Koiraihmiset; kumpi australianpaimenkoira vai bordercollie?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koirakuume
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koirakuume

Vieras
Kumpi sopisi paremmin kerrostaloelämään lapsiperheeseen? tekemistä kyllä luvassa koiralle,haluan ehdottomasti alkaa harrastamaan jotain koiran kanssa.Eniten agility kiinnostaa,tokon ohella.

Onko kellään jompaa kumpaa rotua? Millaisia ovat?

Jos agilityä haluat harrastaa, niin bortsu on ÄÄRETTÖMÄN hyvä rotu siihen.

Mun mielestä molemmat on hyviä rotuja, tosin bortsu on ehkä hieman aktiivisempi kuin australianpaimenkoira.

Hyväluontoisia ja mukavia koiria molemmat =)

Muoks: mun kaverilla on 2 australianpaimenkoiraa ja bordercollieen oon tutustunut jonkin verran koska epäiltiin että meidän koirassa olis toisena rotuna tuota.

bordercollie :heart: meidän Roosa-muori oli äärettömän lempeä oman perheen lapsia kohtaan (vieraista ei piitannut tuon taivaallista) ja totteli kuin ajatus. a.paimenkoirasta mulla ei ole minkäänlaista kokemusta, joten mielipiteeni on puolueellinen :D

.. ja bortsuilla on aivan ihana puuhkahäntä :xmas:

Eikös tuo australianpaimenkoira ole kelpie? Kelpietä en ottais ikinä mistään hinnasta. Mun serkulla oli niitä kaks. Nyt niillä on bordercollie. Mulla on sellanen käsitys että kelpiet tarvii hirveesti kaikkee ja ovat oikein duracellejä. Ja haukkuvat paljon. Ja serkulla ku oli kaks narttua, niin se vanhempi oli vissiin niin dominoiva tms että se nuorempi piti sit antaa pois kun ne vaan ei tulleet toimeen vaan ottivat yhteen aina vaan ja rankasti. Ja se vanhempi kelpie on ainut koira jonka kans mun koiravainaa otti yhteen. Ja mun koiravainaa ei ollu mikään herkkä suuttumaan, tosiaankaan. Mun vähäisen kokemuksen perusteella siis bordecollien ottaisin ja suosittelisin. Arvelen että kelpie ois parhaana just ihan työkoirana eli paimenessa. Mut varmaan toisenlaisiaki kokemuksia on.

muoks ja mun koiravainaassa oli bordercollieta ja oli viisas koira. Ja bordercolliet on kuulema fiksuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
bordercollie :heart: meidän Roosa-muori oli äärettömän lempeä oman perheen lapsia kohtaan (vieraista ei piitannut tuon taivaallista) ja totteli kuin ajatus. a.paimenkoirasta mulla ei ole minkäänlaista kokemusta, joten mielipiteeni on puolueellinen :D

.. ja bortsuilla on aivan ihana puuhkahäntä :xmas:

Mun koiravainaa kans oli vieraita lapsia kohtaan välinpitämätön tai no siis se aina siirty lapsista kauemmas. Ei antanu vieraiden lasten silittää. Ei murissu tms vaan siirty vaan pois tyynesti. Lenkillä jos lapset tuli kysymään saako silittää, niin koira vaan tomerana jatko matkaa että noup ei tarvi lääppiä. Kerran match showssa yks äiti ja tytär tuli juttelemaan kun seisottiin siel koiran kans. Koira siirty heti mun toiselle puolelle kun ne ihmiset tuli siihen. Aatteli että älkää vaan lääppikö mua kiitos. Eikä se ollu mitenkää pelokas tms se vaan siirty pois. Ja muutenki mun koiravainaa teki omia persoonallisia ratkaisujaan... Sit omia lapsia ku synty, niin niitä se sieti ja tottelikin kun lapset kasvoi ja alko komentaa. Ja sen koiran persoona näky kyllä siinäkin että kaikkia se ei tosiaan totellu... Exä sano että jos tuo koira osais näyttää keskaria niin hänelle se näyttäis. B)

Juice Fani: Kelpie ja australianpaimenkoira on ihan eri asia.

Meillä muuten todennäköisesti just kelpietä tuossa meidän sekarotuisessa. Australiankelpieksi ollaan jo useampaan otteeseen luultu :)

Alkuperäinen kirjoittaja koirakuume:
Onko australianpaimenkoira rauhallisempi kuin bortsu vai? Onko ne paljonkin samanlaiset luonteeltaan?

Mä uskoisin että australianpaimenkoira on rauhallisempi. Molemmat on lempeitä koiria mutta aika varma olen että tosiaan bortsu on energisempi. Ja tosiaan äärettömän hyvä agilitykoira.

Australianpaimenkoira on todella helppo kouluttaa, lempeä luonne ja kaunis koira. Turkkiahan sillä on vaikka millä mitalla, voin vaan kuvitella mitä on karvanlähtöaika tuon rodun kanssa...

Agilityssä (oman kultsun kanssa harrastin) olen molempia nähnyt ja sitä kautta tunnen. Minusta aussit on noista kahdesta haukkuherkempiä ja siksi en ottaisi kerrostaloon. Kumpikin vaatii aika paljon aktiivista elämistä, joten sen suhteen ei niin väliä jos jaksaa, kouluttaa, ulkoilla ja harrastaa.

Jos tosiaan varmasti aiot harrastaa koiran kanssa PALJON, niin sitten bordercollie =) . Ovat äärettömän fiksuja koiria! Tarvitsevat paljon tekemistä, ja paimentaminen niillä on verissä.
Ystävällisiä. Ovat kuin ajatusten lukijoita, viisaita :). Ihana koira! :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja koirakuume:
Kumpi sopisi paremmin kerrostaloelämään lapsiperheeseen? tekemistä kyllä luvassa koiralle,haluan ehdottomasti alkaa harrastamaan jotain koiran kanssa.Eniten agility kiinnostaa,tokon ohella.

Onko kellään jompaa kumpaa rotua? Millaisia ovat?

Moikkelis: Minun mielsetäni sinne sopisi paremmin bordercollie, koska ne oppivat helposti ja sillä ohella eivät välttämättä hauku niin hirmusrti, kun se kerrostalo on... Toko ja agility ovat juuri sopivia bordercollielle.

Minulle on kyllä tulossa Aussie koska ne ovat niin ihania. <33 Kyllä sekin sopii hyvin harrasteisiin. (minäkin alan harrastaa sen kanssa koti-tokoa ja agilityä)

Meillä kans mietinnässä vielä koirarotu... mä halusin saksanpaimenkoiran ja mies on tykästynyt bordercollie´hin. Nyt mietitään... australianpaimenkoirasta eilen luin paljon ja se vaikuttaisi kans hyvältä rodulta. Eilen myös mulle ehdoteltiin valkoistapaimenkoiraa.. pohdittavaa on... mutta hyvä, että mietit, hetken mielijohteesta ei kannata koiraa ottaa

bordercolliet on niin energisiä että mulla ei riittäisi kunto sen kanssa. Ystävä piirissä niitä on ollut ja ne tarvii aika paljon energiaa. Kerrostalossa nekin kaikki kyllä asui.
Ihania, suloisia, tosi kilttejä ne oli ja kovia paimentamaan

Suosittelen bordercollieta kerrostaloon, australianpaimenkoira voi ryhtyä vahtimaan ja haukkuu enemmän. Molemmat ovat yhtä aktiivisia. Bortsun kanssa on helpompi harrastaa, kestää enemmän toistoja, australianpaimenkoiraa saa enemmän motivoida. Mutta siis, tämä on vain minun kokemukseni asiasta! Ainakin meidän bortsu tulee upeasti toimeen lasten kanssa. Bortsuissa ei vain kannata ottaa nk. työlinjaista, silloin voi paimennusvietti olla liian kova. Niin ja kerrostalossa eletään bortsun kans ja hyvin menee!

Heipsulis vaan kaikille!

Bortsu ja aussie (kuten myös australiankelpie) ovat ehdottomia työkoiria, niille ei riitä vain esim kerran viikossa agility tai toko. Roduissa ei "juurikaan" eroa, aussie on vahtikoira, bortsu ehkä vielä enemmän työnarkomaani, paimennustyylit erilaisia. Jos haluat agilityssä suomen ja maailmanmestariksi, bc tai auspai ovat TÄYDELLISIÄ. Mutta eivät missään missään missään nimessä vain pelkäksi seuralaiseksi. On myös valtavasti muita rotuja, jotka oppivat nopeasti ja tekevät työtä innoissaan, mutta sopivat myös "kotikoiraksi", joten jos aussieta/bc:tä on hankkimassa, toivottavasti tietää mihin on ryhtymässä.

t:Aussien ja bortsujen rakastaja:)

Sekä bc että aussie ovat erittäin aktiivisia ja vilkkaita rotuja, jotka vaativat paljon omistajalta. Rodut muistuttavat melko lailla toisiaan, mutta oman kokemukseni perusteella sanoisin, että aussie on varustettu paremmalla huumorilla ja bortsu työnarkomanialla. Että mikä itse kullekin sitten sopii. Kummassakaan rodussa ei paljoa näe yksilöitä, jotka eivät tulisi toimeen lasten kanssa, mutta tämä riippuukin paljon siitä, mitä koiran kanssa on pentuna tehty ja minkä verran sitä on sosialistettu. Bortsuista löytyy melko paljon signaaliherkkiä kavereita, joiden kanssa lapset voivat olla suurempi haaste. Kerrostalon ei pitäisi olla mikään ongelma, jos koiraa vain aktivoi tarpeeksi. Kuten yllä on useampaan otteeseen mainittu, aussie on vahtikoira ja täten ehkä haukkuherkempi.

Ja jos kuitenkin lopulta päädyt jompaan kumpaan rotuun, tutustu vanhempiin huolella ja kerro kasvattajalle toiveistasi ja tavoitteistasi - hän varmasti auttaa mielellään!

ei hemmetti luuleeko joku oikeasti, että aussie ja kelpie ovat yksi ja sama rotu. Älä vaan väitä itseäsi koiraihmiseksi... No siis kumpaakaan rotua en suosittelisi kerrostaloon sillä molemmat ovat erittäin aktiivisia koiria ja niinkään isoa koiraa en voi suositella kerrostaloon. Pienekin eroahdistuksen iskiessä molempikin rotu voi haukkua yksin jäädessään ja aussiet saattavat myös oppia ulvomaan. Itselläni on enemmän kokemusta ausseista, ja en voi tosiaan yhtyä mielipiteeseen, että rotu on rauhallinen ja tottelevainen tai varsinkaan, että se olisi millään tavalla helppo. Oman nuoren uroksen kanssa on huomattu, että rauhallisuus vaatii ikää ja on erittäin persoonakohtaista. Muutenkin ausseissa on hirrveästi erilaisia yksilöitä, että koskaan ei voi tietää minkälainen kaveri on tulossa. Olen tosiaan kyllä hirmu tyytyväinen luonteeseen, sillä älyttömän kiltti ja aktiivinen koira se on. Sanoisin, ehkä sitten että bortsu, sillä se ehkä osaa paremmin suhtautua lapsiin ja on vähän ohjaajapehmeämpi. Molemmat harrastustarkoitukseen aivan ihanteellisia, mutta aussiet saattavat olla vähän dominoivampia kuin BC:t, eli lapsiperheeseen mielestäni sopisi paremmin BC.

ja JuiceFani; jos kerta tiedät kokonaiset kaksi kelpietä, niin voitko tosiaan sanoa, ettet ottaisi sellaista mistään hinnasta. Itse onlen jonkin verran ollut tekemisissä kyseisen rodun kanssa ja voin sanoa, että kaikki rodun ominaisuudet, niin hyvät kuin huonotkin, ovat erittäin yksilökohtaisia. Ne kelpiet joita olen itse nähnyt ovat melko ohjaajapehmeitä ja kilttejä ja rauhallisia kavereita. Ei ole yhtään pahaa sanottavaa. Mitään piirrettä koiraroduissa ei voi yleistää, enkä itse ala leimaamaan negatiivisia mielipiteitä kaksi ensimmäistä yksilöä nähtyäni...

kumpaakaan. Ota koira luonteen mukaan, voit yllättyä näiden koirien aktiivisuudesta.
Plus, että borderit sekä aussit voivat olla teräviä, herkkiä haukkumaan ja turhan aktiivisia.
Lue: hankalia.

Yhteistyössä