Tämä oli vähän eri tilanne kuin ap:llä,koska olin koulussa silloin, mutta meillä meni koiran kans alku tällä tavalla.. koiran pentu tuli perjantaina iltapäivällä ja olimme sen kans koko loppupäivän, että se tottui meihin ja asuntoon.. lauantaikin meni totuttelussa.. sunnuntaina laitettiin se hetkeksi makuuhuoneeseen lelujen kanssa ja me oltiin sitten olohuoneessa ihan hiljaa, jotta koira luuli olevansa yksin.. se oli aikamoista huutoa ja meteliä, mutta kun koira hiljeni, päästimme sen pois huoneesta..maanantaina olin kahdestaan koiran kans kotona ja laiton sen päivällä makuuhuoneeseen ja kävin oikein paukauttamassa ulkoovea, että koira tottuisi samoihin ääniin.. olin sit heti tunnin hiljaa olohuoneessa ja kuuntelin ääniä.. jonkin aikaa oli huutoa ja vikinää, mutta kun se huomasi että se ei auta, pentu rauhoittui.. tiistaina pidin vielä puoltoista tuntia yksin ja keskiviikkona jouduinkin lähtemään neljäksi tunniksi kouluun..
emme kertaakaan kuulleet naapureilta valitusta koirastamme ja pidimme sitä tosin makuuhuoneessa aina kun olimme pois, joten tuhojakaan se ei pahemmin tehnyt.. paitsi kerran oli lirutellut meidän sänkyyn.. se kun aina istui meidän sängyllä ja katsoi ikkunasta ku olimme pois..
tottuminen yksin oloon on yksilöllistä ja meillä on aika helppo koira.. kyllähän se poti eroahdistusta silloin kun muutettiin nykyiseen asuntoon ja joutui äkkiä jäämään yksin kotiin.. mutta sekin meni parilla kerralla ohi ja enää emme ole kuuleet naapureilta valituksia.. mulla on vieläkin tapana kun lähden kotoa, nakkaan lattialle herkkuja ennenkuin hipsin pois ja sit jätin lattialle myös luita ja motivointipallo ajan kuluttamiseksi..