koira puri, mitenköhän tästä eteenpäin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"harmi"

Vieras
suurikokoinen koira on kyseessä, 1-vuotinen. oltiin lenkillä ja toinen koira tuli vastaan, innokkaana vähän turhan lähellekkin. jouduin pitämään omaa koiraa kiinni koska hyppi ja vouhkasi toista koiraa päin. yritti rimpuilla otteestani ja puri lujaa peukaloon ja sen jälkeen mua käsivarteen. jälkeenpäin ei näyttänyt olevan mitenkään häpeissään.

mitä ihmettä mä teen? meillä on myös lapsia, mä EN haluaisi nähdä jos seuraavan kerran purisikin lasta!

mulla tuli peukalo kipeeksi, hampaanjäljet sormeen vaikka oli käsineet. päällä oli onneksi paksu takki, joten verta ei kädestä tullut vaan kohta on punainen, kipeä ja siinä on turvonneet hampaidenjäljet.

Ei koira tajua olla häpeissään. Tuossa on käynty niin, että varmaankin ihan vahinko. Toinen koira saanut vauhkoontumaan. Koulutuksen paikka, jotta vauhkoaminen saadaan pois.

Minulle on vastaavassa tilanteessa käynyt useammankin kerran noin. Mitäkö olen tehnyt? En juuri mitään. Jatkossa kun olen tiennyt ketkä uroksistani ovat noin kuuma-Kalleja että voivat minua vahingossa raivostuessaan tikata, niin olen ennakoinut nuo tilanteet.

Yritä opettaa koira kohtaamaan rauhassa toinen koira, vaikka aggressiivinenkin. Tosin, jotkut urokset voivat olla vaikeita opettaa. Ja lapsia on meilläkin mutta eivät he tuollaisiin tilanteisiin tietenkään joudu kun he eivät koiria ulkoiluta.

tämä koira on muutenkin varsinainen ongelmatapaus. kursseja on käyty, ohituskurssi alkaa huomenna. mulla vaan alkaa olemaan takki tyhjä.

kotona koira käyttäytyy niin kuin sitä olisi piesty, jos haluan rapsuttaa kutsun luokse/tai alan spontaanisti silittämään niin koira laittaa korvat luimuun, hännän koipien väliin ja pissaa lattialle. sama homma kun lähtään lenkille ja laitan hihnaan.

tätäkin olen ihmetellyt ja kiroillut kun koko ajan saa pestä lattioita ja mattoja.

Koulutusta koiralle kohtaamistilanteisiin ja pian ettei joku kerta rimpuile otteestasi irti ja tikkaa vastaantullutta koiraa!!!!

Mitä sitten taas siihen sun puremiseen, niin koira ei tarkoittanut sitä, kävi vaan niin kierroksilla. Mutta niin voi käydä uudestaan ilman koulutusta.

Ilman sen enempiä taustoja tuntematta, sanoisin, että koira luki sun vauhkoontumisen silleen, että vastaantulijalle pitää vauhkota ja kun sä (alainen) et päästäny sitä sinne mesomaan, koira vähän näpäytti (pomona) sua et päästä nyt. Johtajuusjuttuja siis usein tuon ikäisen koiran kanssa. Tähän auttaa oman johtajuusaseman osottaminen koiralle. Miten koira muutoin suorittaa ohitukset? Jos sä olet se, joka päättää miten vastaantulijaan suhtaudutaan, johtajuus on kunnossa. Jos koira päättää, asia ei ole kunnossa. Jos koira alkaa mesota vastaantulijalle, ja sä alat mesota koiralle, koira lukee äkkiä, että säki mesoot vastaantulijalle ja sä vaan ruokit koiran käytöstä. Eli sun pitää koiralle kertoa miten vastaantulija kohdataan. Mieluiten välinpitämättömästi, eikö niin? Miten se sitten tapahtuu?

Jotkut käyttää kolinapurkkia, toiset vesiruiskaisua. Mä käytin sitruunalla maustettua vesiruiskua. Eli jos koira ottaa askeleenkin kohti vastaantulevaa koiraa tai alkaa sinne päin kääntyä, tulee vettä naamaan. Silloin mä korjaan koiran käytöstä jo ennen ku se ehtii alkaa mesota. Eli sä "puret" koiraa.

Yhteistyössä