Koiran kanssa hiihtoladuilla..mitä mieltä?

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
Elikkäs mitä mieltä olet siitä, että ihmiset kulkevat koirien kanssa hiihtoladuilla?

Itse en hiihdä ollenkaan, mutta mies esim. käy hiihtämässä koirien kanssa, niin, et koira vetää hiihtäjää ja ainut paikka missä tällaista voi tehdä lähistöllä, on ihan nuo hiihtoladut. Mies tekee niin, et luistelee siinä keskialueella koiran kanssa, ettei koira juokse latu-urien päällä sotkemassa niitä tassuillaan. Ja kun vetopuuhissa ollaan, niin silloin ei oleluvallista pysähtyä merkkailemaan ja ruikkimaan mihinkään. Jos iso hätä yllättää, niin metsän puolelle silloin pikaseen.

Itse ajan koirien kanssa potkurilla (siihen saakka, että saadaan reki) ja ajan samoin hiihtoladuilla ja moottorikelkkaurilla. Samat säännöt koskee koiria miun kanssa ajaessa, kuin miehen kanssa hiihtäessä...eli latu-uria ei sotketa, eikä jätöksiä päästellä laduille. Isoissa valjakoissakin koirien on paskottava vauhdissa, sillä ei sitä ruveta yhden koiran takia koko valjakkoa pysäyttämään... (sitä sanotaankin, et rekikoira on aito rekikoira, jos se pystyy paskomaan vauhdissa) Siihen ei meitin pojat viel kykene, mut paskotetaankin aina ennen ajolenkkejä...

Oletteko sitä mieltä, ettei myökään saataisi ajella koirien kanssa latualueilla?

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Salamaseepra:
Täällä ei saa koirien kanssa saa mennä edes laduille.

Eikä täällä. Järven jää on sitä varten olemassa, tai jos sitä ei ole lähellä niin vaatikaa kunnalta koiralatu erikseen

Tuota koiralatua voitaiskin kysellä... viime talvi ajeltiin yhden urheiluopiston laduilla ja hyö antoivat siihen luvan meille. Nyt ei olla kaupungilta lupia kyselty, mut eipä olla viel ihmisiinkään törmätty kertaakaan. Tuosta takapihalta vaan pääsee suoraan niin hyville laduille (on siis kymmeniä kilometrejä tuota latua yhteen suuntaan), et on koirien kans niin hyvää treenimaastoa. Ei tarvi pakata koiria, kelkkaa ja varusteita autoon ja körötellä jonnekin kauas, vaan pääsee tuosta suoraan lähtemään. Moottorikelkkaurat on kans hyvä, eikä onneks vielä olla törmätty kelkkailijoihin...mut tuossa missä ollaan ajeltu, on aikas paljon mutkaa, ni joutuvat hitaasti ajamaan, ni keritään kyl väisteleen sitten josta tarvis...

Alkuperäinen kirjoittaja Salamaseepra:
Täällä ei saa koirien kanssa saa mennä edes laduille.

Eikä täällä. Järven jää on sitä varten olemassa, tai jos sitä ei ole lähellä niin vaatikaa kunnalta koiralatu erikseen

Järven jäällä on muuten hyvä mennä, mut kun nuo meitin koirat ei oo opetettuja avoimeen maastoon, ni eivät oikein hallitse suuntakäskyjä, kun ei oo varsinaisia "tienhaaroja/-risteyksiä" mistä kääntyä...

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
OIs kiva kuulla mielipiteitä hiihtäjiltä. Et mitä tykkäätte, jos koirien kanssa tullaan vastaan laduilla...?

No en minä ainakaan riemusta kiljuis!
*muoks* Ja omistan itsekin 2 koiraa

Mitä haittaa siitä mielestäsi on? Jos ei kerta sotketa latu-uria eikä kuseskella ja paskota laduille. Ja kunnon pakkasilla se luistelualuekin on sen verran napakkaa, ettei koiran tassut edes uppoa siihenkään, joten ei jää jälkiäkään...ja mie kelkalla tuun perässä ja siitäkin jää vaan samanlaista jälkeä kuin suksista...

OIs kiva kuulla mielipiteitä hiihtäjiltä. Et mitä tykkäätte, jos koirien kanssa tullaan vastaan laduilla...?

Hiihtäjä en ole mutta vastaan silti. Kokemukseni on tämä: Kävelen ladun vierusta (ja latu ei ole yleinen, vaan tavallinen kävelytie), melkein pusikossa koiran kanssa. Mitä tekee vastaantuleva hiihtäjä.. Huitoo tietenkin koiraani sauvoilla, vaikka koira kävelee ojassa tai muussa pusikossa lyhkäsessä hihnassa.. Siinä sitten erittäin temperamenttisena ihmisenä verenpaineeni kiehahtaa... :whistle: |O Joten en mene latujen lähelle enää ollenkaan. Onneksi täällä nykyisessä paikassamme ei ole tuollaista ongelmaa.

kelkkaurista.. mitä jos kelkkailija säikähtää ja väistää samalle puolen kuin te?
laduilla.. jos tosiaan koskaan ei tule ketään vastaan, niin hyvähän se on, että edes te käytätte niitä latuja. vilkaammilla laduilla tuosta tuskin tulisi mtn.

Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:

Hiihtäjä en ole mutta vastaan silti. Kokemukseni on tämä: Kävelen ladun vierusta (ja latu ei ole yleinen, vaan tavallinen kävelytie), melkein pusikossa koiran kanssa. Mitä tekee vastaantuleva hiihtäjä.. Huitoo tietenkin koiraani sauvoilla, vaikka koira kävelee ojassa tai muussa pusikossa lyhkäsessä hihnassa.. Siinä sitten erittäin temperamenttisena ihmisenä verenpaineeni kiehahtaa... :whistle: |O Joten en mene latujen lähelle enää ollenkaan. Onneksi täällä nykyisessä paikassamme ei ole tuollaista ongelmaa.

Mie vähän luulen, että tässä on se, mitenkään puolustelematta hiihtäjää, että hiihtäjä/vastaantulija ei voi mitenkään tietää, että kenen koira on kakkinu sinne ladulle ja on helpointa syyttää sitä, joka tulee vastaan. Eihän sitä voi tietää, että just tää vastaantulija kerää koiransa kikkareet muovipussiin ja taluttaa aina koiraansa ojassa tms.

No en minä ainakaan riemusta kiljuis!
*muoks* Ja omistan itsekin 2 koiraa

Mitä haittaa siitä mielestäsi on? Jos ei kerta sotketa latu-uria eikä kuseskella ja paskota laduille. Ja kunnon pakkasilla se luistelualuekin on sen verran napakkaa, ettei koiran tassut edes uppoa siihenkään, joten ei jää jälkiäkään...ja mie kelkalla tuun perässä ja siitäkin jää vaan samanlaista jälkeä kuin suksista...

No minusta pitää olla erikseen koiraladut ja ihan tavalliset hiihtoladut. Meillä esmes tytön kans opetellaan hiihtoa, ja jos siellä joku vaöjakko tulee vastaan vauhdilla just kun tyttö on rähmällään maassa niin mitäs sitten? Mulla sukset jalassa, ja en just pysty tyttöö nostaa alta pois... Ei hyvä.

Minusta on typerää, ettei vetohiihtoa saa harrastaa kaikilla laduilla. Täällä on yksi latu jossa koiran kanssa saa hiihtää parina iltana viikossa klo 20 eteenpäin :( Ja tuntuu aika typerältä ajaa 30 km sinne hiihtopaikkaan, kun tuosta 200 m päästä lähtee hiihtolatu. Ja koirahan ei tosiaan sitä lautua sotke, silloin kun ollaan hiihtämässä.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan et ulkoiluttaa koiran latua pitkin jos latua ei sotke koiran kanssa kulkiessa, mutta itse en menis yleiselle ladulle koirani kanssa et hiihtelen sitten omat ladut jos liikun koiran kanssa koska kaikki ei sitä koiraa siellä ladulla halua nähdä.

kuka väistää? jos sun mies tulee koiran kans siinä keskellä ja vastaan tulee joku ilman koiraa,niin kumpi väistää?se toinen ilmeisesti kun koiran kans ei viitti mennä sotkemaan niitä latu uria...?

Alkuperäinen kirjoittaja eräs äiti 79:
Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:

Mie vähän luulen, että tässä on se, mitenkään puolustelematta hiihtäjää, että hiihtäjä/vastaantulija ei voi mitenkään tietää, että kenen koira on kakkinu sinne ladulle ja on helpointa syyttää sitä, joka tulee vastaan. Eihän sitä voi tietää, että just tää vastaantulija kerää koiransa kikkareet muovipussiin ja taluttaa aina koiraansa ojassa tms.

Näin minäkin luulen. Tai sitten tuli vastaan vain varsinaisen uhkarohkea hiihtäjä ja meinasi testata kuinka kovaa suksilla pääseee sakemannia karkuun kun sitä käy vähän tökkimässä sauvoilla kylkeen.. :whistle: Tää siis oli vitsi jos joku ei ymmärtänyt. :)

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
kuka väistää? jos sun mies tulee koiran kans siinä keskellä ja vastaan tulee joku ilman koiraa,niin kumpi väistää?se toinen ilmeisesti kun koiran kans ei viitti mennä sotkemaan niitä latu uria...?

Jos minä hiihdän koiran kanssa luistlu-uralla ja joku tulee vastaan, niin kyllä siinä sopii ohittamaan, ilman latu-uran tallaamistakin. Ja onko sillä niin paljoan eroa väistääkö koirallista vai koiratonta hiihtäjää :o

Mä pistän meidän koiralle valjaat ja pulkan perään. Sanon hoplaati ja käyn pulkkaan nukkumaan. koira vetäkööt. Kääpiövillakoirat tarvitsevat paljon liikuntaa. :xmas:

Yhteistyössä