Koira on VAAN eläin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ave
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ave

Vieras
Ja toi "vaan" tossa otsikossa sen takia että jotkut menee liian pitkälle eläinten puolesta.. Siis esim. jos joku luopuu koirastaan (niinku monessa ketjussa täälläkin kirjoteltu) syystä ettei enää pysty tarjoamaan parasta hoitoa koiralle niin heti saa kuraa niskaansa. Musta se on oikein hienoa ja paljon enemmän ajatellaan eläintä jos halutaan sille parempi koti. Tottakai eläintä hankkiessa pitää tarkkaan miettiä pystyykö siitä huolehtimaan mahdollisesti seuraavat 10-20 vuotta, mutta elämässä tulee paljon muutoksia ja asioita eteen joista ei voi tietää etukäteen. Ymmärtäkää nyt hyvät eläin-ihmiset ettei koira ole sama kun lapsi! :o
Se on kuitenkin VAAN eläin.

niinhän se on, mutta ei eläintäkään kohdella kuin rikkinäistä rukasta jos se ei nyt vaan sovi sillä hetkellä elämäntilanteeseen.
ja sitten heti kun tilanne siltä tuntuu niin ollaan hakemassa uutta eläinät, joka taas heitetään pois kun ei sovikaan..

Täällähän oli kerran asiasta keskustelua, ja tuntui että ap:n kanssa samoin ajattelevat ovat kummajaisia. Eli itse kans ajattelen, että lemmikki on rakas ja siitä huolehditaan parhaalla mahdollisella tavalla, mutta kuitenkin muistetaan että se on eläin, ei ihminen...

Totta se on kyllä, että koira on eläin. Ei käy kieltäminen :D

Ei kukaan kaiketi parjaa sitä että antaa koiran parempaan (toivottavasti) kotiin ellei itse jaksa enää hoitaa, mutta kyllä sitä saa kai kritisoida että hittojakos hankkii turhan kevein perustein koiran, ymmärtämättä miten pitkään se hyvällä tuurilla elää.

Alkuperäinen kirjoittaja ave:
Ja toi "vaan" tossa otsikossa sen takia että jotkut menee liian pitkälle eläinten puolesta.. Siis esim. jos joku luopuu koirastaan (niinku monessa ketjussa täälläkin kirjoteltu) syystä ettei enää pysty tarjoamaan parasta hoitoa koiralle niin heti saa kuraa niskaansa. Musta se on oikein hienoa ja paljon enemmän ajatellaan eläintä jos halutaan sille parempi koti. Tottakai eläintä hankkiessa pitää tarkkaan miettiä pystyykö siitä huolehtimaan mahdollisesti seuraavat 10-20 vuotta, mutta elämässä tulee paljon muutoksia ja asioita eteen joista ei voi tietää etukäteen. Ymmärtäkää nyt hyvät eläin-ihmiset ettei koira ole sama kun lapsi! :o
Se on kuitenkin VAAN eläin.

Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:

Ei kukaan kaiketi parjaa sitä että antaa koiran parempaan (toivottavasti) kotiin ellei itse jaksa enää hoitaa, mutta kyllä sitä saa kai kritisoida että hittojakos hankkii turhan kevein perustein koiran, ymmärtämättä miten pitkään se hyvällä tuurilla elää.

juuri näin!
eniten mua ärsyttää sellaset jotka toistuvasti tekevät samaa kaaviota; ottaa elukan.. antaa pois. ottaa jälleen elukan.. antaa pois.. ja jälleen harkitsee ottavansa elukan, jos nyt vaikka onnistuis!!

Alkuperäinen kirjoittaja Niin no:
Täällähän oli kerran asiasta keskustelua, ja tuntui että ap:n kanssa samoin ajattelevat ovat kummajaisia. Eli itse kans ajattelen, että lemmikki on rakas ja siitä huolehditaan parhaalla mahdollisella tavalla, mutta kuitenkin muistetaan että se on eläin, ei ihminen...

Mä olen myös täysin samaa mieltä mutta olenkin kai sitten aika kummajainen.. :whistle:
Tuntuu jotenkin naurettavalta että vaikka olis millainen tilanne niin koiraa ei saa antaa pois kun sen on kerran hankkinut. Ei siinä kyllä mun mielestä sitä koiraa ajatella... :(

Alkuperäinen kirjoittaja apinalauma:

Mä olen myös täysin samaa mieltä mutta olenkin kai sitten aika kummajainen.. :whistle:
Tuntuu jotenkin naurettavalta että vaikka olis millainen tilanne niin koiraa ei saa antaa pois kun sen on kerran hankkinut. Ei siinä kyllä mun mielestä sitä koiraa ajatella... :(

Pöh, ei kukaan varmaan sano että olisi väärin antaa koira parempaan kotiin, vai? Ellei itse kykene enää tarjoamaan sille mitään?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

juuri näin!
eniten mua ärsyttää sellaset jotka toistuvasti tekevät samaa kaaviota; ottaa elukan.. antaa pois. ottaa jälleen elukan.. antaa pois.. ja jälleen harkitsee ottavansa elukan, jos nyt vaikka onnistuis!!

Toi on ihan eri asia, enkä tarkottanutkaan sitä jos toiset tahallaan sen enempää miettimättä ottaa uusia koiria ja sitten "heittää menemään". Tarkotin nimenomaan sitä että joskus sille koiralle on parempi että se saa uuden kodin jos elämäntilanne omistajalla muuttuu eikä enää pysty huolehtimaan siitä kunnolla.

No eihän eläintä täysin voi ihmiseen verrata mutta kyllä meillä ainakin koiria kohdellaan siinä missä muitakin perheenjäseniä ts. luen kyllä meidän koirat meidän perheenjäseniksi, en VAIN koiriksi. Enkä kovin helpoin perustein kummastakaan koirasta luopuisi vaan kaikki muut keinot kokeilisin ensiksi, yleensä kun tahtoa ja voimaa riittää niin useampaan ongelmaan löytyy ratkaisu, muu kuin eläimestä luopuminen. Mutta ymmärrän myös että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita ja toimivat heille parhaalla tavalla ja sillätavoin myös koira saattaa muualta saada paremman kodin ja elämän. Itse en osaisi kuvitella koirista luopuvani mutta en myöskään tuomitse niitä jotka niin joutuvat tekemään. Hyvänä esimerkkinä kun ensimmäinen koira meille tuli muutama vuosi sitten, sekarotuinen niin eräs fiksu meille sanoi että hyvä kun otitte halvan sekarotuisen, niin siitä on helpompi luopua jos sairastuu tms niin ei tarvitse maksaa kalliita eläinlääkärikuluja, pääsee halvemmalla kun lopettaa, toisin olisi jos olisitte ottaneet jonkun 1000 euron koiras. Siinä vaiheessa näin punaista ja sanoinkin että maksoi koira sitten sen 50 e tai 1000 e niin yhtä rakas se on meille ja yhtä paljon siitä pidetään huolta ja ollaan valmiita juoksemaan lääkärissä jos tarvis. Ja edelleen tuo 50 e koita ja uusin tulokas, puhdasrotuinen kalliiimpi koira juoksevat ihan samalla viivalla!

tästä tuleekin varmaan pitkä ketju...niin VAAN kun koira oikeasti onkin maailman ihanin eläin niin ei kai sitä nyt sentään kuulu asettaa samalle jalustalle ihmisen kanssa,esim.lapsen.Ei kai "lapselliset" ihmiset ainakaan?

tästä tuleekin varmaan pitkä ketju...niin VAAN kun koira oikeasti onkin maailman ihanin eläin niin ei kai sitä nyt sentään kuulu asettaa samalle jalustalle ihmisen kanssa,esim.lapsen.Ei kai "lapselliset" ihmiset ainakaan?

Tekeekö joku sitten niin, vai? Mä en ole koskaan törmännyt moiseen lapsiperheessä...

No jolleki kuulemma kissan kuolema oli verrattavissa oman lapsen kuolemaan, täälläki moni piti sitä ihan normaalina?

Pöh, ei kukaan varmaan sano että olisi väärin antaa koira parempaan kotiin, vai? Ellei itse kykene enää tarjoamaan sille mitään?

No kyllä nimenomaan sanoo. Sitähän mä juuri tarkotin. Ja sitä kaiketi ap:kin tarkottaa..? Mä ainakin käsitin että kyse on juuri siitä.

No kyllä nimenomaan sanoo. Sitähän mä juuri tarkotin. Ja sitä kaiketi ap:kin tarkottaa..? Mä ainakin käsitin että kyse on juuri siitä.

Mä luulen että te olette hiffanneet väärin :saint: Tarkoituksena näillä kritisoijilla on kenties ollut se, että nupistaan siitä että mitäs ei harkita koiran ottoa tarpeeksi, otetaan se liian kevein perustein, jne. Eikä niinkään kritisoida sitä parempaan kotiin antamista.

Vai ihanko oikeasti joku morkkaa nimenomaan siitä että antaa koiran parempaan kotiin...? :whistle:

Mä luulen että te olette hiffanneet väärin :saint: Tarkoituksena näillä kritisoijilla on kenties ollut se, että nupistaan siitä että mitäs ei harkita koiran ottoa tarpeeksi, otetaan se liian kevein perustein, jne. Eikä niinkään kritisoida sitä parempaan kotiin antamista.

Vai ihanko oikeasti joku morkkaa nimenomaan siitä että antaa koiran parempaan kotiin...? :whistle:

No mä kirjotin muutamia päiviä sitten erään ketjun liittyen asiaan ja joko nää kritisoijat ei edes lukeneet mitä kirjotin tai sitten ne haukkui mut juuri sen takia että halusin koiralleni paremman kodin. Hatarin perustein tuskin olen koiraa hankkinut kun siitä kuitenkin oon "jaksanu" huolehtia 13 vuotta. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Homo sapiens:
Ihminenkin on VAAN eläin!
Näin on. Jokaisen vähänkin älyä omaavan ihmiseläimen täytyisi muistaa, että niin lemmikin ottamiseen kun lapsen hankintaan kuuluu aina vastuu. Älä ota lemmikkiä jos et ole 100% varma että kykenet pitämään ja hoitamaan sen hautaan asti. Ja sama pätee lasten tekemiseen. Älä lisäänny, jollet todellakaan ole valmis tarjoamaan lapsellesi hyvää elämää.
Olen huomannut usein kuinka eläimiään välinpitämättömästi kohtelevat ihmiset kohtelevat lapsiaankin samoin.

Eläimet ovet minulle tärkeitä, jopa rakkaita, mutta silti ihmettelen joidenkin tapaa pitää lemmikkejä yhtä tärkeinä kuin lapsia. Suuresti ihmettelin esim. sitä, kun eräs palstalainen kerran kirjoitti, että jos hänen junnunsa tulisi esim. allergiseksi perheen malamuutille, saisi junnu muuttaa isälleen kokonaan, koirasta ei äiti luopuisi. Minä kyllä vastaavassa tilanteessa antaisin koiran muuttaa!

Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Alkuperäinen kirjoittaja Homo sapiens:
Ihminenkin on VAAN eläin!
Näin on. Jokaisen vähänkin älyä omaavan ihmiseläimen täytyisi muistaa, että niin lemmikin ottamiseen kun lapsen hankintaan kuuluu aina vastuu. Älä ota lemmikkiä jos et ole 100% varma että kykenet pitämään ja hoitamaan sen hautaan asti. Ja sama pätee lasten tekemiseen. Älä lisäänny, jollet todellakaan ole valmis tarjoamaan lapsellesi hyvää elämää.
Olen huomannut usein kuinka eläimiään välinpitämättömästi kohtelevat ihmiset kohtelevat lapsiaankin samoin.

TÄTÄ tässä juuri haetaan. Siis minä meinaan. Toki, jos tyhmyys on jo tapahtunut niin parempi vaihtoehto on antaa koira hyvään kotiin, kuin pitää se itsellä vaikkei sitä jaksa hoitaa. Mutta jotta tommosta ei tapahtuisi, tulisi ihmisten harkita ja punnita tätä koiran hankintaa tarpeeksi huolella.

Sitä tässä on kritisoitu, ei sitä koiran antamista parempaan paikkaan, vaan ihmisen...no, ajattelemattomuutta :whistle:

Joskus tulee eteen tilanteita, joissa koiralle on parempi, jos se saa uuden kodin. Tällaisia asioita ei voi tietää etukäteen. Esim. erotilanteet, kuolema yms.
Tai, jos koira tulee lapselle vihaiseksi. Kyllä koira silloin on vaan eläin, koska se on uhka lapselle.

Yhteistyössä