktiivinen? Näitä kannattaa miettiä ja vasta viimekädessä koiran ulkonäköä.

Ihan ensimmäisenä mä miettisin nyt tuon uudestaan, että koulupäivän jälkeen koira olisi lapselle seuranpitäjänä ja päinvastoin.

Itse en jättäisi lasta ja koiraa keskenään samaan tilaan, sillä koirat ovat aina koiria. Meillä siis itsellämme 3 koiraa ja lapsi, eivätkä he vietä sekuntiakaan aikaa keskenään ilman aikuisia. Ei edes tuo pienin, joka on kissaakin pienempi.

Mä en ottais shelttiä koska se on hirvee häslääjä,se pyörii koko ajan jaloissa ja vaatii huomioo.Ranskis taas vaikkei ole kovin isokokoinen,vetää tosi paljon joten lapsen on ehkä vaikea kulkea sen kanssa.MOpsi on helppo ja ihana koira ja sopii lapsiperheeseen hyvin.Kovin hentorakenteista koiraa ei kannata ottaa jos lapset on vielä pieniä ja opetettava niin ettei nosta koiraa,pudotessa jalka menee helposti poikki.

sef: ei kaikki koirat ole ongelmatapauksia joita ei vois jättää jo ton ikäisen lapsen kanssa kahdestaan. Toki ikinä ei voi tietää millainen pipipää koira on, mutta ihan yhtä lailla niitä sairaita löytyy ihmisistäkin.

Ap:lle onnea koiran hankintaan.

Cavalierkingcharlesinspanieli, sitä aina suosittelen lapsiperheeseen ja se on koira jonka todella uskaltaisin jättää lasten kanssa. Riippuu lapsen iästä, mutta kyllä koululaiset voi jättää koiran kanssa.

Seuraava asia, mikä kannattaa miettiä, on se turkin hoito asia!! Haluatko/oletko valmis trimmaamaan koiran, pitämään sen karvan siistinä, pesemään ja harjaamaan? TOISTEN KOIRIEN TURKKI VAATII ENEMMÄN TYÖTÄ KUIN TOISTEN! Cockeri on ihan kiva lapsiperheen koira, mutta vaatii ehdottomasti koulutuksen! Mutta on trimmattava rotu!!

Uskoisin, että kun pentu tulee lapsiperheeseen (eikä lapsi vasta koirien jälkeen), niin koira tottuu heti lapsiin eikä ongelmia tule. Toki pitää olla lasten kanssa säännöt koiran kohteluun. Meillä on kaksi karvallista kiinanharjakoiraa...ne on pieniä eikä niistä lähde karvaa. Nuorempi oli ihan pentu kun vauvamme syntyi ja ovat kuin paita ja perse. Vanhemmalla onkin sitten ollut sulattelemista...

Ei kannata säikähtää harjakoiran ulkonäköä...luonteeltaan mitä mahtavampia otuksia. Aktiivisia, kilttejä, fiksuja ja palvovat perhettään...(en sitten tiedä, että onko se aina niin hyvä juttu :) ). Suosittelen tutustumista tähänkin rotuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Alkuperäinen kirjoittaja tripptrapp:
meinaatteko et 10 vuotiasta ei voi jättää koiran kans kahestaan? :o mikä se ikä sit on et vois jättää?

Meidän 9-vuotias saa olla terriereiden kanssa keskenään, mutta belggarin pidän mielellään erillään.

Niin mäkin aattelisin et jokainen tuntee oman koiransa ja lapsensa et tietää voiko niit jättää keskenään. Mä en muuten haluis ittekkään jäähä belggarin kans mihinkään.. jos tarkoitat belgianpaimenkoiraa... mun mielestä ne on pelottavia.. en kyl tiiä miks :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Seuraava asia, mikä kannattaa miettiä, on se turkin hoito asia!! Haluatko/oletko valmis trimmaamaan koiran, pitämään sen karvan siistinä, pesemään ja harjaamaan? TOISTEN KOIRIEN TURKKI VAATII ENEMMÄN TYÖTÄ KUIN TOISTEN! Cockeri on ihan kiva lapsiperheen koira, mutta vaatii ehdottomasti koulutuksen! Mutta on trimmattava rotu!!

Cockeri ois tosi ihana, mutta meillä kans mietitään nyt tarkkaan tuota rotua johon tulemme päätymään. Sillä se turkinhoito on aika vaativaa...ja siinäpä sitä on työmaata mitä pitää kunnossa. Toki kaikkien koirien turkkia pitää hoitaa, mutta cockeri onkin oma tapauksensa. Tai sitten mua on vaan peloteltu ennakkoon hieman enemmän :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

Tarkoitatko cockerspanielia ??? ei olla sitä haaveiltu kylläkään.

Nuo koirarodut mitä listasin, niin on mietitty sen perusteella mitä luonne kuvaus kertoo ja mistä on kokemusta tuttujen/sukulaisten kautta. Ainoa mikä rotu tuossa mietityttää ja mikä todennäköisesti putooa pelistä on ranskanbuldoggi.
Luonne on mieletäni tärkeää ja sitä painotan erityisesti, turkin oppii kyllä hoitamaan ja se ei mielestäni ole ongelma.
Ja suht pientä rotua just siksi kuten kerroin, kun lapsi on yksin sen kanssa joinain päivinä kun koulusta tulee. Onko se vaara niin suuri ettei koiraa kannate sitten ottaa. Isoa tai keskikokoista en missään nimessä halua.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Mä en ottais shelttiä koska se on hirvee häslääjä,se pyörii koko ajan jaloissa ja vaatii huomioo.Ranskis taas vaikkei ole kovin isokokoinen,vetää tosi paljon joten lapsen on ehkä vaikea kulkea sen kanssa.MOpsi on helppo ja ihana koira ja sopii lapsiperheeseen hyvin.Kovin hentorakenteista koiraa ei kannata ottaa jos lapset on vielä pieniä ja opetettava niin ettei nosta koiraa,pudotessa jalka menee helposti poikki.
minua ei oikein nuo mopsit viehätä...

meinaatteko et 10 vuotiasta ei voi jättää koiran kans kahestaan? :o mikä se ikä sit on et vois jättää?

Meidän 9-vuotias saa olla terriereiden kanssa keskenään, mutta belggarin pidän mielellään erillään.
mitä terrieri rotu teillä on ?

Meillä siis on ajateltu ihan puhtaasti seurakoiraa, perhekoiraa...on lasten seurana ja äidille lenkkikaverina. Ei ole tarkoitus ryhtyä harrastamaan mitään sen kummempaa.

Ranskanbuldoggi tippuu varmaan siitäkin syystä että pentua voi joutua jonottamaan useamman vuoden.
Mun mielestä koitan voi ottaa lapsiperheeseen ihan niinkuin lapsi tulee koiraperheeseen, eli alku on sääntöjen opettelua ja totuttelua puolin & toisin uuteen perheenjäseneen.
Kunhan muistat että aikuiset on siitä koirasta vastuussa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meillä siis on ajateltu ihan puhtaasti seurakoiraa, perhekoiraa...on lasten seurana ja äidille lenkkikaverina. Ei ole tarkoitus ryhtyä harrastamaan mitään sen kummempaa.

Borderterrieri =)

Borderterrieri =)

ok
Tunnetko yhtään ceskyä rotuna ??

Borderterrieri =)

ok
Tunnetko yhtään ceskyä rotuna ??

En tunne. Se karva on ilmeisesti aika suuritöinen, mutta luonteesta en tiedä kyllä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Ihan ensimmäisenä mä miettisin nyt tuon uudestaan, että koulupäivän jälkeen koira olisi lapselle seuranpitäjänä ja päinvastoin.

Itse en jättäisi lasta ja koiraa keskenään samaan tilaan, sillä koirat ovat aina koiria. Meillä siis itsellämme 3 koiraa ja lapsi, eivätkä he vietä sekuntiakaan aikaa keskenään ilman aikuisia. Ei edes tuo pienin, joka on kissaakin pienempi.

Nytkö voi alkaa nauraa...? Että kolmasluokkalaista ja pientä koiraa ei voisi jättää keskenään? "Maailman sivu" on perheissä ollut koiria ja lapset tulleet kotiin koulusta ennen vanhempia, ja vahingot ovat olleet aika vähäisiä tai niistä ei ainakaan ole kukaan mitään meteliä pitänyt. Koirasta on lapselle seuraa yksinäisinä iltapäivän tunteina.

Meillä labradorinnoutaja on kyllä välillä ylhäällä lasten kanssa ja minä saatan olla alhaalla. Koira seuraa lapsia kuin hai laivaa ja minusta koiraan pitää voida luottaa sen verran, että pystyy olemaan lasten kanssa. Johan siinä järki menisi jos en luottaisi koiraani! Sanokaa mitä sanotte, mutta minun koirat ovat aina olleet luottamukseni arvoisia ja olen luottanut niihin täysin.