Koiran anaaliadenoman leikkaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toivoa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toivoa?

Vieras
Eläinlääkäri sanoi, että kasvain pitäisi leikata, mutta se tehtäisiin nukutuksessa. Koira on 14-vuotias ja sydänvikainen, eli nukutus olisi iso riski. Jos kasvainta ei leikata, se tulee jatkossa vuotamaan verta, mutta en tiedä miten muuten vaikuttaa koiran elämään. En haluaisi ottaa riskiä, ettei koira heräisikään nukutuksesta, joten onko kenelläkään kokemusta, voisiko anaaliadenomaa leikata pelkässä puudutuksessa?

Noin vanhasta koirasta kun on kysymys, niin miettisin pari kertaa, että kannattaako, leikkaus on kuitenkin iso asia. Riippuu pitkälti koiran kunnosta kannattaako nukuttaa ja nukuttaminen on ihan pakollinen, ei koiraa voi puudutuksessa leikata.
Omalla koiralla oli juuri tuo anaaliadenooma ja siltä poistettiin pallit sen vuoksi, itse kasvaimeen ei edes koskettu, se kuivui pallien poiston jälkeen itsestään ja tällä hetkellä kasvainta ei ulospäin edes näy. Sitä en tiedä onko kaisvaimesta jotain jäänyt vielä, se ei ole tällä hetkellä ajankohtaista, jos se alkaa taas kasvamaan, niin sitten pitää itse kasvainkin leikata.

Niin ja tuo kasvainhan on hormooniperäinen, joten jos koiralla on pallit tai kohtu tallella, niin ei kuulemma kannata juurikaan kasvainta leikata, se kasvaa vaan uudestaan.

Kiitos vastauksesta! Koira on uros ja on leikattu jo nuorena, siksi itse hieman hämmästyinkin, että voiko tosiaan olla anaaliadenoma, mutta kai se on eläinlääkäriin luotettava, kun en itsekään paremmin tiedä. Oireena koiralla siis ollut vain tuo verenvuoto ja takapään laahaaminen maassa, kuin olisi anaalirauhaset täynnä ja ulosteet ovat aika pieniä ruikkuja vain. Se sai lääkäristä antibiootit ja hormoonipiikin, eikä ole sen jälkeen enää vuotanut, eikä ilmeisesti juuri muutenkaan vaivannut. Mitenhän tilanne etenee, jos asialle ei tekisi mitään?

Hankala päätöshän se on, kun koira on vanhempi ja sydänvikainen. Se kasvain voi aiheuttaa ajan myötä sen, että koira ei pysty pidättämään kakkaa. Tosin leikkauksessa voi olla sama riski, mutta jos kasvain leikataan ajoissa, se "irtoaa" yleensä hyvin ja alueen kudos säilyy hyvänä. On kyllä erikoista, että pallittomalla uroksella on kyseinen vaiva. Onko sulla mahdollisuutta kysyä toisen ell:n mielipidettä?

Hankala päätöshän se on, kun koira on vanhempi ja sydänvikainen. Se kasvain voi aiheuttaa ajan myötä sen, että koira ei pysty pidättämään kakkaa. Tosin leikkauksessa voi olla sama riski, mutta jos kasvain leikataan ajoissa, se "irtoaa" yleensä hyvin ja alueen kudos säilyy hyvänä. On kyllä erikoista, että pallittomalla uroksella on kyseinen vaiva. Onko sulla mahdollisuutta kysyä toisen ell:n mielipidettä?

Kiitos! Voisi kyllä tosiaan kysyä toiseltakin ell:ltä. Jos riski on vain pidätyskyvyttömyys, niin silloin päätös on kyllä helppo, että en vie leikkaukseen, jos se ei muuten ala vaivata, sillä jotenkin minulla on sellainen tuntu, että se ei ehkä heräisi nukutuksesta.

Yhteistyössä