koira suojeli lasta, puri vierasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmejakumma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmejakumma"

Vieras
oltiin pihalla lasten kanssa. Meillä on suomen lapinkoira, koskaan ennen ei ole purrut ketään. Tänään tuli romaaneja pihaan yllättäen lapset hujan hajan pihassa. Koira ei mene tervehtimään koskaan outoja, haukahtaa ja valpastuu. Oli toisesta romanista muutaman metrin päässä. Nuorin lapsi käveli tämän romanin ohi ja tämä rupes koukuttamaan lastani huonolla suomenkielellä et tule tule tänne ja yritti ottaa syliin. Tässä vaiheessa käskin heitä häipymään tai soitan poliisit. Koira alkoi murisemaan ja lähestyi aika nopeaan romanin luo joka juuri oli kädellä saamassa kiinni lapsestani. Olin jo tässä vaiheessa menossa lapsen luo mutta koira ehti ensin. Nappasi ranteeseen kiinni ja lapsi pääsi luokseni. Puremasta ei jäänyt jälkeä, koira osaa ottaa vahingoittamatta kiinni. Sitte ne lähti pois ja huusi palaavansa poliisien kanssa jne. No poliisia ei oo näkyny mut koira suojeli lasta, on tosi tarkka laumastaan. Ja on hyvin koulutettu. Mietin vain et pitääkö se lopettaa jos poliisi tulee? Ajattelin kyl huomenna itte soittaa poliisille, nyt on kauhukuva mieles et meinasko ne viedä mun lapsen? Miksi outo ulkomainen autostakaupusteleva ämmä yrittää lastani heti kiinni? Sori pitkä teksti, kaikki tää tapahtui aivan parissa minuutissa.

Mulla samanrotuisia, ja ihka varmasti nappaisivat ranteeseen jos omalla pihalla joku umpivieras tyttäreen/ minuun/ mieheen tarttuisi... Maailman kilteimpiä tutuille ovat kyllä.

Tuli vaan mieleen, että voisitko itse ottaa virkavaltaan yhteyttä ja selittää tilanteen? Koirahan oli siis omalla ok-talon pihalla valvonnassa irti? Olivatko romaaneja vai Romanialaisia?

No kyllä mä luulen, ettei sieltä kuule mitään poliiseja tule. Voit varmasti olla helpottunut. Ja senkin tiimoilta, etteivät varmastikaan tule uudestaan muutenkaan :)

Anteeksi, luin huonosti... olitkin jo aikeissa ottaa poliisiin itse yhteyttä. Minä aloittaisin poliisille keskustelun siten, että olen huolissani, kun vennonvieraat tunkevat pihalle ja yrittävät kiinni lapseen. Sitten sanoisin, että koira suojeli hätäistä lasta ja otti vierasta kiinni ranteesta, ja poliisilla uhkailivat. En minäkään kyllä millään usko, että poliisille heiltä asia menee. Ja koira toimi minusta ihan niinkuin tuossa tilanteessa paimenkoira toimii - suojeli laumaansa.

No tää on vähän hankala kysymys. Koira toimi 'oikein'. Suojeli laumaansa mutta ei vahingoittanut vierasta. Koira jopa varoitti ensin. Ja oli ilmeisesti ihan omalla tontillaan?

Periaatteessa koira ei saisi ilman käskyä ottaa kiinni mutta tässä tapauksessa... Ehkä saikin? En ilmoittelisi yhtikäs mihinkään yhtään mitään. Koiraa ei tosiaan lopeteta sillä perusteella, että joku sanoo sen käyneen kiinni mutta mitään jälkiä ei näy. Ja oletatko noiden oikeasti käyneen terv.keskuksessa tai yksityisellä lääkärillä hakemassa 'todisteet' kiinni käymisestä?

Rauha vaan ja jatkatte kuten ennenkin, ehkä noita porukoita ei jatkossa teidän pihalle tule.

näitä autolla liikkuvia ruotsin mustalaisiä. Ruotsin kilvet oli autossa. Kuinka ne osaskaa tulla just ku mies sairaalassa ja mä yksin lasten kans kotona. Vittu.

En ymmärrä, mitä hermoilet ja miksi ? Itsekkin olisit "purru" Eikä ekasta puremasta kenenkään koiraa lopeteta. Tuollaisesta tilanteesta poliisit antaa korkeintaan kunniamaininnan ;) Elä murehi, itse voit toki olla yhteydessä poliisiin, mutta tunkeutujista ilmoittaisit ja samalla kerrot mitä kävi. Koska tod.näk. Etsivät "heikkoa" kohdetta (vanhuksia/yksinäisiä, jotka säilöö rahat patjojen alle.

Olisit soittanut poliisit ja antanut rekkarin niille. Mä soitan aina kaikista kun täällä on pöllitty tavaraa mökeiltä ja hiippailtu taloissa. Tuosta olisin kyllä varmaan rimpauttanut jo hätäkeskukseen jos joku koittaa lapsiin koskea. Samoin kuin puukkokauppiaistakin. Tavalliset hiipparit voi soittaa poliisilaitokselle niin ne laittaa vaan merkinnän ylös siltä varalta että jotain ilmenee myöhemmin.
Hyvä että sulla on koira. Ei siitä mitään ongelmia tule jos ei jälkiäkään jäänyt. Tai vaikka olisikin jäänyt niin ymmärtäisivät varmaan että se suojeli lasta eikä raivopäisenä hyökännyt raatelemaan ketään. Hänhän joutuisi itse selittelemään että miksi teki niinkuin teki. Samasta syystä meillä on myös koira. Asutaan ihan korvessa ja melkein kaikki kaupustelijat on olleet sitä kaliiberia että en olisikaan halunnut heitä yksin tavata.

No, yksityinen tontti, joku tulee sieppaamaan lapsen pihasta, sinä (huom!) käsket koiran ottaa kiinni, koira tekee kuten käskettyä mutta ei jätä jälkeä, sinä saat lapsen takaisin ja sieppaajat häipyvät ilman vammoja. Pitää olla aika tyhmä poliisi, jos näkee tässä jotain väärää.

Ei teillä mitään hätää ole! en todellakaan usko että tuollaiset mustalaiset mihinkään poliisiin ottavat yhteyttä ja vaikka ottaisivatkin niin saisivat niille selvittää mitä tekivät teidän pihallanne. Olisin kyllä itsekin säikähtänyt!

koira varoitti montakin kertaa ja juu, omassa pihassa oltiin. Oletan että koira reagoi enemmän mun reaktioon kun olin hermostunut ja ripeästi kävelin lasta kohti ja enkä "muistanut" tai ehtinyt napsauttaa koiralle paikkakäskyä. Jos sen olisin tehnyt se olisi jäänyt paikalleen. Oli kiire lapsen luo.

[QUOTE="alkup";26747174]koira varoitti montakin kertaa ja juu, omassa pihassa oltiin. Oletan että koira reagoi enemmän mun reaktioon kun olin hermostunut ja ripeästi kävelin lasta kohti ja enkä "muistanut" tai ehtinyt napsauttaa koiralle paikkakäskyä. Jos sen olisin tehnyt se olisi jäänyt paikalleen. Oli kiire lapsen luo.[/QUOTE]

Eli homma meni niinkuin pitikin.

Ei kukaan jolla on peräkontti täynnä varastettua kamaa, soita poliisille.

Et soittele mihinkään, tosiaan enempi heillä on selittämistä et mitä tekivät pihassanne.

Noilla nyt on aina tapana huudella et poliisien kanssa tullaan vaikka ite oisivat olleet syypäitä, tosiasiassa nuo ei halua olla missään tekemisissö poliisien kanssa

Hehheh! Luuletko, että ne mitään poliiseja kutsuu vaikka olisit vetänyt niiltä päät kainalooon. Koska ne on itse ihan täysin rikollisia, nehän pelkäävät poliiseja ihan sikana. Ole rauhassa.
Sitäpaitsi, jos niin sattuisikin niin kiistät vaan kaiken. Niinhän nekin tekevät.
Sanot että et tosiaan ole nähnyt heitä koskaan, et yhtäkään heistä ja valehtelevat. Kiistät että sun koirasi ei ole purrut ketään. Vaadit todisteita. Kun niitä ei ole, niin juttu jää siihen.

sen verran mua pelottaa, että koira saa nyt tulla sisälle yöksi vaikka paremmin viihtyy pihalla. Ihan sillä pelästyin koska koira ei ole koskaan purrut. No, innolla odotan huomista. Ilmoituksen teen noista mut et koirasta puhu mitään, vielä. Mulla on enemmän ku rekkari tiedossa...

Alkuperäinen kirjoittaja Näinhän se meni;26747170:
No, yksityinen tontti, joku tulee sieppaamaan lapsen pihasta, sinä (huom!) käsket koiran ottaa kiinni, koira tekee kuten käskettyä mutta ei jätä jälkeä, sinä saat lapsen takaisin ja sieppaajat häipyvät ilman vammoja. Pitää olla aika tyhmä poliisi, jos näkee tässä jotain väärää.

...piti vielä lisätä, että olihan tuossa jotain väärää: se, että joku yritti siepata lapsesi pihasta.

[QUOTE="alkup";26747197]sen verran mua pelottaa, että koira saa nyt tulla sisälle yöksi vaikka paremmin viihtyy pihalla. Ihan sillä pelästyin koska koira ei ole koskaan purrut. No, innolla odotan huomista. Ilmoituksen teen noista mut et koirasta puhu mitään, vielä. Mulla on enemmän ku rekkari tiedossa...[/QUOTE]

Hyvä että ilmoitat poliisille! Ja en yhtään ihmettele, jos sinua pelottaa. Muakin pelottaa sun puolesta, vaikkakin luulen ettei nuo uskalla tulla enää teidän tontille.

villiä on mun päässä nyt, voihan se olla, et se halus olla ystävällinen mut silti mun mieles on se et jos olis saanu lapsesta kiinni, olisko se napannu sen? Mä en saa tältä rauhaa. Tuskin olis mut silti.

ei ne pääse pihaan huomaamatta, koska kytkin liiketunnistinvalot päälle, ja koira on sisällä, ilmoittaa kyllä varmasti jos joku pihaan tulee... Kai. Niin en tiedä jos olisivat yrittäneet myydä jotain mut ei ehtiny... No en tiedä, epämiellyttävä olo jäi.

[QUOTE="alkup";26747208]villiä on mun päässä nyt, voihan se olla, et se halus olla ystävällinen mut silti mun mieles on se et jos olis saanu lapsesta kiinni, olisko se napannu sen? Mä en saa tältä rauhaa. Tuskin olis mut silti.[/QUOTE]

Koirat aistii myös hyvin kuka on milläkin mielellä liikkeellä. Ehkä se oli hurtankin mielestä olemukseltaan arvaamaton ja sen vuoksi virittyi valmiiksi jo ennenkuin sä hermostuit. Tai ei ainakaan avoimen rehellisellä asialla. Meidän koira on meinannut purea vain kännistä appiukkoa joka alkoi huutamaan ovella. Ei purrut kun käskin, ja antoi appiukon istua sohvalla, mutta istu itse vieressä ja seurasi tosi tarkkaan että ukko istuu kiltisti.

[QUOTE="alkup";26747208]villiä on mun päässä nyt, voihan se olla, et se halus olla ystävällinen mut silti mun mieles on se et jos olis saanu lapsesta kiinni, olisko se napannu sen? Mä en saa tältä rauhaa. Tuskin olis mut silti.[/QUOTE]

En usko että olis napannut. Meillä käy paljon näitä romanikaupustelijoita, ja helposti ottavat käsivarresta kiinni yms. mikä tuntuu meikäläisistä tungettelevalta. Ei varmaan tarkoittanut mitään pahaa, mutta asiatontahan se silti oli, ja koira toimi oikein. En usko, että tulevat takaisin. Jos tulevat, sanot, että olet ilmoittanut heistä poliisille ja poliisi tietää rekkarit.
Ovat varmaan jo kaukana!
Pidä se koira kuitenkin sisällä. Hyvä, että sulla on se turvana!

Yhteistyössä