Koira suojelee perheen lapsia jo ehkä vähän liikaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "perheellinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"perheellinen"

Vieras
Eli meille tuli vauva taloon muutama kuukausi sitten ja meidän koira on sen jälkeen alkanut vahtimaan vanhempia lapsia jos nämä leikkivät esim. Kummien kanssa ja jos nämä leikittäjät katsovat koiraa niin koira alkaa murista. Ei uhkaavasti, mutta murisee kuitenkin. Ja syliin ottaminen on joskus ehdoton ei ja koira menee tökkimään kuonollaan tätä joka pitää jotain lasta sylissä ja lopettaa vasta kun lapsi on laskettu alas tai kommennam koiran muualle, mutta silti koira jää niin että näkee lapset. Ja joskus menee lapsen ja aikuisen väliin ja tuijottaa tätä aikuista.

Tämä on siis kun joku tämän perheen ulkopuolinen ihminen leikittää jotakin meidän lapsistamme. Mutta eilen mieheni meni tämän meidän vauvan luokse ja alkoi tämän kanssa leikkiä ja pelleillä niin koira meni miehen viereen ja, kun mies katsoi koiraa alkoi murista miehelleni eli lapsen isälle. Koskaan ennen ei ole meille mitään sanonut tai tullut rauhoittelemaan, kun olemme lasten kanssa touhunneet

Onko meillä nyt mennyt arvojärjestys ympäri vauvan tulon jälkeen ja koira on olevinaan johtaja? Sanoin miehelle, että tämän pitää koiran kanssa touhuta jotain, koska heillä on selvästi luottamuspula, kun koira käyttäytyy noin. Ja koira on aina ollut vieraita kohtaan hieman varovainen, luonteeltaan kun on aika arka.

Tämä kaikki siis alkoi vauvan syntymän jälkee ja meillä on kaksi yli 5-vuotiasta lasta ja koira on melkein 4-vuotiasta, että ei ole ihan pikkuvauva perheessä ennen ollut.

Ei se ole olevinaan johtaja vaan se ON johtaja. Jos kaksi aikuista ihmistä ei saa auktoriteettia koiraansa nähden, on ehkä parempi antaa se kotiin, jossa koiraa osataan kouluttaa.

Saitko itsellesi paremman mielen nyt?

Kyllä koira minua kuuntelee ja tottelee. Ja myös rauhoittuu tuo vahtiminen kun minä astun huoneeseen. Tämä ongelma on siis silloin, kun ketään tämän perheen aikuisista ei ole samassa huoneessa

Miten olette toruneet koiraa kun on alkanut murisemaan? Laitatteko toiseen huoneeseen tai edes "omalle paikalle"?
Eihän koira voi tietää tekevänsä väärin jos te vain mielistelette sitä ettekä anna palautetta huonosta käytöksestä.

Itse tekisin lopun tuosta nyt heti alkuun. Se lapsen puolustaminen voi kyllä mennä pahemmaksi kuin pelkkä murina jos ette tee mitään.

[QUOTE="perheellinen";30437028]Saitko itsellesi paremman mielen nyt?

Kyllä koira minua kuuntelee ja tottelee. Ja myös rauhoittuu tuo vahtiminen kun minä astun huoneeseen. Tämä ongelma on siis silloin, kun ketään tämän perheen aikuisista ei ole samassa huoneessa[/QUOTE]

En saa tolloista mitään kiksejä.

On ohjattu koira omaan petiin jos alkaa noin käyttäytyä ja kehuttu koiraa kun tämä rauhoittuu pedissään. Mutta nousee pedistä pois, kun minä tai mieheni poistuu huoneesta

Miten olette toruneet koiraa kun on alkanut murisemaan? Laitatteko toiseen huoneeseen tai edes "omalle paikalle"?
Eihän koira voi tietää tekevänsä väärin jos te vain mielistelette sitä ettekä anna palautetta huonosta käytöksestä.

Itse tekisin lopun tuosta nyt heti alkuun. Se lapsen puolustaminen voi kyllä mennä pahemmaksi kuin pelkkä murina jos ette tee mitään.

Näin juuri. Aina tuollaisesta pomotuskäytöksestä KUNNON torut ja osoitus että ihmiset määrää, ja siirto toiseen tilaan. Mitäs kun lapset vähän kasvaa, ja lasten kaverit tulee kylään ja alkaa raisummat leikit & painit? Tuttavan dobberi nappasi pari kertaa vierasta lasta ja sitten mentiin piikille. Ethän halua päätyä tähän?

[QUOTE="perheellinen";30437041]Mutta nousee pedistä pois, kun minä tai mieheni poistuu huoneesta[/QUOTE]

Kannattaisiko sitten huolehtia siitä ettei koira jää lapsen ja ulkopuolisen kanssa samaan tilaan ilman jompaa kumpaa omistajaa?
Koirahan ei koskaan saa olla lasten kanssa yksin, joten teidän tapauksessa ehkä kannattaa laajentaa käsitettä niin että ei samassa tilassa lapsen kanssa ilman teidän valvontaa?

Voisi kuvitella ettei sen ulkopuolisenkaan ihmisen mielestä ole kiva että jätätte hänet yksin lapsen ja murisevan koiran kanssa?
Onko koira paimensukua?

Mua on kaverin koira purrut juurikin sellaisessa tilanteessa, että olin kaverilla leikkimässä (ekaluokalla), kaverin äiti meni vessaan ja kun liikahdin ottaakseni jonkun lelun lattialta kaverini vierestä, kävi koira kiinni :-( Sairaalareissuhan siitä sitten tuli.

Arvaat varmaan, mitä mieltä olen tilanteestanne...

Tiukka kuuri tottelevaisuusharjoituksia kehiin. Koira ei kunnioita miestäsi, siihen ei auta mikä vaan touhuilu, vaan voi jopa pahentaa koiran käytöstä, jos se tapahtuu koiran ehdoilla.

Koiraa ei koskaan mielistellä siten, että esim. lapsi lasketaan lattialle, jos koira sitä "vaatii". Vaan koira tiukalla käskyllä omalle paikalleen. Jos ei tottele, viedään sinne. Opetatte sen omalla paikalla pysymisen niin, että koiran odotetaan pysyvän siinä myös kun poistutte huoneesta. Tämä tehdään ensin silloin, kun koiralla ei ole mitään vahdittavaa ja kun koira tajuaa, mitä siltä odotetaan, alatte vaatimaan käskyn noudattamista myös häiriötilanteissa (eli kun paikalla on vieraita aikuisia lasten kanssa leikkimässä).

Ennen kuin saatte ongelman korjattua, laitatte koiraan vaan toiseen huoneeseen vieraiden aikana, ainakin silloin, kun itse poistutte huoneesta. Koira voi kyllä tehdä muutakin kuin murista, ymmärrettävästi vieraat pelkäävät koiraa ja pyrkivät sitä siksi mielistelemään, joka taas pahentaa koiran käytöstä.

Minä olen opettanut jo alkujaan kaikki käskyt niin, että niissä pitäydytään kunnes tulee vapaa-komento. Joten paikalta poistumisesta ennen lupaa koira saisi palautteen. Mutta jos te ette ole näin opettaneet, vaan koira on saanut livahtaa pois itse päättämänään hetkenä, tietysti ensin opetatte palkkioin asian ja vasta kun koira ymmärtää, voi alkaa vaatimaan käskyn noudattamista.

Koira on yleensä ollut häkissä silloin, kun meillä ollut vieraita, mutta nyt nämä jotka ovat käyneet meillä useammin niin sanovat ettei tarvitse laittaa. Vieraat eivät pelkää koiraa vaikka tämä heille välillä murisee, kun ei kuulosta uhkaavalta. Koira menee poikkeuksetta aina häkkiin silloin jos meille tulee lapsivieraita.

Eilen siirettiin koiran peti eri huoneeseen jos se auttaisi asiaan ettei nouse sieltä.

[QUOTE="perheellinen";30437077]Koira on yleensä ollut häkissä silloin, kun meillä ollut vieraita ...[/QUOTE]

Eli koiralla ja teillä on ollut näitä ongelmia pidempäänkin? Onko muita käytösongelmia kuin tuo murina?
Miten olisi ongelmakouluttaja? Ei se koirankaan psyykeelle tee hyvää olla se lauman pomo joka joutuu vahtimaan ja suojelemaan lasta kun te ette sitä tee. Tältähän se koiran silmin näyttää.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Ei ole ollut ongelmia ennen, mutta koira ollut todella arka vieraita kohtaan ja pelännyt todella paljon. Sen takia ollut häkissä, mutta enää ei tuttuja pelkää

Ihan täysin pyöreät 0 tuntia päivässä on lukitussa häkissä. Toki menee sinne välillä itse nukkumaan, mutta häkin ovi on auki. Paitsi silloin kun tulee lapsivieraita.

Että tälläinen koiran häkittäjä olen minä ;)

[QUOTE="perheellinen";30437090]Ei ole ollut ongelmia ennen, mutta koira ollut todella arka vieraita kohtaan ja pelännyt todella paljon. Sen takia ollut häkissä, mutta enää ei tuttuja pelkää[/QUOTE]

Miten se häkissä pitäminen arkuuteen auttaa? Minä ajattelisin, että se vain synnyttää negatiivisia mielikuvia vieraista ja lisää ahdistusta, kun koira ei pääse vapaasti karkuun. Vai ilmenikö arkuus aggressiona vieraita kohtaan?

Mitä kokoluokkaa koira muuten on?

[QUOTE="perheellinen";30437096]Ihan täysin pyöreät 0 tuntia päivässä on lukitussa häkissä. Toki menee sinne välillä itse nukkumaan, mutta häkin ovi on auki. Paitsi silloin kun tulee lapsivieraita.

Että tälläinen koiran häkittäjä olen minä ;)[/QUOTE]

No eihän se sitten ole 0 tuntia häkissä, jos se on siellä silloin kun tulee lapsivieraita...

Mun mielestä toi häkkiin laittaminen on väärä keino (toki parempi kuin ei mitään), parempi ois vaan saada kitkettyä toi tapa pois siltä koiralta (jos vaan onnistuu). Nimittäin siinä vaiheessa, jos ja kun teillä lapset ovat sen ikäisiä, että ovat itsenäisesti kotona niiden kavereiden kanssa, niin sitten toi ei enää onnistu.

Häkistä tehtiin koiralle positiivinen paikka ja sellainen jossa saa olla rauhassa. Sinne koira juoksee itse jos tulee joku ei niin tuttu kylään ja silloin häkin ovi on auki.

Niin koira on lukittuna häkissä vain silloin kun lapsivieraita tulee ja noin tapahtuu ehkä kerran kuukaudessa :D tai lukittuna ja lukittuna. Häkin ovi on kiinni muttei lukossa ja saisi kuonolla/tassulla oven auki jos haluaisi. Ja niin tekeekin kun vieraat ovat lähteneet.

Ja koira on keskikokoinen 10-15kg

Tulee vaan mieleen, että onko kyseessä lapinporokoira, tai lapinkoira? Nää koirarodut ovat jalostettuja itsenäisiin päätöksentekoihin. Eli vaikka johtajuus onkin kunnossa, koira tekee omia päätöksiä ja reagoi niiden mukaan, ellette ole itse komentamassa koiraa menettelemään toisin.

[QUOTE="perheellinen";30437175]Lapinkoiraa koirassa on toisena rotuna[/QUOTE]

No entäs se toinen rotu sitten?
Mietin vaan, että osaisinko neuvoa sinua, että miten menetellä noissa tilanteissa.

Yhteistyössä