koira yksin kotona

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Biritta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Biritta

Vieras
elikkäs tuhoo melkein aina jotain kun on yksin kotona.

ainakin intohimona on purukumi, huulirasvat ja talouspaperi :headwall:
ja nää se on ihan itse kaivanu kiinni olevasta repusta...

miten saa tän tuhoomisen loppumaan? pitääkö koira sulkee yhteen huoneeseen vai voiko sitä opettaa jotenkin?

ja toinen on pissaaminen, sitäkin tapahtuu aika usein...

ja kyseessä on 2,5 vuotias uros griffoni joka on tullu meille vasta pari kuukautta sitten...
nyt jos joku vois auttaa niin kiitollinen olisin
:flower: <br><br>
 
Ihan ensimmäisenä tulisi pitää huolta siitä että koira ei saa hampaisiinsa purkkaa. Jo pienikin määrä xylitolia on koiralle hengenvaarallista.

Koiranne tuhoaminen ja tarpeidenteko sisälle saattaa mahdollisesti johtua siitä, että koira kärsii eroahdistuksesta. Eroahdistus on hoidettavissa pois käyttäytymisterapian avulla.

Mikäli teillä ei ole kunnollista pohjatietoa asian hoitoon, kääntyisin ammattiauttajan puoleen. Koirapsykologin/koiranomin tietotaitoalueeseen kuuluu nimenomaan myös ongelmakäytös.

Kyllä, osana käyttäytymisterapiaa tulee melko varmasti olemaan koiran tilan rajoitus yksin ollessaan, mutta älkää nyt misään nimessä menkö sitä omatoimisesti sulkemaan vain yhteen huoneeseen, sillä sen jälkeen teillä saattaa olla käsissä koira, jolla ilmeneekin enenevissä määrin ongelmakäytöstä.

 
Tilan rajaaminen ei mitenkään lisää ongelmia, suosittelen välittömästi rajaamaan tilan vain yhteen huoneeseen ja sieltä poistamaan mahdollisuuksien mukaan kaiken arvokkaan tuhottavan. Koira on siis tullut teille aikuisena? Onko sille pentukodissaan opetettu yksinolo? Onko se missään vaiheessa teillä ollessaan osannut olla yksin?

Miten toimitte kun lähdette kotoa tai tulette kotiin? Miten koira käyttäytyy? Sitä ei tulisi huomioida ainakaan puoleen tuntiin ennen kotoa lähtemistä (ei katseita, puhuttelua, mitään), ei leluja tai ruokaa esille. Vesikuppi tilaan johon koira jää ja reilusti ennen lähtöä rauhallinen hihnalenkki. Kun tulette kotiin, koira huomataan ensimmäisen kerran vasta kun se on rauhoittunut. Eli menee pois sähläämästä jaloistanne, ei hypi, ei vingu, hauku, piippaa jne. Kutsutte sen luo ja tervehditte lyhyesti (ei niin että se kiihtyy).

Koiralle ei siksi jätetä mitään aktiviteetteja, että sillä se kiihdyttää itsensä tilaan jossa jatkaa sitten kiellettyjen asioiden parissa kun luvalliset leikit/luut ym. on loppu tai ei enää kiinnosta. Koira kannattaa ylipäätään opettaa siihen ,e ttä toiminta tapahtuu ulkona ja kotona vaan ollaan ja lepäillään. Eli sisätiloissa ei leikitä ja riehuta.

Oletko kuullut perushuomioimattomuudesta tai käyttänyt sitä koiraasi?
 

Yhteistyössä