koira tuhoaa kämpän :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koira prkl!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jebs
Taas voit heittää linkin jonnekin missä sanotaan että riittävästi tarkottaa aina. :P Mars suomenkielen tunneille siitä! Taidatkin olla mamu.

Vieras kirjoittaa:
Ilmeisesti tää oli tarkoitettu sille, joka jättää koiransa yöksi vailla vettä? Hänen mielestään riittävästi tarkoittaa sitä, että se vesikuppi laitetaan koiralle aamulla. Tänne oli listattu synonyymejä riittävästi-sanalle, eikä se mennyt jakeluun.

Nimenomaan ei! Kommentti oli pässille, joka väitti lakitekstissä mainitun riittävä-sanan tarkottavan aina. Mun mielestä koira ei välttämättä tartte vettä yöllä.
Mä voin ainakin myöntää erehdykseni: muistin, että laissa mainittaisiin, että raikasta juomavettä tulee olla tarjolla AINA. Pahoittelen siis tätä. Mutta siitä huolimatta olen sitä mieltä, että se riittävä veden tarjoaminen tarkoittaa, että koiralla on mahdollisuus juoda silloin kun janottaa. Mun koira ei ainakaan vielä kertaakaan ole tullut nykäisemään mua hihasta ja sanomaan, että hei, nyt olis vähän jano. Meidän koira käy juomassa myös öisin, ja musta olisi kurja ajatus, jos sillä ei olisi siihen mahdollisuutta, kun jano kerran ilmiselvästi on. Tokihan se ilmankin pärjäisi aamuun saakka, mutta ei se varmaan erityisen miellyttävää olisi. Musta ainakin jano on todella ikävä tunne.

Jos mulle tulee yöllä jano, niin kyllä menen sinne alakertaan juomaan. Jos teillä ei ole ovet kiinni, niin oletko niin herkkäuninen että heräät siihen, jos koira saattaisi mennä juomaan.

Mutta loppujen lopuksi kyse ei ole siitä, että tarvitseeko koira yöllä vettä, vaan siitä, että koiralla on aina oltava vettä tarjolla. Tämä yksi kun säännöstelee koiran veden juontia, niin se on väärin.

Ei meillä ole ovet kiinni että kyllä kai se koira menis juomaan sinne alas jos olis jano, menee alakertaan yöllä noin kerran puolessa vuodessa herään siihen kun menee niitä rappuja alas, silloin menen perässä alas ja päästän koiran pihalle kun menee ulkooven taakse raapiin eli on hätä, mutta mun mielestä ei kannata opettaa itseänsä tai koiraansa siihen että yöllä juodaan , itse en ole juonut yöllä koskaan enkä myös käy yöllä vessassa (raskaus aikoja lukuunottamatta)

Alkuperäinen kirjoittaja Jebs
Taas voit heittää linkin jonnekin missä sanotaan että riittävästi tarkottaa aina. :P Mars suomenkielen tunneille siitä! Taidatkin olla mamu.

Vieras kirjoittaa:
Ilmeisesti tää oli tarkoitettu sille, joka jättää koiransa yöksi vailla vettä? Hänen mielestään riittävästi tarkoittaa sitä, että se vesikuppi laitetaan koiralle aamulla. Tänne oli listattu synonyymejä riittävästi-sanalle, eikä se mennyt jakeluun.

Nimenomaan ei! Kommentti oli pässille, joka väitti lakitekstissä mainitun riittävä-sanan tarkottavan aina. Mun mielestä koira ei välttämättä tartte vettä yöllä.

En ole väittänyt. Sanoin, että mielestäni se tarkoittaa, että aina on oltava vettä. Löytyy sivulta 4 jos haluat tarkistaa.

Kyse ei siis ole siitä onko jano vai ei vaan siitä, että sitä vettä ei ole tarjolla. MINUN mielestäni riittävästi vettä tarkoittaa, että kupissa on aina vettä, mitä se sun mielestä tarkottaa? Sitä että vesikuppi otetaan yöksi pois, niinkuin tämän yhden mielestä..

Eiköhän laki ole laki, jota yleisesti noudatetaan, jos halutaan tehdä oikein. Kaikki eivät juo yöllä, mutta ei sitä pitäisi kuitenkaan rajoittaa. Jos jonkun koira kuseksii yöllä liiallisen veden juonnin takia, niin vika on sekä koirassa, että omistajassa. Jos tämä ongelma on ollut jo ennen veden juonnin rajoittamista, on koirassa joku vika, ettei osaa säännöstellä vedenjuontiaan. Ja omistajissa se vika, etteivät viitsi sen enempää selvittää, jostainhan tuo johtuu. Ja luin kyllä että ovat asialle yrittäneet tehdä jotain, mutta näköjään ei tarpeeksi.

Mitä jos koiralla olisi tekemistä päivällä? Touhupallo, päivän ruoka piilotettuna eri huoneiden nurkkiin ja illalla sitten agilityyn, tokoon, mihin vaan? Luulen että jos kouluttaisitte koiran sitten olisi vielä muita harjoitteita niin se varmaan auttaisi? Nyt koiran toiminta on niin arvaamatonta ja kun lenkit ei kerran auta.. Kuinka koira on koulutettu? Osaako se jo kaikki maailman temput, noudot ja hypyt? Koulutus väsyttää koiraa huomattavasti enemmän kuin pelkkä lenkitys. Koulutuksen myötä koira voisi myös oppia paikkansa talossa ja laumassa ja napostelut jäisivät vähemmälle.

Itse asiassa koira ei tarvitse vesikuppia lainkaan, jos sille ruokinnan yhteydessä annetaan riittävästi nestettä. Eli nappulat on turvotettu ja lilluvat vedessä. Imeytyy hyvin. Tämän lisäksi koira tarvitsee hyvin vähän juomavettä lisänä. Riippuu tietty syökö koira kerran vai kahdesti päivässä. Meillä syödään kahdesti ja väleissä ei paljoa vettä kulu. Treeneissä tietty menee vettä, ku höntätään, ja kuumalla enemmän ku kylmällä ynnä muut itsestään selvyydet, jotka on pakko mainita, koska ilmeisesti eivät ole niin itsestään selviä.

On olemassa sellasiaki pentukoiria, jotka juo mahansa täyteen ja sit eivä jaksa syyä ruokaansa. Näillä koirilla ei ole vesikuppia saatavilla vapaasti ikinä. Ennen ruoka-aikaa vettä ei tarjota, vaikka olisi jano. Ruoka syödään ensin, joka on tietty märkää. Päälle vettä, jos jää jano. Näin pidetyt koirat PYYTÄVÄT vettä, jos janottaa, ja silloin myös sitä saavat (paitsi ennen ruoka-aikaa). Pennuilla se riittävän ravinnon saanti on ykkösprioriteetti, joten näin pitää menetellä, jotta pentu saa kaikki ravintoaineet. Jos aikuinen koira jättää syömättä...ihan sama, olkoot sitten syömättä. Siinä ei enää lonkat kasva vääriksi, kun on jo täysikasvuinen.

Ponttina siis jälleen että vettä ei tartte olla esillä, siitä on joskus myös haittaa. Ja että koira oppii yhtälailla pyytämään vettä kuin ruokaa, ulos jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Ehkä...;23217198:
Mitä jos koiralla olisi tekemistä päivällä? Touhupallo, päivän ruoka piilotettuna eri huoneiden nurkkiin ja illalla sitten agilityyn, tokoon, mihin vaan? Luulen että jos kouluttaisitte koiran sitten olisi vielä muita harjoitteita niin se varmaan auttaisi? Nyt koiran toiminta on niin arvaamatonta ja kun lenkit ei kerran auta.. Kuinka koira on koulutettu? Osaako se jo kaikki maailman temput, noudot ja hypyt? Koulutus väsyttää koiraa huomattavasti enemmän kuin pelkkä lenkitys. Koulutuksen myötä koira voisi myös oppia paikkansa talossa ja laumassa ja napostelut jäisivät vähemmälle.

me ei olla nyt missään harrastusseurassa, mutta tokoillaan paljon kotona.. eli harjoitellaan melkeinpä päivittäin kaiken maailman nopeita istumisia, seuraamista, nopeaa maahanmenoa yms yms.. koira on koulutettu hyvin, tulee luokse kutsuttaessa ja muuta, eli siis sillä saralla meillä ei ole ongelmia, koira on hyvin koulutettu vaikka itse niin sanonkin. koira on 1v ja 3kk, joten vielä ei olla aloitettu, mutta tarkoitus olisi kesällä kokeilla josko koirasta olisi agilityyn, nuorempana minusta se ei ole edes sallittua! eli oikeesti, musta tuntuu ettei auta enää lenkit ja väsytykset! mulla on ollut monta koiraa, mutta koskaan ei ole ollut tällaista et kämppä revitään kokonaa, pieniä hommia vaan.. eli mulla on myös kokemusta elukoista!

ja sinä joka niistä karvoista paasaat, mitä h*lvettiä sä tuut tänne niistä mulle paasaa, mun elämäntyyliini koira sopii, ehkei sinun?! eli en mä tee sillä tiedolla mitään tuleeko paskaa sisälle ja karvoja ja sun muuta.. ei se mua kiinnosta.. mua kiinnostaa vaan nyt koiran hyvinvointi, eikä sinun elämäntyylisi ilman eläimiä.. eli just tällaiset vois jättää nyt pois!

siihen allergiaan, se on vastikään huomattu, ja nyt on kokeilussa oikea ruoka, eli mitään ylimääräistä en sille anna, eli ei luita vaan pelkkiä koirannappuloita joita se saa syödä ja noin 2kk päästä voi alkaa kokeilemaan eri ruoka-aineita josta sit nähdään mille koira allergisoi!

eilen kun tulin kotiin, oli koira ollut nätisti :) hieno fiilis oli tulla himaan kun kämppä oli siisti eikä koira ollut edes porttia järsinyt! mutta nyt kun tämän sanon, on varmaan tänään sit taas menty portista läpi ja pistetty keittiö remppaan :D :O

En tiedä. Lähisukulainen otti koiran, ja nyt ei nähdä ollenkaan enää. Kurjaa. Meidän koti ei kestä sitä koiraa,ja ei ilmeisesti saa sitä minnekään hoitoon, tai ei halua olla ilman sitä. Koiran kynnet rikkoivat nahkasohvan ja portaat ja lattiakin ihan paskana koiran jäljiltä, lasten pehmot ym.

Ja me emme voi vierailla tällä sukulaisella, koska emme mahdu.

Miunki mielestä aamusin ei tehä minkäänlaista aktivointia.. ihan lyhyt pissa ja kakkalenkki joku 10min ja sit sisälle syömään ja rauhottumaan.. ei jää höyryt päälle! Miusta aktivoit koiraa aamuisin liikaa tekemällä tokoa ja piilotusta yms. juttuja..

Pakko kommentoida tähän janokeskusteluun sitä, että meidän koira pyytää vettä, kun sillä on jano. Ja miksi näin.. koska koiralle ei kelpaa seisonut vesi ja pitää saada hanasta aina raikasta vettä. Eli voin kertoa, että hieman ketuttaa välillä. Koiralla on koko ajan vettä omassa kipossa mutta se ei kelpaa..

kuulosta siltä että koira kärsii eroahdistuksesta ja ei kestä jos sen lauma viedää pois siltä..sun pitäis vaan keksii joku hyvä tapa pitää asia positiivisena koiralle ei kamalana asiana yksinolo siis. luulisi että netistä ja kirjoita löytyy paljon tietoa

miten tosta perhanan tuhoamisesta pääsee eroon?

joo ja turha alkaa syytää sitä paskaa ettei saa tarpeeks virikkeitä, on aktivointileluja ja palloja kun jää yksin ja kaiken maailman purulelut (allergian takia ei voi antaa luita yms.). normipäivään kuuluu aamulla eka 15min arkitottis ulkona, plus viskotaa nappuloita pihalle joita saa nenän kans etsii (yht n. 30min aamutouhua pihalla), sit syödään, ootetaa et rauhottuu -> töihin.. koira joutuu olemaan noin 9h työpäivän yksin (matkoihin menee yhteensä noin 1 h päivässä). kotiin tultaessa useinki on aina jotain syöty, nyt koiran tila rajattu eteiseen (n. 2*3m tila), rautaportti jottei pääse olkkariin, mutta puuportti jonka saa purtua paskaks niin keittiössä esteenä, eli pääsee keittiöön kunhan vaan haluaa.. nyt on menny UUSI keittiö pilalle, on syöty UUDET sohvat (ennen olkkarin porttia), seiniä purtu ja kaikki listat seinästä, ovia raavittu, jalkalistat purtu, matot purtu paskaksi.. vaatteet revitty rikki.. ei siinä mitään, mutta ku tuo elukka syö ne suihinsa -> eläinlääkäriin ja kertapaukku n. 200€ (päivystys iltaisin + vatsan ultrat ja lääkkeet)!!!

töistä tultua (kunhan saa sotkut siivottua) lähdetään n. 45 min lenkille, sitten riekutaa pihalla energiaa pois n 30-45min. lisää. illalla vielä mennään pihalle, piilotetaa ruokanapuja joita saa etsii ja joskus vielä ennen nukkumaanmenoa n. 30min lenkille .. tämä siis viikolla, v-loppusin sit taas ihan eri meininki.. koira siis 1v ja 3kk..

mä en kestä enää yhtään!!!! APUA! ja asiallisia kommentteja kiitos..

Itse olen rajannut koiran yksionolo tilan, isoon eteiseen (eläisuojelu säädösten mukaisesti yli 2,5neliömetriä/iso koira). Rakensin siis itse kotiimme sopivat koiraportit, jonka yli tai läpi koira ei pääse. Tilassa johon koira jää ei ole muutakuin seinät ja ko.portit syötävänä plus koiran oma peti + paljon sallittua tuhottavaa leluja luita tms ja koiran ruoka/juomakupit.

url]
Tämä käytäntö otettiin käyttöön kylläkin heti kun pentu tuli taloon ja aina kun jää yksin portit laitetaan paikkalleen (muutoin sillä olisi pääsy olohuoneeseen ja keittiöön, jossa ei ole ovia, vain oviaukko). Lisäksi annamme koiralle aina herkkuluun kun poistumme, jolloin meidän lähteminen on sille herkku ja päivän paras hetki. Koira ei ole vielä tuhonnut mitään.. :)

Kuva portista: http://aijaa.com/nPoMtX