Koirakysely 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kiitos aiempaan vastanneille!
Tässä tulisi lisää kysymyksiä koiraihmisille, liittyen siihen mikä rotu sitten meille sopisi. Mikä rotu sulle tulee mieleen, kun kriteerit olisivat nämä:

- keskikokoinen tai vähän pienempi
- mahdollisimman terve rotu, mielellään mahdollisimman alkukantaista tyyppiä edustava rotu
- ei trimmattava, eikä ns. turkkirotu
- aktiivinen, vähän omapäinenkin, pidän roduista joissa on luonnetta ja ajattelevat omilla aivoillaan, ei silti niin vailla miellyttämisenhalua ettei sitä saisi koulutettua ainakin agilityyn, ehkä TOKOonkin
- säänkestävä ja koiran kanssa pystyisi kulkemaan maastossa, ei mainittavaa metsästysviettiä
- haukkuminen sallitaan, mutta ei olisi yletöntä haukkumistaipumusta
- niin ja mikä tärkeintä, koiran tulisi sopia myös 13v tytölleni harrastuskaveriksi, agilityyn lähinnä

Asumme maalla, on oma piha ja koira pääsisi joka päivä ainakin kaksi kertaa tunnin- parin lenkille.

Meillä on ollut aikaisemminkin koiria. Springerspanieleita, saksanpaimenkoira, bouvier, whippettejä.
Olisiko joillakin kokemusta näistä roduista: australiankarjakoira, mudi, kelpie, kroatianpaimenkoira, länsi-göötanmaan pystykorva, lapinporokoira?

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24830567:
Omapäisyys ja toko on hippasen haastava kombinaatio, mutta tuossa listaa:

Luokka:Alkukantaiset koirat – Wikipedia

Näemmä tuo lista oli aika ankea, mutta tämä voisi sopia:

Shiba – Wikipedia

Shiba olisi yksi suosikkiroduistani muuten, mutta niillä ei taida olla juurikaan minkäänlaisia motivaatioita miellyttää ihmistä, agilityn suhteen voisi olla liiankin haastava rotu?

Meidän whippetiin kävis kaikki muut paitsi säänkestävyys. Ja agilityyn saattaa olla liian nopee käsiteltäväksi. Sen sijaan voisi harrastaa koirien maastojuoksukisoja, ne on ihan hulluna siihen hommaan!

Mulla on ollut whippettejä. Ihania koiria, muttei meidän vipukat olleet oikein säänkestäviä kesälläkään. Kun grillailtiin iltaisin pihalla, niitä söi hyttyset niin, että piti hakea peitot niille päälle. Makailivat peiton alla niin, että nenät vaan näkyivät peiton alta :) Kiva rotu, mutta liian riistaviettinenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;24830550:
No turkkia lukuunottamatta Westie.

Meillä on nyt ko pentu ja tytöt saavat sen kanssa harrastaa agilityä, näyttelyä ja meidän vanhempien ohjuksessa tottista.

Nätti ja kiva koira, mutta ei. Ei trimmattavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24830782:
No sepä se. Se on melkeinpä joko tai, jos tahtoo alkukantaisen tai toko-koiran.

Näinhän se on. Siksi en olekaan hakemassa alkuperäisrotua. Vaan mahdollisimman alkuperäistä, joka täyttäisi silti nämä mun kriteerini, edes jotenkuten :)

[QUOTE="jenni";24830952]Pitkä- tai lyhytkarvainen mäyräkoira![/QUOTE]

Mäykyt ovat ihania, koiramaailman filosofeja :) Mutta liian metsästysviettisiä. Enkä muutenkaan halua niin pötkylänmallista ja lyhytjalkaista koiraa, agility rasittaisi sen mallista koiraa varmaan liikaa.

Vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta rodulta, laitan tämän tosiaan harkintaan.
Näitä ei ole varmaan paljoa Suomessa? Jouduitko kauan odottamaan, että sait juuri tuon rotuisen pennun? Paljonko pentu maksoi?
Olen pari noita hollannikkaita tavannut, aika tavalla sussarinomaisia, paitsi huomattavasti pidättyväisempiä, mahdollisesti hieman arkoja. Tämä siis tosin vain kahden yksilön perusteella tehty havainto.

Beagle.
Kompaktin kokoinen, hieman omapäinen, mutta ystävällinen. Ei ehkä maailman helpoin koulutettava, mutta aktiivinen liikkuja ja ei haukkuherkkä. Beaglestä löytyy ihan ja pelkästään näyttelylinjaisia koiria sekä myös täysin metsäverisisiä.

Vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta rodulta, laitan tämän tosiaan harkintaan.
Näitä ei ole varmaan paljoa Suomessa? Jouduitko kauan odottamaan, että sait juuri tuon rotuisen pennun? Paljonko pentu maksoi?

Anteeks myöhänen vastaaminen.
Meillä yks holsku, kasvattajalla pari ja pari meidän koiran sisarusta oon nähny ja ei kukaan oo ihmisarka.Joillakin voi tosin esiintyä paukkuarkuutta.Meillä on todella ihmisrakas ja miellyttämisen haluinen koira ja aina meidän perheen menossa mukana:)
Joo, ei kyllä joka päivä tule holskuja vastaan,meillä tosiaan tuo pitkäkarvainen holsku.
Meillä kävi tuuri kun oltiin etsimässä koiraa niin tuolta kasvattajien sivuilta löyty just syntyny pentue eli ei hirveen kauan tarvinnu odottaa:)
Meidän koira makso 800e.

Mulla on porokoira. A I V A N täydellinen minun roduksi. :heart:
Ainut miinuspuoli on se, että rotu on hiukan turhan dominoiva, mikä voi olla ikävä sitten jos haluaa käydä esim. koirapuistossa.
On nätti, ei liian suuri mutta kuitenkin koiran kokoinen, ja sopivan älykäs koira.
Olen aivan myyty! :)

Unohtui ylistää... Se RAKASTAA lapsia. :)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä