koiraihmiset,pentuasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii

Vieras
Mites te koiraihmiset kun pentu tulee taloon, oletteko ajoittanut niin että olette itse esim lomalla vai jätättekö vaan kylmästi pennun yksin töiden ajaksi?? Mietin vaan että voiko niin pientä edes jättää vielä yksin?

Yksi koiristani synnyttää juuri tällä hetkellä ja kun luovutuksen aika tulee EN luovuta koiraa kotiin, jos pentu jää heti seuraava päivänä yksin työpäivänajaksi. Pentu vaatii huomiota ja jos koira ei saa huomiota voi ongelmakäyttäytyminen saada alkunsa. Sisäsiistiksi opettaminenkin luonnistuu mielestäni helpommin jos pennun seurana on ihminen. En tarkoita että koiraa pitäisi lelliä 24/7 mutta jokin huomio ja pennun kouluttaminen ovat mielestäni tärkeitä. Ja kuinka aiot kouluttaa pentua jos lähdet töihin ESIM. seisemältä ja tulet viideltä? Ei jää koiralle paljoakaan aikaa. Vielä: LAPSET eivät kouluta koiria, vain vastuuntuntoiset aikuiset!

Yksi koiristani synnyttää juuri tällä hetkellä ja kun luovutuksen aika tulee EN luovuta koiraa kotiin, jos pentu jää heti seuraava päivänä yksin työpäivänajaksi. Pentu vaatii huomiota ja jos koira ei saa huomiota voi ongelmakäyttäytyminen saada alkunsa. Sisäsiistiksi opettaminenkin luonnistuu mielestäni helpommin jos pennun seurana on ihminen. En tarkoita että koiraa pitäisi lelliä 24/7 mutta jokin huomio ja pennun kouluttaminen ovat mielestäni tärkeitä. Ja kuinka aiot kouluttaa pentua jos lähdet töihin ESIM. seisemältä ja tulet viideltä? Ei jää koiralle paljoakaan aikaa. Vielä: LAPSET eivät kouluta koiria, vain vastuuntuntoiset aikuiset!

Minä menen seitsämäksi töihin ja tulen viideltä. Pentuni on nyt 9 kk ja kesällä osallistumme ensimmäisiin tottelevaisuuskisoihin tämän kanssa. Aiempien kanssa olen toki kisannut aiemminkin. Heti alusta asti pentu oli yksin kotona tai siis seurana toinen koira, ei ongelmia.
Suurimmaksi osaksi ongelmat yksinolemisessa seuraakin siitä, että koira ei osaa olla yksin kotona, vaan kotona on aina ollut joku, ja yllättäen jää sitten yksin ja tuhoaa paikat.

Meilläkään ei lapset kouluta koiria, vaan leikkivät sen kanssa. Onneksi koko koiran elämä ei ole koulutusta vaan leikkiäkin tarvitaan ja lenkitystä ja sitä voivat antaa muutkin. Itse olen kouluttanut kisoihin ensimmäisen koirani 13-vuotiaana lapsena, että silleen...

Toki on hyvä, jos alussa on muutama päivä tai viikko, että voi pientä opettaa talon tavoille ja sisäsiistiksi ja totutella yhdessäoloon. Mutta ei välttämätöntä. Jos olet esim. kesäloman kotona ja jätät sitten ilman totuttelua koiran yksin, niin ongelmia luvassa.

Alkuperäinen kirjoittaja miettii:
Mites te koiraihmiset kun pentu tulee taloon, oletteko ajoittanut niin että olette itse esim lomalla vai jätättekö vaan kylmästi pennun yksin töiden ajaksi?? Mietin vaan että voiko niin pientä edes jättää vielä yksin?

Ota selvää ensin koirista kunnolla. Tietopohja vlamiiksi ja sitten vasta koira. Koska ei voi tehdä niin, että otat koirat ja sitten vasta alat tutustumaan koulutukseen ym. Sun siis pitää tietää jossain tilanteessa se ajatusmalli, miten toimit, ettet mene lukkoon tai pahemma tilannetta =) Tietysti homman oppii vasta koiran kanssa ja joka ikinen koira on erilainen koulutettava.

Ja ei missään nimessä jätetä sitä koiraan heti yksin! Sitä koulutetaan pikku hiljaa, aloitetaan yksinkertaisista jutuista ettet päästä samaan vessaa nym vaan ovi kii jne. Vaihdelleen 30s muutamiin minuutteihin tuo yksinolokoulutus alussa. Koko ajan vaihtele. Mut tutustu tuohon paremmin. Esmes Pertti Vilanderin koirankorjauskirjassa tais tohon olla opastusta? Netistäki löydät..mut sit siinä on, et mikä on se sinun tyyli..

Me otettiin meidän koira syysloman ekana päivänä, joten oli 3-4 päivää aikaa totuttaa sitä uuteen kotiin. Sen jälkeen lähdettiin normaalisti miehen kanssa töihin, mutta mies kävi lounastunnilla ruokkimassa ja lenkittämässä pennun. Tällä lailla mentiin muutama kk. Sitten kun sai vähentää ruokintakertoja , niin jätettiin se lounas pois (koira alkoi itsekin jo sitä pois jättämään -> ei lounas oikein maistunut).

ollaan aina kun pentu on tullut taloon järjestetty asiat niin ettei ekaan viikkoon tarvi jäädä yksin. kumminkin uusi paikka sekoittaa jo muutenkin pentua, tähtää talvilomaan, kesälomaan,tai pidä edes pidennetty viikonloppu vaikka palkattomana(niin minä tein). pystyykö joku mummu tai naapuri käymään katsomassa alkuun pentua, tai onko teillä jo kouluikäisiä lapsia jotka pääsee koulusta jo iltapäivällä.

Yhteistyössä