Koiraihmiset; kumpi australianpaimenkoira vai bordercollie?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koirakuume
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin, sinuna miettisin tosiaan onko aussi tai bortsu tosiaan oikea rotu kerrostaloon otettavaksi... komppaan edellistä mielipidettä, sillä mielestäni koirat eivät kuulu kerrostaloelämään, varsinkaan aktiivinen ja melko suurikokoinen koira. Korkeintaan joku pienikokoinen rauhallinen ja lapsiystävällinen kaveri.

Kyllä sekä auspain, että bc:n voi ottaa kerrostaloon.

Ei meillä ainakaan koirat sisällä lenkkeile ja päätään rasita, vaan se aktiviteetti ja virike tarjotaan niille lenkillä ja treeneissä jolloin ei ole niin pienitäkään merkitystä sillä, että missä koira lepoaikansa viettää.

Mutta se kyllä pitää näiden koirien kohdalla muistaa ja ymmärtää että kyseessä on työkoira jolle ei välttämättä riitä se että käydään kerran viikossa vähän tokoilemassa ja kerran viikossa agilityssa. Toki poikkeuksia löytyy yksilötasolla, mutta noin niinkuin nyrkkisääntönä sanon, että nämä koirat vaativat huomattavasti enemmän aktiviteettiä, kuin ns. perus-sesse.

niin kyllähän landseerinkin voi ottaa kerrostaloon, tai vaikka bernin, mutta se vaan ei ole suositeltavaa.. varsinkaan en ottaisi silloin jos en koskaan aiemmin ole ollut tekemisissä yhdenkään rodun edustajan kanssa. Aussiet saattavat olla kovia haukkumaan ja sen ääni kyllä kantaa. Meille taas tuli sellainen tapaus, ettei hauku lähes ollenkaan, mutta se on niin yksilökohtaista..

Älä ota australianpaimenkoiraa!

Mulla muutamalla tutulla niin pahoja vahtimaan myös tavaroita, että heillä ei voi vierailla lainkaan, koiraa ei voi ottaa mukaan mihinkään jne.

Kumpikin rotu vaatiin TOSI paljon harrastusta, aikaa, liikuntaa ja aivotoimintaan ollakseen onnellisia. Riittääkö pienten lasten kanssa aika? Eikös joku seurakoira olisi parempi? Voi niittenkin kanssa harrastaa.

Eikös tuo australianpaimenkoira ole kelpie? Kelpietä en ottais ikinä mistään hinnasta. Mun serkulla oli niitä kaks. Nyt niillä on bordercollie. Mulla on sellanen käsitys että kelpiet tarvii hirveesti kaikkee ja ovat oikein duracellejä. Ja haukkuvat paljon. Ja serkulla ku oli kaks narttua, niin se vanhempi oli vissiin niin dominoiva tms että se nuorempi piti sit antaa pois kun ne vaan ei tulleet toimeen vaan ottivat yhteen aina vaan ja rankasti. Ja se vanhempi kelpie on ainut koira jonka kans mun koiravainaa otti yhteen. Ja mun koiravainaa ei ollu mikään herkkä suuttumaan, tosiaankaan. Mun vähäisen kokemuksen perusteella siis bordecollien ottaisin ja suosittelisin. Arvelen että kelpie ois parhaana just ihan työkoirana eli paimenessa. Mut varmaan toisenlaisiaki kokemuksia on.

muoks ja mun koiravainaassa oli bordercollieta ja oli viisas koira. Ja bordercolliet on kuulema fiksuja.

Australainpaimenkoira ja (australian)kelpie eivät ole sama asia, ovat kaksi täysin eri rotua. Ensinnäkin, australianpaimenkoirat ovat suurempia kuin kelpiet ja ovat täysin eri näköisiä.
Australianpaimenkoira: Australianpaimenkoira – Wikipedia
Australiankelpie: Australiankelpie – Wikipedia

Rodut ovat omalla tavallaan aika samanlaisia. Molemmat rodut ovat paimenkoiria joten esim. perheen lasten tai tavaroiden paimennus on mahdollista. Molemmat rodut ovat myöskin energisiä joten tarvitsevat paljon liikuntaa. Ja koska molemmat rodut ovat myöskin älykkäitä, tarvitsevat ne liikunnan lisäksi ns. "aivojumppaa." Pienten lasten kanssa molemmat rodut tulevat yleisesti ottaen toimeen, kunhan koira totutetaan lapsiin. Yleisesti ottaen molemmat rodut ovat peruskilttejä, mutta tietysti yksilöiden välillä on suuria eroja. Jos koiraa ei kouluta voi koitua ongelmia, joten koiran kouluttamiseen kannattaa varata aikaa.

Meillä on bordercollien ja australianpaimenkoiran sekoitus. Hemmetin hauskan näkönen ilmestys. Asutaan aika pienessä kerrostalo huoneistossa. Viihtyy hyvin vaikka ei tilaa olekkaan temmeltää. Istuu aina yhdessä nyrkassa ja katsoo lasioven kautta heijastuksilla keittiöön jottei joudu kävelemään ja tarkastamaan ettei äiti katoa minnekkään. Sillä on hirveesti leluja ja tunnistaa kaikki eri nimillä. Kun sanoo että "jim tuo jellona" niin se menee lelukorille ja tuo leijonalelun. Oppii hirmu nopeasti temppuja ja kuuntelee aina tarkkaavaisesti kun harjoitellaan. Ei vakituisesti harrasteta mitään. Mutta kotona on kiva aina ennen kun antaa ruuan, vähän kertailla ja sitten koirakin syö tyytyväisesti kun on tehnyt herkkunsa eteen jotain. Jim syö austraalian paimenkoirille esikoistettua ruokaa joka on tooooooosi kallista. Välillä rahapussia hirvittää kun mennään faunatariin shoppailemaan, jonne jim siis tulee mukaan valitsemaan mitä herkkuja sitä voisi saada mukaan. Ja tietenkin moikkaamaan jäniksiä ja marsuja. Ja leluhylly kiinnostaa aina. Sieltä se valitsee aina jonkun kivan ja raahaa sitä pitkin kauppaa jonka jälkeen se on sitte pakko ostaa kun poika siihen on jo kiintynyt, itkuhan siitä tulee jossei se saa sitä. Kun lähdetään kaupasta niin jim kantaa uutta lelua tyytyväisenä ja näyttelee sitä kaikille. Jim tykkää ulkoilla ja kipittää aina hurjaa vauhtia, niin etten melkein pysy perässä. Osaa se nätisti vierelläkin mennä. Sillä on nahkaiset valjaat jotka eivät hankaa tai kuluta sen pitkää leijona karvaa. Jos pantaa on pakko käyttää niin sekin on ruskea nahkainen jottei karva vaurioidu. Kuristuspanta (ketju) löytyy mutta sitä en missään nimessä käytä. Se koirahan vaan kuristuu siihin. Sit se saa jonkun keuhkosairauden ja kuolee. Niin monella on niitä kuristus pantoja ja kuinka Moni oikeasti tietää mitä ne koiralle tekevät. Juoksulenkille on turha jimbolon kanssa mennä. Kaikki ylä mäet ovat sitä että minä raahaan koiraa ja koira laahustaa perässä, vastakkain alamäet mennään niin lujaa etten minä meinaa pysyä tahdissa. Jos vaan löydätte tämmösen remix koiran jostain niin suosittelen. Tää on tosi hauska ja oppivainen, koko ajan tarkkana oleva ja niin seurallinen. Kun lattialle istuu niin minuutin päästä sylissä kstuu tai makaa sellainen "pieni" kerä joka ei edes mahdu siihen, muttakun pakko änkeä. Ja kovasti tykkää rapsutuksista hellyydestä ja vaan ihan siitä että tulee kotiin vaikka kiskalta. Siellä vilkkuu semmoset hymyt ettei mitään rajaa, hyvä että koira pysyy edes pystyssä kun peppu heiluu hännän tahtiin niin tajuttomasti. Semmonen on meidän remix lonkeroinen jimi.

mielestäni australianpaimenkoira on parempi valinta lapsiperheeseen nimittäin mitä itselläni on kokemusta aussista on se helppo kouluttaa ja meijän koira ei oo pihaltakaa karannu ollenkaan mutta tosissaan se on yksilö eroista kii eikä meijän koiralla mitää vartioimis viettiä löydy. Bortsut tosiaaan mielestäni ovat haukkuherkempiä mitä tuossa niitä oon nähny. border-colliet ovat aivan liian vilkkaita itselleni sillä niille pitäisi olla joka päivä jotain tarjolla :) mutta aussille riittä päivässä pari kolme lennkiä ja ehkä jtn aktiviteettiä. kumpikin koira on hyvä valinta lapsi perheeseen koska meidän koira rakastaa lapsia ja juokseehan molemmat rodut lujaa jtn jos oravan perään lähtee nii eihän siinä kiinni kumpaakaan saa ja vielä lopuksi molemmat koirat ovat kauniita ja eihän aussin karvanlähtö aika sen kamalampaa ole kuin muidenkaan rotujen. :)

ei kumpaakaan kerrostaloon,vaikka kaikki sanovat että sopii se bernikin kerrostaloon, mutta sepä ei tarvi niin paljon liikuntaa. Itsellä on kumpikin rotu ja yks sheltti vielä siihen päälle. Ausseihin oon hurahatnu ja seuraava on se, koira ei pääse pihalle edes aitaukseen vieraiden ajaksi, koska asut kerrostalossa. koiran parasta voi miettiä myös ihan sillä, että pystytkö tarjoamaan sille liikuntaa tarpeeksi vaiko et. jos joskus muutat omakotitaloon tai pihalliseen luhta/rivi/pari taloon, niin suosittelen! aivan ihania kumpikin ! toivottavasti olet tähän mennessä saanu sulle sopivan koiran, varustettuna oikeanlaisella liikunnan tarpeella! :-) mutta jos sinulle nuista jompikumpi niin ota se bc, lapsiperheeseen :-)!

ei kumpaakaan kerrostaloon,vaikka kaikki sanovat että sopii se bernikin kerrostaloon, mutta sepä ei tarvi niin paljon liikuntaa. Itsellä on kumpikin rotu ja yks sheltti vielä siihen päälle. Ausseihin oon hurahatnu ja seuraava on se, koira ei pääse pihalle edes aitaukseen vieraiden ajaksi, koska asut kerrostalossa. koiran parasta voi miettiä myös ihan sillä, että pystytkö tarjoamaan sille liikuntaa tarpeeksi vaiko et. jos joskus muutat omakotitaloon tai pihalliseen luhta/rivi/pari taloon, niin suosittelen! aivan ihania kumpikin ! toivottavasti olet tähän mennessä saanu sulle sopivan koiran, varustettuna oikeanlaisella liikunnan tarpeella! :-) mutta jos sinulle nuista jompikumpi niin ota se bc, lapsiperheeseen :-)!

Eikös tuo australianpaimenkoira ole kelpie? Kelpietä en ottais ikinä mistään hinnasta. Mun serkulla oli niitä kaks. Nyt niillä on bordercollie. Mulla on sellanen käsitys että kelpiet tarvii hirveesti kaikkee ja ovat oikein duracellejä. Ja haukkuvat paljon. Ja serkulla ku oli kaks narttua, niin se vanhempi oli vissiin niin dominoiva tms että se nuorempi piti sit antaa pois kun ne vaan ei tulleet toimeen vaan ottivat yhteen aina vaan ja rankasti. Ja se vanhempi kelpie on ainut koira jonka kans mun koiravainaa otti yhteen. Ja mun koiravainaa ei ollu mikään herkkä suuttumaan, tosiaankaan. Mun vähäisen kokemuksen perusteella siis bordecollien ottaisin ja suosittelisin. Arvelen että kelpie ois parhaana just ihan työkoirana eli paimenessa. Mut varmaan toisenlaisiaki kokemuksia on.

muoks ja mun koiravainaassa oli bordercollieta ja oli viisas koira. Ja bordercolliet on kuulema fiksuja.
Tähän huomauttaisin että kelpie on ihan eri koira kun aussi. Kaverilla on aussi ja jos sun kertomas pätee muihinki kelpieihi ni sanosin että aussi on kelpien vastakohta. Itse ajattelin ottaa kyllä aussin mahdollisesti.

Itsekin joskus miettinyt aussieta. Siinä vaan on se mutta, että minun huonolla koiratuurilla siitä tulisi just semmonen resurssiaggre vahti, että kotiin ei uskalla vieraita päästää. Mekin asumme koulun vieressä ja lasten mukana tulee toisinaan jopa täysin vieras lapsi käymään. Mitä sitten tehdään, jos koira suhtautuukin negatiivisesti vieraisiin, kun en itse ole paikalla? No tietty tarhaus olis yksi vaihtoehto, erittäin huono sellainen.
No eniveis. mulla on nyt kaksi superhuippuihkuraksupoksu tsekinpaimenkoiraa. Meille saa kävellä kuka lapsi tahansa sisään ja hälyhaukun jälkeen ottavat vastaan hännät heiluen. Voi olla, että olisi vallan toinen ääni kellossa, jos joku pahat mielessä oleva aikuinen pyrkisi sisään, nuo meinaan saattaisivat olla varsin sitkaita ja päättäväisiä koiria siinä vaiheessa.

Nyt ku luin näitä kommentteja tuli hirveä pentukuume
Naapurilla on kaks koiraa bc ja auspai. Ite vien aussieta ulos koska bc on niin arka että on vähän agressiivinen (tai ei silleen) mutta aussiekin oppii nopeasti, kyseinen auspai oppi 11 vuotiaan (eli mun) opetuksessa puolessa vuodessa varmaan 10 temppua! Ja joo aussiet haukkuu aika paljon mutta siitäki voi kyllä yrittää päästä eroon. Vietti sillä ei oo kovin kova mutta vetää se osaa...

Yhteistyössä